Hyperlactatie en spugen

05-10-2008 15:54 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kaboutertje is nu bijna 3 weken en ik geef borstvoeding. Net als bij mijn eerste kindje heb ik ook nu last van veel te veel melkproductie. Anders dan bij zijn broer heeft mijn kleine man erg veel last van spugen. Vaak gelijk na de voeding maar soms ook nog eens een kwartiertje na de voeding. Hij lijkt heel veel pijn te hebben als hij weer moet spugen. Vaak gaat het spugen gepaard met huilen en kreunen. Wel groeit hij als kool, gemiddeld een pond per week!

Van de kraamhulp, wijkverpleegster en van de huisarts heb ik wel tips gekregen, maar niks helpt tot nu toe. Ook zijn de meningen verdeels of het spugen iets te maken heeft met mijn overdadige productie.

Wie heeft dit ook meegemaakt en wat hebben jullie eraan gedaan?
Wat ik gedaan heb:

- adem inhouden tijdens de toeschietreflex, zodat de melkstroom even tijdelijk vermindert.

- blokvoeden: elke vier uur dezelfde borst geven, pas na vier uur van borst wisselen. (Eventueel spanning van de andere borst afkolven, maar niet te vaak en niet te veel en vooral niet te lang, omdat je anders je productie juist verhoogt)

- tussendoor laten boeren (door de overdadige melkstroom is de kans op verslikken groter)

- hamburgerhap. Ik weet niet of jouw borsten ook strak staan van de spanning, maar door ze net achter het tepelhof wat samen te knijpen, kan je ervoor zorgen dat hij wel goed aan kan happen. Als ware het dat hij in een hamburger hapt. Afhankelijk van hoe hij ligt draai je je hand zo dat je duim parallel loopt met zijn onderlip en je wijsvinger met zijn bovenlip. Door de greep op die manier toe te passen, kun je elke hoek omvatten. Door goed aanhappen kan je zoontje efficiënter drinken.

Zorg ervoor dat je beide borsten wel elke 48 uur volledig leeg zijn (door ze leeg te kolven of door een langer blok in te lassen en de spanning van de andere borst even af te kolven). Zo voorkom je dat je harde schijven krijgt met risico op borstontsteking.

Volgens mij waren dit de belangrijkste tips. Succes ermee!

Enne... Hiep hiep hoera, een zoon! Van harte gefeliciteerd natuurlijk!
Oh, mijn tips zijn trouwens afkomstig van mijn (zeer kundige!) lactatiekundige. De kraamhulp, wijkverpleegster en huisarts zullen vast ook wel wat van borstvoeding afweten, maar de lactatiekundige blijft natuurlijk de expert op dit gebied.

Mocht je er met mijn tips niet uitkomen, dan zou ik je aanraden om zelf een lactatiekundige te raadplegen. Die vind je via www.nvlborstvoeding.nl of via www.borstvoeding.com.

Succes!
Q, merci voor al je goede tips! Zal de hamburgerhap, whats in a name , zeker proberen. Ook zal ik een lacatiedeskundige eens raadplegen!
Wat je ook nog kunt proberen is je toeschietreflex te laten wegstromen: kind hapt aan, melk begint te stromen (spuiten!). Je koppelt je kindje af, pakt een bakje of een hydrofiel, en laat de melk daar in stromen tot het niet meer spuit maar druppelt, en dan koppel je je kindje weer aan. Je kindje kan dan rustiger drinken omdat de melk niet meer zo naar binnen spuit, waardoor hij ook beter kan aanhappen en dus minder lucht meekrijgt, en dus minder kans heeft op spugen en krampjes.

Maar vooral: bel een lactatiekundige. Die weten inderdaad het meeste van dit soort problemen.

Succes!
Niks aan de tips van Qwertu toe te voegen, bij mijn oudste had ik hetzelfde probleem: door de hyperlactatie spuugde ze vreselijk. Het is wel, naast het harde groeien een symptoom van hyperlactatie. De borsten een keer goed leegkolven en blokvoeden zal waarschijnlijk je productie wel wat temperen en dan wordt het spugen vanzelf ook minder. Bij mijn dochter verminderde het spugen ook toen ze met zes maanden aan vast voedsel begon. Succes!
Tsr weg laten stromen hoefde bij mij niet toen ik de andere technieken toepaste. Adem inhouden bleek afdoende. (Bovendien ben ik een druppelaar, bij mij spoot er nooit wat...)

Maar als dat niet voldoende helpt, dan kun je het inderdaad weg laten stromen of in het ergste geval zelfs afkolven. Bij dat laatste heb ik overigens ook wel eens een borstweigerende Qtie gehad, die het maar niks vond dat de gebraden kippetjes niet meer in haar mond kwamen vliegen.
Jommetje werd erg lui van al die spuitende melk, maar dronk het wel allemaal op. Meisje-Klein verzoop echt in de melkstroom, daar werkte het laten wegstromen heel erg goed. Ware het niet dat ik het nooit zo erg heb gehad als Lilia!
Hier de eerste 2-3 maanden ook wegspoelende kinderen, die zich verslikte in de melkstroom. Hoewel niet direct aangeraden kolfde ik toch voor elke voeding (in ieder geval wel goed voor de vriezervoorraad) en liet ik tijdens het voeden, na de toeschietreflex, het teveel aan melk weglopen in een doek of hydrofiele luier. Na een maand of 3 (meestal, als ik weer ging werken) werd het dan vanzelf beter (en had ik 10 liter in de vriezer ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven