Is dit het nou echt?

15-07-2011 11:07 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van net 4 heeft begin dit jaar de diagnose Astma gekregen.

Hier aan voorafgaand ontelbare doktersbezoeken, diverse longontstekingen, altijd verkouden, structurele antibiotica om haar door de winter heen te krijgen, oorontstekingen, koorts en heel vaak moe, moe, moe. (amandelen zijn er inmiddels uit, buisjes meerdere keren geplaatst)

Ik kende astma eigenlijk alleen van de 'klassieke' aanvallen, maar die heeft mijn dochter dus niet.

Op dit moment gebruiken we nu een maand of 3 Qvar in combinatie met Ventolin. Dat eerste structureel, de tweede alleen waar nodig.

Natuurlijk staan we onder controle bij de kinderarts en ook bezoeken we de longverpleegkundige.

Echter, ik twijfel nog steeds. Geen idee waarom, maar mn dochters klachten vind ik soms zo vreemd, niet passen bij het beeld wat ik van astma heb (en dat kan dus ook tussen mn oren zitten, misschien moet ik het beeld aanpassen)

Dochter ziet er redelijk gezond uit, is prima qua lengte en gewicht. Komt goed mee, is pienter en lichamelijk gezien prima voor haar leeftijd (kan fietsen zonder zijwielen, steppen, huppelen enz).

Maar de andere kant: Ze ziet heel vaak in- en inwit, heeft van het ene op het andere moment geen energie meer en gaat dan op de bank liggen. Ik zie dan eigenlijk niks aan haar ademhaling, maar dus puur die vermoeidheid. Ze kan zelf niet aangeven wat er dan is, wel dat ze ziek is (in haar eigen woorden)

Soms gebeurt dit pas in de loop van de dag, soms al smorgens 10 uur, terwijl ze goed slaapt snachts.

Puffen met ventolin op zo'n moment helpt regelmatig wel, maar soms ook totaal niet.

Wat wil ik met dit topic? Ik snap dat jullie niet kunnen zien of dochter idd echt astma heeft. Deze diagnose op jonge leeftijd is ook moeilijk, kan best zijn dat hij nog bijgesteld wordt in de loop der jaren. Maar zijn er wellicht ouders die dit herkennen?

Zijn er andere dingen die we over het hoofd zien of kent iemand nog symptomen die ik niet als zodanig herken maar die het makkelijker maken haar 'dipjes' aan te zien komen?
Als je erg twijfelt kan je altijd een secondopinion aanvragen.

Is er goed gekeken naar allergieën?
Misschien eens een osteopaat proberen?
Is haar afweer al onder de loep genomen?
Ze heeft een klein jaar geleden een zeer uitgebreid bloedonderzoek gehad waarbij op allerlei afweerziektes is gecontroleerd.

Op allergieen kunnen ze nu nog niet testen heb ik begrepen, of heb ik dat mis? Dat zou een kwestie zijn van steeds dingen proberen en dan weglaten?

Mmm osteopaat... nooit aan gedacht, ik heb eigenlijk altijd wel vetrouwen in mijn kinderarts, maar misschien best eens het overwegen waard
Mijn broertje had dit vroeger ook, precies wat jij beschrijft! Heel wit wegtrekken, ineens geen energie meer etc. Ook astma en later bleek ernstige voedselallergieen.

Is eigenlijk vanzelf rechtgetrokken- gesukkeld tot en met eerste jaren middelbare school, nu gaat het prima, is kerngezond en sterk, heel af en toe nog last van de astma. Hij is nu 19.

Veel sterkte, is niet makkelijk om aan te zien. Ik hoop dat je nog goede tips krijgt, en blijf aan de bel trekken bij de huisarts als je dingen niet vertrouwt.
Ik heb ook astma en bij mij is het ook zo. Mijn in - en inwitheid kan ook door ijzertekort ( fijne combi ) , is zij daar al eens op getest?
Toch meer mensen met astma zonder de klassieke aanvallen dus?

Kitty, ik moet heel erg opletten met voldoende ijzerproducten geven idd, ze zit vaak op het randje. Dus krijgt ze af en toe roosvicee ferro, vaak vlees, appelstroop enz.
Dit "ziektebeeld" herken ik wel hoor, heb dit voornamelijk in mijn kinderjaren gehad.

Wij zijn verhuist naar een wat meer landelijk gelegen plek en ik ben grotendeels over mijn astma heen gegroeid, op af en toe de bekende aanvallen na dan.

Probeer ook eens te overleggen met een homeopatisch arts, dat heeft mij ook heel veel goed gedaan, beter nog dan alle reguliere medicijnen.
Heb je al eens in de gaten gehouden op welke momenten je dochter last heeft van het 'plotseling ziek worden'?

Misschien een klein dagboekje bijhouden waarin je opschrijft wat ze voorafgaand aan het wit wegtrekken en moe zijn heeft gedaan en gegeten en gedronken. Wellicht dat het met bepaalde inspanning te maken heeft. Ik heb zelf bv. inspanningsastma, ik kan prima sporten, maar een eind fietsen tegen de wind in staat garant voor problemen bijvoorbeeld.

Anderzijds kun je zo kijken of ze het iedere keer krijgt nadat ze iets bepaalds gegeten of gedronken heeft. Dus wellicht een voedselallergie heeft.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Juniper, dank je wel dat is inderdaad een optie. Tot nu toe kan ik er geen peil op trekken, maar misschien als ik het op ga schrijven dat ik wel een patroon ontdek.

We hebben een kat, ik hou wel goed in de gaten of ze last krijgt als ze met hem heeft zitten knuffelen, maar daar zie ik tot nu toe geen verband in. Hoop met heel mn hart dat dat zo blijft, want als ze voor hem allergisch blijkt te zijn.... oef
quote:moppie0407 schreef op 15 juli 2011 @ 15:11:

We hebben een kat, ik hou wel goed in de gaten of ze last krijgt als ze met hem heeft zitten knuffelen, maar daar zie ik tot nu toe geen verband in. Hoop met heel mn hart dat dat zo blijft, want als ze voor hem allergisch blijkt te zijn.... oef

Een allergie voor dieren uit zich vaak in constante benauwdheid, gesnotter en bulten, jeuk dikke/traan ogen etc.

Dit is over het algemeen niet te wijten aan de vacht, maar aan de huidschilfers en de stoffen die de dieren uitscheiden.

Deze stoffen en schilfers zijn door je hele huis aanwezig (in ieder geval de plekken waar de kat komt).

Een allergie voor de kat lijkt mij op dit moment zo goed als uitgesloten.
quote:moppie0407 schreef op 15 juli 2011 @ 13:42:

Toch meer mensen met astma zonder de klassieke aanvallen dus?

Kitty, ik moet heel erg opletten met voldoende ijzerproducten geven idd, ze zit vaak op het randje. Dus krijgt ze af en toe roosvicee ferro, vaak vlees, appelstroop enz.laat dit eens goed testen. Ik behoor tot de 3 tot 5 % mensen die geen ijzer uit voedsel opneemt en moet dus elke dag ijzer slikken. dus laat haar nog eens testen bij de dokter
Kitty het is afgelopen jaar 4 keer gemeten, de eerste keren was het wat laag, maar met voedselaanpassingen waren de laatste 2 metingen goed. Ik zal er iig weer op aansturen volgende maand bij controle, thanks!

Ikke, dank je wel, dat zal het idd niet zijn dan!
Klinkt wel als mijn zoon, die ook astma heeft. Geen aanvallen, in de zin van opeens benauwd na een stukje rennen o.i.d., maar steeds verkouden, veel hoesten, bleek, vermoeid, dat soort dingen. We zijn nu een aantal jaren verder, zoon is bijna 9, en ik heb het idee dat hij er wat overheen groeit, eerlijk gezegd. Maar inderdaad, ik had toen ook wel een wat ander beeld van astma, dat is inmiddels bijgesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven