Ik twijfel over voedingschema van oppaskindje

10-12-2008 11:42 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben gastouder en vang op dit moment meerdere kinderen op, waarvan ook 1 baby van nu 6 maanden. Zij is pas over gegaan van 5 voedingen naar 4 voedingen. Dat is op zich wel goed, want naar mijn idee zat ze al eerder op 4 voedingen per dag. Alleen ik twijfel over de tijden waarop ik haar moet voeden van haar ouders. Ze krijgt thuis haar 1e voeding om 7.00u s'morgens en ze komen haar dan bij mij thuis brengen om 9.30u. Ze gaat dan naar bed want ze is dan vanaf 7.00u wakker. Goed... maar nu moet ik haar tweede voeding pas om 13.30u/14.00u geven en ook krijgt ze deze week haar eerste fruithapje en die moet ik dan om 16.00u geven. En om 17.30u/18.00u wordt ze weer opgehaalt door haar ouders. Mijn vraag is, is die tussenpoze van 7.00u tot 13.30u/14.00u niet te lang om geen voeding te krijgen. Er zit toch 6a7 uurtjes tussen. Persoonlijk vind ik dat zelf wel te lang, want overdag verbruiken ze meer energie als s''vonds en zou zelf dan rond 10.00u haar fruithapje geven en dan om 13.30u haar flesje ipv van 16.00u haar fruit. Wat vinden jullie?

Groetjes
Die van mij had tot 8 maanden nachtvoedingen (en de afgelopen week omdat hij ziek was ook weer, hij is nu bijna een jaar). Hij dronk bij 6 maanden wel ook nog aanzienlijk vaker dan 4 keer op een dag, een keer of 6 à 7 was normaal.

Fruithap stelt als het kind die deze week voor het eerst krijgt, waarschijnlijk nog heel weinig voor: dat is echt nog oefenen, niet iets wat ze eet voor de voedingswaarde of het vocht. Ik gaf fruit wel 's ochtends, maar dat was vooral omdat ik dan nog een hele dag had om te kijken hoe hij erop reageerde. Als het de ouders beter uitkomt om dat 's middags te doen, zou ik ze daar mooi in volgen.
quote:tilalia2 schreef op 10 december 2008 @ 12:35:

[...]

Hoezo niet? Baby's vragen om nachtvoedingen omdat ze groeien. Baby's van 6 maanden groeien toch nog?

Ik heb geen kinderen, dus misschien zeg ik iets heel raars hoor . Maar kinderen groeien toch ook gewoon in hun puberteit eten ze ook niet meer 's nachts. Dus als een kind gewoon doorslaapt 's nachts (ook als het 6 maand is), waarom zou je dan een nachtvoeding moeten geven?

Ik heb juist zoiets van: zo snel mogelijk laten doorslapen, wel zo lekker voor je nachtrust. (En voor het ritme van het kind.)
Niet raar hoor, Tangerine.

Nachtvoeding was hier om 3.00 uur s'nachts, en die ging er met 10 weken al vanzelf vanaf. Wel tot een maand of 10 (? weet niet meer) de laatste fles om 23.00 u gegeven.

Maar mijn zoontje kreeg flesvoeding, dus dat is wellicht anders dan met BV.
Dit wordt een heel andere discussie, maar inderdaad wat tilalia suggereert zou betekenen dat alle kinderen in de groei nachtvoeding nodig hebben. De meeste babies krijgen na een week of 10 geen nachtvoeding meer (tussen 23:00 en 6:00).

Het is trouwens een groot misverstand dat als baby's 's nachts wakker worden ze honger hebben. De meeste babies (natuurlijk niet de pasgeborene) worden wakker omdat hun lichaamstemperatuur gedaald is en ze gewoon afkoeld zijn. Ik beweer overigens niet dat honger geen reden kan zijn om wakker te worden hoor, het hoeft alleen niet altijd de reden te zijn.
Tang, ik denk dat alle ouders hun kind wel door laten slapen. Moet het kind het alleen wel willen

Pubers groeien hard, maar baby's groeien harder. (gemiddelde baby verdrievoudigt z'n gewicht in het eerste jaar, en krijgen de helft van hun lengte erbij . Ik hoop dat pubers dat niet doen , want dan worden ze wel heel groot en dik.

En baby's hebben maar heel kleine maagjes, dus die hebben vaker perdag hun eten nodig. Pubers vreten je arm, dat klopt, maar hebben grotere magen en kunnen dus inderdaad heel veel eten in een keer op. (zoals die 10 boterhammen die mijn neefje van 13 wegstouwt )
quote:tangerine schreef op 10 december 2008 @ 13:00:

[...]

Ik heb geen kinderen, dus misschien zeg ik iets heel raars hoor . Maar kinderen groeien toch ook gewoon in hun puberteit eten ze ook niet meer 's nachts. Dus als een kind gewoon doorslaapt 's nachts (ook als het 6 maand is), waarom zou je dan een nachtvoeding moeten geven?

Ik heb juist zoiets van: zo snel mogelijk laten doorslapen, wel zo lekker voor je nachtrust. (En voor het ritme van het kind.)in de puberteit zijn ze al enige jaartjes uit de baarmoeder. Een kind van 6 maanden is er korter uit dan het erin heeft gezeten. In de baarmoeder heeft het 24 uur per dag de beschikking over voedsel. Dus waarom zou je een kind forceren in een voedingsloze nacht als het logischer is dat er nog wel voedsel in moet? Als het kind uit zichzelf doorslaapt zal het geen honger hebben en nee, dan ben je niet goed wijs als je de wekker zet om er een fles of een tiet in te proppen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:summer1976 schreef op 10 december 2008 @ 13:29:

Dit wordt een heel andere discussie, maar inderdaad wat tilalia suggereert zou betekenen dat alle kinderen in de groei nachtvoeding nodig hebben. De meeste babies krijgen na een week of 10 geen nachtvoeding meer (tussen 23:00 en 6:00).

Het is trouwens een groot misverstand dat als baby's 's nachts wakker worden ze honger hebben. De meeste babies (natuurlijk niet de pasgeborene) worden wakker omdat hun lichaamstemperatuur gedaald is en ze gewoon afkoeld zijn. Ik beweer overigens niet dat honger geen reden kan zijn om wakker te worden hoor, het hoeft alleen niet altijd de reden te zijn.Bron? Want ik heb heel andere dingen gehoord.
Vind het ook veelste lang duren tussen die voedingen en heel prijzenswaardig dat TO zo meedenkt over haar oppaskindje.

TO: kun jij zo inschatten of het kindje goed groeit en lekker op gewicht is. Laat ons weten of kindje wel of niet tevreden is tussen die twee voedingen.

Mijn zoon heeeft tot een maand of 9 één of twee nachtvoedingen gehad en geloof me als ik zeg dat ik graag gewild had dat hij lekker doorsliep.

Mijn schoonzus heeft overigens een dochter van bijna 7 maanden die volgens het CB een flinke knik in haar groeicurve heeft sinds kort maar schoonzus wil niet de voedingen vermeerderen naar 5 of 6 want ze heeft geen zin om voordat zij s'avonds gaan slapen nog een voeding erin te stoppen, harstikke zielig. En het dan raar vinden dat ze 's nachts huilt. Maar dan wordt kind gewoon beneden in de bak van de wandelwagen gelegd zodat zij tenminste kunnen doorslapen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:mardjen schreef op 10 december 2008 @ 12:08:

Ik ben trouwens zwanger van de eerste en ben nog aan het twijfelen tussen gastouders en kdv, dit soort verhalen doen het gastouderverhaal voor mij geen goed.

Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar het zou mij echt kwetsen als de oppas een topic gaat openen over mijn slechte voedingsschema. Zeker omdat ik uit je verhaal alleen opmaak dat jij het niet zo gewend bent en het kind er verder geen last van lijkt te hebben. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben natuurlijk.Ho ho zie jij ergens staan dat ik het een slecht voedingschema is??? Ik vind alleen van 7u tot 14u een lange periode. En vooral omdat ze ook maar 1 voeding meegeven. En ik moet zeggen dat ze het tot 12u red en dan begint ze dus ook met huilen. En hetzelfde rond 17u dat ze niet meer te houden is van de honger. Heb dit ook meerdere malen tegen de ouders gezegd, maar als hun het zo willen doen is het niet mijn fout als gastouder! Dus wat je zegt dat dat verhaal geen goed doet is een beetje bull vind je ook niet? Ik heb tenslotte zelf 3 kinderen dus ik spreek wel uit ervaring dat het zo niet kan
quote:louise1 schreef op 10 december 2008 @ 13:39:

Mijn schoonzus heeft overigens een dochter van bijna 7 maanden die volgens het CB een flinke knik in haar groeicurve heeft sinds kort maar schoonzus wil niet de voedingen vermeerderen naar 5 of 6 want ze heeft geen zin om voordat zij s'avonds gaan slapen nog een voeding erin te stoppen, harstikke zielig. En het dan raar vinden dat ze 's nachts huilt. Maar dan wordt kind gewoon beneden in de bak van de wandelwagen gelegd zodat zij tenminste kunnen doorslapen.Jemig, echt waar? Dat is dan toch gewoon een beetje kindermishandeling?
quote:mardjen schreef op 10 december 2008 @ 12:08:

Ik ben trouwens zwanger van de eerste en ben nog aan het twijfelen tussen gastouders en kdv, dit soort verhalen doen het gastouderverhaal voor mij geen goed.

Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar het zou mij echt kwetsen als de oppas een topic gaat openen over mijn slechte voedingsschema. Zeker omdat ik uit je verhaal alleen opmaak dat jij het niet zo gewend bent en het kind er verder geen last van lijkt te hebben. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben natuurlijk.

Ho ho zie jij ergens staan dat ik het een slecht voedingschema vind?? Ik vraag hier alleen advies! Ik vind er gewoon te lang tussen zitten, het gaat toch om 6a7 uurtjes. En ze trekt het tot 12u en dan huilt ze ook dat ze honger heeft. En het zelfde geldt rond 17u, dan is het ook huilen. Heb dit meerdere malen aangekaart bij de ouders. Maar als hun op deze manier door willen gaan dan maakt het mij toch nog geen slechte gastouder of wel, vind niet dat je kunt zeggen dat mijn advies vraag je geen goed doet. Ik heb tenslotte zelf 3 kids dus ik spreek wel uit ervaring! Ik heb het op deze manier dan ook nooit gedaan. Bij mij kregen ze BV op verzoek en langzaam bouw je dat af met hapjes. En het is eigenlijk dat je kind altijd om de 3 uurtjes wel iets moet eten vind ik. 7u BV , 10u fruit, rond 13u weer BV, rond 17u weer BV en dan s'avonds voor naar bed gaan weer.

Ook las ik hier ergens hier dat een kind van 6 maanden nachtvoeding nodig heeft. Maar dat verschilt denk ik per kind. Mijn oppaskindje slaapt vanaf 2 weken snachts al door zeggen haar ouders. Dat hebben overigens mijn kids ook gedaan.

Maar goed sorry voor het plaatsen van dit topic, vroeg hier alleen maar naar advies en geen verwijten!
quote:qwertu schreef op 10 december 2008 @ 12:16:

Mardjen, maak je geen illusie over kinderdagverblijven hoor. Daar hanteren ze gewoon hun eigen schema en daar heb je je als ouder maar in aan te passen. Natuurlijk wordt er met drinktijden van kleine baby's wel rekening gehouden met drinkschema's e.d., maar fruit wordt op ons kdv om half tien gegeven, punt. Het is geen doen om voor alle kinderen aparte schema's erop na te houden.

Ik vind het schema van dit kind erg vreemd eerlijk gezegd en ik kan me goed voorstellen dat je hier als gastouder je twijfels bij hebt. Ik weet niet hoe het kindje reageert, maar zeker als die moppert, zou ik het naar eigen inzicht doen. De ouders geven de zorg uit handen en dat betekent ook dat ze op dat moment jou verantwoordelijk maken voor het welzijn van hun kind. Als het kind tevreden is, dan zou ik het zo laten, maar als het kind ontevreden is, dan zou ik het schema aanpassen. Je bent verantwoordelijk voor het welzijn van het kind immers. De ouders geven de verantwoordelijkheid aan jou en dat betekent ook dat ouders de zorg wat los moeten kunnen laten.Kijk toch nog iemand die het met mij eens is. Ik vind dat dus ook zo. Ze geven mij de verantwoordelijkheid en ik zit met een huilend kind die honger heeft en niet hun. Het is hun 1e kind en ik heb er zelf 3 dus heb denk ik wel wat meer ervaring als hun.
Ja, terwijl het verder prima, weldenkende en meelevende mensen zijn. Ze waren net zo blij dat ze die laatste voeding eraf konden halen toen bleek dat de kleine toch wel minder hard groeide. Maar terug gaan naar een extra voeding hadden ze geen zin in. Ze claimen ook dat zodra kleine uiteindelijk toch gaat slapen ze dan niet ontevreden is tot ze om 8 uur de eerste voeding van die dag krijgt. Dat betekent dus dat ze ruim 12 uur zonder voeding blijft en dus van 8 tot 13.00 ook niets krijgt.

Haar moeder past twee dagen per week op de kleine en zij vroeg me laatst hoeveel voeding ik mijn zoon op die leeftijd gaf. Nu is hij wel een echte vreetbeer maar hij kreeg dus nog wel 6 flesvoedingen (200 ml waarvan 2 met pap ) per 24 uur plus fruit en groentehap, sap en koekje.
In dat geval zou ik als gastouder EISEN dat ze meer voedingen meegeven. Zo kunnen ze niet verwachten dat jij je werk goed kan uitvoeren! Bovendien vind ik een kind wat 1.5 uur moet wachten terwijl het honger heeft echt zielig.

Als ouders met honger pak je dan toch ook wat uit de kast??
quote:Robijntje80 schreef op 10 december 2008 @ 11:50:

Nou ik het meerdere malen geprobeerd te overleggen, maar ze blijven bij hun standpunt. Dus ja ik twijfel of ik nu gewoon hun tijden moet aan houden of toch eigenwijs zijn en gewoon doen wat mij het beste lijkt

Zonder de verdere reacties te hebben gelezen:

Natuuuurlijk hou je hun tijden aan, wat is dat nou voor een vraag. Je kunt het hooguit opnieuw proberen aan te kaarten. maar om maar op eigen houtje doen wat jou het beste lijkt vind ik echt van de zotte, ook al heb je tien keer gelijk.
Ik zou het toch wederom bespreekbaar maken met de ouders. Ik vind dat er ook best veel tijd tussen zit tussen de eerste en tweede voeding.

Wij zitten ook bij een gastouder en ik zou het juist erg op prijs stellen als ze dit zou zeggen. Zeker spreekt het voor de gastouder dat ze om advies vraagt. Het voordeel van gastouders en eigenlijk ook kdv is dat ervaring hebben en dat is toch juist fijn dat ze dat willen delen?
quote:Robijntje80 schreef op 10 december 2008 @ 13:54:

[...]

Kijk toch nog iemand die het met mij eens is. Ik vind dat dus ook zo. Ze geven mij de verantwoordelijkheid en ik zit met een huilend kind die honger heeft en niet hun. Het is hun 1e kind en ik heb er zelf 3 dus heb denk ik wel wat meer ervaring als hun.

Dan zij.

Klinkt alsof dat kind of stiekem tóch niet toe is aan 4 voedingen, of gewoon meer melk per fles nodig heeft, maar ik zou niet zonder overleg met de ouders afwijken van wat je met ze hebt afgesproken (je krijgt ook maar 1 fles van ze, dus dat kun je ook niet). Desnoods zeg je tegen ze dat je op deze manier niet voor hun kind wilt zorgen, maar achter de rug van de ouders om dingen veranderen zou ik niet doen.
Ik vind het wel heel ernstig eigenlijk om te lezen dat ze zo veel honger heeft en dat de ouders gewoon weigeren om extra voedingen mee te geven. Mijn dochter dronk met zes maanden echt nog een keer of 7, 8 op een dag. Vlak voordat ik met de bijvoeding begon, dronk ze nog veel meer. Dat werd weer minder toen ik andere dingen erbij aan ging bieden.

Misschien ben ik wel heel kortzichtig hierin hoor ( ), maar een kind dat honger heeft, moet eten. Als je geen fles extra krijgt, dan zou ik extra fruit geven. Of dan zou ik misschien zelfs de ouders onder druk zetten, door te zeggen dat als je geen extra moedermelk krijgt, je toch flesvoeding in huis wilt halen voor hun kind, omdat je een kind onder jouw verantwoordelijkheid geen honger wilt laten lijden.

Ik weet niet of je werkt via een gastouderbureau? Mocht dat het geval zijn (en mochten de ouders daar kunnen klagen over jou), dan zou ik dit ook even overleggen met het gastouderbureau, hoe je dit volgens hun het beste aan kunt pakken.

Ik vind dit eerlijk gezegd grenzen aan kindermishandeling, dat je een kind dat honger heeft gewoon geen eten geeft.
quote:Sanmi schreef op 10 december 2008 @ 14:02:

Ik zou het toch wederom bespreekbaar maken met de ouders. Ik vind dat er ook best veel tijd tussen zit tussen de eerste en tweede voeding.

Wij zitten ook bij een gastouder en ik zou het juist erg op prijs stellen als ze dit zou zeggen. Zeker spreekt het voor de gastouder dat ze om advies vraagt. Het voordeel van gastouders en eigenlijk ook kdv is dat ervaring hebben en dat is toch juist fijn dat ze dat willen delen?Precies. Ik gaf bij mijn zoontje altijd twee flessen afgekolfde melk mee toen hij net naar het kdv ging (13 weken). Na een paar dagen vroeg de leidster of ik niet nog een klein flesje mee wilde geven want hij had het echt nodig want huilde vaak rond een uur of half 5. Dit terwijl ik hem rond 5 uur meestal ophaalde en toch vond de leidster het ofwel vervelend voor haarzelf of voor mijn zoontje dat hij zo moest huilen. Ik voelde me zelfs een beetje schuldig dat ik niet meer had meegegeven en was blij dat de leidster me hier op attendeerde.
quote:qwertu schreef op 10 december 2008 @ 12:16:

Mardjen, maak je geen illusie over kinderdagverblijven hoor. Daar hanteren ze gewoon hun eigen schema en daar heb je je als ouder maar in aan te passen. Natuurlijk wordt er met drinktijden van kleine baby's wel rekening gehouden met drinkschema's e.d., maar fruit wordt op ons kdv om half tien gegeven, punt. Het is geen doen om voor alle kinderen aparte schema's erop na te houden.

Nou dan zitten mijn kinderen zeker bij een heel bijzondere creche, want toen zij zo jong waren werd wel degelijk ons schema in eerste instantie aangehouden.

In de loop van het jaar groeien de kinderen in de groep meer naar elkaar toe wat betreft eet- en slaaptijden, maar als jongste ligt te slapen tijdens de fruithaptijd, dan krijgt ze dat gewoon ná haar slaapje. En nu ze aan de antibiotica zit, wat een uur voor het eten gegeven moet worden, dan wordt dat schema ook aan haar aangepast.

Ze hebben daar horizontale groepen trouwens, vooral voor de jongsten ideaal natuurlijk.
quote:Ainne schreef op 10 december 2008 @ 14:01:

[...]

Zonder de verdere reacties te hebben gelezen:

Natuuuurlijk hou je hun tijden aan, wat is dat nou voor een vraag. Je kunt het hooguit opnieuw proberen aan te kaarten. maar om maar op eigen houtje doen wat jou het beste lijkt vind ik echt van de zotte, ook al heb je tien keer gelijk.

Zo zwart wit is het toch niet? Zoals het nu gaat is niet in het belang van de kleine lijkt me, dus goed dat TO erover na denkt. Is wel een moeilijke kwestie, natuurlijk, want je kunt niet volledig tegen de wens van de ouders in gaan. Maar TO kan het natuurlijk altijd dringend bespreekbaar maken. En sterker nog, als TO het echt niet aan kan zien kan ze volgens mij de samenwerking opzeggen en moeten de ouders een ander oppas adres zoeken.

Mijn kind gaat binnenkort voor het eerst naar het kdv. Ik vind het reuze spannend en heb de indruk dat ze het wel zo ongeveer zo zullen doen zoals wij wensen. Overigens is inderdaad de fruithap gewoon op een tijd die hun uitkomt en niet op een tijd die wij bedenken, zoals Q al aangeeft. Maar als ik bij wijze van spreken 3 voedingen mee geef en de leidsters geven aan dat Minismollie honger heeft gaan er toch echt de volgende keer meer voedingen mee. Ik vind dat je als ouders en oppas/kdv/gastouder een beetje moet samenwerken in het belang van het kind.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Robijntje, lastig lijkt me dat, maar ik zou denk ik toch ook nog wat duidelijker richting de ouders stellen dat hun kind hónger lijdt en dat jij niet wil dat hun kind onder jouw supervisie zo moet huilen. Dus hun de keus laten: of ze geven meer voeding mee, of ze zoeken het maar uit met hun oppas. Want dit is toch ook wat sneu.

Louise, wat jouw schoonzus doet vind ik eigenlijk ook niet kunnen..

Tila, als je het zo stelt (over die groeiende pubers) heb je wel een punt . Ik begreep je bericht denk ik niet helemaal goed, ik last het meer alsof een baby 's nachts altíjd voeding nodig heeft. Maar dat verschilt per kind, is ook wel logisch.
Die vier voedingen, dat geldt overigens voor flesvoeding. Van borstvoeding mag je veel vaker en veel meer geven. Wellicht zijn de ouders hiervan niet op de hoogte / slecht voorgelicht door het CB? Zowel mijn kinderarts als mijn CB als mijn diëtiste vinden het prima dat mijn dochter meer en vaker moedermelk drinkt (dronk) dan in de schema's staat. Die schema's zijn voor flesvoeding en de limieten daarin hebben meer te maken met de schadelijkheid van flesvoeding als je er teveel van geeft dan met iets anders. Moedermelk kun je niet teveel of te vaak geven. Bovendien is het lichter verteerbaar dan flesvoeding, dus het is normaal dat een kind er meer of in ieder geval vaker van nodig heeft dan het van flesvoeding nodig zou hebben.
Ik had op het KDV een extra fles in de vriezer liggen voor 'noodgevallen'. Verder gaf ik flessen 'gepast'mee.

Ideaal omdat je zo niets hoeft we te gooien wat niet gebruikt wordt en er altijd een vorraadje aanwezig is
quote:Sanmi schreef op 10 december 2008 @ 14:02:

Wij zitten ook bij een gastouder en ik zou het juist erg op prijs stellen als ze dit zou zeggen. Zeker spreekt het voor de gastouder dat ze om advies vraagt. Het voordeel van gastouders en eigenlijk ook kdv is dat ervaring hebben en dat is toch juist fijn dat ze dat willen delen?

Inderdaad.Vooral bij oudste was ik nog best onzeker en zelfs nu bij ziekte of zo vraag ik ze nog wel eens hoe zij over iets denken.

Jammer dat dat bij jouw ouders niet het geval is, maar ik blijf erbij dat je hun wensen te respecteren hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven