hygiëne en meer.

21-02-2008 19:55 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hm, de puntjes op het woord hygiene kan ik even niet vinden, maar goed.

Vanmiddag een kleine discussie met een vriendin. Nadat ik mijn zoon (1 jaar) 's avonds in bad gedaan heb, hang ik de gebruikte handdoek te drogen en die gebruik ik een volgende dag weer. Zij vond dat absoluut onhygienisch. Ik vind dat je zo'n handdoek prima nog een keer kunt gebruiken, je droogt er immers een schoon kind mee af.

Ook over andere dingen verschillen we nogal van mening. Ik geef mijn zoon rustig melk die een dag over datum is. Hij smaakt nog hartstikke goed, maar de datum is van gisteren, dus dat geef je niet meer. Zij heeft al moeite met producten met de datum van vandaag.

Ik vind dat ze te ver gaat in het bacterien weghouden van haar kinderen. Prima dat ze het doet, maar mijn keuze is het niet.

Misschien zijn dit wel 2 discussie. Over hygiene en over kinderen weerstand op laten bouwen. Maar om er nou 2 topics voor te openen.

Wat is jullie mening hierin? Hoe schoon ben je tov je kind? Geef je iets dat over datum is?
Riz schreef op 25 februari 2008 @ 19:19:

[...]

Maak jij je billen en je vagina niet schoon onder de douche dan?!?!?!? Haha sorry maar ik moest erg hard lachen om deze opmerking!!!
nou ik vind dat ze gelijk heeft. alleen het idee dat je morgen je gezicht staat af te drogen met het deel waar je gister je billen ed mee hebt afgedroogd...
zal ik ook maar ff mn zegje doen?

- Handdoeken; van het douchen elke keer schoon... zowel ik, mn man als mn kids.

- Douchen: doe ik om de dag....de kinders 2 a 3 keer per week. 1x per week de haartjes wassen, tenzij ze uit de zandbak komen. dan vaker

- Wc schoonmaken: elke dag....wel zo fris met kleuter en peuterhandjes aan de wc.....

- Stofzuigen doe ik dagelijks...tja hebben ook een hond en konijn en vogel.

- Vaatdoekjes gebruik ik niet..vind dat ontzettend gore dingen. je wil niet weten hoeveel bacterieen er al op zitten na een uur.... dan kan ik mn aanrecht ook gaan reinigen met kipfilet zoals iemand al zei. hier altijd wegwerp doekjes!

- bed verschonen om de week bij iedereen. onderlaken van kids elke week ivm 'kwijlen'...

- En dingen over de datum...nee dat neem ik niet meer...blegh. durf het ook niet te proeven....heb ooit zure melk gehad en sindsdien 'panisch'voor dingen over de datum.

- wassen bijna dagelijks.

-strijken ..bijna nooit. man heeft overhemden die niet kreuken!

verder ben ik niet overdreven hygienisch hoor. kinderen eten ook wel snoep van de grond, soms met wat smerige handen een snoepje/koekje buiten...
elska schreef op 25 februari 2008 @ 17:28:

- vaatdoekje: doe ik tot mijn schaamte soms wel een week mee!

- al het schoonmaakwerk, incl. toiletten gebeuren maar 1x per twee weken door de schoonmaakster
getver.... sorry hoor maar maar 1x per 2 weken je toilet schoonmaken...... :-O
anridama schreef op 25 februari 2008 @ 20:17:

[...]

getver.... sorry hoor maar maar 1x per 2 weken je toilet schoonmaken...... :-O
@-(
Tja, zoals al gezegd, zijn wij allebei doordeweek van 8 tot een uur of 6 van huis, als we 's avonds afspraken hebben nog langer. Zoals iemand anders ook al zei hier: er zijn dagen dat we de wc's (we hebben er 2) niet eens gebruiken. Daarnaast, ik ben nu eenmaal niet vies van mezelf/mijn vriend.

(en nee, we zijn heus niet constant ziek en ja, ik haal er af en toe wel eens een doekje doorheen, maar onder schoonmaken versta ik eerder flink schrobben en dat doet de schoonmaakster dus)

Als de kleine er straks is en ook naar de wc gaat zal ik hem heus wel vaker schoonmaken, maar nu vind ik dat echt niet nodig.
pomodori schreef op 25 februari 2008 @ 18:36:

Ik stofzuig en dweil iedere dag, dus van de vloer thuis kun je eten, ..

Hier kun je ook wel van de vloer eten, er ligt genoeg.... X-D
Eten over de datum, ligt eraan wat, vlees of andere verse bedervelijke dingen gaan weg, maar lang houdbaar spul gebruik ik gewoon. Melk durf ik een dag later ookn og wel aan, als het niet raar ruikt.

Stofzuigen gebeurt hier meestal om de dag. Ben altijd thuis met 2 kinderen en een kat, dus is geen overbodige luxe. Boven 1x in de week want daar komt de kat niet en vallen er geen eetkruimels enzo.

Dweilen doe ik 1x in de week.

WC 1x in de week, als de kindjes groot genoeg zijn voor de wc zal die wel een keer extra moeten.

Vaatdoekje een dag meestal.

Handdoeken pak ik denk ik 2 keer in de week schone, maar ik douche ook om de dag. De kindjes gaan 2 a 3 keer in de week in bad. Hebben hele droge huidjes dus zeker niet vaker.

Beddenverschonen, ik doe de slopen en onderlakens iedere week, de dekbedhoezen doe ik 2 weken mee.

Over de tafels gaat iedere dag een doekje.

Wassen, ik denk 5 in de week.

En chloor gebruik ik nooit, dat is volgens mij ontzettende troep, ik gebruik zowel voor de was als de andere schoonmaakmiddelen zoveel mogelijk ecologisch.
elska.. dus jij en je vriend gaan tussen 1800 uur en 8 uur smorgens niet naar de wc??? jeetje......

in die tijd 2x naar de wc....keer 2 personen= 4x toiletbezoek per avond/nacht.

is 28x per week...en dus 56 x per 2 weken.... dan de weekends niet meegerekend als hele dag. want neem niet aan dat je zaterdags en zondags ok altijd hele dagen weg bent???

nou ik vind 56x toilet gebruiken en dan pas schoonmaken veel hoor... jegh

ik ben ook niet vies van mezelf en van mn man en kids...maar oude urine is wel goor. hoe dan ook...de spetters vliegen letterlijk in het rond. ooit die doc wel es gezien???? vast niet?
paling schreef op 25 februari 2008 @ 21:08:

[...]

Hier kun je ook wel van de vloer eten, er ligt genoeg.... X-D
:applause:
Misschien hebben ze een stoma.
fleurtje schreef op 25 februari 2008 @ 21:21:

Misschien hebben ze een stoma.
oja in combi met verblijfscatheter X-D
Oh, heerlijk dit soort geneuzel! Ik heb gelukkig geen hekel aan schoonmaken, en ik kan genieten van een schoon huis. Ik sta er wel vaak van te kijken hoe snel alles weer stoffig en vies wordt! En dan vraag ik me altijd af hoe anderen dat doen, want bij hun lijkt het altijd veel netter te zijn!

Stofzuigen doe ik om de dag, soms 1 x per 3 dagen (maar wil er toch naartoe om het elke dag even te doen, vooral op de tegels en laminaat zie je de stofwolken liggen, ook dankzij onze twee poezen en hond).

Altijd even een doekje over het aanrecht na het koken, om de dag het doekje vervangen.

1 x per week beddengoed verschonen, de witte kussenslopen zeggen alles!

Ik doe vaak wel een keer of 2, 3 met een handdoek, maar vriend meestal elke keer een schone.

WC een keer of 3 per week, beetje chloor vind ik fris ruiken, wel met mate.

Kleding; broeken draag ik vaak 2 dagen, shirtjes elke dag schoon, en uiteraard ondergoed en sokken ook elke dag schoon!

Door al die dingen die vaak moeten gebeuren, blijven klusjes die minder nodig zijn er vaak wel bij liggen. Ramen lappen, stoffen op hoge plekken of achter de tv, dat doe ik niet zo vaak. Wil ik eigenlijk wel vaker doen.
Vicky schreef op 25 februari 2008 @ 21:53:

En dan vraag ik me altijd af hoe anderen dat doen, want bij hun lijkt het altijd veel netter te zijn!

.
misschien poetsen ze snel nog even voordat jij komt? ;)
Nog even over die vaatdoekjes:

Die onderzoeken waar de vaatdoekjes uitkwamen als grote bron van enge bacterieën, die maakten volgens mij gebruik van vaatdoekjes die door een vies sopje na het afwassen gehaald werden. Toch?

Mijn vaatdoekje wordt eigenlijk alleen gebruikt voor koffie- en theevlekken op het aanrecht, en daarvoor gebruik ik een schoon sopje met afwasmiddel of allesreiniger. Hoe vies kan het daarvan worden? Voor de vaat gebruik ik ze niet, lang leve de vaatwasser :) Elke dag het doekje verwisselen doe ik dus ook niet.

Verder helpt het qua schoonmaken ook wel om een tijdje in een stoffig Afrikaans huis geleefd te hebben, waarin de keukenvloer zó vies was dat zelfs de (pittige) schoonmaakster het vet er niet af kon krijgen. Om over de rest nog maar niet te spreken. Sindsdien ben ik héél tevreden met mijn huis hier ;-)
en jij denkt dat koffie en theevlekken op het aanrecht die schoongemaakt worden met een schoon sopje geen bacterieen bevatten na 1 dag???

whishfull thinking
iMac schreef op 25 februari 2008 @ 11:01:

Maar wat de was betreft, ik weet niet in hoeverre dat voor jullie van toepassing is, maar ik vind het vrij asociaal om kleine wasjes te doen. Dan kan je wel sorteren, maar als dat inhoudt dat je een hele was doet terwijl de trommel maar half vol is, vind ik dat niet kunnen. Elk steentje dat bijgedragen wordt in het milieu telt, al zet het minder zoden aan de dijk dan de grote keien.

Bij ons wordt er niet om elke wissewasje gewassen.

********************************************************************************

Zoals je uit mijn post kan opmaken,vul ik met die hoeveelheid was volle trommels hoor!

Dus niet ieder wiswasje,ik snap eigenlijk niet hoe je met 5 mensen niet 1 a2 wassen per dag draait.

********************************************************************************

(vraagt zich ondertussen af waarom je in vredesnaam een schone onderbroek aan moet trekken na het gymen...)
Niet veel postings gelezen want zoveel berichten!

Maar ik vind het wel vies om een handdoek meerdere keren te gebruiken. Het ligt er wel een beetje aan waarvoor. Ik heb heel lang haar en gebruik altijd een groot badlaken om dat om mijn haar te wikkelen na het wassen ervan. Die handdoek hang ik daarna te drogen over een rekje en gebruik ik nog wel een keer, hetzij voor nog eens mijn haar, hetzij voor handen/gezicht.

Een handdoek waar ik mijn lijf mee afdroog, gebruik ik niet nog een keer, die gaat in de was. Of eerst nog even op de badkamervloer bij wijze van kleedje als de badmatten in de was zijn.

Het lijf mag dan wel schoon zijn na douche of bad, maar je wrijft er onherroepelijk veel dode huidcellen mee af. Die gaan dan in die handdoek zitten broeien, gatver!

Bovendien heb ik twee schimmelnagels (ik ben ze wel aan het behandelen maar dat duuuuuuuurt...), ik moet er niet aan denken dat ik mijn voeten met een handdoek afdroog en dan later met de plek waarmee ik over die nagels ging mijn gezicht sta droog te maken!

Aan de andere kant zullen er best veel dingen zijn die ik wel/niet rond huis en lijf doe die anderen weer vies zullen vinden.

Ik douche lang niet elke dag, bijvoorbeeld. Dat vind ik niet goed voor mijn huid en bovendien heb ik er geen zin in dat dagelijks te doen. Scheelt natuurlijk dat ik vrijwel niet zweet, als ik wél gezweet heb (door sport of flink werken of wat dan ook) douche ik altijd.

Andere 'tic': als ik op een feestje ben geweest, in een restaurant of het café waar gerookt wordt, douche ik altijd en was dan ook mijn haar. Al is het vijf uur in de nacht. Het idee rokerig en stinkend in bed te stappen, dat vind ik weerzinwekkend.

xx lisa.
lisa schreef op 25 februari 2008 @ 22:51:

Andere 'tic': als ik op een feestje ben geweest, in een restaurant of het café waar gerookt wordt, douche ik altijd en was dan ook mijn haar. Al is het vijf uur in de nacht. Het idee rokerig en stinkend in bed te stappen, dat vind ik weerzinwekkend.

xx lisa.

Ja!

Ik vraag me dan altijd af hoe rokers dat doen. Waarschijnlijk gewoon elke dag rokerig in bed stappen. Of elke avond douchen en daarna niet meer roken en niet meer in de kamer komen waar gerookt is.

Ik vind het wel komisch hoever sommige dingen uit elkaar liggen. Mensen die 1 x per 4 weken hun bed verschonen tegen mensen die dat elke 4 dagen doen!

En als je met z'n 5en bent en dan elke dag allemaal een schone pyjama en een schone handdoek gebruikt, en nog 2x per week schoon beddegoed :-O . In 1 week 35 pyjama's, 35 handdoeken, 8 sets beddegoed. Jeemig, dan was je idd wel meerdere malen per dag. En dan nog alles ophangen/ in de droger, opvouwen en opruimen!! En al die bedden afhalen en weer opmaken. Ik word al moe als ik eraan denk.

Bedjes van de kids gaan hier trouwens ook wel 2x per week, bij gesnotter de hoeslakentjes/molton elke dag indien nodig. Vaatdoekjes 1 a 2 x daags een schone. Handdoeken 2x, keukenhanddoek 1 dag.

Schoonmaken van het huis zou ik meer/vaker willen doen maar kan er de tijd niet voor vinden. Of moet minder slapen en minder forummen. Geen optie.
Is het idee van zeep niet juist dat het bacteriën doodt in combinatie met heet water? En eigenlijk denk ik inderdaad dat het met koffie en thee erg meevalt qua bacteriën. sterker nog, beide hebben een antibacteriële werking :)
wen schreef op 25 februari 2008 @ 23:12:

Is het idee van zeep niet juist dat het bacteriën doodt in combinatie met heet water? En eigenlijk denk ik inderdaad dat het met koffie en thee erg meevalt qua bacteriën. sterker nog, beide hebben een antibacteriële werking :)

ja das het idee van zeep....maar niet als je het doekje waarmee je vlekken hebt verwijderd laat liggen en uren of dagen erna weer gaat gebruiken... niet erg hygienisch in mijn ogen... maar goed dat moet iedereen ook zelf weten wat ze wel of niet doen

ik heb vast weer andere dingen waarvan mensen denken: jegh
lisa schreef op 25 februari 2008 @ 22:51:

xx lisa.

ja dat vind ik ook erg goor en ga dus ook altijd douchen en haren wassen naderhand!

die geur wat vrijkomt als je rokerige haar nat wordt...bleeeeeeeh
Ach, als ik er echt etensresten mee verwijder is 't wat anders, maar de koffie en thee laten mijn vaatdoekje niet weglopen ;-)

Overigens hang ik het doekje wel netjes te drogen, hij belandt niet in een natte frummel op het aanrecht.

Haren wassen na een rokerige kroeg: ja! Gatver, wat stinkt dat.
Ja, dat doe ik dan weer wel: lief en ik douchen ons allebei elke dag, als we gesport hebben of in een kroeg zijn geweest zelfs 2x per dag. (en dan toch zulke viespeuken zijn die de WC maar 1x per 2 weken grondig schoonmaken.. het kan verkeren!).

De veel-wassers hier: jullie zullen dan ook wel een droger gebruiken of niet? vind dat persoonlijk erg slecht voor het milieu! Heb ook geen heel groot huis, dus hier gaat de volgende was er pas in als de oude droog en opgeruimd is.
't Is natuurlijk ook maar de vraag of zoveel schoonmaken nou ook werkelijk zoveel gezonder is. Je bouwt er in ieder geval geen weerstand mee op en er is uit onderzoeken (die ik nu even niet bij de hand heb) naar voren gekomen dat de kans groter is dat kinderen allergisch zijn voor huisstofmijt, naarmate de moeder vaker schoonmaakt.
Celeone schreef op 26 februari 2008 @ 08:19:

't Is natuurlijk ook maar de vraag of zoveel schoonmaken nou ook werkelijk zoveel gezonder is. Je bouwt er in ieder geval geen weerstand mee op en er is uit onderzoeken (die ik nu even niet bij de hand heb) naar voren gekomen dat de kans groter is dat kinderen allergisch zijn voor huisstofmijt, naarmate de moeder vaker schoonmaakt.

Zou kunnen maar mijn kinderen hebben daar geen last van..

Ikzelf ook niet en mijn moeder is nog een grotere schoonmaakfreak dan ik..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven