Kan Isis als naam?

13-08-2014 11:49 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, al zolang als manlief en ik elkaar kennen, hebben we als meisjesnaam voor een eventuele dochter Isis. We vinden het een mooie naam en de betekenis vinden we ook mooi, alleen nu met al dat gedoe rondom de groepering ISIS krijgt dit toch wel een nare bijsmaak.. Nu ben ik eind dec uitgerekend van n meisje. Wat vinden jullie? Gewoon doen of toch voor een andere naam gaan? Persoonlijk vinden we het nog steeds een mooie naam maar willen ook niet dat zij er last mee krijgt oid..
Ik zou het gewoon doen. Had de link zelf niet eens gelegd. Mijn neef heeft hun zoon Joran genoemd, in 2008. Precies met die documentaire van Peter R toen. Tja, ik haalde even mijn wenkbrauwen op toen. Maar het is zo gewoon inmiddels.
quote:

De gedachte dat de ouders zich vast sympathiseren met een terroristische organisatie vind ik te ver gezocht.

Ik zou me eerder stiekem afvragen of de mega-naïeve ouders, al kijkende naar het ontbijtjournaal, elkaar aantikten: Hey, mooie meisjesnaam!

Zo vergezocht is dat niet, want in de periode na 9/11 werd de naam Osama wel degelijk aan kinderen gegeven omdat hun ouders sympathiseerden met Al Qaida.

Ik zou met dat wel degelijk afvragen, maar inderdaad ook of de ouders van het type "Huh?? Irak, wat gebeurt daar eigenlijk?" waren.
quote:retrostar schreef op 13 augustus 2014 @ 13:26:

Ik ken geen beladen Tristan.

Dan maar Isolde, als moreel compromis?

Ik was Tristan vd V ook allang weer vergeten, dus kan je nagaan hoe snel dat gaat. Zoals zovelen hiervoor al gezegd hebben, ISIS is tegenwoordig IS en het is geen eigennaam. Vroeger had je ook de terroristenorganisatie RAF, terwijl ik ook iemand ken die Raf heet. Dan denk ik echt niet aan een terroristische organisatie.

Ikzelf zou de link met IS niet leggen en mijn dochter gewoon Isis noemen, maar ja als je twijfelt, zou ik het dus niet doen.
+
Ik vind het wat overdreven. IS is toevallig nu in het nieuws, het is niet gezegd dat dit een blijvende indruk achterlaat. Het is gruwelijk maar ook een kleine groep en (ondanks de Schilderswijk) toch echt ver weg. Wie heeft het nog over de huti's en tutsi's? Wie weet nog dat Haile de naam van de Ethiopische keizer was, laat staan wat die gedaan heeft? Wie associeert de naam George met Bush? Toch ook geen schoon figuur.

Ik zou zeggen, laat je niet beïnvloeden door de huidige actualiteit, voor hetzelfde geld heeft niemand het er meer over over 3 maanden. Of ze winnen, er komt een islamitische staat ergens in het midden oosten dat IS heet..tegen die tijd zal men de nieuwe naam wel gebruiken.

Tja, ik betwijfel of het gemiddelde kinderdagverblijf in Nederland dat gaat associeren met jou dochter..
Isis vind ik een mooie naam en als mensen de persoon achter een naam niet kunnen zien en alleen associaties dan zijn we als mensheid wel erg diep gezonken (edit: we zijn al diep gezonken)
Ik associeer DJ 100%Isis ook niet met IS...
Bloemetje, niet iedereen is zo kort van memorie dat hij nu al niet meer weet dat het Hutu's zijn, geen huti's.
Zijn namen beladen of máken we ze beladen?
quote:bloemetje77 schreef op 13 augustus 2014 @ 14:06:

Ik vind het wat overdreven. IS is toevallig nu in het nieuws, het is niet gezegd dat dit een blijvende indruk achterlaat. Het is gruwelijk maar ook een kleine groep en (ondanks de Schilderswijk) toch echt ver weg. Wie heeft het nog over de huti's en tutsi's? Wie weet nog dat Haile de naam van de Ethiopische keizer was, laat staan wat die gedaan heeft? Wie associeert de naam George met Bush? Toch ook geen schoon figuur.

Ik zou zeggen, laat je niet beïnvloeden door de huidige actualiteit, voor hetzelfde geld heeft niemand het er meer over over 3 maanden. Of ze winnen, er komt een islamitische staat ergens in het midden oosten dat IS heet..tegen die tijd zal men de nieuwe naam wel gebruiken.

Tja, ik betwijfel of het gemiddelde kinderdagverblijf in Nederland dat gaat associeren met jou dochter..

Dat bedoelde ik inderdaad ook. Hele grote kans dat je dochter uberhaupt nooit de naam ISIS in deze context tegenkomt. Het is niet zoals Hitler die zo een grote invloed heeft gehad op de geschiedenis van Nederland.

Tenzij je van plan bent ergens in de komende jaren naar Irak of Syrie te verhuizen
quote:Sensy12 schreef op 13 augustus 2014 @ 14:07:

Isis vind ik een mooie naam en als mensen de persoon achter een naam niet kunnen zien en alleen associaties dan zijn we als mensheid wel erg diep gezonken (edit: we zijn al diep gezonken)

Alsof iemand het een kind zijn of haar naam kwalijk neemt! Natuurlijk zie je een lief en onschuldig babytje, ook als ze Isis heet.

Ik denk wel dat mensen zich afvragen waarom iemand op dit moment een dergelijke naam voor zijn kind kiest. Dat lijkt mij een normale eerste reactie. Daar hoef je toch niet diep voor gezonken te zijn? Alsof Isis de enige naam is die je kunt verzinnen.
quote:Sensy12 schreef op 13 augustus 2014 @ 14:10:

Zijn namen beladen of máken we ze beladen?Spijker op zijn kop.
In de jaren tachtig werden maar erg weinig meisjes Ira genoemd: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/ira
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:Sensy12 schreef op 13 augustus 2014 @ 14:10:

Zijn namen beladen of máken we ze beladen?

Een naam wordt beladen als deze met iets negatief geassocieerd wordt. Het probleem is dat Isis op dit moment (en dat kan over een paar maanden helemaal anders zijn) iedere dag prominent heel negatief in het nieuws is. Iedereen heeft het over de wandaden van Isis. Het is gewoon iets wat nu heel erg onder de mensen leeft.

TO, je kunt toch nog afwachten tot je moet bevallen om een beslissing te nemen en eventueel een reservenaam bedenken?
Toevallig had ik het er gisteren nog met iemand over dat ik het zo sneu vond voor een Isis die ik ken, dat haar mooie naam nu zo'n nare bijsmaak heeft.

Als Isis één van een rijtje favorieten zou zijn, zou ik voor een alternatief kiezen. Maar jij en je man hebben deze naam al jaren in gedachten, dan is het natuurlijk moeilijk om dat los te laten. Ik zou het nog even aankijken tot de geboorte, hopelijk is IS dan ingeburgerd en wordt ISIS iet meer gebruikt. Ik zou je dochter in elk geval Isis als tweede naam geven. Die wordt niet dagelijks gebruikt, en dan heet ze toch zo. Zelfs als je meer kinderen wil moet je nog maar zien of dat lukt en of er dan weer een dochter komt, mocht over een paar jaar ISIS vergeten zijn. Sterkte met beslissen!
Ik zou het gewoon doen !
Doen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
.
quote:_isis_ schreef op 13 augustus 2014 @ 14:53:

[...]

+1
quote:nessemeisje schreef op 13 augustus 2014 @ 14:14:

[...]

Spijker op zijn kop.+1
Ik dacht er onlangs nog aan. Dat ik het ontzettend kut zou vinden als ik een dochter had gehad die Isis zou heten. Ik zou het nu dan ook absoluut niet doen. Voor mij echt vergelijkbaar met Adolf, Osama etc.
quote:may_ka schreef op 13 augustus 2014 @ 14:14:

In de jaren tachtig werden maar erg weinig meisjes Ira genoemd: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/iraIk moest even nadenken, maar
Raf kan iig weer:

http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Raf
Je schattige verse baby dezelfde naam geven als een club waarvan de aanhangers foto's twitteren van hun zevenjarige kind met een los mensenhoofd in de hand. Een club die moordt en verkracht.

Ik snap werkelijk niet dat mensen dan vrolijk roepen 'doen!'
quote:Lisbeth__Salander schreef op 13 augustus 2014 @ 14:55:

Ik dacht er onlangs nog aan. Dat ik het ontzettend kut zou vinden als ik een dochter had gehad die Isis zou heten. Ik zou het nu dan ook absoluut niet doen. Voor mij echt vergelijkbaar met Adolf, Osama etc.

Serieus?

Nou, ik associeer mijn lieve, schattige, mooie meisje niet met een terreurorganisatie (hoogstens als ze aan het krijsen is ) dus ik zou niet weten waarom je het op dat moment kut zou moeten vinden.
quote:hannah1980 schreef op 13 augustus 2014 @ 11:55:

Ik zou me ook serieus afvragen als ik een Isis zou tegenkomen die in of na 2014 is geboren of haar ouders met de terreurbeweging ISIS sympathiseren.

Huh? Nah... ik niet hoor. De naam was mij allang bekend als van een godin en ik heb die associatie er ook bij. Zij bestaat namelijk al iets langer dan deze groep woestijnterroristen.

Isis (godin), een van de belangrijkste godinnen van de Egyptische mythologie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Isis
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven