Horeca bijbaan

25-11-2023 19:48 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is hier jeugd (17+) dat in de horeca werkt?
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie gaat:

* verdienen ze minimumloon of krijgen ze meer betaald ?
* wat zijn de gemiddelde werktijden?
* wordt er gedeeld in de fooienpot?
* is een drankje doen na werktijd de gewoonte en tot hoe laat dan?
* krijgen ze een maaltijd?

Hoe zijn de ervaringen bij jullie?
17+ is geen jeugd meer.
Ik denk dat dit overal anders is natuurlijk.

Mijn kind, 17, helpt in de keuken. Mis en place.
Werkt alleen op zaterdag, begint om 8 uur tot 14-15-16 uur. Ligt aan de bezetting en drukte in het restaurant.

Krijgt lunch, die hij zelf mag maken.
Krijgt drinken.
Drankje na werktijd? geen idee, hij werkt niet tot na werktijd.

Hij krijgt 6-7 euro per uur geloof ik.
en elke maand een envelop met fooi.
In zijn geval, met een dag per week is dat tussen de 70-90 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een 16-jarige, bijna 17. Krijgt een euro meer dan het minimumloon. Werktijden één keer tot 22.30 uur rest uiterlijk 21.00 uur. Krijgt bij 8 uur zeker een maaltijd en bij kortere diensten afhankelijke van de plek (bv. bij buffet) mag hij ook vaak een hapje meeprikken. Drinken tijdens werktijd wat hij wil (geen alcohol uiteraard), na de tijd doet hij nog niet, geen idee. Fooienpot nog niets over gehoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier 16 jarige die werd uitgebuit...geen lunchpauze, overuren niet uitbetaald, fooienpot werd niet gedeeld.

Een andere bijbaan gezocht en gevonden, maar heeft er ontzettend veel geleerd. Voor over zichzelf...begrenzen, ontwikkeling etc. Maar een aanrader...daar niet in ieder geval.

Ik ken ook bijbaan met leuke fooienpot, prima salaris en leuk team dat naborrelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze net beginnen is het vaak minimum loon, plus delen in de fooien. Met ervaring kan dat snel oplopen als er personeelstekort is, als ze overstappen naar een andere werkgever.

Mijn inmiddels 20+ kind begon met 16 en heeft meerdere werkgevers gehad.
Even resumé van meerdere werkplekken:
Voor 16:30 uur beginnen voor de avond, dan werd er vaak wel een (kleine) maaltijd geserveerd. Na 17 uur beginnen niet. Zelfde voor lunch: voor 11 uur beginnen en de middag door- wel lunch. Later beginnen niet.

Werktijden zijn heel verschillend, hangt van het soort horeca af. Als ze tot sluit werken, wordt er wel eens een drankje na gedaan, niet altijd. De ene keer eentje, een andere keer langer. Overigens kreeg de mijne dan geen alcohol geserveerd tot 18 jaar. Een heel enkele keer een half glas wijn als er een nieuwe wijn op de kaart stond, om te proeven. Maar ik weet dat dat niet overal zo strikt wordt gehanteerd.

Delen in de fooi: overal. Meestal per week verdelen op basis van gewerkte uren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn 15 jarige werkt in een koffie/lunch restaurant. Ze werkt van 10.00 tot 18.00 uur. Daarna nog schoonmaken met z'n allen en daarna gezellig nog even hangen met wat eten en drinken. Ze krijgt lunch, heel erg lekker daar, en mag tussendoor drinken pakken. Mijn dochter heeft speciale koffies leren drinken.
Fooi wordt per maand verdeeld, naar ratio wat je gewerkt hebt. Ze verdient wel het minimumloon en is blij dat ze binnenkort 16 is en dus hoger loon. Zelf vindt ze het sfeer en collega's belangrijker en dat maakt dat ze daar al een jaar werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier bijna 17 en werkt in een luxer segment restaurant, begonnen in de afwas en nu al enige tijd in de keuken, zowel de koude als warme kant.
Hij werkt meestal van 16.30-23.00 en soms een extra avond. Avondmaaltijd altijd inbegrepen. Hij leert er ook wel andere dingen eten want ‘eten wat de personeelspot schaft’. De ene keer is het lekkerder (en luxer) dan de andere keer.
Een drankje doen gebeurt vrij regelmatig, soms een klein uurtje, maar het is ook een keer voorgekomen dat het 2.30 uur werd, maar dat was een uitzondering.
Fooi wordt naar rato van de gewerkte uren maandelijks verdeeld.
Hij heeft het erg naar zijn zin, krijgt een paar dubbeltjes boven minimumloon maar het leuke team én het leuke werk dat hij mag doen draagt eraan bij dat hij er nu al ruim 1,5 jaar werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Krijgen ze bij jullie in de horeca een kerstpakket trouwens?
Vorig jaar kreeg mijn kind helemaal niks, en hij zag bij anderen ook niets, geen kerstborrel, geen attentie oid, gewoon niks. En ik vond dat toch zo stom ! (en sneu ook)
Al zoú er financieel weinig afkunnen, een banketstaaf/kerstbrood moet toch nog wel lukken zou ik zeggen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een 17 jarige in de bediening van een wat luxer restaurant.
Werkdagen meestal van 17 tot 24 uur, soms van 11 tot 24 uur.
Verdient minimumloon.
Altijd minstens een uur nazitten.
Hard werken maar krijgt ook veel fooi.

Al met al heel blij en alles bij elkaar opgeteld verdient ze flink.

Ook nog een baan in de kroeg, daar zijn de werktijden van 22 tot 06. Ook minimumloon en fooi.
Alle reacties Link kopieren Quote
En als ik zo vrij mag zijn, hoeveel fooi krijgen ze gemiddeld?
Hier zo’n 40-50 euro per maand dacht ik. Hangt ook van gewerkte uren af en de komende feestmaand zal het zeker meer zijn. Niet superveel dus, maar ook niet niks. Het is toch mooi meegenomen, bij vakken vullen in de supermarkt krijg je het niet. Bij een all-you-can-eat hier in de buurt werken een aantal van zijn vrienden maar die krijgen zelden fooi als ik het zo begrijp.

Bij Felidaes is het een flinke fooienpot dus, met één dag zo’n 6-8 uurtjes werken, fijn hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
26-11-2023 19:47
Hier een 17 jarige in de bediening van een wat luxer restaurant.
Werkdagen meestal van 17 tot 24 uur, soms van 11 tot 24 uur.
Verdient minimumloon.
Altijd minstens een uur nazitten.
Hard werken maar krijgt ook veel fooi.

Al met al heel blij en alles bij elkaar opgeteld verdient ze flink.

Ook nog een baan in de kroeg, daar zijn de werktijden van 22 tot 06. Ook minimumloon en fooi.

Dat zijn veel werkuren zeg! De weekenden in de kroeg denk ik gezien de hele nacht werken? Pfftt. Pittig hoor.
En dan doordeweeks van 17.00-24 uur (met nog een uur nazitten)?
Is dit te combineren met school?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochter van 16 werkt bij een restaurant. Ze verdient 7,14 p.u. daar komt vakantiegeld bij dan is het 8,50 en dan de fooien dat zit tegen de 10,00 per uur.

Ze werkt gemiddeld 2 avonden per week. Vrijdag en zaterdag. Ze begint tussen 17.00 en 18.00 en is meestal tussen 24.00 en 1.00 klaar.
Soms opent ze 's middags, dan is ze avonds eerder klaar.
Als ze middags al begint dat krijgt ze avondeten.

Soms zitten ze na, maar nooit heel lang, half uurtje ofzo
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
26-11-2023 20:40
Dat zijn veel werkuren zeg! De weekenden in de kroeg denk ik gezien de hele nacht werken? Pfftt. Pittig hoor.
En dan doordeweeks van 17.00-24 uur (met nog een uur nazitten)?
Is dit te combineren met school?
Ja het ritme verschuift wat, zullen we maar zeggen :facepalm:
Fooi is wel 80 euro per maand, soms nog iets meer. Maar bovenal vind ik dat de er heel veel van leren qua mensenkennis, manieren, etc.
Meer dan in de supermarkt bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat ze er meer leren ben ik met je eens.
En ze kunnen ook meer uren maken. Mijn zoon deed eerst vakkenvullen bij de Jumbo en die leeftijdscategorie mocht maar 2 uur per keer werken. Halve avond kwijt voor die paar uur.
Dan liever horeca waar ze meer uren achteren kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
27-11-2023 18:59
Dat ze er meer leren ben ik met je eens.
En ze kunnen ook meer uren maken. Mijn zoon deed eerst vakkenvullen bij de Jumbo en die leeftijdscategorie mocht maar 2 uur per keer werken. Halve avond kwijt voor die paar uur.
Dan liever horeca waar ze meer uren achteren kunnen werken.
Je bedoelt, waar de eigenaar zich niet aan de wet houdt??
Alle reacties Link kopieren Quote
* minimumloon
* gemiddelde werktijden? Tussen 09.00 en 06.00. Dienst is 4-8 uur, tenzij het een stapavond is, dan kan het ook 10-12 uur zijn.
* er wordt gedeeld in de fooienpot
* een drankje doen na werktijd is de gewoonte. Dat kan er 1 zijn, maar ze blijven ook vaak urenlang zitten.
* als de dienst lang genoeg is en de tijd komt zo uit, dan krijgen ze een maaltijd (betalen ze beetje eigen bijdrage voor)

Fooi: 1-3€ per uur gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wordt er bij jullie ook verwacht dat ze met kerst minimaal een dagdeel werken? Of is dat meer vrijblijvend?
Bij mijn zoon wel (vind ik prima hoor, toch geen specifieke plannen).
Die dagen tikken ook goed door in de fooienpot natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
27-11-2023 18:59
Dat ze er meer leren ben ik met je eens.
En ze kunnen ook meer uren maken. Mijn zoon deed eerst vakkenvullen bij de Jumbo en die leeftijdscategorie mocht maar 2 uur per keer werken. Halve avond kwijt voor die paar uur.
Dan liever horeca waar ze meer uren achteren kunnen werken.
Maar is dat dan wel volgens de regels? Een 16/17 jarige mag max 40 uur werken per week. Maar hiervan moet je de schooltijden van aftrekken, dus als kind dagelijks van 9 tot 15 naar school gaat, dan mogen ze nog maar 10 uur werken. Ze mogen niet werken tussen 23 en 6. Ze mogen arbeid verrichten op zaterdag en zondag, mits er op de vrijdag ervoor of de maandag erna geen schooltijd is.
Een 15-jarige mag op een schooldag maar max 2 uur werken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
mamaonbekend schreef:
27-11-2023 18:59
Dat ze er meer leren ben ik met je eens.
En ze kunnen ook meer uren maken. Mijn zoon deed eerst vakkenvullen bij de Jumbo en die leeftijdscategorie mocht maar 2 uur per keer werken. Halve avond kwijt voor die paar uur.
Dan liever horeca waar ze meer uren achteren kunnen werken.
Die hield zich dus netjes aan de wetgeving.
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
28-11-2023 08:28
Wordt er bij jullie ook verwacht dat ze met kerst minimaal een dagdeel werken?
Ja. Staat er zo’n menneke van 21 (in managementsfunctie) die dat eist :facepalm: die dacht zelfs op vakantie gaan tijdens die periode te kunnen verbieden. Maar daar hebben wij geen gehoor aan gegeven. Vakantie was tijdig aangevraagd en bleek dat de soep toch niet zo heet gegeten werd.

Meestal is werken met de kerst wel heel leuk trouwens, gezellige sfeer.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
28-11-2023 08:46
Ze mogen arbeid verrichten op zaterdag en zondag, mits er op de vrijdag ervoor of de maandag erna geen schooltijd is.
Aan deze regel houdt echt niemand zich. Is toch ook onwerkbaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen kinderen hier, maar wel collega's van 15 en ouder in de horeca. Bij ons wordt boven minimumloon betaald.
Met wat ervaring en de juiste instelling (op tijd komen, aanpakken, flexibele opstelling mbt uren) kan dat nog oplopen. Hoeveel dat precies is weet ik niet, want ik ga niet over de salarissen.

Alle fooi wordt verdeeld naar gewerkte uren. Dus hoe meer je werkt hoe meer fooi.
Pauzes worden doorbetaald, maaltijd wordt betaald door werkgever (in principe geen maaltijd als je na 17 uur begint of als je vroeg begint en voor 15 uur al klaar bent, maar in overleg is er veel mogelijk).
Onder werktijd mag er water, limonade, koffie en thee worden gedronken. Na werktijd een drankje naar keuze. Als je tot sluit werkt, zijn er vaak geen minderjarigen meer, sluitdrankje is vaak alcohol, maar er wordt niet gezopen. 1 of 2 drankjes en klaar.
We hebben regelmatig een uitje en eens per jaar wordt er echt flink uitgepakt en dit wordt als het kan ook in een schoolvakantie gedaan zodat iedereen in principe de kans heeft om mee te gaan.

We hebben wel lange werkdagen en beloven geen eindtijd, tenzij de collega en/of de ouders van een minderjarige hierop staan en de betreffende collega wel wat in de mars heeft. Dat je liever die paar uurtjes pakt dan niks.
Ook net startende jonge mensen proberen we wat te laten wennen door het op te bouwen van 6/7 uur naar meer. We zijn een heel drukbezocht bedrijf en het is echt aanpoten maar er is ook een hele goede sfeer en de meesten komen ook erg graag werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
28-11-2023 09:16
Aan deze regel houdt echt niemand zich. Is toch ook onwerkbaar?
Precies, dan kunnen de meeste middelbare scholieren nooit werken. Dat schiet dus niet op.

Natuurlijk is het goed dat er wetgeving is hieromtrent, maar deze is nu wel heel erg beperkend. De één kan nauwelijks een paar uur werken of school lijdt er onder en de ander fietst door de schooltijd heen en werkt er 20 uur naast. Ik had vanaf mn 13e een bijbaan in de horeca van toch zo'n 16-20 uur en heb zonder moeite VWO gehaald. Het is vooral aan de scholier en de ouders om te monitoren of dit goed gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
er zijn redenen, dat we kinderen goed beschermen he?
die wetgeving is er niet voor niets

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven