Ijzertabletten of floradix?

26-07-2008 12:27 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanwege bloedverlies bij de bevalling is mijn hb erg laag (5.9). Ik slik nu een week ijzertabeletten op advies van de vk maar dat bevalt niet zo goed: ontlasting is erg hard en pijnlijk. Lijkt elke keer een nieuwe minibevalling:(

Ik denk erover te stoppen met de ijzertabeltten en over te gaan op floradix tabletten, want die lijken me minder bijwerkingen te hebben. Weet iemand of die ook goed werken om laag hb op te krikken?

Thanx!
Ik heb Floradix gebruikt (smérig) en ik voelde me er goed bij.

Ik heb mijn HB daarna niet meer laten meten, dus ik weet niet precies hoe groot de invloed van Floradix was, maar ik voelde me in elk geval goed.
What matters most is how you see yourself
je kunt bij je ijzertabletten ook iets nemen wat je ontlasting verzacht bv lactulose (zonder recept verkrijgbaar en veilig, maar bel even je verloskundige/huisarts voor de zekerheid).

Persoonlijk zou ik daar meer vertrouwen in hebben dan dat kruidenpreparaat, tuurlijk zal er wel wat ijzer inzitten, maar zeker weten minder dan in ijzertabletten.
Verloskundige raadde mij aan om floradix te gebruiken, juist vanwege de nare bijwerking van de ijzertabletten. Voor mij heeft het prima gewerkt. Inderdaad, wel héél smerig.
Ik heb dit 2x gebruikt op aanraden van de VK in plaats van ijzertabletten na twee keer een heftige bevalling... het heeft hier heel goed geholpen!
Floradix heeft hier heel goed geholpen (had het drankje) en geen last van verstopping.
Hoi Eendje

Ik ga nooit meer aan de ijzertabletten.....vreselijk wat een verstoppingen heb ik gehad, bbrrr

Floradix heb ik gebruikt (op advies van kraamhulp) maar ik weet eigenlijk niet of het veel heeft geholpen. Waarschijnlijk vast wel een beetje maar ik heb wel een paar weken nodig gehad om me weer een beetje fit te voelen.

Ik denk dat als je gezond eet, vers fruit, noten en groene groente dat je dan ook al heel ver komt.

Biefstukje en sinnasappelsap bij het avondeten is ook erg goed. Vitamine C helpt bij de opname van ijzer.

Ik hoop dat je snel weer fit voelt!!!
En appelstroop op je brood smeren, daar zit ook veel ijzer in. Melkproducten blijken de opname van ijzer te verminderen, dus dan weer géén beker melk bij die boterham met appelstroop...

Sterkte ermee!
Ik heb floradix gebruikt (tabletten) en roosvicee ferro. M'n hb was binnen 4 weken 1 punt omhoog. Ik wilde echt niet aan die ijzertabletten en gelukkig was het ook niet nodig.

Succes!
Hier ook een ijzervreter.

Omdat ik tijdens de bevalling 3 1/2 liter bloed ben kwijtgeraakt heb ik 45 (!) dagen ijzertabletten geslikt. (Hb was 5.1) Verder veel biefstuk, broccoli, bonen en weet ik al wat niet meer. Op advies van de kraamhulp heb ik roosvicee laxo erbij gedronken voor de verstoppingen. Ik heb nergens last van gehad. Ik had ook een drankje van floradix, maar dat vond ik niet echt lekker. Gelukkig na 7 weken weer een Hb van 8.7.

Succes Eendtje!
Drink ook vooral geen koffie bij je boterham, koffie voorkomt de opname van ijzer aanwezig in je boterham!!
Ik ben een paar dagen aan de Floradix (33 weken zwanger, maar laag ijzer en al bijna 5 weken buikgriep dus ijzer en weerstand moet een beetje omhoog). Ik voel me nog niet fitter, maar wilde even zeggen dat Floradix ook in tabletvorm te krijgen is!
Hoi, ik had tijdens zwangerschap ook een lage hb en heb toen op aanraden van de verloskundige Floradix gedronken. Ik nam 1 glas per dag, een maatbekertje van dat spul en dan lekker mengen met Roosvicee met vitamine C erbij (versterkt de ijzeropname). In die combinatie was het ook helemaal niet vies. Ik vond het erg goed werken, voelde me al snel weer fit.

Succes,

groetjes Rosi
Van ijzertabletten zijn ook verschillende soorten, zelf vroeg ik om de duurdere daar had ik veel minder last van. De duurdere werden niet (helemaal) vergoed door het ziekenfonds maar die paar euro had ik er graag voor over.

Sterkte ermee!
Floradix werkt net zo goed als ijzertabletten, en in Floradix zitten nog meer vitaminen ed.

Floradix is er in tabletten en in een drankje. Over het algemeen is het zo dat een drankje makkelijker/beter opgenomen kan worden door je lichaam dan een tablet, heb ik begrepen. Het drankje is verkrijgbaar in een grote fles of een kleinere (grote is 16 euro, kleinere 8 euro geloof ik). Je moet het binnen drie weken na opening gebruiken, dus wellicht is het te overwegen om de kleine versie te nemen (ik vergeet het altijd de helft van de tijd en kan dan dus een halve fles wegmikken als ik een grote fles neem...)
Hallo,

Hier goede ervaringen met floradix. Mijn hb was vijf weken voor de bevalling 4.8! Twee weken na de bevalling (en dus na zeven weken floradix) was mijn hb 7.4. Moet er wel bij zeggen dat ik weinig bloed verloren ben tijdens de bevalling.
tsja.....
Hier 3 keer een maand ijzertabletten geslikt, eerste keer na eerste bevalling, 2e keer na tweede bevalling en toen met een maand of 3 nog een keer, omdat ik me nog steeds belabberd voelde en mijn hb ook nog niet echt hoog was.

Beide keren is het na de bevalling gecombineerd met movicolon, en beide keren heb ik de hoeveelheid movicolon niet opgebruikt. Er werden daarvan twee zakjes per dag voorgeschreven, en aan 1 zakje had ik wel genoeg Dat kon dus mooi de 3e keer pillenslikken gebruikt worden.

Gewoon aan de huisarts een middel vragen dat de ontlasting wat soepeler maakt, zoals movicolon of lactulose.
Bedankt voor jullie reacties! Biefstuk gaat niet, ben vegetariër. SInasappelsap en movicolon ook niet, want ik geef borstvoeding. Sinasappelsap geeft krampjes bij mijn meisje en movicolon mag niet bij borstvoeding. Geond eten doen we al, spinazie, veldsla etc.

Ik twijfel nu nog tussen huisarts bellen voor lactulose, roosvice laxo of gewoon lekker makkelijk alleen floradix te gaan gebruiken. Als Famke in 7 weken van 4.8 naar 7.4 gaat moet het toch wel goed werken dat floradix. Ik heb trouwens de tabletten al, is handiger dan het drankje leek me. Die tabletten smaken trouwens zoals veevoer ruikt, maar met snel wegspoelen zijn ze goed te doen:)
hmmm, volgens www.apotheek.nl mag je movicolon zonder problemen gebruiken tijdens de borstvoeding. Zou ook niet weten waarom niet. De juniorvariant bevat namelijk precies hetzelfde, en wordt (soms) ook voorgeschreven aan kleine kinderen.

Lactulose mag je volgens die site ook gewoon gebruiken.
Ik ben na een maand gestopt met die ijzertabletten, want die wc perikelen was ik goed zat. Ben nooit op het idee gekomen of gebracht om er iets anders bij te nemen voor die bijwerkingen. Wel een goede tip om te onthouden.

Heb maandag mijn HB laten nakijken bij de huisarts en die was nu weer 7.7 (vorige maand 5.1). Verder heb ik na mijn bevalling veel biefstuk en ander ijzerhoudend "voer" gegeten. Heerlijk om dat na 9 maanden weer te mogen :-)
Hier ook geen vleeseter.. heb zoals ik al schreef floradix gebruikt en roosvicee ferro en binnen 4 weken was mijn hb met 1 punt omhoog. Dus, ik zou het gewoon proberen als ik jou was!
Gewoon lactulose erbij gebruiken hoor! Mijn toen acht maanden oude babydochter had een veel te laag Hb en heeft een ijzersupplement voorgeschreven gekregen. Aangezien ze meteen verstopping er gratis bij kreeg, gebruikt ze er nu lactulose bij.

Ik zou zelf vertrouwen op normale ijzersupplementen eerlijk gezegd. En je voeding aanpassen. Misschien toch wél even dat stukje rundvlees eten? Of anders: peulvruchten, zuidvruchten, groene (blad)groenten en noten zitten vol ijzer. IJzer wordt beter opgenomen samen met vitamine C en melkproducten remmen juist de ijzeropname.

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven