Kinderen
alle pijlers
kabinet wil kinderopvang versoberen.
dinsdag 22 april 2008 om 20:00
Kabinet wil kinderopvang versoberen
Uitgegeven: 22 april 2008 19:52
Laatst gewijzigd: 22 april 2008 19:53
DEN HAAG - Het kabinet zal vrijdag waarschijnlijk besluiten om de regeling voor kinderopvang op een aantal punten te versoberen. Dat is nodig om de kosten ervan in de hand te houden.
Voor dit jaar dreigt een overschrijding van het budget van circa een half miljard euro. De kinderopvang kost in totaal 2 miljard per jaar.
Extra geld
Minister Wouter Bos van Financiën heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs, die verantwoordelijk is voor de kinderopvang, duidelijk gemaakt dat ze geen extra geld van hem hoeft te verwachten. Dijksma moet de oplopende kosten bestrijden door de regeling aan te passen.
Gastouderbureautjes
Bos zei vorige week dat er mogelijk oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van kinderopvangsubsidie via de gastoudersbureautjes. Hierin zou Dijksma het mes kunnen zetten.
Ook overweegt het kabinet de bijdrage die gezinnen met hogere inkomens ontvangen voor kinderopvang te beperken.
Dat zou ook mooi zijn zeg. Eerst vrouwen stimuleren om meer te gaan werken, en vervolgens weer het mes zetten in de kinderopvangsubsidie omdat je als gezin door dat meer werken tot een hogere inkomensgroep behoort!
Uitgegeven: 22 april 2008 19:52
Laatst gewijzigd: 22 april 2008 19:53
DEN HAAG - Het kabinet zal vrijdag waarschijnlijk besluiten om de regeling voor kinderopvang op een aantal punten te versoberen. Dat is nodig om de kosten ervan in de hand te houden.
Voor dit jaar dreigt een overschrijding van het budget van circa een half miljard euro. De kinderopvang kost in totaal 2 miljard per jaar.
Extra geld
Minister Wouter Bos van Financiën heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs, die verantwoordelijk is voor de kinderopvang, duidelijk gemaakt dat ze geen extra geld van hem hoeft te verwachten. Dijksma moet de oplopende kosten bestrijden door de regeling aan te passen.
Gastouderbureautjes
Bos zei vorige week dat er mogelijk oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van kinderopvangsubsidie via de gastoudersbureautjes. Hierin zou Dijksma het mes kunnen zetten.
Ook overweegt het kabinet de bijdrage die gezinnen met hogere inkomens ontvangen voor kinderopvang te beperken.
Dat zou ook mooi zijn zeg. Eerst vrouwen stimuleren om meer te gaan werken, en vervolgens weer het mes zetten in de kinderopvangsubsidie omdat je als gezin door dat meer werken tot een hogere inkomensgroep behoort!
vrijdag 25 april 2008 om 20:24
Ik heb trouwens zelf een gesprek binnenkort voor een gastouder aan huis, die zou me voor naschoolse opvang zelfs 9 euro per uur gaan kosten. Vind ik echt heel erg veel geld voor wat zo iemand eigenlijk doet. Maar is hier via de gastouderbureaus een normaal tarief voor opvang aan huis.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 25 april 2008 om 20:27
vrijdag 25 april 2008 om 20:30
Ja, daarom vind ik dat prima, dat ze dat gaan aanpakken. Diezelfde mevrouw waarvoor je als ouder nu 1100 nogwat betaald, die zou 5 jaar geleden een heel ander bedrag gevraagd hebben, want het is natuurlijk niet zo dat er 5 jaar geleden niet ook al moeders waren die graag thuisbleven en af en toe op andermans kinderen pasten.
Ik vind, omdat de diensten die geleverd worden niet noemenswaardig veranderd zijn, (in elke discussie over gastouders wordt als grootste voordeel genoemd "je kind draait gewoon mee in een gezin"...) , dat dat niet als professionele kinderopvang aangemerkt zou moeten worden.
Kortom: wil je in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag, dan zou je als opvang ook moeten voldoen aan eisen die een duidelijke meerwaarde bieden tov informele opvang. Zo denk ik er over.
En opa en oma en al die lieve moeders kunnen dan gewoon blijven oppassen, maar dan geef je opa en oma maar gewoon 200 euro zonder al die administratieve rompslomp. Ben je net zo duur uit als nu, maar bespaart het de overheid bakken met geld.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 25 april 2008 om 20:33
We hadden er ook een - foutloos schrijvend, dat dan weer wel - afgestudeerd in pedagogiek of psychologie of zoiets, jaar of 55, die "hele duidelijke strikte regels had waaraan kinderen zich dienden te houden". Die zagen we in gedachten ons kind al met de mattenklopper door de kamer meppen zodra hij maar even boe zei
Gelukkig had zoon zich inmiddels bedacht en vond (en vindt) hij de NSO "supercool".
vrijdag 25 april 2008 om 21:50
Ik heb het idee dat de meeste dames de regeling gewoon te riant vinden. Daar kan ik gedeeltelijk mee inkomen. We vinden allemaal dat misbruik van de regeling voorkomen moet worden. Ik denk wel dat de opvang van kinderen buiten de KDV's geprofessionaliseerd kan worden.Misschien kan er toezicht komen door een soort van kinderopvanginspectie (net als de onderwijsinspectie), waarbij gastouders voorzien kunnen worden van een soort keurmerk. Van mij hoeven de mensen niet een gehele MBO-opleiding SPH te hebben afgerond. Ik vind beroepsethiek belangrijker dan het diploma. Een hogere opleiding met aanvullende cursussen, lijkt me voldoende voor de opvang aan huis. Dan is het aan de oplettende ouders een keuze te maken voor kwaliteit. Kortom.. ik probeer de goede gastouders te zien..
Lila, bedankt voor de leuke artikelen. Ik denk dat we ons opvangsysteem niet kunnen vergelijken met de Scandinavische landen. De Nederlandse cultuur heeft een andere instelling op het gebied van werkende ouders en kinderopvang. Vanuit die positie moeten er oplossingen komen. Ik bedoel, we moeten uitgaan van het gevoel van de Nederlanders over kinderopvang. Ik denk dat er genoeg behoefte is aan kleinschalige opvang. Dit moet ook goed te organiseren zijn. Ik vind niet dat er een grens mag komen vanaf 5 kinderen. Onder kleinschalig versta ik maximaal 4 kinderen, dat vind ik ook werk. Tevens denk ik dat als 50% van de grootouders op de kleinkinderen past, wij deze groep niet zo makkelijk van de tafel mogen schuiven. Zij verrichten wel degelijk werk.
De huidige regeling is te duur? Tja.. we kunnen nog altijd kijken of minder geld naar defensie kan gaan, of.. kijk eens wat er per jaar binnenkomt aan wegenbelasting en parkeerboetes haha! Kortom, ik denk dat er nog veel te halen valt bij het aanscherpen van controles, beperking van gastouderbureaus e.d. Vanuit daar kan er altijd gekeken worden in hoeverre de regeling te riant is en hoe we dit eventueel kunnen beperken, zonder dat mensen hun huis hoeven te verkopen. Ik zou bijna willen zeggen.. hoe meer een vrouw werkt, hoe hoger de toeslag!! en niet andersom! Dit moet onafhankelijk zijn van de keuze van ouders.. De ouders moeten kunnen kiezen voor kleinschalige opvang of opvang aan huis.
Ik ben het wel met FV eens dat de kosten van opvang aan huis erg hoog zijn. Hetzelfde geldt voor huishoudelijke hulpen. Probeer die maar te vinden onder de 10 euro per uur. Dat is iets minder dan wat een hooggekwalificeerde onderwijzer verdient. Mensen kunnen het echter vragen, omdat er veel vraag naar is. Je kunt als ouder overigens prima onderscheid maken tussen de mensen die oppassen omdat ze het een leuk beroep vinden en mensen die er makkelijk over denken.
De 'dienstverlening aan huis' heeft helaas een aantal nadelen. Je moet je oppas vakantiegeld betalen en 6 weken doorbetalen bij ziekte. Dit probleem is overigens te ondervangen door gastouderbureau's (als ik het goed heb begrepen). Het enige voordeel is kwijtschelding van de sociale premies.
Lila, bedankt voor de leuke artikelen. Ik denk dat we ons opvangsysteem niet kunnen vergelijken met de Scandinavische landen. De Nederlandse cultuur heeft een andere instelling op het gebied van werkende ouders en kinderopvang. Vanuit die positie moeten er oplossingen komen. Ik bedoel, we moeten uitgaan van het gevoel van de Nederlanders over kinderopvang. Ik denk dat er genoeg behoefte is aan kleinschalige opvang. Dit moet ook goed te organiseren zijn. Ik vind niet dat er een grens mag komen vanaf 5 kinderen. Onder kleinschalig versta ik maximaal 4 kinderen, dat vind ik ook werk. Tevens denk ik dat als 50% van de grootouders op de kleinkinderen past, wij deze groep niet zo makkelijk van de tafel mogen schuiven. Zij verrichten wel degelijk werk.
De huidige regeling is te duur? Tja.. we kunnen nog altijd kijken of minder geld naar defensie kan gaan, of.. kijk eens wat er per jaar binnenkomt aan wegenbelasting en parkeerboetes haha! Kortom, ik denk dat er nog veel te halen valt bij het aanscherpen van controles, beperking van gastouderbureaus e.d. Vanuit daar kan er altijd gekeken worden in hoeverre de regeling te riant is en hoe we dit eventueel kunnen beperken, zonder dat mensen hun huis hoeven te verkopen. Ik zou bijna willen zeggen.. hoe meer een vrouw werkt, hoe hoger de toeslag!! en niet andersom! Dit moet onafhankelijk zijn van de keuze van ouders.. De ouders moeten kunnen kiezen voor kleinschalige opvang of opvang aan huis.
Ik ben het wel met FV eens dat de kosten van opvang aan huis erg hoog zijn. Hetzelfde geldt voor huishoudelijke hulpen. Probeer die maar te vinden onder de 10 euro per uur. Dat is iets minder dan wat een hooggekwalificeerde onderwijzer verdient. Mensen kunnen het echter vragen, omdat er veel vraag naar is. Je kunt als ouder overigens prima onderscheid maken tussen de mensen die oppassen omdat ze het een leuk beroep vinden en mensen die er makkelijk over denken.
De 'dienstverlening aan huis' heeft helaas een aantal nadelen. Je moet je oppas vakantiegeld betalen en 6 weken doorbetalen bij ziekte. Dit probleem is overigens te ondervangen door gastouderbureau's (als ik het goed heb begrepen). Het enige voordeel is kwijtschelding van de sociale premies.
vrijdag 25 april 2008 om 22:02
Beste Athena,
Ik vind het geen onzin dat iemand voor een KDV kiest om de weerstand van haar kind te versterken. Ik vind het stom dat ik dat elke keer om de oren krijg, als ik aangeef het KDV weinig aan te vinden vanwege slechte hygiëne en het ziek worden van mijn kindje. Het is alsof ik mijn kind iets aandoe, als ik voor een schone huisomgeving kies waar de schoenen bijvoorbeeld uit moeten. Dat vind ik vervelend. Mensen die voor een KDV kiezen moeten dat zelf weten.
Ik vind het geen onzin dat iemand voor een KDV kiest om de weerstand van haar kind te versterken. Ik vind het stom dat ik dat elke keer om de oren krijg, als ik aangeef het KDV weinig aan te vinden vanwege slechte hygiëne en het ziek worden van mijn kindje. Het is alsof ik mijn kind iets aandoe, als ik voor een schone huisomgeving kies waar de schoenen bijvoorbeeld uit moeten. Dat vind ik vervelend. Mensen die voor een KDV kiezen moeten dat zelf weten.
vrijdag 25 april 2008 om 23:37
hm... deels eens brunetta, maar die 1/3 wordt in principe door de werkgevers opgebracht, dus óók door de werkgevers van diegenen die een hoog inkomen hebben. En zeker als je meerdere kinderen hebt kunnen de kosten behoorlijk oplopen; vergoeding daarvan kun je niet van de ene op de andere dag naar 0 laten gaan zonder dat veel gezinnen in de problemen komen.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat de grens voor het inkomensafhankelijke deel omlaag gaat naar 100.000 (is nu iets van 130.000) en dat die 1/3 wel blijft bestaan. Zo niet, dan gaan we echt weer terug naar de situatie dat vrouwen terecht zeggen dat ze fnancieel gezien beter thuis kunnen blijven voor de kinderen, want laten we eerlijk wezen, ook bij een inkomen van meer dan een 100.000 gezamelijk is het toch meestal nog de man die het meeste geld thuisbrengt. Als opvang dan zeg 1700 euro kost voor 2 kinderen, 3 dagen, dan zijn er heel wat vrouwen die dat niet verdienen in 3 dagen... Natuurlijk komen de kosten voor kinderopvang ook voor rekening van het inkomen van de man (voor we die discussie weer krijgen) maar veel gezinnen redeneren toch: als de vrouw thuis blijft hebben we gezamelijk net zo veel als dat ze gaat werken; en als je dan geen leuke baan hebt dan is de keuze voor veel vrouwen snel gemaakt.
Ik zou het oprecht jammer vinden als we naar die situatie terug gaan, want juist door de huidige regeling is veel bereikt qua arbeidsparticipatie van vrouwen volgens mij.
vrijdag 25 april 2008 om 23:49
Ik zie net op nu.nl trouwens dat de nieuwe regeling pas volgens jaar in gaat en in augustus pas verder uitgewerkt gaat worden. Even afwachten dus, want veel speculeren heeft niet zo'n zin.
Op zich wel goed overigens dat ze er even de tijd voor nemen om alles te bekijken en goed door te rekenen. Beter dan nu halfs over kop een beslissing nemen die ze over een tijdje wéér terug willen/moeten draaien.
Op zich wel goed overigens dat ze er even de tijd voor nemen om alles te bekijken en goed door te rekenen. Beter dan nu halfs over kop een beslissing nemen die ze over een tijdje wéér terug willen/moeten draaien.
zaterdag 26 april 2008 om 07:24
Waarom? Volgens mij is het zinvoller om de instelling te veranderen. Zijn we hopelijk ook eens af van die eindeloze non-discussies over "je kind dumpen" en het waanidee dat een moeder alleen maar wil werken omdat ze zo nodig een tweede auto voor de deur wil en een luxe vakantie wil boeken, in plaats van gewoon omdat ze wil werken.
En om die instelling te veranderen, is het goed om kinderopvang verder te professionaliseren en dat gehobby van huisvrouwen terug te dringen. Zodat het straks de norm wordt om je kind naar de opvang te brengen omdat het bewezen goed is voor je kind, en dat je je kind iets onthoudt als het niet naar de opvang gaat. Zoals de instelling in Scandinavië is.
zaterdag 26 april 2008 om 07:29
Volgens mij is 't al eerder aangegeven, maar dat jij nu kennelijk een rotte appel in de vorm van een kdv met slechte hygiëne treft, wil niet zeggen dat de hele mand met appels bedorven is. Bij kdv'en is formeel toezicht op de hygiëne en moeten ze aan strenge normen voldoen. Normen die niet gelden voor gastouders en waarop bij gastouders ook geen toezicht is.
zaterdag 26 april 2008 om 07:42
Ik denk dat je doelt op mijn reactie. Ik heb geen moment beweerd dat je je kind iets aandoet of wat dan ook in die strekking wanneer je voor een schone huisomgeving kiest. Ik heb alleen nogal mijn vraagtekens bij de link die jij legt tussen hoe schoon het kdv is en het ziek worden van je kind. Ziek worden heeft weinig te maken met stofnesten onder bedden en schoenafdrukken op de vloer, maar des te meer met de aanwezigheid van virussen die de andere kinderen met zich meedragen. Dat jij ervoor kiest om je kind geleidelijker aan deze ziektekiemen bloot te stellen is helemaal jouw keus. Daar zul je me dus ook echt niet over horen. Ik vind het alleen jammer als de oorzaak, in een naar mijn optiek, verkeerde hoek wordt gezocht.
zaterdag 26 april 2008 om 07:51
Ik denk ook niet dat het ziek worden te maken heeft met de stofnesten onder de bedden op een kdv.
Mijn zoontje gaat sinds januari naar de creche en hoewel het er schoon is is hij nog niet anders dan verkouden en aan de diaree geweest.
Mijn dochter die nu 10 is is nooit naar een kdv geweest en is buiten de waterpokken nooit ziek geweest. (nee ze heeft op de basisschool ook geen inhaalslag gemaakt) maar mischien is dat geluk hebben.
Mijn zoontje gaat sinds januari naar de creche en hoewel het er schoon is is hij nog niet anders dan verkouden en aan de diaree geweest.
Mijn dochter die nu 10 is is nooit naar een kdv geweest en is buiten de waterpokken nooit ziek geweest. (nee ze heeft op de basisschool ook geen inhaalslag gemaakt) maar mischien is dat geluk hebben.
zaterdag 26 april 2008 om 08:57
Mijn beide kinderen zitten op het kdv. De oudste is bijna nooit ziek (geweest), de jongste de eerste 1,5 jaar bijna constant. Al zou hij nooit naar de creche zijn gegaan, dan nog had hij thuis de snotkusjes van de oudste wel gehad, heeft hij ook weleens een hap zand uit de zandbak genomen of een schoen in zijn mond gestopt. Dat zijn nou eenmaal dingen die overal kunnen gebeuren en op het kdv is het minstens zo schoon als thuis. Op de babygroepen moeten de schoenen uit of moet je van die sloffen eroverheen aantrekken als je naar binnen gaat en er wordt verder heel goed op hygiene gelet.
Niemand zal van mij iets om zijn oren krijgen als die hygiene aanvoert als reden om een kind niet naar het kdv te brengen, ik denk alleen dat het bij gastouders vergelijkbaar of zelfs minder schoon zal zijn (als ik lees dat die hygieneregels daar niet gelden) en dat een ervaring met 1 slecht kdv niet doorgetrokken moet worden naar het fenomeen kdv in het algemeen.
Verder helemaal eens met Dhelia's posting van 7:24.
Niemand zal van mij iets om zijn oren krijgen als die hygiene aanvoert als reden om een kind niet naar het kdv te brengen, ik denk alleen dat het bij gastouders vergelijkbaar of zelfs minder schoon zal zijn (als ik lees dat die hygieneregels daar niet gelden) en dat een ervaring met 1 slecht kdv niet doorgetrokken moet worden naar het fenomeen kdv in het algemeen.
Verder helemaal eens met Dhelia's posting van 7:24.
zaterdag 26 april 2008 om 10:26
zaterdag 26 april 2008 om 18:49
Brunetta, zoals ik al aangaf hebben wij in 2006 de kosten al helemaal zelf betaald en zouden we dat nu ook wel kunnen, maar dan voornamelijk omdat het maar 1 kind betreft.
Daarnaast wordt inderdaad 1/3 nu door de werkgevers betaald, dus ik vind sowieso dat iedereen daar recht op blijft houden.
Verder is het natuurlijk ook het totaalplaatje; we betalen al een gigantisch bedrag aan belasting, omdat we in een duurder huis wonen hebben we een hoger huurwaardeforfait (en kunnen dus een groter deel van de hypotheekrente niet aftrekken) enz. enz.
En let wel dit zeg ik niet om te klagen, want we hebben het gewoon erg goed! Maar daar staat uiteraard ook wel wat tegenover!!
Ach ja, als je je verantwoordelijkheid neemt, word je altijd gestraft; maar goed dat is weer een hele andere discussie.
@Vrolijk; ik ben het met je eens dat NSO naar verhouding duurd is; maar in absolute bedragen gezien, gaan we fors minder betalen.
Daarnaast wordt inderdaad 1/3 nu door de werkgevers betaald, dus ik vind sowieso dat iedereen daar recht op blijft houden.
Verder is het natuurlijk ook het totaalplaatje; we betalen al een gigantisch bedrag aan belasting, omdat we in een duurder huis wonen hebben we een hoger huurwaardeforfait (en kunnen dus een groter deel van de hypotheekrente niet aftrekken) enz. enz.
En let wel dit zeg ik niet om te klagen, want we hebben het gewoon erg goed! Maar daar staat uiteraard ook wel wat tegenover!!
Ach ja, als je je verantwoordelijkheid neemt, word je altijd gestraft; maar goed dat is weer een hele andere discussie.
@Vrolijk; ik ben het met je eens dat NSO naar verhouding duurd is; maar in absolute bedragen gezien, gaan we fors minder betalen.
zaterdag 26 april 2008 om 20:48
Jeetje moet maar eens gaan uitzoeken wat al die toeslagen allemaal betekenen. Heb er nu ff geen verstand van, maar geloof dat ik echt eens een aantal uren moet gaan studeren op dit onderwerp
Ik wil ff een ding tevoegen. Ik heb niet alles gelezen dus het kan mosterd zijn. Maar ik zou het zwaar klote vinden als de toeslagen van gastouders zou verdwijnen. Gewoon simpel weg omdat ik GEEN keus heb om mijn dochter een dag naar een gastouder te brengen. Simpelweg omdat er GEEN ENKELE plek is op het kdv. Moet ik daar dan voor gaan boeten? Omdat het nog steeds zo kut geregeld is in Ned dat je niet eens binnen 1,5 jaar een normale plek op het kdv kan vinden. Dacht het dus ff niet.
Ik vind dus al het geouwehoer over het snijden in toeslagen heel leuk maar bij mij begint het bij de basis. Laat de regering eerst maar eens zorgen dat er uberhaupt keuze en plek is en dan praten over afschaffen van de toeslagen voor de gastouder gezinnen.
Ik wil ff een ding tevoegen. Ik heb niet alles gelezen dus het kan mosterd zijn. Maar ik zou het zwaar klote vinden als de toeslagen van gastouders zou verdwijnen. Gewoon simpel weg omdat ik GEEN keus heb om mijn dochter een dag naar een gastouder te brengen. Simpelweg omdat er GEEN ENKELE plek is op het kdv. Moet ik daar dan voor gaan boeten? Omdat het nog steeds zo kut geregeld is in Ned dat je niet eens binnen 1,5 jaar een normale plek op het kdv kan vinden. Dacht het dus ff niet.
Ik vind dus al het geouwehoer over het snijden in toeslagen heel leuk maar bij mij begint het bij de basis. Laat de regering eerst maar eens zorgen dat er uberhaupt keuze en plek is en dan praten over afschaffen van de toeslagen voor de gastouder gezinnen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
maandag 28 april 2008 om 21:43
maandag 28 april 2008 om 21:47
maandag 28 april 2008 om 22:07
Even een paar vragen en ook mijn mening:
1. Ik vind het redelijk dat als je kinderen neemt, daar ook voor zorgt, en niet de kosten afwentelt op de gemeenschap. Ik ga anderen ook niet lastig vallen met mijn prive beslissingen. Ook niet aankomen met "mijn kinderen betalen straks jouw AOW", want als ik oud ben is alles helemaal op.
2. Hoe duur is een kind naar een kinderdagverblijf? Hoeveel kost dat eigenlijk? En hoeveel krijg je nu en straks vergoed?
1. Ik vind het redelijk dat als je kinderen neemt, daar ook voor zorgt, en niet de kosten afwentelt op de gemeenschap. Ik ga anderen ook niet lastig vallen met mijn prive beslissingen. Ook niet aankomen met "mijn kinderen betalen straks jouw AOW", want als ik oud ben is alles helemaal op.
2. Hoe duur is een kind naar een kinderdagverblijf? Hoeveel kost dat eigenlijk? En hoeveel krijg je nu en straks vergoed?
maandag 28 april 2008 om 22:21
Niet helemaal mee eens antonio. Ik kan inderdaad de opvang van mijn eigen kind zelf betalen, maar veel alleenstaande moeders en uberhaut stellen die zelf minder verdienen niet. Ik vind het belangrijk dat ook deze ouders gewoon kunnen werken. Daar schiet 'de gemeenschap' zoals jij dat noemt uiteindelijk ook het meeste mee op.
2. ik geloof dat ik iets van 850 euro per maand betaal voor 3 dagen in de week, daar krijgen we iets van 250 euro van terug (hm... dat zou iets minder dan de 1/3 zijn...nou ja, ongeveer klopt het in ieder geval) maar dit is het minimum dat ouders terug krijgen (we zitten rond de maximum grens qua inkomsten). Mijn zusje en haar man verdienen veel minder en betalen voor dezelfde hoeveelheid opvang maar iets van 120 euro zelf.
maandag 28 april 2008 om 22:22
natuurlijk moet je zelf zorgen voor je kinderen, en moet je zelf ook bijdragen aan de kosten van opvang, maar, als kinderopvang zo duur wordt dat het niet loont om te werken, is dat een grotere post voor de overheid dan de bijdrage in de opvang. In mijn geval, man verdient goed, ik verdien matig (ben hbo + opgeleid, maar werk in de zorg, en de salarissen zijn daar nou niet echt bepaald riant). Als wij voor 2 kinderen 2 dagen opvang zelf volledig moeten betalen kost ons dat 1100 euro per maand. Met 2 dagen werken verdien ik minder dan dat. Met drie dagen werken en dus regelmatig in het weekend werken verdien ik iets meer. Maar hoe leuk ik mijn werk ook vind en hoe belangrijk ik het ook vind om te werken, en ook al komt ons beider salaris op 1 rekening, als de opvang ons meer kost dan dat mijn salaris opbrengt, ja, zo leuk vind ik werk ook niet dat ik er geld op toe wil leggen.