Keuze basisschool

21-01-2019 21:58 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is inmiddels tijd om kind in te schrijven voor de basisschool, en ik kom er niet uit. Steeds meer scholen gaan over op een continurooster, maar aangezien ik 2,5 dag werk lijkt een 'klassiek' rooster mij fijner (thuis lunchen en woensdagmiddag vrij). Daarnaast vind ik het lastig in te schatten welke 'onderwijsfilosofie' past bij kind, aangezien kind pas 1 jaar is. Er zijn 4 scholen in het dorp op 4-5 minuten fietsen, en 2 scholen verder weg. De school waar ik vroeger zelf op zat voelt nu als de meest 'veilige' keus, ondanks dat deze school veel is veranderd.

Wat gaf voor jullie de doorslag bij de keuze voor de basisschool? Waar dachten jullie (achteraf) van: had ik daar maar op gelet?
Lucifer2018 schreef:
22-01-2019 16:06
20 minuten pauze is echt kort.

En leerkrachten die pas na hun pauze met je kunnen spreken als er wat is. En leerkrachten vinden die lange dagen zonder een break uit de klas ook niet allemaal fijn.
Hmmm, herken ik totaal niet. Hier is de lunchpauze 45 minuten. De eerste 15 minuten eten ze mét juf of meester in de klas een boterham, daarna gaan de kinderen 30 minuten buiten spelen (onder toezicht van onderwijspersoneel dat niet de hele dag voor de klas staat, die hebben op een ander moment pauze) en hebben de juffen/meesters een half uur echt pauze zonder hun klas.

Dit vult dus ook elke school op zijn eigen manier in kennelijk.
Alle reacties Link kopieren
appeltjesgroen schreef:
22-01-2019 12:13
Kind laten kiezen als in 'wil je school A of school B' zou ik inderdaad ook niet doen. Dan kiezen ze voor school A omdat die zo'n mooie rood-met-blauwe kozijnen heeft, of omdat er een barbiehuis in de kleuterklas staat, ofzo. Maar je kind meenemen en kijken hoe je kind reageert op het gebouw, op de sfeer, op de kinderen, op de juffen en meesters, dat vond ik best zinvol. En ook: hoe de directeur (of van wie je ook maar de rondleiding krijgt) reageert op je kind, dat zegt ook iets.
Dat hebben wij dus wel gedaan, maar ons kind weet altijd heel goed wat ze wil en waarom.
appeltjesgroen schreef:
22-01-2019 16:14
Hmmm, herken ik totaal niet. Hier is de lunchpauze 45 minuten. De eerste 15 minuten eten ze mét juf of meester in de klas een boterham, daarna gaan de kinderen 30 minuten buiten spelen (onder toezicht van onderwijspersoneel dat niet de hele dag voor de klas staat, die hebben op een ander moment pauze) en hebben de juffen/meesters een half uur echt pauze zonder hun klas.

Dit vult dus ook elke school op zijn eigen manier in kennelijk.
Dat zal. De uittijden zijn ook niet overal met continurooster hetzelfde weet ik.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
22-01-2019 06:19
Denk nog eens na over het continurooster. Jij bent tegen maar voor je kind is het veel fijner. Hier vonden ze het als kleuter erg vervelend en verwarrend om thuis te komen en vervolgens toch weer naar school te moeten. En het samen lunchen is minder romantisch dan dat het lijkt. Wij woonde vlak bij school maar moesten echt opschieten om weer op tijd op school te zijn. Met drie kleine kinderen hoorde ik mijzelf te vaak zeggen dat ze op moesten schieten.

Nu eten ze op school maar zijn ze eerder uit. Lekker de tijd om 's middags te spelen. Op de vorige school waren ze om 14.00 uur uit. Kinderfeestje konden op elke dag gevierd worden. Op deze school zijn ze later uit maar maken daardoor teveel uren en hebben we een week extra vakantie. We kunnen dus nog heerlijk naar de zon vliegen buiten het seizoen om.
Ik ervaar precies het tegenovergestelde. Voor de kinderen is het veel fijner om lekker tussen de middag naar huis te gaan. Thuis eten is hartstikke gezellig en we hebben tijd zat. Dus zie alleen maar voordelen.
Snap ook niet wat er verwarrend aan is. Tientallen jaren gingen kinderen gewoon naar huis tussen de middag. Denk dat het meer de ouders goed uitkomt zo'n continuerooster
Yog63 schreef:
22-01-2019 16:21
Ik ervaar precies het tegenovergestelde. Voor de kinderen is het veel fijner om lekker tussen de middag naar huis te gaan. Thuis eten is hartstikke gezellig en we hebben tijd zat. Dus zie alleen maar voordelen.
Snap ook niet wat er verwarrend aan is. Tientallen jaren gingen kinderen gewoon naar huis tussen de middag. Denk dat het meer de ouders goed uitkomt zo'n continuerooster
Is dat zo? Wat dan precies? Want ik zie ook de voordelen niet zo. ;-)

Kostte me ook nog extra geld qua KVDuren toen dat ineens inging. Later gedoe met zwemles en sport op de woensdagmiddag.

Na 3 kwartier terug komen als je een gesprekje met de leerkracht wilde of zij met jou.
Alle reacties Link kopieren
Standaardrooster zie ik als erg ouderwets. Uit tijden dat moeders thuis zat te wachten op de kinderen en alle tijd had. Als je naast of tegenover de school woont is het misschien handig. Maar woon je wat verder dan is het veel onnodig gedoe. Ik was vroeger alleen maar aan het vliegen. Thuis snel eten. Alles weer aan en op de fiets. Ouders die aan het vliegen zijn. Met slecht weer had je dubbel pech.

Continuerooster is meer van deze tijd. Geeft zoveel meer rust voor kinderen.

Juist met sport of lessen is het handig dat ze iedere dag op tijd uit zijn. Niet alles hoeft meer op woensdagmiddag. Het geeft meer vrijheid.
Lucifer2018 schreef:
22-01-2019 16:24
Na 3 kwartier terug komen als je een gesprekje met de leerkracht wilde of zij met jou.
Wat bedoel je hiermee? Dat als school uitgaat de juffen eerst pauze hebben voordat je ze mag aanspreken?

Dat is hier niet hoor. Bij school uit staat de klas open en mag iedereen binnenlopen om even iets met de juf te bespreken.

Lijkt me niet specifiek iets voor continurooster in ieder geval.
appeltjesgroen schreef:
22-01-2019 16:42
Wat bedoel je hiermee? Dat als school uitgaat de juffen eerst pauze hebben voordat je ze mag aanspreken?

Dat is hier niet hoor. Bij school uit staat de klas open en mag iedereen binnenlopen om even iets met de juf te bespreken.

Lijkt me niet specifiek iets voor continurooster in ieder geval.
Ja. En niet iedereen heeft dus dat half uur pauze buiten de klas waar jij het net over had. Dan mogen ze dus niet om 14.00 uur gesprekken aan met ouders. I.v.m. arbeidstijdenwet.

Hier is het continurooster ook in opkomst overal en ik kom uit een familie met veel basisschool onderwijzers. Niet een heeft dat half uur buiten de klas voor einde dag zoals jij.

Maar het was niet een van de belangrijkste redenen om voor huidige school te kiezen hoor. Het was wel een pre toen de rest ook heel fijn leek.
evelien2010 schreef:
22-01-2019 16:41
Standaardrooster zie ik als erg ouderwets. Uit tijden dat moeders thuis zat te wachten op de kinderen en alle tijd had. Als je naast of tegenover de school woont is het misschien handig. Maar woon je wat verder dan is het veel onnodig gedoe. Ik was vroeger alleen maar aan het vliegen. Thuis snel eten. Alles weer aan en op de fiets. Ouders die aan het vliegen zijn. Met slecht weer had je dubbel pech.

Continuerooster is meer van deze tijd. Geeft zoveel meer rust voor kinderen.

Juist met sport of lessen is het handig dat ze iedere dag op tijd uit zijn. Niet alles hoeft meer op woensdagmiddag. Het geeft meer vrijheid.
Als je werkt kost eerder uit toch meer KVD?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-01-2019 16:47
Als je werkt kost eerder uit toch meer KVD?

Klopt, maar hoe moet dat anders dan?
Ik betaal liever die paar euro extra (een schijntje vergeleken met de kinderopvang die we jaren betaald hebben). De kinderen hebben ander wel hele lange dagen. Nu zijn ze vroeg uit en de bso brengt ze naar sportclub en zwemles. Gezellig samen met klasgenootjes. Samen uit samen thuis, in plaats van de één thuis lunchen en de ander overblijven.
Bedjeindezon schreef:
22-01-2019 17:38
Klopt, maar hoe moet dat anders dan?
Ik betaal liever die paar euro extra (een schijntje vergeleken met de kinderopvang die we jaren betaald hebben). De kinderen hebben ander wel hele lange dagen. Nu zijn ze vroeg uit en de bso brengt ze naar sportclub en zwemles. Gezellig samen met klasgenootjes. Samen uit samen thuis, in plaats van de één thuis lunchen en de ander overblijven.

Sorry maar ik heb hele andere ervaringen. En ik heb beide gehad dus. Koste me meer dan een schijntje die 3 dagen de uren extra en die ene dag ze 1 uur eerder thuis waren, nou poeh.

Dat viel al weg tegen de woensdagmiddag die 2 uur korter was en ze niet meer naar ballet konden en naar zwemles op die dagen. Heb de boel omgeswitched, was ook al gedoe met werkgevers.

Zag geen verschil qua uitgerustheid.. Wel meer kosten en kinderen die hun middagpauze te kort vonden.
En wat ik allemaal al eerder tikte. Ieder zijn mening dan maar. Ik ben blij dat huidige school het nog niet heeft.

Maar wat ik al zei, het was een pre. Niets meer. Vind de rest belangrijker. Al vind ik dit rooster dan wel weer belangrijker dan of de school dichtbij is. Dat vind ik nou een rare voorwaarde.
Lucifer2018 schreef:
22-01-2019 16:47
Ja. En niet iedereen heeft dus dat half uur pauze buiten de klas waar jij het net over had. Dan mogen ze dus niet om 14.00 uur gesprekken aan met ouders. I.v.m. arbeidstijdenwet.

Hier is het continurooster ook in opkomst overal en ik kom uit een familie met veel basisschool onderwijzers. Niet een heeft dat half uur buiten de klas voor einde dag zoals jij.
Dat lijkt me inderdaad heel irritant, zowel voor ouders (dat wachten na school om even iets te kunnen vragen) als voor de leerkrachten (zo'n lange dag zonder even pauze zonder de kindern).

Toch is dat hier in de omgeving gelukkig niet de norm. Ken behoorlijk wat basisscholen (net als jij veel docenten in familie- en vriendenkring) en die hebben dit allemaal niet.

Suf zeg. Kan me voorstellen dat je als docent flink baalt als je ineens zo'n rooster in de schoenen geschoven krijgt! En als ouder lijkt het me een flinke barrière om iets kleins te vragen. Voor grote issues heb je dat wachten wel over, maar gewoon even een mededeling of iets kort afstemmen, dan wil je niet eerst op t plein staan te koukleumen tot de juf/meester klaar is met pauzeren.

Dus voor TO: het ene continurooster is het andere niet (en dat geldt voor de ouderwetse roosters vast net zo). Loont wellicht om te vragen hoe ze het precies inrichten en waarom!
[url][/url]
Bedjeindezon schreef:
22-01-2019 17:38
Klopt, maar hoe moet dat anders dan?
Ik betaal liever die paar euro extra (een schijntje vergeleken met de kinderopvang die we jaren betaald hebben). De kinderen hebben ander wel hele lange dagen. Nu zijn ze vroeg uit en de bso brengt ze naar sportclub en zwemles. Gezellig samen met klasgenootjes. Samen uit samen thuis, in plaats van de één thuis lunchen en de ander overblijven.
Fijn, dat ze dan eerder uit zijn. Kunnen ze drie dagen in de week naar de BSO. Op vrijdag en woensdag gaan veel kinderen wel na schooltijd naar huis alleen moeten ze dan tot 14.15 uur naar school ipv dat ze om 12.15 uit zijn.
Over dichtbij als argument: voor mij niet doorslaggevend maar wel iets om mee te wegen. Dan bedoel ik niet zozeer het verschil tussen een school 2 straten verderop of eentje 3 straten verderop.

Maar wij hebben de dorpsschool op circa 300m, en de kinderen gaan toch naar een school op 7 km. Dat is het waard, het is gewoon echt een hele fijne school, en de dorpsschool was het gewoon helemaal niet voor ons. Maar bij verder gelijke geschiktheid zie ik zeker wel het voordeel van dichtbij. Kinderen kunnen jonger zelfstandig naar school en als ouder ben je aanzienlijk minder tijd kwijt met halen/ brengen op je vrije dag. Wij hebben heel bewust afgewogen of het voordeel van deze school wel opwoog tegen de reisafstand. En als ik weer eens door de stromende regen fiets met een mopperende mup op zijn eigen fietsje naast me zie ik echt wel het voordeel van een school dichtbij. Maar onderwijs en sfeer zijn voor mij nog belangrijker! (Dus ook geen spijt van onze keuze, maar ik baal soms wel dat er geen leuke school dichterbij zat).
Mijn kinderen zitten op een van oorsprong traditionele school in een kleine stad. Ze zijn aan het ontwikkelen en daardoor komen er vernieuwingen de school in. Ook is het continurooster ingevoerd (5 dezelfde dagen). Prima! De school staat bekend als gezellig en een goede sfeer. En dat merken we zelf ook als ouders als we ze brengen. Er wordt veel gelachen en gekletst met kinderen, ouders en tussen de leerkrachten en dat is voor mijn kinderen erg fijn. De resultaten zijn prima en het onderwijs is van nu. Er zijn veel chromebooks, kinderen werken samen en zelfstandig. Pesten wordt goed opgepakt en er zitten veel normale leuke gezinnen bij deze school
Zou weer dezelfde keuze maken.
Mevrouw75 schreef:
22-01-2019 16:17
Dat hebben wij dus wel gedaan, maar ons kind weet altijd heel goed wat ze wil en waarom.
Hoe was het ontwikkeling van je kind tov het gemiddelde?
appeltjesgroen schreef:
22-01-2019 19:03
Over dichtbij als argument: voor mij niet doorslaggevend maar wel iets om mee te wegen. Dan bedoel ik niet zozeer het verschil tussen een school 2 straten verderop of eentje 3 straten verderop.

Maar wij hebben de dorpsschool op circa 300m, en de kinderen gaan toch naar een school op 7 km. Dat is het waard, het is gewoon echt een hele fijne school, en de dorpsschool was het gewoon helemaal niet voor ons. Maar bij verder gelijke geschiktheid zie ik zeker wel het voordeel van dichtbij. Kinderen kunnen jonger zelfstandig naar school en als ouder ben je aanzienlijk minder tijd kwijt met halen/ brengen op je vrije dag. Wij hebben heel bewust afgewogen of het voordeel van deze school wel opwoog tegen de reisafstand. En als ik weer eens door de stromende regen fiets met een mopperende mup op zijn eigen fietsje naast me zie ik echt wel het voordeel van een school dichtbij. Maar onderwijs en sfeer zijn voor mij nog belangrijker! (Dus ook geen spijt van onze keuze, maar ik baal soms wel dat er geen leuke school dichterbij zat).
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
22-01-2019 19:27
Hoe was het ontwikkeling van je kind tov het gemiddelde?
Hoe bedoel je?
Mevrouw75 schreef:
22-01-2019 21:32
Hoe bedoel je?
Gemiddeld, achterstand, voorsprong. In die richting.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
22-01-2019 21:50
Gemiddeld, achterstand, voorsprong. In die richting.
Wanneer? Toen ze drie was? Nu, halverwege haar eerste schooljaar?

Ik mag in ieder geval graag geloven dat ik een slim kind heb😜
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-01-2019 16:47
Ja. En niet iedereen heeft dus dat half uur pauze buiten de klas waar jij het net over had. Dan mogen ze dus niet om 14.00 uur gesprekken aan met ouders. I.v.m. arbeidstijdenwet.

Hier is het continurooster ook in opkomst overal en ik kom uit een familie met veel basisschool onderwijzers. Niet een heeft dat half uur buiten de klas voor einde dag zoals jij.

Maar het was niet een van de belangrijkste redenen om voor huidige school te kiezen hoor. Het was wel een pre toen de rest ook heel fijn leek.
Hier is het precies zo. Alle dagen om 14 u vrij. Voor gesprek met de juf mag je na 14.45 u terug komen. Continurooster is hier later ingevoerd. Zoon vindt vooral de korte pauzes (2x15 min) erg lastig, moet zijn energie wel kwijt kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven