Introverte moeder, extravert kind

20-08-2019 08:23 99 berichten
Heeft iemand misschien tips?

Ik ben behoorlijk introvert. Niet verlegen of contactschuw (wat sowieso slechts een vooroordeel is over introverte mensen), maar ik loop wel behoorlijk leeg op de hele dag "gezellig doen" en geen tijd alleen hebben. Na een drukke sociale week heb ik eigenlijk wel even een dag nodig om bij te tanken en even alleen te zijn.

Mijn zoon van 5 daarentegen is heel extravert. Hij praat de hele dag, wil het liefst de hele dag samen dingen doen, tegen / met me praten enzovoort. Zijn energie-niveau ligt ongeveer 20 keer zo hoog als dat van mij.

Ik ben gek op hem, maar ik merk dat ik nu tijdens de zomervakantie die hier nog anderhalve week duurt, steeds meer vermoeid raak. Ik bedoel dan niet lichamelijk, maar meer dat mijn batterij om gezellig en leuk te zijn leeg begint te raken. Ik merk dat ik begin te smokkelen: extra lang op het toilet blijven zitten om maar even stilte te hebben, zulke dingen.

Natuurlijk doen we wel regelmatig leuke dingen samen, we doen uitstapjes, gaan een stukje wandelen of fietsen, ik regel regelmatig playdates voor hem. Maar hij heeft juist het tegenovergestelde van mij: heel veel behoefte aan sociale interactie. Het liefst de hele dag, elke dag van de week.

Ik voel toch ook wel de behoefte om er even bij te zetten dat ik heel veel van hem hou en dat hij zeker niets tekort komt, maar dat gaat wel vaak ten koste van mezelf.

Iemand tips wat ik zou kunnen doen om dit verschil te overbruggen? Hoe gaan anderen hiermee om?
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 08:27
Reden: leeftijd toegevoegd
6.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel hoor. En laat kind in de ochtend lekker lang tv kijken en ik ga in de tuin zitten of rommelen, want ik heb ook vakantie. Kind gaat nu naar de bso, ‘want ik moet weer werken’, maar dat werken heb ik helemaal geen zin in, want nu begint mijn vakantie pas.

Toen kind nog niet naar school ging hing ze helemaal aan me en ging ik altijd lekker ver fietsen, dan kon zij kletsen en ik hoefde daar niet naar te luisteren, naar een nieuwe toko met speelapparaten waar ik op een stoel met koffie kon zitten en zij spelen. Het liefst met andere kinderen, want alleen is het ergste dat bestaat.

Mijn moeder schrok zich ook het apelazerus toen ze na mij mijn broertje kreeg. Van introvert, lekker stil kind (wat toen nog helemaal niet bestond) naar extravert en eigenwijze drol.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 10:26
2.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
20-08-2019 10:15
Dat mag wel, maar is zo zwaar overdreven om het daarop te gooien. Het gaat hier gewoon om een kind dat zich gedraagt als een kind en een moeder die moe is van het moeder zijn. Die termen gebruiken vind ik zo dramatisch en klinken alsof je ernaar snakt een diagnose te hebben. ‘Kijk mij eens bijzonder zijn als introvert persoon’. Net zoals die zogenaamde HSP’ers. Dat is ook zo’n misbruikte term en zo aanstellerig.
Overdrijven is ook een vak.
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
20-08-2019 10:01
Hoezo mag je geen onderscheid maken tussen intro-en extravert? Hoe moet je het anders uitleggen?
Omdat dat er niks mee te maken heeft.
Kind heeft meer energie dan moeder gezellig vindt.
Geldt gok ik voor 90% van de kleuters.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2019 10:15
omdat het gewoon kindergedrag is, nergens blijkt dat het jochie extravert is of introvert. evenmin blijkt dat de problemen van moeder iets te maken hebben met haar introversie. Introversie/ extraversie is ook een veel te beperkte typering, in de big five persoonlijkheids typeringen zijn het er maar twee van de in totaal 5 typeringen. Een mens is nooit helemaal het 1 of het ander. Introverte mensen kunnen ook op bepaalde momenten extravert zijn
Sterker nog: het is er maar 1 van de 5.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Even voor de duidelijkheid: mijn man doet heel veel in het weekend met mijn zoon! Waar de klad in komt is dat ik dan iets voor mezelf ga doen. Ik voel me daar dan toch vaak niet prettig bij, ik doe juist heel graag dingen met mijn hele gezin. Het zijn juist de dagen dat ik alleen met zoon thuis ben die enorm veel energie vragen, van dingen als gezin doen krijg ik dan wel weer energie, omdat ik dan ook gewoon eens vanaf een afstandje van mijn zoon kan genieten ipv dat ik altijd het lijdend voorwerp ben die vanalles met hem moet doen. Even voor de duidelijkheid: lijdend voorwerp was een grapje natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 10:35
Even voor de duidelijkheid: mijn man doet heel veel in het weekend met mijn zoon! Waar de klad in komt is dat ik dan iets voor mezelf ga doen. Ik voel me daar dan toch vaak niet prettig bij, ik doe juist heel graag dingen met mijn hele gezin. Het zijn juist de dagen dat ik alleen met zoon thuis ben die enorm veel energie vragen, van dingen als gezin doen krijg ik dan wel weer energie, omdat ik dan ook gewoon eens vanaf een afstandje van mijn zoon kan genieten ipv dat ik altijd het lijdend voorwerp ben die vanalles met hem moet doen. Even voor de duidelijkheid: lijdend voorwerp was een grapje natuurlijk
Mss vooral iets aan je idee doen dat het altijd leuk/prettig/gezellig moet zijn.

Kinderen kunnen doodvermoeiend zijn, dat toegeven is denk ik de eerste stap.
Ik krijg de indruk dat jij heel bang bent dat je tekortschiet als je überhaupt al een minder positieve gedachte hebt over je kind.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ja, dat is wel zo. Ik krijg ook heel vaak de tip: zet hem dan gewoon wat meer voor de televisie of op de tablet. Maar daar voel ik me heel erg schuldig over, want ik ben bang dat hij er verslaafd aan raakt en dan niets anders meer wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
20-08-2019 10:15
Dat mag wel, maar is zo zwaar overdreven om het daarop te gooien. Het gaat hier gewoon om een kind dat zich gedraagt als een kind en een moeder die moe is van het moeder zijn. Die termen gebruiken vind ik zo dramatisch en klinken alsof je ernaar snakt een diagnose te hebben. ‘Kijk mij eens bijzonder zijn als introvert persoon’. Net zoals die zogenaamde HSP’ers. Dat is ook zo’n misbruikte term en zo aanstellerig.
Ik zie helemaal geen TO die zich zo bijzonder vindt als introvert persoon. Dat is ook niet zo bijzonder, want zo’n 25% van de mensen is introvert, in meer of mindere mate. En introverte mensen hebben meer me-time nodig om zichzelf op te laden, dus logisch dat dat lastig is nu. Natuurlijk zijn er ook extraverte mensen die de zomervakantie vermoeiend vinden en blij zijn als de kinderen weer naar school gaan, maar dat neemt niet weg dat TO merkt dat ze niet genoeg tijd voor zich heeft nu.

TO, de tips van Mevrouw75 vond ik wel goed, verder zou ik hem nog wat nachtjes bij opa en oma laten logeren. Het valt me op dat hij nu een nachtje gaat logeren en dat jij dan iets met je man gaat doen. Lijkt me dat je dan nog steeds niet echt tot rust komt. Laat hem nog wat nachtjes logeren en doe dan zelf lekker helemaal niks. Voor mijn kinderen was het vroeger feest, bij opa en oma logeren. Zij werden verwend en ik had alle tijd om tot rust te komen. Win-win.
liesje68 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 10:49
Reden: Percentage aangepast
0.14% gewijzigd
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Hij is 5. Dan moet hij zich best ook af en toe alleen kunnen vermaken op andere manieren dan tv of tablet.
En zo niet, dan kan hij dat leren.

Koop een nieuwe doos Lego voor hem, download wat luisterboeken etc.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 10:43
Ja, dat is wel zo. Ik krijg ook heel vaak de tip: zet hem dan gewoon wat meer voor de televisie of op de tablet. Maar daar voel ik me heel erg schuldig over, want ik ben bang dat hij er verslaafd aan raakt en dan niets anders meer wil doen.
kom op, stel je niet aan
's morgens een uurtje, 's middags een uurtje
heerlijk voor jou en kind
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 10:35
Even voor de duidelijkheid: mijn man doet heel veel in het weekend met mijn zoon! Waar de klad in komt is dat ik dan iets voor mezelf ga doen. Ik voel me daar dan toch vaak niet prettig bij, ik doe juist heel graag dingen met mijn hele gezin. Het zijn juist de dagen dat ik alleen met zoon thuis ben die enorm veel energie vragen, van dingen als gezin doen krijg ik dan wel weer energie, omdat ik dan ook gewoon eens vanaf een afstandje van mijn zoon kan genieten ipv dat ik altijd het lijdend voorwerp ben die vanalles met hem moet doen. Even voor de duidelijkheid: lijdend voorwerp was een grapje natuurlijk
Hoezo voel je je daar niet prettig bij?
Mijn ervaring is dat je daarna veel beter aandacht en energie hebt.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 10:43
Ja, dat is wel zo. Ik krijg ook heel vaak de tip: zet hem dan gewoon wat meer voor de televisie of op de tablet. Maar daar voel ik me heel erg schuldig over, want ik ben bang dat hij er verslaafd aan raakt en dan niets anders meer wil doen.
Gewoon doen hoor en niet schuldig over voelen.
@Mevrouw75: Dan mis ik ze weer. En vind ik het jammer dat ik er niet bij was. Want zoals ik al zei: ik vind het echt heel erg leuk om dingen met zijn drieën te ondernemen. Maargoed, misschien moet ik me daar in de vakantie even overheen zetten ofzo...

Het valt ook allemaal een beetje tegen qua weer natuurlijk, daardoor zijn we ook meer binnen geweest de afgelopen weken. Dat zal vast ook meespelen, want als we bijvoorbeeld naar het strandje gaan hier in de buurt, dan speelt ie heerlijk en heb ik er ook geen kind aan. Maar hier binnen kan hij vaak zijn ei niet kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-08-2019 10:46
Hij is 5. Dan moet hij zich best ook af en toe alleen kunnen vermaken op andere manieren dan tv of tablet.
En zo niet, dan kan hij dat leren.

Koop een nieuwe doos Lego voor hem, download wat luisterboeken etc.
De een is beter in alleen vermaken dan de ander. Er zijn ook volwassenen die dat helemaal niks vinden en dagelijks van afspraak naar afspraak hollen. Daartegenover staan mensen zoals ik die zich gerust de hele zomervakantie alleen kunnen vermaken.
Daartussen zitten dan weer heleboel andere mensen.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 10:54
@Mevrouw75: Dan mis ik ze weer. En vind ik het jammer dat ik er niet bij was. Want zoals ik al zei: ik vind het echt heel erg leuk om dingen met zijn drieën te ondernemen. Maargoed, misschien moet ik me daar in de vakantie even overheen zetten ofzo...

Het valt ook allemaal een beetje tegen qua weer natuurlijk, daardoor zijn we ook meer binnen geweest de afgelopen weken. Dat zal vast ook meespelen, want als we bijvoorbeeld naar het strandje gaan hier in de buurt, dan speelt ie heerlijk en heb ik er ook geen kind aan. Maar hier binnen kan hij vaak zijn ei niet kwijt.
Gekke vraag misschien, maar heb je ook hobby's o.i.d. voor jezelf? Iets wat echt jouw ding is, los van het vrouw-en moeder zijn- van man en kind? Wellicht fijn om zoiets op te pakken/uit te zoeken, wat dat dan ook is?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-08-2019 10:49
kom op, stel je niet aan
's morgens een uurtje, 's middags een uurtje
heerlijk voor jou en kind
En hoeveel uur tv kijk jij (to) in totaal per dag? Hoef je niet te vertellen, maar avondje tv kijken kan zo 3 uur zijn en in de vakantie nog wel meer. Lekker bingewatchen. En daarnaast nog even optellen hoeveel schermtijd je op de tablet, foon en/of computer hebt.

In de vakantie mag kind dat dus ook gewoon.
Mevrouw75 schreef:
20-08-2019 10:54
De een is beter in alleen vermaken dan de ander. Er zijn ook volwassenen die dat helemaal niks vinden en dagelijks van afspraak naar afspraak hollen. Daartegenover staan mensen zoals ik die zich gerust de hele zomervakantie alleen kunnen vermaken.
Daartussen zitten dan weer heleboel andere mensen.
Natuurlijk. Maar ik neem aan dat TO niet de hele dag voor zichzelf hoeft?
Dus: een uurtje tablet, samen de deur uit, dan een uur zichzelf vermaken, daarna een activiteit samen of tv zodat TO het eten kan voorbereiden.
Dan hoeft het kind zich maar één uur per dag alleen te vermaken. Dat moet een 5-jarige echt wel kunnen hoor.
Timetraveler schreef:
20-08-2019 10:55
Gekke vraag misschien, maar heb je ook hobby's o.i.d. voor jezelf? Iets wat echt jouw ding is, los van het vrouw-en moeder zijn- van man en kind? Wellicht fijn om zoiets op te pakken/uit te zoeken, wat dat dan ook is?
Ik sport 2 avonden per week en loop eens per week hard sinds kort. Daarnaast hou ik erg van lezen. maar dat lukt op vakantie beter dan thuis merk ik wel. Dan zit ik toch teveel op mijn telefoon te scrollen
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-08-2019 10:58
Natuurlijk. Maar ik neem aan dat TO niet de hele dag voor zichzelf hoeft?
Dus: een uurtje tablet, samen de deur uit, dan een uur zichzelf vermaken, daarna een activiteit samen of tv zodat TO het eten kan voorbereiden.
Dan hoeft het kind zich maar één uur per dag alleen te vermaken. Dat moet een 5-jarige echt wel kunnen hoor.
Nou ja, ik heb het liefst wel de hele dag voor mezelf. Maar goed, ik heb ook vakantie nu.
Misschien zit daar ook wel het probleem: niet op tijd actie ondernemen. Als ik in het begin van de vakantie gelijk dagelijks een uur voor mezelf had genomen was het waarschijnlijk nu minder nodig geweest. Nu heb ik het gevoel dat ik wel een week alleen zou kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 11:00
Misschien zit daar ook wel het probleem: niet op tijd actie ondernemen. Als ik in het begin van de vakantie gelijk dagelijks een uur voor mezelf had genomen was het waarschijnlijk nu minder nodig geweest. Nu heb ik het gevoel dat ik wel een week alleen zou kunnen zijn.
Je man en kind gaan dit weekend dus samen de hort op en jij gaat ze gewoon niet missen.
Alle reacties Link kopieren
Liesje68 schreef:
20-08-2019 10:45
Ik zie helemaal geen TO die zich zo bijzonder vindt als introvert persoon. Dat is ook niet zo bijzonder, want zo’n 25% van de mensen is introvert, in meer of mindere mate. En introverte mensen hebben meer me-time nodig om zichzelf op te laden, dus logisch dat dat lastig is nu. Natuurlijk zijn er ook extraverte mensen die de zomervakantie vermoeiend vinden en blij zijn als de kinderen weer naar school gaan, maar dat neemt niet weg dat TO merkt dat ze niet genoeg tijd voor zich heeft nu.

TO, de tips van Mevrouw75 vond ik wel goed, verder zou ik hem nog wat nachtjes bij opa en oma laten logeren. Het valt me op dat hij nu een nachtje gaat logeren en dat jij dan iets met je man gaat doen. Lijkt me dat je dan nog steeds niet echt tot rust komt. Laat hem nog wat nachtjes logeren en doe dan zelf lekker helemaal niks. Voor mijn kinderen was het vroeger feest, bij opa en oma logeren. Zij werden verwend en ik had alle tijd om tot rust te komen. Win-win.

k heb echt een heel ander beeld bij introvert en extrovert, blijkt wel. Ik heb echt dagelijks rustige eigen tijd nodig, maar zie mezelf niet (meer) als introvert. Hmm. Weer wat geleerd.

(bij mij thuis weten ze ook dat ik veel van ze houd, maar eventjes in mezelf juich als ik een dag alleen thuis ben)
Later is nu
Mevrouw75 schreef:
20-08-2019 11:02
Je man en kind gaan dit weekend dus samen de hort op en jij gaat ze gewoon niet missen.
Ik heb dit weekend een vrijgezellenfeest, maar het is 2 uur in de trein, dus ik ga proberen om ervan te genieten met een goed boek
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 11:00
Misschien zit daar ook wel het probleem: niet op tijd actie ondernemen. Als ik in het begin van de vakantie gelijk dagelijks een uur voor mezelf had genomen was het waarschijnlijk nu minder nodig geweest. Nu heb ik het gevoel dat ik wel een week alleen zou kunnen zijn.
het is nog niet te laat
doe lekker nu de tv/tablet aan, en laat hem lekker een uurtje kijken, dan samen lunchen

lekker naar buiten (ik heb hier heerlijk weer) boodschappen doen, speeltuin etc. en van 3 tot 4 mag hij weer lekker zelf kijken

Sterker nog, van 5 tot 6 weer! en dan kook jij iets lekkers

En gaan jullie relaxed de avond in
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 11:03
Ik heb dit weekend een vrijgezellenfeest, maar het is 2 uur in de trein, dus ik ga proberen om ervan te genieten met een goed boek
En de ochtend na het vrijgezellenfeest heb jij vrij toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven