Introverte moeder, extravert kind

20-08-2019 08:23 99 berichten
Heeft iemand misschien tips?

Ik ben behoorlijk introvert. Niet verlegen of contactschuw (wat sowieso slechts een vooroordeel is over introverte mensen), maar ik loop wel behoorlijk leeg op de hele dag "gezellig doen" en geen tijd alleen hebben. Na een drukke sociale week heb ik eigenlijk wel even een dag nodig om bij te tanken en even alleen te zijn.

Mijn zoon van 5 daarentegen is heel extravert. Hij praat de hele dag, wil het liefst de hele dag samen dingen doen, tegen / met me praten enzovoort. Zijn energie-niveau ligt ongeveer 20 keer zo hoog als dat van mij.

Ik ben gek op hem, maar ik merk dat ik nu tijdens de zomervakantie die hier nog anderhalve week duurt, steeds meer vermoeid raak. Ik bedoel dan niet lichamelijk, maar meer dat mijn batterij om gezellig en leuk te zijn leeg begint te raken. Ik merk dat ik begin te smokkelen: extra lang op het toilet blijven zitten om maar even stilte te hebben, zulke dingen.

Natuurlijk doen we wel regelmatig leuke dingen samen, we doen uitstapjes, gaan een stukje wandelen of fietsen, ik regel regelmatig playdates voor hem. Maar hij heeft juist het tegenovergestelde van mij: heel veel behoefte aan sociale interactie. Het liefst de hele dag, elke dag van de week.

Ik voel toch ook wel de behoefte om er even bij te zetten dat ik heel veel van hem hou en dat hij zeker niets tekort komt, maar dat gaat wel vaak ten koste van mezelf.

Iemand tips wat ik zou kunnen doen om dit verschil te overbruggen? Hoe gaan anderen hiermee om?
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 08:27
Reden: leeftijd toegevoegd
6.25% gewijzigd
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 08:39
Ja, dat gaat ie volgende week inderdaad een keertje doen en dan ga ik met mijn man een hotelletje pakken en sauna. Daar kijk ik echt enorm naar uit.
oh er is wel een vader
Alle reacties Link kopieren
Mijn man nam de kinderen in de vakantie regelmatig even mee, zodat ik rust had. Hij heeft/had daar minder behoefte aan. Kan zich terwijl ze er zijn veel beter afsluiten.

En ja, dat was als we op vakantie waren. Daarna gingen we beide weer aan het werk en de kinderen naar de opvang.

Maar kan je man, die nu waarschijnlijk overdag werkt, hem 's avonds niet even meenemen? En in het weekend?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-08-2019 08:54
Sowieso het aangeven dat je het hebben van kinderen soms zwaar/vermoeiend/vervelend vindt is taboe.
Zie alleen de OP al, waarin ik eigenlijk een volstrekt normaal verhaal lees, maar TO wel diverse malen benadrukt dat ze van haar kind houdt.

Omdat daar soms (vaak?) durect aan getwijfeld wordt zodra je iets benoemt wat je niet zo leuk vindt aan of met je kind.

Kinderen zijn niet iedere dag leuk. Simpel. Ik ben ook niet iedere dag leuk.

Zeker als ze jong zijn is 6 weken vakantie echt lang. De vlag ging uit als ze naar school gingen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2019 09:13
oh er is wel een vader
Man is toch niet noodzakelijk de vader van het kind? Hoewel een stiefpa ook best een uurtje met kind naar de speeltuin kan.
Roseaux schreef:
20-08-2019 09:26
Man is toch niet noodzakelijk de vader van het kind? Hoewel een stiefpa ook best een uurtje met kind naar de speeltuin kan.
ja lijkt mij ook
Er is toch geen ouder die dol is op die lange vakantie?
Er is toch ook geen ouder die superfit en uitgerust is?
Snorriemorrie zegt dat ze door het introvert zijn zeker een dag nodig heeft om bij te komen of alleen te zijn. Houd toch op met die term ‘introvert’ te gebruiken alsof je een ernstige chronische ziekte hebt. En dat kind is gewoon een kind. Dat wil spelen en rauzen. Niets geks aan. Kinderen hebben is gewoon vermoeiend. Leuk, maar vermoeiend. Iedere ouder zou die rustmomenten kunnen gebruiken. Iedereen zou toch wel dágen alleen willen zijn om bij te komen :)?
Je kind hoeft niet 24 uur per dag vermaakt te worden en je mag hem best uitleggen dat je nu een x aantal minuten iets voor jezelf doet. Op school kan hij niet steeds tetteren en zal ook daar leren dat hij op zijn beurt moet wachten. Ik zou beginnen om hem dat alvast te leren.

Het zal met vallen en opstaan gaan, maar je hoeft niet elke minuut beschikbaar te zijn.
Hebben ze geen kindervakantiewerk?
Roseaux schreef:
20-08-2019 08:46
Is zijn vader niet in beeld?

Jawel, gelukkig wel. Maar die werkt fulltime, dus doordeweeks sta ik er grotendeels zelf voor. 's Avonds neemt ie vaak wel wat van me over. In het weekend proberen we dat ook wel eens, maar daar komt dan vaak al snel de klad weer in.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 09:49
Jawel, gelukkig wel. Maar die werkt fulltime, dus doordeweeks sta ik er grotendeels zelf voor. 's Avonds neemt ie vaak wel wat van me over. In het weekend proberen we dat ook wel eens, maar daar komt dan vaak al snel de klad weer in.
Ik zou hier toch echt meer op aansturen. Laat hem uit zijn werk kind een uurtje entertainen terwijl jij even een moment voor jezelf pakt bijvoorbeeld. Hij is ook voor 50% ouder. En wellicht kan jij in het weekend één ochtend lekker nog even blijven liggen en rustig opstarten terwijl hij kind entertaint en de andere ochtend doe jij dat?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo mag je geen onderscheid maken tussen intro-en extravert? Hoe moet je het anders uitleggen?
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Bij het lezen van de OP dacht ik dat er een verhaal kwam over sociaal zijn naar de ouders van vriendjes, ouderactiviteiten op school, kinderfeestjes etc.
Maar het blijkt gewoon te gaan over een kind dat, zoals zoveel kinderen, continue aanstaat en dat dat soms zwaar vermoeiend is.

Nou, hier precies hetzelfde en ik heb het nooit aan introvert/extravert geweten.
Ik verzoek mijn kind af en toe alleen te spelen, eventueel op zijn kamer. En verder een middagje bij opa en oma of een vriendje spelen (zonder mij), met zijn vader naar de bios etc. Nog even en dan is de vakantie weer voorbij ;-D
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 09:49
Jawel, gelukkig wel. Maar die werkt fulltime, dus doordeweeks sta ik er grotendeels zelf voor. 's Avonds neemt ie vaak wel wat van me over. In het weekend proberen we dat ook wel eens, maar daar komt dan vaak al snel de klad weer in.
Hoezo moet je "proberen" dat de vader het van je overneemt en hoezo komt daar de klad in? Als hij fulltime werkt dan is het weekend toch juist de tijd om samen met zijn kind door te brengen?
Vanaf nu vader elke zaterdagochtend of -middag met je zoon op pad sturen?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 09:49
Jawel, gelukkig wel. Maar die werkt fulltime, dus doordeweeks sta ik er grotendeels zelf voor. 's Avonds neemt ie vaak wel wat van me over. In het weekend proberen we dat ook wel eens, maar daar komt dan vaak al snel de klad weer in.
Ik zou de oplossing toch daar zoeken. Ik werk ook fulltime, maar dat vraagt hele andere energie dan de hele dag met een kind doorbrengen. Bij jou gaat het fulltime werken in het weekend dus ook min of meer gewoon door. Logisch dat je dat uitput.
Timetraveler schreef:
20-08-2019 09:58
Ik zou hier toch echt meer op aansturen. Laat hem uit zijn werk kind een uurtje entertainen terwijl jij even een moment voor jezelf pakt bijvoorbeeld. Hij is ook voor 50% ouder. En wellicht kan jij in het weekend één ochtend lekker nog even blijven liggen en rustig opstarten terwijl hij kind entertaint en de andere ochtend doe jij dat?
En als hij dan nog een middag gaat sporten of op een andere manier iets voor zichzelf gaat doen waardoor de zorgtaak weer bij TO komt te liggen betekent dat hij een extra dagdeel verantwoordelijk is waarop TO dan ook iets voor zichzelf kan gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
20-08-2019 10:01
Hoezo mag je geen onderscheid maken tussen intro-en extravert? Hoe moet je het anders uitleggen?
Omdat mensen a)meteen zwart-wit gaan denken en b) ze zich achtergesteld voelen, want ook niet-introverten worden weleens moe van hun kind en c) je moet je kind en man ook gewoon opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Vaker tegen hem zeggen dat hij rustig moet zijn. Is hij aan iets druks bezig dan leid je hem af en is hij dan een halve minuut rustig dan beloon je hem met iets rustigs zoals aandacht, een knuffel, zeggen dat hij iets goed doet. Druk gedrag, zolang het voor jou acceptabel is zonder jou geweld aan te doen, negeer je. In ieder geval niet met aandacht belonen.
retrostar wijzigde dit bericht op 20-08-2019 10:09
7.44% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-08-2019 10:04
Hoezo moet je "proberen" dat de vader het van je overneemt en hoezo komt daar de klad in? Als hij fulltime werkt dan is het weekend toch juist de tijd om samen met zijn kind door te brengen?
Vanaf nu vader elke zaterdagochtend of -middag met je zoon op pad sturen?
Helemaal mee eens. En als ik naar mezelf kijk wanneer ik de meeste energie en zin heb om met een kind in het weekend iets te ondernemen dan is dat toch na een week fulltime werken en niet na een week fulltime samenzijn met kind in de vakantie.
Kohaku schreef:
20-08-2019 10:01
Hoezo mag je geen onderscheid maken tussen intro-en extravert? Hoe moet je het anders uitleggen?
Omdat een kind dat continue aanstaat (zoals heel veel kinderen) niet persé extravert is.
En een ouder die daar wel eens moe van wordt niet persé introvert is.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 09:49
Jawel, gelukkig wel. Maar die werkt fulltime, dus doordeweeks sta ik er grotendeels zelf voor. 's Avonds neemt ie vaak wel wat van me over. In het weekend proberen we dat ook wel eens, maar daar komt dan vaak al snel de klad weer in.
Daar komt de klad in? Doet ie dan niks met zijn zoon? Gewoon weggaan, je eigen ding doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Oké, ik vond het wel duidelijk eerlijk gezegd :p
Al heb ik geen kinderen zelf. Zou voor mij ook veeel te druk zijn.

Veel succes TO!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Weet je wel dat vrijwel alle ouders het heerlijk vinden, dat de school weer begint?
Ook extraverte ouders.
6 weken met een (of een stel) kleuters is gewoon vermoeiend en nog saai ook. Hun spelletjes zijn meestal geen ruk aan
Kohaku schreef:
20-08-2019 10:01
Hoezo mag je geen onderscheid maken tussen intro-en extravert? Hoe moet je het anders uitleggen?
Dat mag wel, maar is zo zwaar overdreven om het daarop te gooien. Het gaat hier gewoon om een kind dat zich gedraagt als een kind en een moeder die moe is van het moeder zijn. Die termen gebruiken vind ik zo dramatisch en klinken alsof je ernaar snakt een diagnose te hebben. ‘Kijk mij eens bijzonder zijn als introvert persoon’. Net zoals die zogenaamde HSP’ers. Dat is ook zo’n misbruikte term en zo aanstellerig.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
20-08-2019 09:35
Er is toch geen ouder die dol is op die lange vakantie?
Er is toch ook geen ouder die superfit en uitgerust is?
Snorriemorrie zegt dat ze door het introvert zijn zeker een dag nodig heeft om bij te komen of alleen te zijn. Houd toch op met die term ‘introvert’ te gebruiken alsof je een ernstige chronische ziekte hebt. En dat kind is gewoon een kind. Dat wil spelen en rauzen. Niets geks aan. Kinderen hebben is gewoon vermoeiend. Leuk, maar vermoeiend. Iedere ouder zou die rustmomenten kunnen gebruiken. Iedereen zou toch wel dágen alleen willen zijn om bij te komen :)?
Ik ben dol op deze lange vakantie met mijn 5jarige. Sterker, ik ben oprecht verdrietig dat ze volgende week alweer naar school moet en ik tel de dagen af tot de herfstvakantie.

En OT, gewoon grenzen stellen en zeggen dat je nu even alleen iets gaat doen, en kind dus ook. Werkt hier prima.
Kohaku schreef:
20-08-2019 10:01
Hoezo mag je geen onderscheid maken tussen intro-en extravert? Hoe moet je het anders uitleggen?
omdat het gewoon kindergedrag is, nergens blijkt dat het jochie extravert is of introvert. evenmin blijkt dat de problemen van moeder iets te maken hebben met haar introversie. Introversie/ extraversie is ook een veel te beperkte typering, in de big five persoonlijkheids typeringen zijn het er maar twee van de in totaal 5 typeringen. Een mens is nooit helemaal het 1 of het ander. Introverte mensen kunnen ook op bepaalde momenten extravert zijn
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
20-08-2019 10:12
Oké, ik vond het wel duidelijk eerlijk gezegd :p
Al heb ik geen kinderen zelf. Zou voor mij ook veeel te druk zijn.

Veel succes TO!

Ik weet ook niet of je je hele leven introvert of extrovert bent. Ik was als kind best stil, maar zou nu extrovert genoemd kunnen worden. Klets tegen iedereen, ook vreemden. Mijn zoon was vroeger net als de zoon van TO, hij zegt nu amper wat thuis.

Snorrie, als jij fulltime zou werken, hoe zou de omgeving er dan op reageren als jij 's weekends 'wel eens wat' met je kind doet maar dat er wel 'de klad in' komt? Denk je niet dat je de wind van voren zou krijgen, want hoe leer je je kind kennen en mis je nu niet veel (bladibla) Dit werkt natuurlijk ook naar vaders toe en is een uitkomst voor jou. Niet 'hij neemt wel eens over' (hoezo, overnemen, kind is ook van hem.. niet alleen jouw verantwoording) maar meer 'hij gaat elke avond even met kind voetballen' ofzoiets.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven