Jong ongesteld, jong minder vruchtbaar?

31-05-2010 21:25 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend en ik zijn nu 6 jaar samen. Laatst hadden we het over kinderen. Doordat hij nog een studie volgt (moet nu nog 4,5 jaar mits alles goed gaat) hadden we het erover of we wilden wachten tot hij klaar is of toch liever eerder? Hij is nu 29 ik ben 25 jaar.

Nu vraag ik me af wanneer de vruchtbaarheid van een vrouw afneemt, en of je als je jong ongesteld bent geworden (ik was 11) je ook jonger minder vruchtbaar bent.
Ja, in principe wel, maar gemiddeld genomen neemt het af (in lichte mate!) vanaf een jaar of 35. Dus relaaaax....
nou je hebt zoveel eieren dus dat valt wel mee. In principe ben je nog tot je 45e vruchtbaar en soms nog veel langer, maar vanaf je 35e wordt het wat minder. Maar dat is voor iedereen weer anders.
Ik heb ooit eens begrepen dat alle vrouwen ongeveer evenveel eieren hebben. Dat zou dan dus betekenen dat als je jong begint, je ook eerder klaar bent.

Maar ik heb geen idee of dit echt zo is. Heb je daar wat aan?
Ik was 9 toen ik ongesteld werd en nu bijna 29, ik heb bijna drie kinderen en in tijden dat we niet voor een kindje gingen namen we dubbele anticonceptie om maar zeker geen kinderen te krijgen, zo vruchtbaar.
Nou dat vraag ik me dus af. Je krijgt meer dan voldoende eitjes bij je geboorte mee om 3 levens vruchtbaar te zijn. Echter als je in de overgang gaat sterven deze af. Dus aan het aantal eitjes ligt het niet maar of je eerder in de overgang gaat als je "vroegrijp" bent dat weet ik niet.
ik heb juist gelezen dat als je jong ongesteld was, je later in de overgang kwam...

Maar over 4 jaar ben je nog geen 30. Dat is een mooie leeftijd toch?
quote:meds schreef op 31 mei 2010 @ 21:37:

nou je hebt zoveel eieren dus dat valt wel mee. In principe ben je nog tot je 45e vruchtbaar en soms nog veel langer, maar vanaf je 35e wordt het wat minder. Maar dat is voor iedereen weer anders.

Vanaf je 30ste Meds.

Maar bovendien, 11 is toch niet extreem vroeg/jong? Wel vrij jong, maar niet zó jong dat je je zorgen zou moeten maken toch?
Peas on earth!
Ghehe, einde vruchtbaarheid 41 volgens die grafiek.

Vertellen jullie dat even aan al die 41+ vrouwen die nu zwanger willen worden cq. zijn?
Nee hoor, maak me ook niet direct zorgen... Het is meer nieuwsgierigheid of het zo werkt. Ga er gewoon van uit dat ik ('normaal' gesproken) nog genoeg jaren zou hebben om zwanger te kunnen worden.

11 is inderdaad niet extreem jong! Hoewel ik dat toen wel vond, m'n moeder moest op de basisschool prullenbakjes vragen op de meisjeswc's voor mij :S
quote:Aruba schreef op 31 mei 2010 @ 21:41:

[...]

Vanaf je 30ste Meds.

[afbeelding]ligt maar net aan de persoon er zijn vrouwen van 65 die nog menstrueren. En er zijn vrouwen van 20 in de overgang
quote:Ischa85 schreef op 31 mei 2010 @ 21:48:

Nee hoor, maak me ook niet direct zorgen... Het is meer nieuwsgierigheid of het zo werkt. Ga er gewoon van uit dat ik ('normaal' gesproken) nog genoeg jaren zou hebben om zwanger te kunnen worden.

11 is inderdaad niet extreem jong! Hoewel ik dat toen wel vond, m'n moeder moest op de basisschool prullenbakjes vragen op de meisjeswc's voor mij :S11 is helemaal niet jong, volgens mij zelfs tegenwoordig gemiddeld
quote:Ischa85 schreef op 31 mei 2010 @ 21:48:

11 is inderdaad niet extreem jong! Hoewel ik dat toen wel vond, m'n moeder moest op de basisschool prullenbakjes vragen op de meisjeswc's voor mij :S11 is helemaal niet jong, volgens mij zelfs tegenwoordig gemiddeld
ja wat is het nou? neemt je vruchtbaarheid nou af vanaf 27, 30 of 35?
ik was net een maand 12. Nu 33, 2 kinderen en beide keren redelijk snel zwanger geraakt.
Nouja, sorry hoor maar dat is dan alleen omdat al die andere meisjes hun maandverbandjes gewoon stiekem even terug in het verpakkinkje in hun spijkerbroek stopte of gewoon thuis hun maandverband verwisselden. Mijn dochter is vorige week voor het eerst ongesteld geworden. Ze is 12 en half en echt één van de laatste van haar vriendinnen. Volgens mij is 12 dus de gemiddelde leeftijd, dan is 11 echt niet extreem vroeg.
quote:meds schreef op 31 mei 2010 @ 21:52:

[...]

ligt maar net aan de persoon er zijn vrouwen van 65 die nog menstrueren. En er zijn vrouwen van 20 in de overgangGemiddeldes gaat het meestal om in grafiekjes he. Gemiddeld vanaf 30.
Jees, ik was al bijna bejaard dan met mijn 15 jaar...
Ik werd één maand voor mijn 12e voor het eerst ongesteld. Nog nooit van andere klasgenootjes/vriendinnen gehoord. Ik was duidelijk wél de eerste die het hardop durfde te zeggen, waarna er ineens wel meer meisjes ongesteld bleken
Peas on earth!
Hmm, misschien ben ik dan wel extreem lang vruchtbaar. Op mijn 52e een drieling lijkt me wel wat
Als je 20 bent, en je bent in de overgang, is er gewoon iets mis. De oudste vrouw die ooit in NL op natuurlijke wijze een kind heeft gekregen, was volgens mij 57. Dat is zeer uitzonderlijk.

Nog menstrueren is overigens niet hetzelfde als nog vruchtbaar zijn. Gemiddeld wordt je vruchtbaarheid vanaf je 30ste al minder. Het is beter daar rekening mee te houden, dan met onwaarschijnlijke gevallen.
En de vrouw van John Travolta is 46..........................en is zwanger

Ik was 16 toen ik ongesteld werd dus ik kan helaas nog wel even.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
quote:Gravinnetje schreef op 31 mei 2010 @ 21:47:

Ghehe, einde vruchtbaarheid 41 volgens die grafiek.

Vertellen jullie dat even aan al die 41+ vrouwen die nu zwanger willen worden cq. zijn?Lekkerrrrr sympathiek...
quote:AlettaJacobs schreef op 31 mei 2010 @ 21:56:

Jees, ik was al bijna bejaard dan met mijn 15 jaar...Ik was al overleden, ik was 16
Whatever, I do what I want

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven