Is ¤5 te veel?

30-04-2012 09:20 50 berichten
Vandaag is 't een feestdag! Zometeen ga ik met mijn beste vriendin en haar zoon naar de vrijmarkt.

Ze zitten in de bijstand en krijgt een voedselpakket. (Einde bijstand is door 't vinden van een baan in zicht).

Nu wil ik haar zoon (7jr) vijf euro geven om vandaag te spenderen op de vrijmarkt.

Ik vind dit normaal aangezien ik vroeger van mijn oma 10 gulden kreeg op zo'n bijzondere dag.

Mijn vriend vind dit veel geld voor een 7 jarige, hij kreeg vroeger niks van zijn oma.

Nu weet ik ook wel dat ik geen oma ben, die heeft ie ook trouwens niet en werp me sinds zijn geboorte al op als suikertante.

Nou voor ik zo op de fiets richting vrijmarkt stap ben ik toch wel benieuwd hoe jullie er over denken.
Alle reacties Link kopieren
5 euro is toch een prima bedrag? zeker voor een vrijmarkt.. Kan hij lekker veel mee doen toch?

Hartstikke lief van je!

En even heel iets anders...

5-10 euro zakgeld is tegenwoordig trouwens niets (vind ik).. Het is een "groot"bedrag om te geven maar eerlijk, wat koop je er tegenwoordig nog voor? Met 2 euro per week kan een kind van 5 soieso al 5 weken sparen voor een inimini cadeau van 10 euro..

Mijn oudste is nu 4, wil binnenkort ook beginnen aan het zakgeldsysteem.. Wil dat hij leert wat sparen is, maargoed.. Ook ik tob over het bedrag..
5 euro voor zo'n vrijmarkt is prima. Zorg wel dat je genoeg klein geld hebt (50/20 ct) zodat je zijn briefje kunt wisselen.

Hij zal leren dat niet alles te koop is, en dat hij dus bewust keuzes moet maken en af moet dingen. En daar wordt je niet slechter van.

Je kunt natuurlijk altijd zelf nog op een ijsje of koekhappen ofzo trakteren.

Veel plezier, en lief dat je dat doet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lief idee! €5,00 is prima!
quote:redband schreef op 30 april 2012 @ 09:24:

Oh, en vroeger is niet nu.

Precies.

Ik snap ook nooit zo goed hoe dat werkt; dat je zelf iets niet kreeg/ mocht en dat je dan uit rancune of zo dat een ander ook onthoud.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:himalaya schreef op 30 april 2012 @ 10:24:

5 euro voor zo'n vrijmarkt is prima. Zorg wel dat je genoeg klein geld hebt (50/20 ct) zodat je zijn briefje kunt wisselen.

Hij zal leren dat niet alles te koop is, en dat hij dus bewust keuzes moet maken en af moet dingen. En daar wordt je niet slechter van.

Je kunt natuurlijk altijd zelf nog op een ijsje of koekhappen ofzo trakteren.

Veel plezier, en lief dat je dat doet.Mee eens. Lief en af en toe verwennen maakt toch niet uit? En op iets lekkers trakteren. Gewoon n feestje van maken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik werd altijd verwend door beide oma´s .

Vind 5 euro perfect. Ben zelf iemand met een peperkoeken hartje, vriendinnetje van dochter heeft ook niet veel en de laatste keer dat ze mee was heeft ze wel voor 20 euro kunnen uitzoeken. Kwestie van haar geven wat ik dochter ook gaf. Maar was wel een gewone markt, geen rommeltjes dus.
Gewoon doen, leuk.

Rondje op paardje kostte hier al 1,50, dus zo raar is die 5,- niet.
5 euro teveel? Het ergste wat er kan gebeuren is dat het kind overrompeld is door z'n "spendeervrijheid". Lekker doen dus.
Je vriend is een zeurpiet "hij kreeg vroeger niets van zijn oma". Vijf euro is een leuk bedrag op een dag als vandaag.
Lief van je! Ik vind 5 euro ook een leuk bedrag, kan hij toch een paar leuke spulletjes voor uitzoeken!
Hier 3 kinderen,allemaal 7,50 gekregen en nog 5 euro per kind van mijn baas(tevens een vriend).

Oudste is bijna 14 dus die stopt alles in haar spaarpot,middelste van 10 en Uk van 4 brassen lekker alles op

(zodat mama volgend jaar ook weer spullen heeft voor de rommelmarkt)
Zeker niet te veel, wat een onzin! Harstikke lief van je, ik zou het ventje trouwens gewoon Eur 10,- geven.
welnee, je kan moeilijk 2 euro geven!
quote:paloma schreef op 30 april 2012 @ 12:22:

Je vriend is een zeurpiet "hij kreeg vroeger niets van zijn oma". Vijf euro is een leuk bedrag op een dag als vandaag.Eens. Ik dacht dat ik met mijn topic de zeurpiet van de dag was. Maar jouw vriend staat wat mij betreft ook hoop op de nominatie.
Waar zit de any-key?
Om vriend te pesten zou ik het bedrag verdubbelen.
Ik zou je vriend ook 5 euro geven om te spenderen, kan hij zich ook een keertje helemaal uitleven
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:neweve schreef op 30 april 2012 @ 15:45:

Ik zou je vriend ook 5 euro geven om te spenderen, kan hij zich ook een keertje helemaal uitleven

Geweldig idee! En dan graag ook zijn reactie hier posten!

¤5,00 lijkt mij een prima bedrag. Op de vrijmarkt kan je daar alle kanten mee op. Daarnaast inderdaad nog wat te drinken, eten en snoepen en het kind heeft de dag van zijn leven!
quote:neweve schreef op 30 april 2012 @ 15:45:

Geweldig idee! En dan graag ook zijn reactie hier posten!

¤5,00 lijkt mij een prima bedrag. Op de vrijmarkt kan je daar alle kanten mee op. Daarnaast inderdaad nog wat te drinken, eten en snoepen en het kind heeft de dag van zijn leven!
quote:sinnombre schreef op 30 april 2012 @ 15:38:

Om vriend te pesten zou ik het bedrag verdubbelen.Ik ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nou hij was er super blij mee! Na wikken en wegen heeft hij er een DS spelletje van gekocht!
Prima bedrag voor een kind van 7! En heel lief van je!
Wat schattig!
Wat lief van je!! Je vriend een beetje een vrek?:-)
quote:elstar82 schreef op 30 april 2012 @ 10:22:

5 euro is toch een prima bedrag? zeker voor een vrijmarkt.. Kan hij lekker veel mee doen toch?

Hartstikke lief van je!

5-10 euro zakgeld is tegenwoordig trouwens niets (vind ik).. Het is een "groot"bedrag om te geven maar eerlijk, wat koop je er tegenwoordig nog voor? Met 2 euro per week kan een kind van 5 soieso al 5 weken sparen voor een inimini cadeau van 10 euro..

Mijn oudste is nu 4, wil binnenkort ook beginnen aan het zakgeldsysteem.. Wil dat hij leert wat sparen is, maargoed.. Ook ik tob over het bedrag..Waarom moet een 4-jarige in hemelsnaam al zakgeld krijgen?
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
quote:elstar82 schreef op 30 april 2012 @ 10:22:

Mijn oudste is nu 4, wil binnenkort ook beginnen aan het zakgeldsysteem.. Wil dat hij leert wat sparen is, maargoed.. Ook ik tob over het bedrag..Het Nibud heeft hier handige informatie over, zie http://www.nibud.nl/omgaa ... eren-en-geld/zakgeld.html

Zij geven onder andere aan: Vanaf ongeveer zes jaar, als kinderen de verschillende munten kunnen herkennen, is een kind oud genoeg voor zakgeld. Op deze leeftijd zullen ze het geld waarschijnlijk direct willen uitgeven. Als ze ouder worden, krijgen ze meer interesse voor geld en meer besef van tijd. Ze begrijpen dan beter dat je door geld opzij te leggen later iets groters kunt kopen.

en er is een tabel over hoeveel zakgeld een kind gemiddeld krijgt in Nederland (resultaten uit 2009/2011):

Bedrag per week in ¤

6♦ ± 1,00

7♦ ± 1,40

8* tussen 1,00 en 1,50

9* tussen 1,20 en 2,00

10* tussen 1,75 en 2,00

11* tussen 2,00 en 2,50

12° tussen 2,30 en 5,00

13° tussen 2,50 en 5,00

14° tussen 3,50 en 5,80

15° tussen 3,50 en 7,00

16° tussen 4,70 en 8,00

17° tussen 4,70 en 8,20

18° tussen 5,00 en 11,60

bron:

♦ Nibud, 2009

* Wijzer in geldzaken, 2011

° Nibud 2011

Nu ja, voor de rest van de info: op naar de Nibud-site
anoniem_81058 wijzigde dit bericht op 04-05-2012 12:54
Reden: Nibus = Nibud
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven