Horeca bijbaan

25-11-2023 19:48 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is hier jeugd (17+) dat in de horeca werkt?
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie gaat:

* verdienen ze minimumloon of krijgen ze meer betaald ?
* wat zijn de gemiddelde werktijden?
* wordt er gedeeld in de fooienpot?
* is een drankje doen na werktijd de gewoonte en tot hoe laat dan?
* krijgen ze een maaltijd?

Hoe zijn de ervaringen bij jullie?
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
28-11-2023 09:16
Aan deze regel houdt echt niemand zich. Is toch ook onwerkbaar?
Het gaat om én op de zaterdag én op zondag werken. Dus niet of/of. Ook geldt dit voor een 16-17 jarige.
Het heeft er mee te maken dat ze minimaal 1 periode van 36 uur zonder werk moeten hebben. Vroeger ging dit automatisch omdat best lang winkels niet op zondag open waren. En later dat er dan óf de zondag óf de zaterdag werd gewerkt.
Ik zou het zeker niet onwerkbaar noemen, want ze mogen op die leeftijd sowieso maar een beperkt aantal uren werken per week. Stel dat ze 10 uur mogen werken, dat is een bijvoorbeeld de zaterdag (8 uur) en ergens nog in de avond een paar uur. Daar kom je zo aan.

En ja, er zullen vast meer dan genoeg jongeren zijn die op die leeftijd prima 20 uur naast hun school kunnen werken, nog topcijfers halen, nog tijd hebben voor hobby's en sporten. Maar als overheid/maatschappij wil je ook voorkomen dat kinderen teveel bezig zijn met werk in plaats van een diploma halen. Want lekker veel geld hebben, is makkelijk. Waarom zou je nog naar school gaan? Voor volwassenen is het al lastig om beslissingen voor de toekomst te nemen, kinderen zijn niet zoveel beter. Alleen maar goed dat kinderen op deze manier beschermt worden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
28-11-2023 09:09
Ja. Staat er zo’n menneke van 21 (in managementsfunctie) die dat eist :facepalm: die dacht zelfs op vakantie gaan tijdens die periode te kunnen verbieden. Maar daar hebben wij geen gehoor aan gegeven. Vakantie was tijdig aangevraagd en bleek dat de soep toch niet zo heet gegeten werd.

Meestal is werken met de kerst wel heel leuk trouwens, gezellige sfeer.
Groot gelijk. Zeker als je het vroeg hebt aangevraagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
LieverLustDanLiefde schreef:
28-11-2023 09:39

Onder werktijd mag er water, limonade, koffie en thee worden gedronken. Na werktijd een drankje naar keuze. Als je tot sluit werkt, zijn er vaak geen minderjarigen meer, sluitdrankje is vaak alcohol, maar er wordt niet gezopen. 1 of 2 drankjes en klaar.
We hebben regelmatig een uitje en eens per jaar wordt er echt flink uitgepakt en dit wordt als het kan ook in een schoolvakantie gedaan zodat iedereen in principe de kans heeft om mee te gaan.
Wat ik begrijp mag zoon hetzelfde drinken. Ze mochten eerst wel frisdrank tussendoor pakken maar dat mocht ineens niet meer. Na werktijd mogen ze dat wel dacht ik.
Hij heeft één keer nu een bedrijfsuitje gehad en dat deden ze op maandagavond geloof ik, want dan zijn ze gesloten. Het werd niet heel laat want inderdaad, de volgende dag weer school.
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
26-11-2023 19:47
Hier een 17 jarige in de bediening van een wat luxer restaurant.
Werkdagen meestal van 17 tot 24 uur, soms van 11 tot 24 uur.
Verdient minimumloon.
Altijd minstens een uur nazitten.
Hard werken maar krijgt ook veel fooi.

Al met al heel blij en alles bij elkaar opgeteld verdient ze flink.

Ook nog een baan in de kroeg, daar zijn de werktijden van 22 tot 06. Ook minimumloon en fooi.
Een 17 jarige mag geen nachtdiensten draaien volgens mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
27-11-2023 18:59
Dat ze er meer leren ben ik met je eens.
En ze kunnen ook meer uren maken. Mijn zoon deed eerst vakkenvullen bij de Jumbo en die leeftijdscategorie mocht maar 2 uur per keer werken. Halve avond kwijt voor die paar uur.
Dan liever horeca waar ze meer uren achteren kunnen werken.
Er is een reden voor dat je in een bepaalde leeftijdscategorie een beperkt aantal uren mag werken. Daar zijn namelijk gewoon regels voor. Houdt men zich daar niet aan, dan kun je stellen dat dat uitbuiting is. En verboden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
28-11-2023 11:43
Een 17 jarige mag geen nachtdiensten draaien volgens mij.
Klopt!

Als je 16 of 17 bent, mag je gemiddeld 40 uur per week werken. De tijd die je op school bent telt ook mee als arbeidstijd. Je mag niet 's nachts werken, oproepdiensten doen of overwerken. Ook heb je recht op extra rusttijden.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klopt hoor, wat jullie zeggen. Volgens de wet mag mijn 17jarige niet ‘s nachts werken.
Maar van mij wel.
En nu?
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
28-11-2023 19:38
Het klopt hoor, wat jullie zeggen. Volgens de wet mag mijn 17jarige niet ‘s nachts werken.
Maar van mij wel.
En nu?
Niets, wat jou betreft.

Slechte werkgever, dat wel. Eentje die lak heeft aan regels. Zeer slechte zaak. Jouw tiener zou hier tegen beschermd moeten worden, los van wat jij als ouder vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
De discussie gaat nu vooral over hoeveel uren werken wel/niet volgens de wet mag en of een werkgever daar lak aan heeft, maar zullen we weer back on topic?

Zijn jullie wel eens wezen eten/drankje doen in de zaak waar je kind werkt?
Wij nu éénmaal wezen dineren en dat was wel heel leuk :heart: (tis geen budget restaurant dus tsja).
Zoon bedient normaliter niet maar kwam toen wel ons zijn gerechten (hij stelt het gerecht samen/opmaak) uitserveren in opdracht van de chef. Trots dat ‘ie was, echt glunderend stond ie uit te leggen wat we allemaal op ons bord hadden, een dotje crème van dit, een toefje van zus, emulsie van zo en een vinaigrette van dat met een poeder van huppeldepup.
Echt leuk om je kind zo bezig te zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
28-11-2023 19:38
Het klopt hoor, wat jullie zeggen. Volgens de wet mag mijn 17jarige niet ‘s nachts werken.
Maar van mij wel.
En nu?
Slechte zaak (letterlijk én figuurlijk)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk dat je zo trots bent op je zoon mamaonbekend! Bij ons komen de ouders van de meeste parttimers ook regelmatig iets eten of drinken, ook omdat ze meestal in de buurt wonen denk ik, maar die zijn volgens mij net zo trots op hun kind als jij op de jouwe! Ook fijn om te lezen dat er nog mensen zijn die samen met hun kind zelf bepalen wat er wel en niet kan qua werken. Werken in de horeca kan heel zwaar zijn, maar over het algemeen is het ook een hele goede leerschool voor het leven en de meeste horecabedrijven die ik ken buiten hun medewerkers echt niet uit. Tegenwoordig is men een stuk zuiniger op de medewerkers dan voorheen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon werkt in een hoog segment fine dining restaurant. Als 16-jarig broekie begonnen. Hij werkt in de bediening en helpt af en toe mee in de keuken. De ene dag werkt hij van 11.00 tot 01.00 uur en de andere dag van 18.00 tot 01.00 uur. Hij krijgt netjes fooi en verdient ruim meer dan het minimumloon.
Ik vind het een prachtige ervaring voor hem en hij vindt het zelf ook geweldig. De gasten en zijn collega’s zijn echt dol op hem, omdat hij er nog erg jong uitziet, maar het werk zeer serieus neemt. Het is natuurlijk ook niet gebruikelijk om zo’n broekie in een dergelijk restaurant tegen te komen.
Als moeder word ik er ook blij van dat zijn collega’s ervoor zorgen dat hij wordt thuisgebracht en als er niemand is om hem te brengen, dan wachten ze op de parkeerplaats totdat ik hem heb opgehaald (wij wonen in the middle of nowhere).
Daarnaast zie ik enorme pluspunten voor zijn algemene ontwikkeling!

Edit: ze doen altijd een drankje na werktijd, maar mijn zoon drinkt geen alcohol, dus hij zit aan het fris.
Als hij van 18.00 tot 01.00 uur werkt eet hij thuis. Als hij van 11.00 tot 01.00 uur werkt krijgt hij uiteraard lunch en diner.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jazeker ben ik trots.
Hij staat daar toch maar, als 16-jarige in de keuken van een restaurant (dat in de Lekker500 en Gault Millau staat) poepiesjieke gerechten op te maken zonder enige horeca-ervaring of opleiding hierin. Gesolliciteerd en begonnen als afwasser maar kennelijk zagen ze ‘iets’ in hem en werd hij gevraagd om in de keuken te komen en ze zijn heel tevreden over hem. Heel leerzaam en en hij vindt het leuk.
Het is ook gewoon een leuk joch 😍. (nou ja….man moet ik meer zeggen met zijn bijna 1.90 mtr).
Alle reacties Link kopieren Quote
Arual38 schreef:
28-11-2023 21:04
Mijn zoon werkt in een hoog segment fine dining restaurant. Als 16-jarig broekie begonnen. Hij werkt in de bediening en helpt af en toe mee in de keuken. De ene dag werkt hij van 11.00 tot 01.00 uur en de andere dag van 18.00 tot 01.00 uur. Hij krijgt netjes fooi en verdient ruim meer dan het minimumloon.
Ik vind het een prachtige ervaring voor hem en hij vindt het zelf ook geweldig. De gasten en zijn collega’s zijn echt dol op hem, omdat hij er nog erg jong uitziet, maar het werk zeer serieus neemt. Het is natuurlijk ook niet gebruikelijk om zo’n broekie in een dergelijk restaurant tegen te komen.
Als moeder word ik er ook blij van dat zijn collega’s ervoor zorgen dat hij wordt thuisgebracht en als er niemand is om hem te brengen, dan wachten ze op de parkeerplaats totdat ik hem heb opgehaald (wij wonen in the middle of nowhere).
Daarnaast zie ik enorme pluspunten voor zijn algemene ontwikkeling!

Edit: ze doen altijd een drankje na werktijd, maar mijn zoon drinkt geen alcohol, dus hij zit aan het fris.
Als hij van 18.00 tot 01.00 uur werkt eet hij thuis. Als hij van 11.00 tot 01.00 uur werkt krijgt hij uiteraard lunch en diner.
Van 11 in de ochtend tot 1 uur 's nachts? Dat is 14 uur. Ronduit absurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
28-11-2023 22:29
Van 11 in de ochtend tot 1 uur 's nachts? Dat is 14 uur. Ronduit absurd.
Vind je dat absurt vanwege zijn leeftijd of überhaupt? In dit soort restaurants is het heel gebruikelijk. Hij werkt deze dienst niet vaak, meestal begint hij om 18.00 uur. Maar als hij wel deze dienst draait is hij altijd wel blij. Ten eerste omdat hij de lunch ook leuk vindt om te draaien omdat dat een hele andere dynamiek is dan diner en ten tweede omdat hij lekker kan cashen.
Op zijn leeftijd werkten mijn man en ik ook veel. We zijn erg blij een zelfde soort arbeidsethos in hem terug te zien. Zijn studie (HBO) leidt er niet onder, hij heeft een rijk sociaal leven, sport veel en zijn jonge lijf kan een stuk meer hebben dan mijn oude lijf. Ik vind dit onderdeel van deze fase in zijn leven. Zijn toekomst ligt niet in de horeca, dus hij hoeft dit niet tot aan zijn pensioen vol te houden. Daarnaast wordt er door zijn werkgever goed voor hem gezorgd en dat maakt het voor mij ook goed in balans. Dat zou uiteraard anders zijn als ik het idee had dat hij uitgebuit zou worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arual38 schreef:
29-11-2023 05:52
Vind je dat absurt vanwege zijn leeftijd of überhaupt? In dit soort restaurants is het heel gebruikelijk. Hij werkt deze dienst niet vaak, meestal begint hij om 18.00 uur. Maar als hij wel deze dienst draait is hij altijd wel blij. Ten eerste omdat hij de lunch ook leuk vindt om te draaien omdat dat een hele andere dynamiek is dan diner en ten tweede omdat hij lekker kan cashen.
Op zijn leeftijd werkten mijn man en ik ook veel. We zijn erg blij een zelfde soort arbeidsethos in hem terug te zien. Zijn studie (HBO) leidt er niet onder, hij heeft een rijk sociaal leven, sport veel en zijn jonge lijf kan een stuk meer hebben dan mijn oude lijf. Ik vind dit onderdeel van deze fase in zijn leven. Zijn toekomst ligt niet in de horeca, dus hij hoeft dit niet tot aan zijn pensioen vol te houden. Daarnaast wordt er door zijn werkgever goed voor hem gezorgd en dat maakt het voor mij ook goed in balans. Dat zou uiteraard anders zijn als ik het idee had dat hij uitgebuit zou worden.
Jongeren van 16/17 jaar mogen maximaal 9 uur achter elkaar werken. Iedereen 18 jaar of ouder, maximaal 12 uur.

De werkgever zorgt dus helemaal niet goed voor hem, maar gebruikt hem. Of hij nou al 18 is of niet: het mág gewoon niet.

Op je vraag terug komend: ik vind het zowel qua leeftijd absurd als überhaupt absurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt, en jonge, enthousiaste medewerkers daar waren we echt zuinig op!
Het is ook echt hard werken in een hectische omgeving, niet iedereen kan dat of vindt dat leuk. Er zijn vaak handen tekort dus is er niet altijd tijd om iemand rustig in te werken.

Daarbij moeten veel 15/16 jarigen nog arbeidsethos opbouwen. Het zijn op het werk soms ook echt pubers die je op regels moet wijzen en aan het handje moet nemen. Dat komt uiteindelijk wel goed, maar soms vond ik het wel pittig om ze erbij te hebben. Dan investeerden we veel tijd en energie in ze, kwamen ze soms gewoon niet opdagen (oh, sta ik op het rooster dan?), of gingen ze uiteindelijk toch liever vakkenvullen.

Wat ik ook wel snap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
29-11-2023 07:42
Jongeren van 16/17 jaar mogen maximaal 9 uur achter elkaar werken. Iedereen 18 jaar of ouder, maximaal 12 uur.

De werkgever zorgt dus helemaal niet goed voor hem, maar gebruikt hem. Of hij nou al 18 is of niet: het mág gewoon niet.

Op je vraag terug komend: ik vind het zowel qua leeftijd absurd als überhaupt absurd.
Ik ken de arbeidstijdenwet, dus ik weet uiteraard dat je gelijk hebt. Voor mij zit ‘goed zorgen voor’ in andere dingen. Zolang mijn zoon zich goed voelt, ik me er goed bij voel en zijn werkgever en gasten tevreden zijn zie ik geen reden om in te grijpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
29-11-2023 07:42
Jongeren van 16/17 jaar mogen maximaal 9 uur achter elkaar werken. Iedereen 18 jaar of ouder, maximaal 12 uur.

De werkgever zorgt dus helemaal niet goed voor hem, maar gebruikt hem. Of hij nou al 18 is of niet: het mág gewoon niet.

Op je vraag terug komend: ik vind het zowel qua leeftijd absurd als überhaupt absurd.
Deze jongen doet HBO, is waarschijnlijk 18+.

Zeker in het hogere segment zijn deze werktijden niet vreemd, echt topsport. Hij kiest er zelf voor hè?
Het is ook ontzettend leuk en leerzaam. Maar je moet er wel de lol van inzien.
En je kan moeilijk de afwas tot morgen laten staan omdat je 12 uur erop zit..
Alle reacties Link kopieren Quote
Onkruit schreef:
29-11-2023 08:26
Deze jongen doet HBO, is waarschijnlijk 18+.

Zeker in het hogere segment zijn deze werktijden niet vreemd, echt topsport. Hij kiest er zelf voor hè?
Het is ook ontzettend leuk en leerzaam. Maar je moet er wel de lol van inzien.
En je kan moeilijk de afwas tot morgen laten staan omdat je 12 uur erop zit..
Dan nemen ze maar 2 mensen aan die beiden een volledige dag werken. Een keer 12 uur werken, kan gebeuren, deed ik ook wel eens als ik over moest werken of als er veel zieken waren. Maar als er standaard een dienst is van meer dan 12 uur, dan is het bizar dat een werkgever het een goed idee vindt dat maar één persoon die vult...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
28-11-2023 19:48
Niets, wat jou betreft.

Slechte werkgever, dat wel. Eentje die lak heeft aan regels. Zeer slechte zaak. Jouw tiener zou hier tegen beschermd moeten worden, los van wat jij als ouder vindt.
Tja, welkom in de horeca zou ik zeggen. Ik kom uit een horeca familie en de meeste bedrijven waar er hier gewerkt werd hielden zich niet aan de normale regels. Mijn moeder heeft jaren zonder pauze gewerkt want geen tijd voor, broer maakt weken van 60 uur en kreeg er maar 40 betaald. Geen overuren betaald krijgen. Ik werkte zelf op mijn 16e ook in de horeca en werkte ook tot 1 uur s'nachts. Nooit geweten dat dat niet zou mogen. Mijn broer werkte toen hij 17 was bij een goed restaurant ver van huis, dus mijn moeder haalde hem vaak op midden in de nacht als hij klaar was. De dag erna ging hij weer naar school. In mijn ervaring nemen horeca eigenaren het niet zo nauw met de regels. Er is overal personeelstekort dus ze zijn al blij dat er iemand staat.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon zat met zijn 16e al op het HBO en is nu 17, dus nog geen 18.
Horeca staat erop bekend de regels aan de laars te lappen en dat doet het bedrijf waar mijn zoon werkt dus ook. Maar daar staat tegenover:
- hij krijgt meer dan het dubbele van het minimumjeugdloon uitbetaald
- hij krijgt iedere minuut overwerk uitbetaald
- hij deelt mee in de fooienpot en mag persoonlijke fooien houden
- hij wordt met veel respect behandeld, krijgt veel complimenten en de werksfeer is geweldig
- randzaken zoals goede bedrijfskleding (volledig op maat gemaakt) zijn hartstikke goed geregeld
- werkdruk is hartstikke goed te doen (ze staan nooit onderbemand en hebben nooit het gevoel ‘dat het niet te doen is’)
- hij wordt serieus genomen en kan en mag meer verantwoordelijkheid pakken waar hij wil en het hoeft niet als hij het niet wil (geldt voor het hele team). Zo zijn er een aantal collega’s die zich niet prettig voelen bij afrekenen, dus dit wordt gedaan door collega’s die dat geen probleem vinden. Het feit dat je als team op een dergelijke manier met elkaar de taken kan verdelen zegt mij veel.

Al met al, best goed geregeld vergeleken met een gemiddelde horeca zaak. En dit weegt voor ons zwaarder dan diensten van 14 uur.
Alle reacties Link kopieren Quote
je niet aan de regels houden, of het nou als bedrijf is, of als ouder die je kind dit allemaal toestaat, is allemaal dikke prima. Tot het fout gaat.
Dan is het janken, en geeft iedereen de ander de schuld

Er zijn redenen waarom we onze jeugd beschermen. Geld is niet heilig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik zo zie is er wel tekort aan personeel, maar in welke sector onderhand niet.
Mijn zoon kan soms door sportwedstrijden niet op tijd beginnen maar dat is dan zo. Ze zijn al blij dat ie komt. Ook als hij eens gevraagd wordt extra te werken maar hij kan maar een paar uurtjes dan zijn ze daar altijd al heel blij mee en dat spreken ze ook tegen hem uit, dat wordt ook gewaardeerd.

Bij Arural is het wel heel goed geregeld. Klinkt top allemaal. En ik snap heel goed dat sommige randzaken wellicht zwaarder wegen dan (bij uitzondering) een hele lange dag. Dat zou ik als ouder ook niet als standaard accorderen voor mijn zoon.
Mijn zoon moest zelf een zwarte (spijker)broek en werkschoenen met stalen neus aanschaffen (betaalden wij natuurlijk). Vond ik stom en vind eigenlijk dat het bedrijf dit moet vergoeden. Maar mijn man (geheel andere sector) moest ook zelf werkschoenen aanschaffen. Dus tsja, het is kennelijk op wel meer plekken gebruikelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook eigenlijk altijd mijn eigen kleding moeten kopen. Broer had wel bedrijfskleding en die werd ook gewassen voor hem daar. Het wisselt heel erg per bedrijf en locatie.
En dat het niet mag, tja dat risico nemen horeca ondernemers dus bewust. Ik wist dat overigens niet toen ik nog geen 18 was, dat ik niet tot na twaalf uur mocht werken. Toen was Google nog niet zo groot als nu. :P
Ik heb er ook nooit collega's over gehoord ook.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven