Ik twijfel over voedingschema van oppaskindje

10-12-2008 11:42 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben gastouder en vang op dit moment meerdere kinderen op, waarvan ook 1 baby van nu 6 maanden. Zij is pas over gegaan van 5 voedingen naar 4 voedingen. Dat is op zich wel goed, want naar mijn idee zat ze al eerder op 4 voedingen per dag. Alleen ik twijfel over de tijden waarop ik haar moet voeden van haar ouders. Ze krijgt thuis haar 1e voeding om 7.00u s'morgens en ze komen haar dan bij mij thuis brengen om 9.30u. Ze gaat dan naar bed want ze is dan vanaf 7.00u wakker. Goed... maar nu moet ik haar tweede voeding pas om 13.30u/14.00u geven en ook krijgt ze deze week haar eerste fruithapje en die moet ik dan om 16.00u geven. En om 17.30u/18.00u wordt ze weer opgehaalt door haar ouders. Mijn vraag is, is die tussenpoze van 7.00u tot 13.30u/14.00u niet te lang om geen voeding te krijgen. Er zit toch 6a7 uurtjes tussen. Persoonlijk vind ik dat zelf wel te lang, want overdag verbruiken ze meer energie als s''vonds en zou zelf dan rond 10.00u haar fruithapje geven en dan om 13.30u haar flesje ipv van 16.00u haar fruit. Wat vinden jullie?

Groetjes
Wat vinden de ouders er zelf van? Zijn ze hier heel star in of zijn ze ook nog "zoekende"? En is het kind tevreden?

Ik vind het ook wel lang, maar elk kind is verschillend.
Wanneer wordt ze wakker dan? Als dat rond die tijd is zou ik het niet gek vinden, maar als ze al uren wakker is weer wel...
mag ze tussendoor ook een strartkoekje en water/sap?

ik zou het zo doen: 7.00 fles, 10.00 fruit, 13.00 fles, 17.00 fles en dan savonds bij de ouders nog een fles.
Nou ik het meerdere malen geprobeerd te overleggen, maar ze blijven bij hun standpunt. Dus ja ik twijfel of ik nu gewoon hun tijden moet aan houden of toch eigenwijs zijn en gewoon doen wat mij het beste lijkt
Ze krijgt afgekolfde BV en nemen dus ook maar 1 voeding mee. Ze ligt vanaf 11.00u dus ook al wakker. Ik zat zelf ook te denken aan 7.00u dan thuis BV, 10.00u fruit, en dan tussen 13.00u/13.30u weer BV en dan als ze opgehaald thuis weer BV. Ze krijgt nog geen koekje sap etc. Daar willen de ouders nog niet mee beginnen
Bv krijg je (meestal) op verzoek, en zeker als ze geen sap krijgt vind ik dit een beetje een raar verhaal. Je drinkt zelf toch ook niet om de 6 uur?

Zou gewoon fruit om 10 uur geven en kijken hoe dat gaat!
Ik mag toch hopen dat wat je ook doet, je dat in elk geval met ouders overlegt en niet op eigen houtje wat gaat doen??
Ik zou gewoon doen wat die ouders willen, je ben tenslotte de oppas. Zeker als je het al aangekaart hebt en de ouders hierbij blijven. Zij zijn tenslotte de ouders.

Ik zou het ook denk ik echt niet waarderen als mijn oppas zich bewust niet zou houden aan `mijn` tijden.
Ik zou ook niets veranderen zonder met de ouders te overleggen. Hoewel ik bij mijn oppassen (allemaal bekenden) wel goede ervaringen heb met de meeste van "hun experimenten". Ik was alleen niet zo blij dat oma ineens bedacht dat ze 1 voeding wel door 2-en kon doen, maar ook dat was vol goede bedoelingen en heeft mijn thuis-schema ook niet in de war gebracht.

Ik denk ook dat het heel tijdelijk is want

1) de ouders komen er thuis vast snel achter dat het niet werkt

2) sap en andere tussendoortjes zullen er snel bij komen

Ik vind wel dat je het aan moet geven wanneer je vanaf wakker worden (11:00 uur) tot de voeding met een hongerig/huilerig kind zit, want dat lijkt me voor de gastouder niet handig om elke dag te hebben. Maar uit je verhaal maak ik niet op dat het kind uitgesproken hongerig is.
Ik zou je houden aan de regels van de ouders, op eigen houtje het voedselpatroon wijzigen vind ik onbeschoft.

Hoe reageert het kind eigenlijk? Niet stil te krijgen omdat ze jankt van de honger? Of valt dat wel mee allemaal?

Overigens heb ik geen kinderen, dus ik spreek niet uit ervaring.
DTEEZ!
Ik ben trouwens zwanger van de eerste en ben nog aan het twijfelen tussen gastouders en kdv, dit soort verhalen doen het gastouderverhaal voor mij geen goed.

Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar het zou mij echt kwetsen als de oppas een topic gaat openen over mijn slechte voedingsschema. Zeker omdat ik uit je verhaal alleen opmaak dat jij het niet zo gewend bent en het kind er verder geen last van lijkt te hebben. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben natuurlijk.
Mardjen, maak je geen illusie over kinderdagverblijven hoor. Daar hanteren ze gewoon hun eigen schema en daar heb je je als ouder maar in aan te passen. Natuurlijk wordt er met drinktijden van kleine baby's wel rekening gehouden met drinkschema's e.d., maar fruit wordt op ons kdv om half tien gegeven, punt. Het is geen doen om voor alle kinderen aparte schema's erop na te houden.

Ik vind het schema van dit kind erg vreemd eerlijk gezegd en ik kan me goed voorstellen dat je hier als gastouder je twijfels bij hebt. Ik weet niet hoe het kindje reageert, maar zeker als die moppert, zou ik het naar eigen inzicht doen. De ouders geven de zorg uit handen en dat betekent ook dat ze op dat moment jou verantwoordelijk maken voor het welzijn van hun kind. Als het kind tevreden is, dan zou ik het zo laten, maar als het kind ontevreden is, dan zou ik het schema aanpassen. Je bent verantwoordelijk voor het welzijn van het kind immers. De ouders geven de verantwoordelijkheid aan jou en dat betekent ook dat ouders de zorg wat los moeten kunnen laten.
Ik vind het moeilijk hoor. Ik vind niet zonder meer dat de belangen en wensen van de ouders zwaarder wegen dan die van het kind. Als die vergaat van honger/dorst en andere kindjes krijgen wel wat dan vind ik niet de wensen van de ouders doorslaggevend. Het gaat toch om wat het beste is voor het kindje?
quote:mardjen schreef op 10 december 2008 @ 12:08:

Ik ben trouwens zwanger van de eerste en ben nog aan het twijfelen tussen gastouders en kdv, dit soort verhalen doen het gastouderverhaal voor mij geen goed.

Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar het zou mij echt kwetsen als de oppas een topic gaat openen over mijn slechte voedingsschema. Zeker omdat ik uit je verhaal alleen opmaak dat jij het niet zo gewend bent en het kind er verder geen last van lijkt te hebben. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben natuurlijk.

Dat heb ik nou ook!

En verder zou ik je aanraden om echt het schema van de ouders aan te houden. Dat is wel zo respectvol. Overigens vind ik de logica die jij hebt bedacht over het fruithapje eerder op de dag enz wel logisch hoor. Maar ik denk dat het niet aan jou is om dat te bepalen. Maar je kunt het uiteraard blijven aankaarten.
heb zelf ook een dochtertje van 6 mnd en doe het dus precies zo als jij het zou doen denk ik..8 uur eerste fles, 10uur fruithap. 13uur half 2 fles.

daarna om 16:30 nieuwe fles, 17uur klein groente hapje 19.30 laatste fles. Mijn flessen zijn 200cc...Hoe groot zijn die van je oppaskindje? Ook van belang natuurlijk...

Ik zou het eens als idee opperen...Misschien kan je een voobeeld voedingsschema opvragen bij het CB? of googelen?

En dan gewoon puur als idee opperen aan de gastouders. Dus ze niet het gevoel geven dat ze iets verkeerds doen.

Ik vind het in tegenstelling van mardjen wel goed dat je meedenkt over de verzorging van je gastkind.

Alleen maar verzorgen en niet je verstand gebruiken vind ik nogal kortzichtig.
quote:qwertu schreef op 10 december 2008 @ 12:16:

Mardjen, maak je geen illusie over kinderdagverblijven hoor. Daar hanteren ze gewoon hun eigen schema en daar heb je je als ouder maar in aan te passen. Natuurlijk wordt er met drinktijden van kleine baby's wel rekening gehouden met drinkschema's e.d., maar fruit wordt op ons kdv om half tien gegeven, punt. Het is geen doen om voor alle kinderen aparte schema's erop na te houden.

Ik vind het schema van dit kind erg vreemd eerlijk gezegd en ik kan me goed voorstellen dat je hier als gastouder je twijfels bij hebt. Ik weet niet hoe het kindje reageert, maar zeker als die moppert, zou ik het naar eigen inzicht doen. De ouders geven de zorg uit handen en dat betekent ook dat ze op dat moment jou verantwoordelijk maken voor het welzijn van hun kind. Als het kind tevreden is, dan zou ik het zo laten, maar als het kind ontevreden is, dan zou ik het schema aanpassen. Je bent verantwoordelijk voor het welzijn van het kind immers. De ouders geven de verantwoordelijkheid aan jou en dat betekent ook dat ouders de zorg wat los moeten kunnen laten.

Van begin tot eind mee eens!

Zo. Dat scheelt een hoop typwerk!

Ik ben het trouwens ook eens met wat andere posters zeggen: bespreek het wel met de ouders, want beloven A te doen en dan toch B doen is natuurlijk gewoonweg achterbaks.
Ik als moeder zou blij zijn met een gastouder die zo betrokken is en meedenkt. Het feit dat ze heir feedback komt vragen vind ik alleen maar voor haar spreken, zij wil er achter zien te komen wat het beste is voor dit kindje (vind de tijd tussen de voedingen echt way to long!!). Kan me voorstellen dat ze met extra info en meningen zich wat duidelijker kan maken naar de ouders toe!
Volgens mij is het helemaal niet goed voor de bloedsuikerspiegel om overdag zoveel tijd tussen de voeding in te doen.
quote:shyte schreef op 10 december 2008 @ 12:24:

Ik als moeder zou blij zijn met een gastouder die zo betrokken is en meedenkt. Het feit dat ze heir feedback komt vragen vind ik alleen maar voor haar spreken, zij wil er achter zien te komen wat het beste is voor dit kindje (vind de tijd tussen de voedingen echt way to long!!). Kan me voorstellen dat ze met extra info en meningen zich wat duidelijker kan maken naar de ouders toe!Helemaal mee eens!
Als het kind die 4 voedingen helemaal gelijk over de dag verdeelt, zit er elke keer 6 uur tussen (ook 's nachts).
Ik vind het juist goed als een gastouder iets onderneemt als zij denkt dat er iets niet goed is. Ze heeft het toch eerst aangekaart bij de ouders. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de argumentatie van dit voedingsschema.

Het is toch niet zo dat je als moeder alwetend bent en nooit eens ergens een tip ter verbetering voor zou mogen krijgen?
Nou ik ben het met Qwertu eens, in het dagverblijf volgen ze ook hun eigen schema en dat moet je als oppasmoeder ook doen.

Ik pas ook op mijn kleindochter en ze krijgt binnen wat ze volgens mijn dochter ook binnen moet krijgen, maar wel op verschillende tijden. Die kleine slaapt bij mij altijd heel lang en dan denk ik dus, huh, zal ze wel nodig hebben. Soms sla ik op die manier het fruithapje dan maar over, want dan heeft ze die tijd dus liggen te slapen en is het al weer tijd voor een fles. Als de fles erin zit is er voor fruit geen ruimte meer, mijn kleindochter is niet zo'n grote eter en dan denk ik dus weer dat die fles toch meer voedingswaarde heeft dan een fruithapje.

Ik vind het vreemd dat het kindje waar je op past niet zelf protesteert en eerder iets te eten of te drinken wil hebben.
Miffy, een baby van 6 maanden heeft toch geen nachtvoeding nodig?
quote:summer1976 schreef op 10 december 2008 @ 12:31:

Miffy, een baby van 6 maanden heeft toch geen nachtvoeding nodig?Hoezo niet? Baby's vragen om nachtvoedingen omdat ze groeien. Baby's van 6 maanden groeien toch nog?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven