Introverte moeder, extravert kind

20-08-2019 08:23 99 berichten
Heeft iemand misschien tips?

Ik ben behoorlijk introvert. Niet verlegen of contactschuw (wat sowieso slechts een vooroordeel is over introverte mensen), maar ik loop wel behoorlijk leeg op de hele dag "gezellig doen" en geen tijd alleen hebben. Na een drukke sociale week heb ik eigenlijk wel even een dag nodig om bij te tanken en even alleen te zijn.

Mijn zoon van 5 daarentegen is heel extravert. Hij praat de hele dag, wil het liefst de hele dag samen dingen doen, tegen / met me praten enzovoort. Zijn energie-niveau ligt ongeveer 20 keer zo hoog als dat van mij.

Ik ben gek op hem, maar ik merk dat ik nu tijdens de zomervakantie die hier nog anderhalve week duurt, steeds meer vermoeid raak. Ik bedoel dan niet lichamelijk, maar meer dat mijn batterij om gezellig en leuk te zijn leeg begint te raken. Ik merk dat ik begin te smokkelen: extra lang op het toilet blijven zitten om maar even stilte te hebben, zulke dingen.

Natuurlijk doen we wel regelmatig leuke dingen samen, we doen uitstapjes, gaan een stukje wandelen of fietsen, ik regel regelmatig playdates voor hem. Maar hij heeft juist het tegenovergestelde van mij: heel veel behoefte aan sociale interactie. Het liefst de hele dag, elke dag van de week.

Ik voel toch ook wel de behoefte om er even bij te zetten dat ik heel veel van hem hou en dat hij zeker niets tekort komt, maar dat gaat wel vaak ten koste van mezelf.

Iemand tips wat ik zou kunnen doen om dit verschil te overbruggen? Hoe gaan anderen hiermee om?
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 08:27
Reden: leeftijd toegevoegd
6.25% gewijzigd
Wat maak je het jezelf moeilijk TO, met vinden dat jij perse je kind moet vermaken, en je schuldig voelen over beeldschermen...

Ik ben in de middag helemaal klaar met mijn kinderen als ik ze continu moet vermaken. Ik vind spelen met ze niet leuk, en heb ook geen zin in de hele dag gezuig en geklets. Dat soort dingen doe ik echt weleens maar echt niet halve dagen. En daar is niks mis mee! Ik hou veel van ze maar zon moeder ben ik gewoon niet.

Wat iemand anders ook al zei: hoe denk je dat het op school gaat? Das ook aandacht verdelen en op je beurt wachten en daar is niks zieligs aan. Je kind is geen 2 meer, hij is 5. Leer hem zichzelf vermaken, bouw dat rustig op (verwacht geen wonderen als hij dat nog niet gewend is). Ik zeg heel vaak tegen mijn dochter dat ze mag je mag kiezen: of even lekker op je kamer spelen of buiten, of bij slecht weer even op de tablet ofzo, maar niet in de woonkamer want ik ben druk of ga iets voor mezelf doen. Of als ze teveel kletst, zeg ik dat ik het prima vind dat ze bij me blijft maar dan wel wat minder moet kletsen omdat ik ook bezig ben. En dat vindt ze helemaal prima. En soms verveelt ze zich een beetje, maar daar worden ze juist creatief van. Maar nu ze eraan gewend is klaagt ze nooit meer over verveling.

En daardoor heb ik veel meer energie voor de keren dat we er juist wel samen op uit gaan.

En die verslaving over beeldschermen: dat gebeurt echt niet zomaar, maar mocht ie verslaafd raken dan bouw je het gewoon weer af.
Alle reacties Link kopieren
Extra dagje opa en oma? Eventueel een paar uurtjes?
nouschi wijzigde dit bericht op 20-08-2019 17:21
0.99% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-08-2019 11:03
k heb echt een heel ander beeld bij introvert en extrovert, blijkt wel. Ik heb echt dagelijks rustige eigen tijd nodig, maar zie mezelf niet (meer) als introvert. Hmm. Weer wat geleerd.

(bij mij thuis weten ze ook dat ik veel van ze houd, maar eventjes in mezelf juich als ik een dag alleen thuis ben)
Wat is jouw beeld dan bij introvert en extravert? Ik plak even een stukje uit een artikel in Trouw: ‘In het kort: introverte mensen floreren eerder in een omgeving die niet te prikkelend is. Extraverten zijn gericht op de buitenwereld. Introverten laden zich op door in hun eentje te zijn. Extraverten tanken bij door contact met mensen, ze halen hun energie juist uit gezelschap.’ Link naar het hele artikel: https://www.trouw.nl/nieuws/nee-er-is-n ... ~b51dd7a5/
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Dreamer schreef:
20-08-2019 11:03
k heb echt een heel ander beeld bij introvert en extrovert, blijkt wel. Ik heb echt dagelijks rustige eigen tijd nodig, maar zie mezelf niet (meer) als introvert. Hmm. Weer wat geleerd.

(bij mij thuis weten ze ook dat ik veel van ze houd, maar eventjes in mezelf juich als ik een dag alleen thuis ben)
Dat is juist een kenmerk van introverte mensen: dat je jezelf oplaadt door alleen te zijn. Voor extraverten is dat andersom: die krijgen juist energie door in gezelschap van anderen te verkeren. Met verlegenheid of op de achtergrond verkeren heeft het verder niet zoveel te maken.
Alle reacties Link kopieren
Liesje68 schreef:
20-08-2019 11:24
Wat is jouw beeld dan bij introvert en extravert? Ik plak even een stukje uit een artikel in Trouw: ‘In het kort: introverte mensen floreren eerder in een omgeving die niet te prikkelend is. Extraverten zijn gericht op de buitenwereld. Introverten laden zich op door in hun eentje te zijn. Extraverten tanken bij door contact met mensen, ze halen hun energie juist uit gezelschap.’ Link naar het hele artikel: https://www.trouw.nl/nieuws/nee-er-is-n ... ~b51dd7a5/
Geen idee of er cijfers bekend zijn (ik heb het artikel niet gelezen), maar ik gok dat bijna niemand 100% introvert of 100% extravert is.
En dat er in dit topic veel meer meespeelt: energieniveau, hoge eisen die TO aan zichzelf stelt, kind dat (nog) niet alleen kan spelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
20-08-2019 12:55
Geen idee of er cijfers bekend zijn (ik heb het artikel niet gelezen), maar ik gok dat bijna niemand 100% introvert of 100% extravert is.
En dat er in dit topic veel meer meespeelt: energieniveau, hoge eisen die TO aan zichzelf stelt, kind dat (nog) niet alleen kan spelen.
Dat blijkt wel, want TO krijgt wel energie van activiteiten met het hele gezin samen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-08-2019 12:58
Dat blijkt wel, want TO krijgt wel energie van activiteiten met het hele gezin samen.
Maar met 2 volwassenen en 1 kleuter op pad, is een wereld van verschil.
6 weken thuis met een kleuter... vinden weinig mensen 6 wekenlang leuk hoor, heel weinig...
Hoe leuk en lief je kind ook is
Hoe extravert je ook bent
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-08-2019 12:55
Geen idee of er cijfers bekend zijn (ik heb het artikel niet gelezen), maar ik gok dat bijna niemand 100% introvert of 100% extravert is.
En dat er in dit topic veel meer meespeelt: energieniveau, hoge eisen die TO aan zichzelf stelt, kind dat (nog) niet alleen kan spelen.
Slechts van de wiki hoor:
Extraversie-introversie is een persoonlijkheidstrek die met vragenlijsten wordt gemeten. Een bekende Nederlandse vragenlijst is de ABV (Amsterdamse Biografische Vragenlijst).[1] Scores op de vragenlijsten die extraversie-introversie meten, zijn statistisch gezien normaal verdeeld. Dit wil zeggen dat de meeste mensen gemiddeld zullen scoren: zij vertonen dus zowel introverte als extraverte kenmerken. Dit betekent dat zij in sommige situaties extravert gedrag, en in andere situaties weer introvert gedrag kunnen vertonen. Alleen extreem hoge of lage scores op de schaal komen dus overeen met de eigenschappen extravert of introvert zoals hierboven omschreven.
Alle reacties Link kopieren
Liesje68 schreef:
20-08-2019 11:24
Wat is jouw beeld dan bij introvert en extravert? Ik plak even een stukje uit een artikel in Trouw: ‘In het kort: introverte mensen floreren eerder in een omgeving die niet te prikkelend is. Extraverten zijn gericht op de buitenwereld. Introverten laden zich op door in hun eentje te zijn. Extraverten tanken bij door contact met mensen, ze halen hun energie juist uit gezelschap.’ Link naar het hele artikel: https://www.trouw.nl/nieuws/nee-er-is-n ... ~b51dd7a5/

Ik zie extrovert als "outgoing", makkelijk contact met anderen, enz en introvert juist met stiller en kat uit de boom kijken. Maar als dit de definitie is, dan is mijn zoon, die vroeger dus hetzelfde gedrag vertoonde als de zoon van TO, ook introvert.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-08-2019 12:55
Geen idee of er cijfers bekend zijn (ik heb het artikel niet gelezen), maar ik gok dat bijna niemand 100% introvert of 100% extravert is.
En dat er in dit topic veel meer meespeelt: energieniveau, hoge eisen die TO aan zichzelf stelt, kind dat (nog) niet alleen kan spelen.
Dat klopt, je kan het daarom ook meer zien als een spectrum. In dit topic is de kern meer dat TO haar eigen (energie)behoeften niet moet laten wegcijferen omwille van de behoeften van haar kind.
lilalinda schreef:
20-08-2019 13:00
Maar met 2 volwassenen en 1 kleuter op pad, is een wereld van verschil.
6 weken thuis met een kleuter... vinden weinig mensen 6 wekenlang leuk hoor, heel weinig...
Hoe leuk en lief je kind ook is
Hoe extravert je ook bent
Het enige wat ik wil aangeven is dat het probleem niet zozeer ligt aan "introverte moeder, extravert kind".
Maar gewoon aan dat het best pittig is om een kind 6 weken thuis te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-08-2019 14:49
Het enige wat ik wil aangeven is dat het probleem niet zozeer ligt aan "introverte moeder, extravert kind".
Maar gewoon aan dat het best pittig is om een kind 6 weken thuis te hebben.
Ben ik helemaal met je eens hoor
Het jaar dat ik zomervakantie had, kleuter leerde fietsen EN hoogzwanger was.....
Telde ik de dagen tot school weer begon
6 weken met een kleuter is voor iedereen zwaar
Ergens wel geruststellend dat het niet perse aan mij ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel. Ook na een dag werken heb ik het wel eens gehad.
Soms nemen mijn oudste twee de jongste wel even mee. Even naar de bibliotheek of een boodschap doen.
Als die twee naar hun vader zijn dan zeg ik ook wel eens ga maar even lekker boven spelen (de jongste zijn vader is overleden dus daar kan hij niet heen)
Maar als m'n vriend er is neemt hij hem ook wel mee als hij ziet dat ik het wel even zat ben.
Kwestie niemand neemt mij dat kwalijk. De kinderen mogen ook zelf wat doen als ze dat willen. Dus ik ook wel eens. En ik heb gewoon net wat meer behoefte aan rust dan de rest. Maakt mij geen slechtere moeder hoor. Maar ik denk wel om mezelf. Dan ben ik tenminste ook gezellig en mijn vriend vind het ook wel gezellig om hem even mee te nemen. Boodschap of even op een klus.

Echt je bent geen uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
Even los van introvert/extrovert, alle kinderen gedijen ook goed bij rust ,stilte, alleen spelen. Ik heb er vier en de meeste zijn extravert,
maar naarmate ik zelf ouder word word ik zelf ook prikkelgevoeliger,

ik ben alleen en daarom bouw ik bewust rust in, het loket is dan dicht zeg maar, en ik heb ook uitgelegd dat ik erg geniet van rust, dat ook nodig heb. Daar ben ik zo n vier jaar geleden actief mee begonnen en nu weten ze het heel goed, oh dat wil mama nu niet, oh jij gaat straks zeker even naar je kamer etc.
je kan het kinderen gewoon leren
en de zomervakantie is leuk maar ook een opgave hoor, door alle structuurgebrek,
dat mag je gewoon hardop zeggen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2019 08:53
heeft niks met extravert/ introvert te maken. kinderen vragen gewoon aandacht 24/7. Is er geen vader?
Dit dus.

Hele analyse over persoonlijkheden, terwijl het simpel is. 1 kind van 5 jaar en een volwassene, ja dan lopen de 'wie- krijgt- er- aandacht- belangen' altijd enigszins uiteen.
Echt totaal normaal ongeacht je "introvertie gehalte" .

Het zou echt raar zijn als je de hele dag allebei exact hetzelfde energielevel had en dezelfde dingen wilde doen, dan zou je je zorgen moeten maken.

Gewoon beetje afwisselen met volwassenenzaken, alles kan geregeld, en verder accepteren dat dit nu ook het leven is
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
20-08-2019 10:15
Dat mag wel, maar is zo zwaar overdreven om het daarop te gooien. Het gaat hier gewoon om een kind dat zich gedraagt als een kind en een moeder die moe is van het moeder zijn. Die termen gebruiken vind ik zo dramatisch en klinken alsof je ernaar snakt een diagnose te hebben. ‘Kijk mij eens bijzonder zijn als introvert persoon’. Net zoals die zogenaamde HSP’ers. Dat is ook zo’n misbruikte term en zo aanstellerig.
Snorrie! Hier hadden we het precies over!

Ik ken jullie beide niet echt goed, maar na een paar uur binnenspeeltuin zag ik wel dat jullie een verschillend temperament hebben :)

Ik denk dat je doet wat je kan, binnen zitten met een kind is gewoon hellish, en het weer leende zich de afgelopen tijd niet voor veel naar buiten gaan. Maar het feit dat je weleens in je eentje met hem naar een binnenspeeltuin gaat en hij zich redelijk zelf vermaakt, dat doet die van mij echt niet!
Volgens mij doe je het prima en heb je geen redenen om je schuldig ergens over te voelen. Wat doe je dan op die momenten dat je hem eigenlijk een scherm wil geven? Ik laat T zelf ergens mee komen... Samen legoen wil ik niet, maar op bed liggen en op mijn telefoon prutsen wel. Dan ben ik op dezelfde verdieping en kan hij in zijn kamer met de Lego... Een prima oplossing.
Of samen aan tafel: ik een knoopje aanzetten, hij tekenen en daarna even samen tekenen... Boodschappen doen, hij op zijn skateboard...
Ik speel niet graag met hem, maar samen in een ruimte zijn vind ik super leuk :) misschien heb je wat aan deze tips!
En bedenk: nog anderhalve week!
Rosalind schreef:
20-08-2019 10:04
Hoezo moet je "proberen" dat de vader het van je overneemt en hoezo komt daar de klad in? Als hij fulltime werkt dan is het weekend toch juist de tijd om samen met zijn kind door te brengen?
Vanaf nu vader elke zaterdagochtend of -middag met je zoon op pad sturen?
Eens. En alleen al om deze reden ga ik ervoor zorgen dat man en ik evenveel werken als er kids komen. Ook hij is ouder van het kind. Kom op hoor.
Alle reacties Link kopieren
Volgende zomervakantie een vaste bso-dag, ideaa
Bij mij gingen ze in de vakantie de meeste weken gewoon een of enkele dagen naar de BSO. Ik heb ook vakantie, en als ik niet uitrust gaat dat zich op een gegeven moment wreken. Daarbij had ik ook nog een omgangsregeling, dus eigenlijk mag ik niet klagen. 6 weken 24/7 een op een met een kleuter? Dan had ik hier niet meer zo stabiel en gezond gezeten :-)
Alle reacties Link kopieren
Wij verdeelden de weken/dagen met een bevriend stel met kinderen.
1 dag BSO, en dan allemaal om de beurt een dag en natuurlijk nog een paar weken weg. De kinderen vermaakten elkaar met zijn allen, en het koste pp minder vakantiedagen
Even een update: het gaat ietsjes beter. Ik stuur hem iets vaker naar zijn kamer om daar te spelen of ga zelf even boven zitten als hij beneden wil spelen. Als hij me niet ziet kan hij wel vrij goed alleen spelen.

Verder heb ik een slowcooker gekregen. Wat heeft dat hiermee te maken vragen jullie je misschien af?.Nou ik maak nu dus 's morgens het eten klaar en als mijn zoon dan 's middags TV mag kijken dan heb ik ook gewoon even een uurtje helemaal voor mezelf.

En eerlijk gezegd hierdoor komt wel het besef dat zoon niet het grote probleem is maar dt ik dat zelf ben, want ik neem dan geen rust, maar ga op social media rondhangen. Dus daar moet ik ook wat mee doen. De kwantiteit was wel een probleem, maar de kwaliteit van mijn "me-time" (stom woord, I know) is dat blijkbaar ook.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het al beter gaat, Snorrie
Soms is gewoon bewustwording van wat je doet al een eerste stap.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een erg introverte moeder met een introvert kind van zes dat ook gewoon van lekker kletsen tegen zijn moeder houdt (Introverte mensen kunnen namelijk ook veel praten, helemaal bij mensen waar ze zich 'thuis' bij voelen.)

Mijn zoontje weet dat ik af en toe rust nodig heb om mijn batterij op te laden. Op die momenten doen we rustige activiteiten als lezen, tekenen of knutselen. En soms zet ik hem voor de tv of mag hij even gamen. Als ik echt af ben gaan ze een middagje naar opa en oma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven