Kdv gesloten en peuter verveelt zich

29-12-2018 13:53 305 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oh men wat worden we gek van onze peuter van net 2. Ons kdv gaat dicht tussen kerst en oud & nieuw, en hij gaat er zo graag naartoe. hij is al ruim een week thuis en we hebben nog een week voor de boeg :roll: . Verveelt zich, kan zn energie niet kwijt en terroriseert zn oudere zus, gewoon omdat hij dat leuk vind en zijn zus altijd reageert. Hele dagen ruzie en gedoe, bah wat baal ik nu even van dat kdv.

Zo dat moest ik even kwijt. Verder is mn peuter een schatje hoor :biggrin:

Wat doen jullie met je kleintjes deze periode?
De speeltuin is hier maar even leuk, wonen in een klein dorp dus verder niets op loop/fietsafstand. De binnenspeeltuin vind ik 1x per week wel voldoende (druk, warm, vies)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet all berichten gelezen, maar:
-Naar het bos?
-Zwemmen?
-Spelen met vriendjes/vriendinnetjes?
-Knutselen
-Knikkerbaan met grote knikkers? Wel onder begeleiding natuurlijk ivm de knikkers... Actie-reactie vind hij geweldig zei je? Of iets van een Domino-baan maken?
-Speelkleed met auto's ofzo?
-Spelletjes zoals LOCO, kon ik vroeger uren zoet mee zijn!
-Blokkendoos
-Verstoppertje
-Koekjes bakken en dan samen de tafel dekken en versieren e.d.?

Op de facebookpagina genaamd 'TheDadLab' staan ook hele leuke, simpele dingetjes om te doen die je vaak van huis-tuin en keukenspul kunt maken, wellicht ook iets voor 2jarigen. Ouders van Nu is ook een fijne website. Succes!
Koffiekop1 schreef:
29-12-2018 14:54
Neu, ik herken het zeker hoor. Ik kan niet voor TO spreken maar veel ouders moeten gewoon ook veel werken om de boel te betalen. Dan ben je zelf ook wel even toe aan wat ontspanning voor jezelf. Dat krijg je gewoon niet in een vakantie thuis met een peuter. Zo simpel is het en daar mag je best van balen.

Ik ken echt niemand bij ons die staat te juichen dat het kdv dicht is tussen kerst en o&n.
Wij hebben onze kinderen nooit naar de gastouder gebracht tussen kerst en oud en nieuw. Omdat ik vind dat kinderen ook recht hebben op vakantie en tussen al die feestdagen in lekker thuis bij kunnen komen.
Daarnaast vind ik het heerlijk als ze thuis zijn.
En ik ben niet de enige. Ik heb jaren op een kdv gewerkt die open was tussen oud en nieuw. En bijna niemand bracht zijn kinderen. Vaak maar 6 kinderen gehad op heel het kdv.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 15:03
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
29-12-2018 14:54
Neu, ik herken het zeker hoor. Ik kan niet voor TO spreken maar veel ouders moeten gewoon ook veel werken om de boel te betalen. Dan ben je zelf ook wel even toe aan wat ontspanning voor jezelf. Dat krijg je gewoon niet in een vakantie thuis met een peuter. Zo simpel is het en daar mag je best van balen.

Ik ken echt niemand bij ons die staat te juichen dat het kdv dicht is tussen kerst en o&n.
Ons kdv is ook dicht tussen kerst en O&N en ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel gezellig vind dat we nu met z’n allen thuis zijn: ik ben vrij (onderwijs), man neemt al jaren deze twee weken vrij, stiefzoons zijn er allemaal.

Wat wij doen:
- meerdere keren per week naar de supermarkt (i.p.v. als normaal eens per week grote boodschappen) -> supermarkt vindt peuter fantastisch
- regelmatig ergens koffie drinken, lunchen o.i.d.
- op bezoek bij opa’s en oma’s of bij m’n zusje (heeft net een baby gekregen)
- kleien, stempelen, stickers plakken of verven -> net voor de vakantie nieuwe stapel knutselspul gekocht, peuter vindt het ook prima om daarmee te spelen als ik ernaast zit met een leesboek of het forum
- in de tuin werken -> peuter banjert rond, wij halen blaadjes uit de tuin, wieden onkruid
- op de loopfiets naar het bos (vlakbij ons huis)
- keertje naar de bibliotheek
- dagje naar de dierentuin
-nienke- wijzigde dit bericht op 29-12-2018 15:03
1.10% gewijzigd
zilverlach schreef:
29-12-2018 14:58
Ik ken het alleen van televisieprogramma's over onhandelbare kinderen of radeloze ouders dat ouders zeggen dat ze gek worden van hun tweejarige.

Heb je kinderen?
3thee schreef:
29-12-2018 14:57
Structuur betekent niet per se om 19.00. Iedere dag om 21.00 is ook structuur.

Voordat ze naar de peuterschool gingen hadden ze hier ook een natuurlijk ritme van 21:30 naar bed, 9:30 eruit zo ongeveer. Het was gewoon gezellig 's avonds met een kleintje erbij. En op adem komen? Waarvan?

Toen ze naar de peuterschool gingen en eerder op moesten, waren ze binnen 2 weken eerder moe 's avonds en was het ritme verschoven.


Ik heb dat bij 2 kinderen geprobeerd, en ook nog veel langer.. maar zelfs na 6 weken werden ze nog steeds vroeg wakker en alleen maar vervelender. Op gegeven moment sliepen ze ook slecht in. Meerdere zomervakanties toch maar weer eens geprobeerd. Want ouders zoals jij denken echt dat het hun verdienste is en dat dat bij elk kind zo werkt.

Is leuk hoor en zal bij veel kinderen prima werken.

Maar bij net zo veel kinderen niet. De mijne bijvoorbeeld. Of die van mijn zus, bij de jongste werkt het wle maar bij de oudste niet. Dat is pas onhandig.

Mijn oudste slaapt nu wel uit... iets met puberteit. ;-)

Maar het is net als bij volwassenen. Niet ieder kind heeft zelfde hoeveelheid slaap nodig, ook daar zijn er ochtend en avond mensjes bij ect.
Dus zou fijn als mensen stoppen met doen alsof dat bij elk kind een goed idee is .. of uberhaupt werkt.
Lucifer2018 schreef:
29-12-2018 15:07
Ik heb dat bij 2 kinderen geprobeerd, en ook nog veel langer.. maar zelfs na 6 weken werden ze nog steeds vroeg wakker en alleen maar vervelender. Op gegeven moment sliepen ze ook slecht in. Meerdere zomervakanties toch maar weer eens geprobeerd. Want ouders zoals jij denken echt dat het hun verdienste is en dat dat bij elk kind zo werkt.

Is leuk hoor en zal bij veel kinderen prima werken.

Maar bij net zo veel kinderen niet. De mijne bijvoorbeeld. Of die van mijn zus, bij de jongste werkt het wle maar bij de oudste niet. Dat is pas onhandig.

Mijn oudste slaapt nu wel uit... iets met puberteit. ;-)

Maar het is net als bij volwassenen. Niet ieder kind heeft zelfde hoeveelheid slaap nodig, ook daar zijn er ochtend en avond mensjes bij ect.
Dus zou fijn als mensen stoppen met doen alsof dat bij elk kind een goed idee is .. of uberhaupt werkt.
Van mij hoeft het niet hoor.
Ik gaf alleen aan dat 19.00 niet per se een must is, wat Lotus impliceerde. Die zou een kind met een totaal ander ritme er gewoon om 19.00 ingooien, want. dat. hoort. zo.
Niks hoort.
Lucifer2018 schreef:
29-12-2018 15:07
Ik heb dat bij 2 kinderen geprobeerd, en ook nog veel langer.. maar zelfs na 6 weken werden ze nog steeds vroeg wakker en alleen maar vervelender. Op gegeven moment sliepen ze ook slecht in. Meerdere zomervakanties toch maar weer eens geprobeerd. Want ouders zoals jij denken echt dat het hun verdienste is en dat dat bij elk kind zo werkt.

Is leuk hoor en zal bij veel kinderen prima werken.

Maar bij net zo veel kinderen niet. De mijne bijvoorbeeld. Of die van mijn zus, bij de jongste werkt het wle maar bij de oudste niet. Dat is pas onhandig.

Mijn oudste slaapt nu wel uit... iets met puberteit. ;-)

Maar het is net als bij volwassenen. Niet ieder kind heeft zelfde hoeveelheid slaap nodig, ook daar zijn er ochtend en avond mensjes bij ect.
Dus zou fijn als mensen stoppen met doen alsof dat bij elk kind een goed idee is .. of uberhaupt werkt.
Ik heb juist het idee dat veel kinderen vroeg (7 uur) wakker zijn ook al gaan ze laat naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Bibliotheek is ook nog een optie, en jullie wonen in een dorp? Zijn daar geen boerderijen of moestuinen ofzo? Misschien kunnen jullie eens bij de schapen gaan kijken onder het motto: waar komt wol eigenlijk vandaan? Of samen ergens jam maken ofzo... Ik heb geen idee of dit kan ik noem maar wat ;)
Alle reacties Link kopieren
Best wel triest om te lezen dat er gelijk paniek is als je kind een hele week thuis is... Ik heb ook twee kids met hetzelfde leeftijdsverschil. Natuurlijk is er ruzie maar ze kunnen ook gewoon lekker spelen samen. En natuurlijk is het af en toe zwaar. Ik ben nu twee weken vrij en heb (helaas) de griep. Ik ga de deur nu niet uit want mijn hoofd klapt bijna uit elkaar van de hoofdpijn en snot. Een dutje doen zit er niet in want kinderen snappen niet dat mama ziek kan zijn. Het is dus van mij nu ook best pittig maar met een beetje improviseren kom ik er wel. Ik stuur mijn oudste iedere dag op pad naar de supermarkt bijvoorbeeld. Dan haalt hij één of twee dingen en dan is hij er even tussenuit. Ik heb een nieuw spelletje gekocht voor op zijn spelcomputer en daar is hij ook even zoet mee. En mijn jongste speelt met zijn speelgoed en mag op de tablet spelletjes doen.

Als ik niet ziek zou zijn dan gaan we iedere dag gewoon iets doen. Keertje naar de bios, cake bakken, naar de markt en noem maar op. Hoeven geen dure of spectaculaire dingen te zijn. En voor de rest moeten ze gewoon leren dat ze zich ook moeten vermaken. Dit heb ik ze vanaf het begin af aan geleerd en dat kunnen ze gewoon. En je hebt kinderen op de wereld gezet omdat je dat zelf ook leuk vind neem ik aan? En niet alleen om het kdv te spekken? Ik vind zulke topics dan ook echt heel erg om te lezen. Net of dat ze een last zijn.
Is er geen oma/opa die één van de kinderen te logeren wil hebben voor 'n paar dagen?
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
29-12-2018 14:49
Ik weet niet hoor, maar het meeste van wat jij beschrijft zou volstrekt onmogelijk zijn met mijn peuter.

Na achten wakker worden? o_o
Eerst ontbijten dan aankleden o_o (=afwijken van routine=drama) En wie heeft die routine aangeleerd?

Rustig aankleden en ontbijten? o_o Mijne schreeuwt eerst dat hij wel die broek en niet die trui aan wil en maakt zo nog wat stampij en eten is hier 3 minuten je jengelen en dan van tafel willen. Dan laat je die broek niet en die trui wel, wat maakt dat nou uit

Filmpje kijken? o_o staat hier garant voor overstuur raken en drama, teveel prikkels. Muziek ook?

Tekenen? o_o Ik heb een ren-en-spring kind, die geen 5 seconden op zijn kont kan zitten.
Zet je een mini trampoline neer, koopt een wiebelplank, trek je m een regenpak aan en laat 'm buiten fietsen. Schommel ophangen in de kamer, klimtouw, skippy bal....

Je mag dan een ‘bijzonder’ kind hebben maar als peuter klinkt hij heel gemakkelijk.
Misschien, heel misschien, is het mogelijk dat ‘gewone’ kinderen ook heel temperamentvol en druk kunnen zijn en niet altijd met wat duplo en tekenen bezig zijn te houden?
En misschien heel misschien zijn er dan genoeg andere dingen om een kind bezig te houden.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
29-12-2018 14:57

Check de posthistorie van die mensen. Hebben 20 jaar geleden een keer een kidn gehad terwijl ze niet hoefden te werken ernaast.
Die moesten dus hun peuter het hele jaar door 24 uur per dag vermaken.

To kan het nu al niet meer aan na 1 week.

En dan wordt gezegd dat thuis blijf moeders het maar makkelijk hebben.

To zou nu blijkbaar graag naar haar werk gaan zodat ze de kinderen naar het KDV kon brengen als dat open zou zijn.

Ik vind het triest dat je zo ver van je eigen kind vervreemd bent dat je niet meer weet wat ze leuk vinden en hoe je ze bezig kan houden.

Dat to blijkbaar überhaupt niet weet dat je een tweejarige nou eenmaal veel zelf moet bezighouden. Omdat hij zich zelf niet hele dagen kan bezig houden.

Dat hij nog sociale vaardigheden moet leren en nog niet on staat is om ruzies te voorkomen en zelf op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
29-12-2018 14:52
Ik vind het juist enorm belangrijk dat hele jonge kinderen vroeg naar bed gaan. Structuur is juist voor de aller kleinste kindjes enorm belangrijk.

Mijn tweelingzus bracht de kids toen ze zo jong waren standaard om 18:30 naar bed (dan begon ze met het dagelijkse ritueel: douchen of in badje, tanden poetsen, verhaaltje lezen). Om 19:00 lagen ze erin. En dan waren ze de volgende ochtend om 07:00 wakker ja. Prima. Nu ze 4 en 10 jaar zijn, gaan ze om 19:30 en 20:00.

Mijn grootste nachtmerrie is nou juist tot 22:00 met een peuter opgescheept zitten. Kinderen zijn heel erg lief en leuk en daar hoor je m.i. gedurende de dag veel aandacht aan te besteden en veel leuke dingen mee te doen. Maar na het avondeten is het afgelopen. Dan horen kinderen gewoon naar bed te gaan. Dan kun je als volwassene even rustig op adem komen. Ik zou echt never nooit op bezoek gaan bij vriendinnen met kinderen als ze die tot laat in de avond op zouden houden.
Structuur betekend iedere keer hetzelfde .Dan kan 19 uur zijn maar ook 21 uur. En dat op adem komen en de avond voor jezelf... dat vind ik zo'n onzin. Net of je kind een aan en uit knopje heeft. Zo nu naar bed want mam heeft er genoeg van. Kind zat gewoon lekker te spelen, niks geen last van. Ons ritme lag gewoon later dan dat van anderen. Eten later, gaan later slapen, worden later wakker. Btw ik ging vaak, meestal :) gelijk met zoon. Ik had mijn rust ook nodig. En "me time" alleen zijn.,.. dan had je geen kind moeten nemen. Ook met een kind in de kamer kun je "me time" hebben. Lekker luisterboekje, kopje thee. Of maskertje en nagels doen... kan echt prima met een kind in de kamer hoor.
@Nina: mijn kind wordt erg onrustig als de routine verandert. Dus wat ik hem ook aanleer, dan is dat het dus voorlopig.

En wat jij zegt van dan laat je die broek en doe je een andere trui, dat doe ik natuurlijk, maar mijn kind is vrij driftig dus echt relaxed samen een beetje wakker worden is het allemaal niet. Hij wordt wakker en is ‘aan’ op standje 100, de hele dag, tot slapen. Het is aan of uit, zeg maar :mrgreen:

Heel leuk, maar ook heeeel leuk als ik een paar dagen per jaar (!) even niet hoef. De andere dagen werk ik namelijk of ben ik met peuter. Dus even een dagje tussen O&N naar het kdv en ik een filmpje kijken en bankhangen lijkt me heeeeeeeerlijk.

Noem mij maar een ontaarde moeder of iemand die haar kinderen dumpt. Als je het zo leuk vindt kom je hem maar een dagje halen :sun: :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Nog meer respect hebben voor de juffen op het kdv. Die de hele dag ruziënde stuiterende kinderen hebben
In een groep van 10 kids

Dus waarom lukt het jou niet? Waarom kan je die uitdaging niet bieden. Ga naar het bos strand en lekker uitrazen. Verzin uitdagende activiteiten. Geef hem klei, scheerschuim, verven. Zet hem een uurtje in bad en lekker spelen.
TO, ik denk dat als je het kdv erbuiten had gehouden, je heel andere reacties had gehad.
Over het algemeen gaan kinderen daarheen omdat de ouders moeten werken. Een keer een dag voor jezelf terwijl je kind op het kdv zit kan fijn zijn maar je kind twee weken brengen terwijl je zelf thuis bent begrijp ik ook niet zo.

Desalniettemin begrijp ik heel goed dat hele dagen thuis op die leeftijd best lastig kan zijn. Erop uit was hier echt dé oplossing.
Boodschappen doen, naar de bieb, speeltuin, binnenspeeltuin, dieren voeren, rondje fietsen, naar het bos etc.
En dat dus elke dag, bv in de ochtend. ´s Middags na het slaapje een spelletje, voorlezen etc. En tijdens het eten voorbereiden eventueel even de tv aan.
Bij iemand op de koffie, nieuwe knutselspullen bij de Action uitzoeken, stoepkrijten, met regenlaarzen in de plassen stampen etc.
Alle reacties Link kopieren
Samen is inderdaad het toverwoord. Niet dat je dan nog ergens anders aan toe komt, maar het zij zo.
Samen met de bal spelen, samen met de blokken, samen een boekje lezen, samen een filmpje kijken, samen zingen, samen dansen, samen naar buiten (maak een bingokaart met plaatjes en streep af wat je ziet of vindt, doe een speurtocht etc). En qua uitjes zijn de bibliotheek en het tuincentrum altijd prima.
Alle reacties Link kopieren
Lekker gaan kokkerellen? Koekjes bakken, croissantjes uit blik of popcorn maken.

Het is regenachtig, maar toch even elke dag naar buiten. Laarsjes aan en lekker stampen in de plassen. Of een rondje gaan fietsen bijv.

Staat de kerstboom nog? Versiering voor in de boom maken.
Of je koopt wat spul voor een kerststukje, en gaat dat maken. Kan je ook nog naar het bos om takjes en dennenappels etc. Te gaan zoeken voor het stukje.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
29-12-2018 14:03
Lekker sarcastisch. Je mag mn kids best een week lenen en vanaf 5.45 ruzies oplossen en de hele dagen ruzie en geschreeuw in huis aanhoren.Wie weet vind jij dat heel leuk en gezellig, deze tijd van het jaar is zo gezellig
N.a.v. jouw OP heeft Willem wel een dikke .

Alle reacties Link kopieren
Ik ben een thuisblijfmoeder (noodgedwongen), maar vind de vakantie erg fijn. Lekker rustig aandoen. Voor ze naar bed gaan de dag van morgen doorpraten (tijd van opstaan, wat er op het programma staat (eerst boodschappen doen , daarna binnen een puzzel maken, na de lunch buiten spelen en “samen” koken”).
Dan wisten de kinderen wat zekonden verwachten. En stel je verwachtingen bij. Je hoeft ze niet de hele tijd te vermaken maar tijd voor jezelf komt over een week weer.
En tegenwoordig kun je ze nog achter allerlei schermpjes zetten met (teken)films of spelletjes...
Alle reacties Link kopieren
Probeer anders een dagindeling te maken? De dag in stukjes verdelen maakt het een stuk prettiger.

Hier hebben we er gelukkig geen last van maar onze kinderen spelen vaak leuk samen.

Afleiding werkt hier het beste, fruit eten, even naar buiten of een boekje lezen op schoot.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk toch, lekker keutelen thuis. Koekjes bakken, peuterspelletjes doen (bonte balonnen, huisje boompje beestje), naar de bieb, met de bus ergens heen (bus is al uitje op zich), naar het tuincentrum naar het kerstdorp kijken, naar de kinderboerderij, een binnenspeeltuin, naar de autowasstraat, zwemmen, naar het bos, etc etc etc
watdachtjehiervan schreef:
29-12-2018 15:02
Wij hebben onze kinderen nooit naar de gastouder gebracht tussen kerst en oud en nieuw. Omdat ik vind dat kinderen ook recht hebben op vakantie en tussen al die feestdagen in lekker thuis bij kunnen komen.
Daarnaast vind ik het heerlijk als ze thuis zijn.
En ik ben niet de enige. Ik heb jaren op een kdv gewerkt die open was tussen oud en nieuw. En bijna niemand bracht zijn kinderen. Vaak maar 6 kinderen gehad op heel het kdv.
Voor kinderen van die leeftijd is het meestal wel echt leuk om een dagje te spelen op het kdv in de vakantie. Mijn zoontje heeft veel vriendjes op het kdv en voor hem zou het een ramp zijn als hij die twee weken niet zag.

Bij ons komen sommige kinderen niet en anderen wel in de vakantie. Ik denk dat het 50/50 is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven