Ik ben moeder!

17-02-2018 22:12 143 berichten
Een erg hectische bevalling (prematuur, spoedkeizersnede) maar ik wil het met de wereld delen: ik ben moeder geworden!

Onwerkelijk, nog flink aan de pijnstillend, maar ons kindje is buiten levensgevaar. Zo klein, zo mooi, zo sterk, en zo zacht, onze perfecte lieve meid die nu al zo’n karakter heeft laten zien in haar nog niet 1 dag oude leven.

Na de gehele dag te zijn geleefd, amper slaap de afgelopen 2 nachten, na visite van naaste familie die ook danig schrokken dat ze er nu al is, lig ik in het ziekenhuisbed, man naast me op een slaapsofa, beide compleet óp! En wilden we beiden maar 1 ding: hoofd leeg maken met nieuwssites lezen (hij) en Viva forum lezen (ik). Maar ik man helemaal niet lezen joh, ik wil het van de daken schreeuwen!

Ik ben moeder van het mooiste meisje ter wereld, jaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!

:daisy:
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste gefeliciteerd met jullie dochter!!

Heftig dat zij 8 weken te vroeg is geboren. Naast alle blijdschap vast ook veel zorgen en vragen.
Goed dat er een psycholoog langs komt. Ik hoop onlangs alles jullie toch kunnen genieten en jullie kleine meisje snel naar huis mag.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk!!!! Gefeliciteerd! .
Wanneer was je uitgerekend dan?.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste gefeliciteerd met jullie dochter!!

Heftig dat zij 8 weken te vroeg is geboren. Naast alle blijdschap vast ook veel zorgen en vragen.
Goed dat er een psycholoog langs komt. Ik hoop onlangs alles jullie toch kunnen genieten en jullie kleine meisje snel naar huis mag.
Froezel schreef:
18-02-2018 17:51
Wat leuk!!!! Gefeliciteerd! .
Wanneer was je uitgerekend dan?.
Over 8 weken pas ;-D
Alle reacties Link kopieren
Oh, Hobbelster, geweldig! Gefeliciteerd! Probeer je rust te pakken wanneer het maar kan.
Van harte! Jullie zullen voorlopig wel geleefd worden. Heftig, hoe je leven dan ineens compleet op z'n kop staat. En bizar dat de wereld om je heen gewoon doordraait. Ik vond dat zo raar, de meest heftige dag uit mijn leven en mensen gaan gewoon met de trein plus lunchpakketje naar hun werk. Ik kon dat niet bevatten.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!!

Herkenbaar verhaal! Ook een spoedkeizersnede en 9 weken te vroeg maar het is helemaal goed gekomen!

Let op jezelf! En geniet :heart:
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster, je vroeg naar ervaring met het Ronald Mac Donald huis. Wij hebben hier een aantal weken verbleven ivm verblijf van de kinderen op de nicu. Ontzettend fijn om dicht bij je kinderen te kunnen zijn en er ook snel te kunnen zijn. Afgeraden werd om 24 uur bij je kindje te zijn. Dat houd je niet vol ivm alle monitoren e.d. Je komt niet aan je eigen rust toe. Het was dan fijn om te kunnen rusten en emoties te delen met andere ouders.
Ik hoop voor jullie dat jullie ontzettend snel mogelijk gaan buidelen. Wat is de reden dat dit nog niet kan?
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
18-02-2018 17:40

Merk dat het besef een beetje begint te landen hoe moeilijk ons meisje het heeft, plus mijn morfine is gestopt dus ik ben wat geland op aarde. Niet leuk, de pijn in mijn buik is vele malen heftiger nu en de pijn in mijn hart nog oneindig veel meer.

Ik heb mijn meisje nog altijd niet kunnen vasthouden :cry:
Allereerst nog van harte gefeliciteerd!
Ik ken het gevoel helaas maar al te goed; mijn dochter is ook acht weken te vroeg geboren na een keizersnede en ik werd na een paar dagen op straat geknikkerd terwijl zij uiteindelijk drie weken in het ziekenhuis heeft gelegen, en hier zijn geen Ronald McDonald huizen in de buurt dus ik moest iedere keer op en neer met mijn zere buik en mijn kolfapparaat...
En dat ze die morfinepomp dan afpakken - het zou toch verboden moeten worden! ;-)
Ik wens je in ieder geval veel sterkte daar en ik hoop dat je dochter snel mee naar huis mag!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Wat een spannende tijd.

Wanneer je het geluk hebt in een RMD huis te mogen verblijven dan ben je op een goede plek is mijn ervaring. Heb in totaal een aantal maanden in zo’n huis gezeten en het was zo fijn.

Van alle gemakken voorzien en iedereen was zo betrokken. Je kunt er zelf voor kiezen om van alle faciliteiten (keuken en gezamenlijke woonkamer) gebruik te maken, of liever gewoon op je eigen kamer te blijven.

Wij aten altijd in het zh en kwamen pas ‘s avonds laat ‘thuis’ dus dan nog even tv kijken op de kamer en slapen. Maar je kunt dus ook even samenkomen met andere ouders/lotgenoten mocht je dat willen. In de keuken kon je een eigen koelkasten krijgen.

Er was een ruimte met wasmachines en drogers en je kon fietsen gebruiken.

Er waren geen kosten aan verbonden en volgens mij moest je €50,- borg inleggen.

Zo fijn dat dit soort plekken bestaan.

Sterkte!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Oh wat fijn jullie reacties en de herkenning!
Reageer morgen uitgebreider.
We worden idd geleefd, heel heftig en onwerkelijk.
Dat je denkt nog 2 maanden te hebben en ineens staat alles op z’n kop en idd de rest vd wereld draait gewoon door. Bizar!
Hobbelster schreef:
18-02-2018 11:42
Niemand weet waarom... vliezen braken met 32 weken precies en toen dus met spoed omdat er geen remmen meer aan was.

Ik heb vannacht best goed geslapen gelukkig en man ook.

Zojuist voor het eerst mee gekeken bij het verzorgen, man mocht assisteren. Ik lag erbij en keek er aar, heb wat foto’s gemaakt. Vond het erg confronterend en moeilijk, met al die slangetjes en apparatuur. Merk dat ik m’n emoties aan het blocken ben.
Niet leuk.
Ah schattie dat is toch ook zo logisch :heart: mijn zoontje werd gezond en a terme geboren maar moest toch een slangetje in zijn neus (want zijn suikers waren laag) en hij heeft dat misschien wat... 4 uur ingehad? Ik was in tranen echt. Dus ik weet niet hoe ik er in jouw geval aan toe zou zijn. Het is je kleine en je hart breekt gewoon in 1000 stukjes als je dat ziet. Je wil gewoon je blakende meisje in je armen en aan de borst en weg van al die kille ziekenhuisapparatuur en slangen en al die dingen die helemaal niets met baby's te maken hebben :hug:
Maar al die slangetjes en apparatuur gaan haar wel helpen een grote sterke meid te worden.

Zijn er complicaties geweest naast het vliezen breken of is verder alles goed gegaan? En geef jezelf ook de tijd hè, ineens zo bevallen, je hele wereld staat op zijn kop. En een keizersnede is ook niet niks qua herstel. Er komt gewoon een heleboel op je af nu meid. Moeder worden is een enorme rollercoaster, maar moeder worden van een te vroeg geboren kindje lijkt me dat al helemaal!

Goed dat je hulp krijgt van een psych want het is nogal wat om allemaal op een rijtje te krijgen :bigkiss:
En veel sterkte en geluk :heart:
Er zijn helaas wel complicaties ja, ze heeft zuurstoftekort gehad vlak voor en/of tijdens de bevalling. Niemand weet wat daar de (blijvende?) gevolgen van zijn. Gelukkig ademt ze inmiddels wel zelfstandig, maar ze heeft oa medicijnen voor de prikkels te remmen en ook om de bloeddruk op peil te houden, hoewel dat laatste nu ook ietwat beter zelfstandig lijkt te gaan.
Verder idd allerlei slangetjes en stickers en sensors op haar hele lijfje, het is echt heel erg moeilijk om haar zo te zien. En zó klein en kwetsbaar.
Ik weet (en iedereen vertelt me steeds) dat ze de best mogelijke zorg krijgt nu, we zijn gelukkig in 1 van de top ziekenhuizen van NL op dit vlak beland. Het voelt alleen erg tegennatuurlijk. Je wilt haar vasthouden, zelf verzorgen, zelf voeden etc. En niets van dat alles is momenteel mogelijk.
Ik ben wel trouw 8x per 24 uur aan het kolven, dat is dan het weinige dat ik kan doen.
Vera8 het klinkt idd als een goede ervaring die je had in het McDonald huis. Hoopgevend ! Hier alleen nog in het info mapje vluchtig de foto’s bekeken maar oogt goed.
Heleboel overige info ook gekregen (folders en ook mondeling) maar niet de tijd / kans om het in me op te nemen / door te nemen.

@Eckano wat een rot ervaring voor jou! Is het inmiddels wel allemaalgoed gekomen en is het nog vers of al langer geleden? (Hoe) Heb je het verwerkt?

@1599 ook jouw ervaring met het mcDonald huis klinkt goed! Fijn. We mogen nog niet buidelen omdat de bloeddruk nog te instabiel is en het voor haar nog te vermoeiend is om in en uit de couveuse getild te worden, buiten alle verzorgmomenten om (die plaatsvinden in de couveuse). Zodra het verantwoord is mag het maar dat seintje hebben we nog niet gekregen.

@ducktales wat fijn dat het bij jouw kind allemaal goed kwam! Was er toen ook sprake van complicaties buiten de vroeggeboorte?
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO,
Ik heb hetzelfde mee gemaakt. Je wordt idd geleefd en hebt nog n lange ziekenhuisperiode te gaan. Ook zal je dit zelf een keer moeten verwerken. Houd vol, t komt echt goed en de rust keert terug.
Neem binnenkort evt eens contact op met stichting earlybirds. Zij maken mooie professionele foto's v prematuurtjes.
Hobbelster schreef:
18-02-2018 22:57
Er zijn helaas wel complicaties ja, ze heeft zuurstoftekort gehad vlak voor en/of tijdens de bevalling. Niemand weet wat daar de (blijvende?) gevolgen van zijn. Gelukkig ademt ze inmiddels wel zelfstandig, maar ze heeft oa medicijnen voor de prikkels te remmen en ook om de bloeddruk op peil te houden, hoewel dat laatste nu ook ietwat beter zelfstandig lijkt te gaan.
Verder idd allerlei slangetjes en stickers en sensors op haar hele lijfje, het is echt heel erg moeilijk om haar zo te zien. En zó klein en kwetsbaar.
Ik weet (en iedereen vertelt me steeds) dat ze de best mogelijke zorg krijgt nu, we zijn gelukkig in 1 van de top ziekenhuizen van NL op dit vlak beland. Het voelt alleen erg tegennatuurlijk. Je wilt haar vasthouden, zelf verzorgen, zelf voeden etc. En niets van dat alles is momenteel mogelijk.
Ik ben wel trouw 8x per 24 uur aan het kolven, dat is dan het weinige dat ik kan doen.
Oh dat is rot zeg. Dat zal zich mettertijd allemaal uit moeten gaan wijzen denk ik of niet? Hopelijk valt het allemaal gewoon heel erg mee. Op dit moment is dat iig gewoon niet belangrijk, nu eerst maar zorgen dat ze aansterkt en op een gegeven moment met jullie mee naar huis kan. En natuurlijk voelt dit zo tegennatuurlijk, je baby hoort bij jou, niet in een couveuse, dat is gevoelsmatig heel erg gek lijkt me. En rationeel weet je het allemaal wel maar ik vind altijd dat moeder worden nou juist bij uitstek zo'n emotioneel ding is en dan is dat zo vreselijk moeilijk. Lief en goed dat je aan het kolven bent. Je kunt vragen (als je dat wil) of je als je productie eenmaal op gang komt een nachtvoeding kolven over mag slaan. Ik vond dat wel fijn op een gegeven moment, kon je een klein beetje slapen af en toe. Heb je een fijne kolf? Zo'n pro medela ding ofzo van het ziekenhuis? Die vond ik heel fijn iig.
Ja ie kolf idd Lux. Ze hebben ook wel gezegd dat ik niet de wekker moet zetten voor kolven, maar als ik toch al wakker ben dan doe ik t wel gewoon als is t maar 10 minuutjes.

Mijn emoties en ratio zijn op dit moment heel erg in de clinch ja.

Yukon we gaan nu uit van een week of 5 ziekenhuis. Niemand wil ergens een termijn aan hangen (begrijpelijk) maar dit om het voor onszelf behapbaar te maken.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!!

Een jaar geleden zat ik in hetzelfde schuitje. Mijn zoontje is geboren met 28.4.

Ik heb mezelf na 2 dagen laten ontslaan want ik trok t gepluk niet meer. Daarna hebben we 1 nacht in het geboortehuis gezeten en meteen daarna 2,5 maanden in het rmd. Ik vond dat heerlijk vooral omdat ik wilde koken om toch iets normaals in mn leven te hebben. Toen mn baby naar een ander ziekenhuis ging heb vooral bij hem op de kamer geleefd en geslapen. Zo fijn dat dat kon daar.

Tips (dingen waarvan ik wist dat ze bestonden)
-https://www.kleinekanjers.nl/product/ba ... rematuren/
- psych/mw -> maar dat doe je al:)
- facebookgroepen over prematuren. Ook heel fijn als je al thuis bent:) Mensen zijn zo lief en behulpzaam.

Heel veel sterkte de komende tijd en hopelijk genieten van je kindje:)!!!
Zo knap dat je 8x kolft. Ik sliep door al mn wekkers heen:(
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer even snel maar zal morgen wat uitgebreider reageren.

Ik had hellp en lag al drie dagen in ziekenhuis. De dag van har geboorte werd ik niet lekker en bleek (achteraf) haar placenta gescheurd te zijn. Ze konden haar hartslag niet vinden en ik lag 10 min later onder zeil.

Toen ze 32 weken was is ze overgeplaatst naar lokaal ziekenhuis en ik weet niet eens meer hoe oud ze was dat ze naar huis mocht. Volgens mij was het rond de 37 weken maar herken het dat ze niet zeggen hoe of wat en dat je 40 weken moet aanhouden.

Ze heeft ook al die draadjes gehad vanwege hartslag dipjes en zondevoeding en de eerste week cpap zuurstof.

Er gaat een hoop op je afkomen, wat mij het meeste is bij gebleven dat ik zo veel emoties had maar toch niets voelde. Klinkt een beetje vaag maar was intens gelukkig dat ik een kindje had maar had zo veel angst of alles wel goed zou komen en dus blokkeerde ik maar al mijn gevoel.

Dat kolven is super wat je doet! Laat het alleen niet ten kosten gaan van je zelf (i know makkelijker gezegd dan gedaan) Heb je een foto van haar bij je bed? Dat schijnt psychologisch ook te helpen om BV op te wekken.

Maak zeker van het aanbod gebruik om met iemand te praten. Ik heb dat niet gedaan en dat is achteraf wel met een grote klap terug gekomen toen alles wat rustiger was en ik niet meer geleefd werd.

Ik heb geen gebruik gemaakt van ronald mcdonald huis. Ik werd drie dagen later ontslagen en mocht van gyn 1x per dag heen en weer met de auto dus eigenwijs dat ik was bleef ik dan hele dag in het ziekenhuis. Achteraf had ik gebruik moeten maken van het ronald mcdonald huis dus als het kan doen! Even een uurtje kunnen liggen en ontspannen is nodig voor je herstel.

Inmiddels hebben wij een kleine bijdehante dame van bijna 4 en heeft ze voor als nog geen dingen er aan overgehouden.

So far voor kort reageren haha.
Alle reacties Link kopieren
Oh en dat boek wat in het bericht voor mij staat zeker een aanrader! Ik had hem helaas een stuk later en nooit meer ingevuld en nu vind ik het wel jammer aangezien ik me nog heel weinig kan herinneren van die periode.
Als eerste TO: gefeliciteerd met je mooie en sterke meisje :heart:

Wat een schrik zo. Dit was niet hoe je het je voorgesteld had :hug: je wordt nu geleefd en het beste wat je kunt doen is het maar gewoon laten gebeuren. Go with the flow. Een dag per keer. Of een uur. Of de komende 30 min. En accepteer alle hulp en ondersteuning die je kunt krijgen.

Wat het kolven betreft: top dat je dit doet. Bv is goed voor elk kind maar voor prematuren nog extra belangrijk! Ik zou je wel adviseren in deze fase om als je graag bv wilt geven en het trekt echt om de 2-3 uur te kolven. Zo vaak zou je kindje ook ongeveer aangelegd worden als ze live zou drinken en live drinken werkt effectiever dan kolven. Wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit een x mag overslaan om even bij te komen.

Heel veel succes en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met jullie dochter!
En ook veel sterkte in de komende periode. Zorg ook goed voor jezelf. Het herstel van een keizersnede is ook niet niks. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
18-02-2018 23:03

@Eckano wat een rot ervaring voor jou! Is het inmiddels wel allemaalgoed gekomen en is het nog vers of al langer geleden? (Hoe) Heb je het verwerkt?
Dat was inderdaad niet leuk en volgens mij een beetje vergelijkbaar met jouw verhaal dat het zo plotseling ging; het ene moment was ik nog aan het werk (!) en een paar uur later had ik ineens een kind, dat ik vervolgens op de dag zelf niet eens meer gezien heb omdat ik moest bijkomen van de operatie en ze met mijn dochter bezig waren om haar aan allerlei apparatuur te leggen.
Het is inmiddels 7,5 jaar geleden en ik heb het verwerkt, zij het dat mijn man en ik naar aanleiding van dit hele circus wel hebben besloten om het er bij een te houden, ook omdat de oorzaak nooit gevonden is en de artsen hadden gezegd dat we er bij een volgende sterk rekening mee moesten houden dat die nog eerder zou komen en dat zagen we al helemaal niet zitten.
Maar het goede nieuws is: met dochter is het helemaal goed gekomen, ze heeft er niets aan over gehouden!
Ik kan me verder alleen maar aansluiten bij de tips die al gegeven zijn: probeer zoveel mogelijk te genieten van de kleine momenten, zet alles wat je vantevoren had bedacht over de eerste paar weken van de kleintje maar overboord en denk ook goed aan jezelf en trek tijdig aan de bel als het je teveel wordt.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Kashri schreef:
19-02-2018 00:08
Als eerste TO: gefeliciteerd met je mooie en sterke meisje :heart:

Wat een schrik zo. Dit was niet hoe je het je voorgesteld had :hug: je wordt nu geleefd en het beste wat je kunt doen is het maar gewoon laten gebeuren. Go with the flow. Een dag per keer. Of een uur. Of de komende 30 min. En accepteer alle hulp en ondersteuning die je kunt krijgen.

Wat het kolven betreft: top dat je dit doet. Bv is goed voor elk kind maar voor prematuren nog extra belangrijk! Ik zou je wel adviseren in deze fase om als je graag bv wilt geven en het trekt echt om de 2-3 uur te kolven. Zo vaak zou je kindje ook ongeveer aangelegd worden als ze live zou drinken en live drinken werkt effectiever dan kolven. Wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit een x mag overslaan om even bij te komen.

Heel veel succes en sterkte!
Ik heb er in de kraamweek altijd 1x 5 uur tussen gehouden ‘s nachts, omdat ik gewoon totaal uitgeput was en echt even moest slapen. Kolven deed ik helemaal niet ‘s nachts. Behoudens 5 dagen bijvoeding in de kraamweek en hier en daar een papje kv als ik geen tijd/zin heb om te kolven, geef ik al 10 maanden zeer succesvol en met overvloedige productie borstvoeding.

Ik zou me daar dus niet te druk om maken TO, je gaat wss lang moeten kolven en dat volhouden is gewoon pittig. Sta jezelf als het mag van je lactatiekundige 6 uur rust toe ‘s nachts, je wordt al genoeg geleefd. Borstvoeding staat en valt in mijn ervaring niet met die eerste week.
lux. schreef:
19-02-2018 08:26
Ik heb er in de kraamweek altijd 1x 5 uur tussen gehouden ‘s nachts, omdat ik gewoon totaal uitgeput was en echt even moest slapen. Kolven deed ik helemaal niet ‘s nachts. Behoudens 5 dagen bijvoeding in de kraamweek en hier en daar een papje kv als ik geen tijd/zin heb om te kolven, geef ik al 10 maanden zeer succesvol en met overvloedige productie borstvoeding.

Ik zou me daar dus niet te druk om maken TO, je gaat wss lang moeten kolven en dat volhouden is gewoon pittig. Sta jezelf als het mag van je lactatiekundige 6 uur rust toe ‘s nachts, je wordt al genoeg geleefd. Borstvoeding staat en valt in mijn ervaring niet met die eerste week.
Maar als je geen overvloedige productie hebt kan 6 uur niet kolven best vervelend zijn voor je productie. Vooral aangezien TO (ga ik even vanuit) voorlopig niet live zal kunnen voeden. En natuurlijk kan een x overslaan geen kwaad, maar bij sommige vrouwen kan elke nacht overslaan wel kwaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven