Keuze basisschool

21-01-2019 21:58 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is inmiddels tijd om kind in te schrijven voor de basisschool, en ik kom er niet uit. Steeds meer scholen gaan over op een continurooster, maar aangezien ik 2,5 dag werk lijkt een 'klassiek' rooster mij fijner (thuis lunchen en woensdagmiddag vrij). Daarnaast vind ik het lastig in te schatten welke 'onderwijsfilosofie' past bij kind, aangezien kind pas 1 jaar is. Er zijn 4 scholen in het dorp op 4-5 minuten fietsen, en 2 scholen verder weg. De school waar ik vroeger zelf op zat voelt nu als de meest 'veilige' keus, ondanks dat deze school veel is veranderd.

Wat gaf voor jullie de doorslag bij de keuze voor de basisschool? Waar dachten jullie (achteraf) van: had ik daar maar op gelet?
Sophiever schreef:
22-01-2019 11:17
Zo gek vind ik dat niet, ik ga dat ook doen straks. Hier de keus tussen 2 scholen met evenveel voor als nadelen. Ze mag gaan kiezen want waar zij zich het prettigst voelt zal ze zich het beste ontwikkelen is mijn gedachtegang.
Zo knap als kinderen dat al kunnen op die leeftijd! Ik had dochter wel meegenomen en heb gekeken hoe zij zich gedroeg. Maar heb haar niet mee laten kiezen. Simpelweg omdat ze nooit een keuze kon maken
Erger u niet, verwonder u slechts!
Wij wilden een Montessorischool, daardoor bleven er nog maar 4 scholen over. Ik zit zelf in het onderwijs, dus dat maakt het ook wat makkelijker. Twee scholen vielen af, vanwege de afstand. Tijdens een rondleiding voelde de ene school beter dan de andere, dus die is het geworden.

Als je er helemaal niet in zit, zou ik zeggen bel scholen tegen de tijd dat je je kind in moet schrijven en vraag of je een rondleiding kunt krijgen. Veel scholen hebben ook een open dag die je zou kunnen bezoeken.
Verder zou je kunnen kijken naar de identiteit van de school: vindt je het belangrijk dat een school een bepaald geloof aanhangt of kies je juist voor openbaar? Wil je een reguliere basisschool of klinkt Dalton, Montessori, Jenaplan of Vrije school wel oke? Even googlen en dan krijg je een beeld van wat die onderwijsrichtingen inhouden. Daarnaast kun je kijken hoe de school scoort volgens de onderwijsinspectie. https://www.onderwijsinspectie.nl/ En het bekijken van de sites van de school zelf is aan te raden. De ene school vindt zelfstandigheid heel belangrijk, de andere school werkt vooral digitaal, of besteed juist veel tijd aan samenwerkend leren. School x besteedt veel tijd aan thema's en projecten, school y doet veel met de creatieve vakken etc. Lees je in en bepaal wat jullie belangrijk vinden voor jullie kind.

Maar bovenal: volg je gevoel. Al klinkt een school nog zo mooi op papier, als jullie er geen goed gevoel bij hebben, niet doen. Succes met je keuze!
anoniem_63a1715f0c4db wijzigde dit bericht op 22-01-2019 12:05
1.50% gewijzigd
Kind zelf laten kiezen zou ik niet zo snel doen. Kinderen van 4 jaar kunnen vaak al spijt hebben van het beleg op hun brood. Middelbare school is een ander verhaal.
Belbe schreef:
22-01-2019 11:53
Zo knap als kinderen dat al kunnen op die leeftijd! Ik had dochter wel meegenomen en heb gekeken hoe zij zich gedroeg. Maar heb haar niet mee laten kiezen. Simpelweg omdat ze nooit een keuze kon maken
Dan zijn die scholen voor haar misschien ook gewoon niet onderscheidend. Dan is het geen issue.

Mijn oudste is naar meerdere scholen meegeweest kijken. Bij eentje ging hij wanhopig in een soort tantrum op de grond liggen omdat het er zo'n heksenketel was (oke, die wordt t dus niet. Was toch ook al niet onze keus. Wat een bende.). Bij een aantal keek hij met grote ogen rond, aan ons vastgeplakt (oke, is natuurlijk ook spannend enzo. Waren op zich prima scholen volgens ons 'lijstje'. We dachten toen dat het één van die scholen zou gaan worden).

En bij eentje keek hij kort rond en kondigde aan: 'ik ga ook spelen' en plofte bij een groepje kleuters dat met blokken aan het bouwen was in de gang. Die school is het geworden. Natuurlijk niet als het onderwijskundig totaal niet had aangesloten bij wat we zochten, maar het was een prima kanshebber. Dat zoon zich er vanaf de allereerste binnenkomst op zijn gemak voelde vonden we heel belangrijk.
Mijnboom schreef:
22-01-2019 09:22
Hier wil ik even op inhaken (niet als kritiek, maar als tip voor oa to). Ik zou me daar niet blind op staren, want er kunnen ineens heel veel aanmeldingen komen. Op de basisschool van mijn kinderen waren er op een gegeven moment 15 leerlingen in groep 4 en 35 in groep 5. Later kwam er nog een stortvloed aan kinderen bij, omdat bij een andere school in de buurt een veroordeelde pedofiel voor de klas stond en ouders massaal hun kinderen van school haalden. Dat lijkt een uitzondering, maar ik zie wel meer "kleinschalige" scholen ineens vollopen. Waar ik eerder op zou letten, is wat ze daarmee doen en of ze dat aankunnen. Sommige grote basisscholen kunnen juist meer individuele aandacht geven dan scholen met kleine klasjes. Ook omdat ze bijvoorbeeld leerlingen met soortgelijke behoeften kunnen groeperen.
Wij hadden het juist andersom. De groepen bestonden uit zo'n 22-25 kinderen, mooi aantal zou je denken. Maar de aanwas bleek een stuk minder en nu zit onze dochter in een combinatieklas. Haar eigen groep heeft 20 kinderen en de groep waarmee gecombineerd is heeft er 13. Dus 33 (!) kinderen in haar klas ipv het kleinsschalige waar we op gehoopt hadden.
JulienClerc schreef:
22-01-2019 11:59
Kind zelf laten kiezen zou ik niet zo snel doen. Kinderen van 4 jaar kunnen vaak al spijt hebben van het beleg op hun brood. Middelbare school is een ander verhaal.
Kind laten kiezen als in 'wil je school A of school B' zou ik inderdaad ook niet doen. Dan kiezen ze voor school A omdat die zo'n mooie rood-met-blauwe kozijnen heeft, of omdat er een barbiehuis in de kleuterklas staat, ofzo. Maar je kind meenemen en kijken hoe je kind reageert op het gebouw, op de sfeer, op de kinderen, op de juffen en meesters, dat vond ik best zinvol. En ook: hoe de directeur (of van wie je ook maar de rondleiding krijgt) reageert op je kind, dat zegt ook iets.
appeltjesgroen schreef:
22-01-2019 12:13
Kind laten kiezen als in 'wil je school A of school B' zou ik inderdaad ook niet doen. Dan kiezen ze voor school A omdat die zo'n mooie rood-met-blauwe kozijnen heeft, of omdat er een barbiehuis in de kleuterklas staat, ofzo. Maar je kind meenemen en kijken hoe je kind reageert op het gebouw, op de sfeer, op de kinderen, op de juffen en meesters, dat vond ik best zinvol. En ook: hoe de directeur (of van wie je ook maar de rondleiding krijgt) reageert op je kind, dat zegt ook iets.
Natuurlijk, maar dat is ook afhankelijk van het kind.

Mijn oudste is op elke school gelijk gaan spelen met het speelgoed dat ze kon vinden, terwijl mijn jongste bij elke school angstig aan mijn broek zou zijn blijven hangen.
JulienClerc schreef:
22-01-2019 12:17
Natuurlijk, maar dat is ook afhankelijk van het kind.

Mijn oudste is op elke school gelijk gaan spelen met het speelgoed dat ze kon vinden, terwijl mijn jongste bij elke school angstig aan mijn broek zou zijn blijven hangen.
En dan is het dus niet onderscheidend. Geen issue, geen probleem, prima zo. Maar als er wél duidelijk onderscheid is hoe je kind op de ene versus de andere school reageert, zou ik dat zeker meewegen, naast alle 'papieren vinkjes' over onderwijsvormen enzo. En dat signaal niet negeren. Je kind is degene die er straks 5 dagen per week 6 uur per dag moet gaan doorbrengen.
Bedankt voor alle reacties!

Ik had nog niet bedacht dat het continurooster voor kinderen misschien wel fijner is, dat is wel een belangrijk argument om er misschien toch voor te kiezen.

Ik denk nog even verder....
Wij vinden continue ook fijner, ze zijn dan in de middag eerder vrij.
Tips; ga op het schoolplein met wat ouders kletsen voor een compleet beeld van de school en kijk qua beleid verder dan de kleuters.
Ik keek als eerste of het er uitzag als een warme, knusse en gezellige school met mooi speelgoed voor de kleuters en niet als een steriel kantoor met TL balken, en een alleen maar op cognitie gericht postertje aan de muur. Eigenlijk vielen toen vrijwel alle scholen al af. Wat een treurnis.
Hier bewust gekozen voor continuerooster. En bedenk dat veel scholen daarop over gaan. Straks kies je voor een rooster en gaan ze het alsnog veranderen.

Het geeft veel meer rust voor kinderen en ouders. Geen gevlieg heen en weer. Geen kind dat na de middag geen zin meer heeft om terug te gaan. En juist meer tijd om na school lekker te spelen (thuis of met vriendjes). Als ouder scheelt het omdat je echt een volle ochtend hebt voor andere zaken, werk of jongere kinderen. En een middag met je kind.

Hier gekozen voor een school met goede sfeer En in de buurt. Fijn dat ze straks zelf naar school kunnen. En dat buurtkinderen ook gaan. Ze hebben Zoveel vriendjes gemaakt en spelen gaat makkelijker dan dat alles ver weg is.

Verder niet te massaal. We hebben ook gekeken op een school met 3 klassen per leerjaar. Dat was net een middelbare school. Kinderen waren nummers en de vele leerkrachten kenden al die kinderen ook niet.
Op 'onze' school hangt heel veel over: samen spelen, iedereen doet mee, samen lachen etc. In elke klas wel wat.
En verder zie je veel knutselwerkjes van de kinderen, een kast met leuke kinderboeken, een meetlat met wasknijpertjes (met de namen van de kinderen) waarop de kinderen kunnen aangeven hoe ze zich voelen. Dat soort dingen.

Op de vrije school waar we ook zijn wezen kijken hadden ze in de kleuterklassen veel kapot speelgoed en in de hele school stonden slechts twee zeer verouderde computers.

Dat zijn dus de dingen waar ik op let bij een school.

En ik ben ook een voorstander van het continu-rooster. Ik vind het zoveel rustiger voor het kind. Ze hoeven nu niet tussen de middag naar huis te sjezen, boterhammen te eten en weer hup, naar school voor de tweede ronde.
Voor mij was het vooral belangrijk dat de school dichtbij was. Toen bleven er drie scholen over. Een school stond terecht als behoorlijk prestatiegericht en is een katholieke school, dus die viel af. School 2 en 3 zijn in grote lijnen gelijkaardige scholen, maar over één school had ik goede verhalen gehoord van een vriendin, die verder ook wel mijn type is, dus daar gaan praten. De sfeer beviel me goed en dat is altijd zo gebleven. Maar het is een momentopname; een wisseling van directeur kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat er dingen veranderen op school. Dus ga gewoon een paar scholen langs, laat je gevoel spreken, vraag eens rond bij collega's, kennissen etc. en kies dan een school die je aanspreekt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
appeltjesgroen schreef:
22-01-2019 11:08
Tuurlijk zijn de mede-ouders niet het belangrijkste ;) .

Maar sfeer voor je kind vind ik wel echt belangrijk. Mijn oudste heeft bijvoorbeeld heel veel behoefte aan rust en duidelijkheid. Een school die een bende is, een grote lawaaiige heksenketel, daar stuur ik hem niet naartoe, ongeacht wat voor onderwijsvorm ze aanbieden. En een school die het op papier goed voor elkaar heeft maar waar je in de pauze ziet dat er aan de lopende band vechtpartijen zijn terwijl er bij de andere school even verderop gewoon leuk gespeeld wordt, dan trek ik ook mijn wenkbrauwen op.

En een school waar bijvoorbeeld op het schoolplein geen ouder te vinden is die een woord Nederlands spreekt, sorry, dan zoek ik ook nog even verder. Of waar iedereen zwaar religieus gekleed gaat. Het hoeven heus niet alleen gelijkgestemden te zijn maar een beetje normale afspiegeling van de samenleving vind ik wel aardig. Niet zodat ik het leuk heb op dat schoolplein maar omdat ik graag wil dat mijn kind sociaal leuk aansluiting kan vinden op school. Het type ouders zegt vaak ook wel iets over het type kinderen. Het is voor mij één van de indicatoren van wat voor type school t is. En dan probeer ik (zo goed en kwaad als t kan want voorspellen kun je t nooit!) in te schatten of mijn kind zich op die school thuis zou kunnen voelen.

Ooh jaa, dat begrijp ik! Ik ging uut van de situatie waarbij we dat soort extremen al uitgefilterd hadden. Een zwarte school of een hele erge tokkieschool zou ik ook afwijzen (heb je hier ook niet echt). Maar dat zie ik meer als sociaal maatschappelijke achtergrond dan als sfeer.
Beetje offtopic, maar waar ik als ouder van een kind dat nog (lang) niet naar de basisschool gaat wel benieuwd naar ben is hoeveel contact je als ouders onderling nou helemaal hebt/ gaat hebben. Buiten speelcontacten van je kind om. In sommige verhalen lijkt het of je bijna familie wordt, in andere verhalen lijkt er nauwelijks contact te zijn, of dat het schoolplein een soort slangenkuil is. Kan me niet echt herinneren dat mijn ouders veel contact hadden met andere ouders.

Hierop voortgaand, ik vind/vond het best lastig om zicht te krijgen op de sociale samenstelling van de school. Beetje gemengd is wel leuk. Maar bij de dichtstbijzijnde school zie ik ook moeders staan die staan te paffen en tegen hun dreumes schreeuwen als ze broertje/ zusje komen ophalen. Dat beeld kleeft voor mij dan ook meteen aan die school. Terwijl er zat andere ouders zijn op die school die dat niet doen. Maar zou toch niet zo happy zijn als mijn dochter bij die pafster over de vloer zou komen. Bijvoorbeeld.
Ik heb vooral veel contact met de ouders van hartsvriend en hartsvriendin. Met andere ouders wat minder, maar ik heb er zeker wel sociale contact op gedaan. Ik vind het geen slangenkuil in ieder geval.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bladiebladiebla2016 schreef:
22-01-2019 06:19
Denk nog eens na over het continurooster. Jij bent tegen maar voor je kind is het veel fijner. Hier vonden ze het als kleuter erg vervelend en verwarrend om thuis te komen en vervolgens toch weer naar school te moeten. En het samen lunchen is minder romantisch dan dat het lijkt. Wij woonde vlak bij school maar moesten echt opschieten om weer op tijd op school te zijn. Met drie kleine kinderen hoorde ik mijzelf te vaak zeggen dat ze op moesten schieten.
Tja het is heel persoonlijk. Wij wonen dichtbij school. Ze komen zelf uit school. 12.05 uur zijn ze thuis. We kunnen dan direct eten. Rond 12.30 uur zijn we klaar met eten. Half uurtje spelen en weer naar school. Gaat prima. Hier nooit kinderen die dan geen zin meer hebben s middags weer naar school te gaan. Ze hebben altijd zin. Zelf vind ik het ook wel fijn dat ze van 13.00-15.30 uur weer weg zijn en ik dus tijd heb voor mezelf haha en niet elke middag om 14.00 uur thuis zijn. Op woensdagmiddag zijn ze vrij en dat is dus een middag waarop ze met vriendjes afspreken. Op de andere middagen houden we het rustig. Dochter is wat ouder en stapt soms zelf op de fiets om een vriendinnetje op te zoeken. Zoon speelt echt alleen op woensdagmiddag. Ik vind dat heerlijk eerlijk gezegd. Niet zon behoefte aan elke middag (ik werk 2 dagen, dus 3 dagen thuis) een huis vol vriendjes. Hier geen enkel probleem met het oude traditionele rooster.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 15:17
15.32% gewijzigd
Verder lijkt het me een grote luxe, in een dorp wonen maar toch zoveel keuze voor een school. Hier in het dorp maar ook in de omliggende dorpen is er maar 1 school per dorp. Dus in feite geen keuze. Of je moet perse niet naar die school willen, dan moet je dus dagelijks met de auto je kind naar een ander dorp brengen en maakt je kind in zijn of haar eigen dorp dus geen vriendjes. Ik vind het wel fijn dat ze nu dus wel vriendjes hebben die een paar straten verderop wonen. Vind ik bijna belangrijker dan dat de school op alle vlakken aansluit op mijn ideeen. Natuurlijk moet het een goede school zijn, maar ik kan ook wel wat mindere punten noemen. Maar wel heel fijn een school en vriendjes in de buurt te hebben .
Zoals al gezegd is zou ik me niet blind staren op dat continurooster want de kans is heel groot dat bijna alle scholen een continurooster gaan hanteren. Ik vind het ook jammer want het kost mij ook meer opvang, maar het zij zo....

Ik ga persoonlijk voor mijn tweede kind goed opletten hoe Cito/prestatiegericht de school is. Mijn kind heeft altijd prima gefunctioneerd, nooit wat gehoord....nu moest ze een Cito-toets doen (de kleuterversie) en een paar opdrachten heeft ze niet goed gedaan, terwijl de rest prima was. En het enige waar het nu over gaat is dat ze niet presteert. Heel irritant. Als dit zo doorgaat wissel ik van school waar ze wel naar het totaalplaatje kijken. Ik vind het zo overdreven, goede basis oké maar ze zit in groep twee. Mag ze ook nog even kind zijn...
nymphaion schreef:
22-01-2019 14:14
Beetje offtopic, maar waar ik als ouder van een kind dat nog (lang) niet naar de basisschool gaat wel benieuwd naar ben is hoeveel contact je als ouders onderling nou helemaal hebt/ gaat hebben. Buiten speelcontacten van je kind om. In sommige verhalen lijkt het of je bijna familie wordt, in andere verhalen lijkt er nauwelijks contact te zijn, of dat het schoolplein een soort slangenkuil is. Kan me niet echt herinneren dat mijn ouders veel contact hadden met andere ouders.

Hierop voortgaand, ik vind/vond het best lastig om zicht te krijgen op de sociale samenstelling van de school. Beetje gemengd is wel leuk. Maar bij de dichtstbijzijnde school zie ik ook moeders staan die staan te paffen en tegen hun dreumes schreeuwen als ze broertje/ zusje komen ophalen. Dat beeld kleeft voor mij dan ook meteen aan die school. Terwijl er zat andere ouders zijn op die school die dat niet doen. Maar zou toch niet zo happy zijn als mijn dochter bij die pafster over de vloer zou komen. Bijvoorbeeld.
Moet zeggen dat ik door school wel veel meer moeders beter ben leren kennen. Woon in een dorp en kende velen wel beetje van gezicht, maar nu sta ik (bijna) elke ochtend op het (kleuter) schoolplein tussen de andere ouders (vooral moeders hier) dus ja dan heb je wel contact. Met sommigen alleen 'hoi' en met anderen maak je even een praatje. Ik heb nu ook redelijk wat moeders op de app, gewoon om speelafspraakjes te kunnen regelen (zoon in groep 1, die regelt dat nog niet helemaal zelf, en dochter is 8, regelt in principe wel zelf haar afspraakjes, maar heb soms nog wel even contact met die moeder om het te 'bevestigen'). Dat vind ik dan wel leuk, dat ik zo ook wat meer mensen leer kennen.
Moet zeggen dat het hier alleen in groep 1 en 2 brengen en halen is. Vanaf groep 3 komt eigenlijk iedereen wel zelf naar school, dus dan spreek/zie je inderdaad weinig andere ouders meer. Alleen die van vriendjes neem ik aan. Hier is het zelfs zo dat er ook al genoeg kinderen uit groep 1/2 alleen van en naar school gaan. Mijn kind kan dat ook, doet dat soms ook, maar ik vind het ook wel leuk hem te brengen/halen, zodat ik ook wat zie van school en wat andere ouders zie.
Ik ben voorstander van continurooster. De dagen zijn minder lang voor de kinderen, heel fijn. School is al vermoeiend genoeg. Er is genoeg tijd om de boterham te eten en even buiten te spelen, en de heen-en-weer-tijd bespaar je en hebben ze aan het eind van de dag als tijd waar ze écht iets mee kunnen (iets doen, of lekker uitrusten).

Als je werkt en de kinderen moeten op een 'reguliere' school tussen de middag dus naar de overblijf, dan is dat best lang. Zeker een school waar bijna iedereen thuis gaat eten en het handjevol overblijvers dan een beetje sneu wordt gevonden, dat lijkt me dus echt helemaal niks.
Sfeer, grootte en soort onderwijs. Sociale vaardiggeden, beleid mbt tot pesten. En dan niet die laffe posters maar echt een beleid dat ze ook uitvoeren en ouders bij betrekken als er gepest word.

Afstand vind ik niet iets waar ik rekening mee wilde houden.

Of er moesten 2 scholen zijn die even goed overkwamen en de een dichterbij zou zijn.

Ik fiets/rij/loop/ov met liefde een stuk verder als de school beter past bij mijn kind en fijner lijkt/is.

Ik ben ondertussen ook al gewisseld van school, 10 minuten extra fietsen.
Maar de school waar mijn oudste op zat ging weg, moest samen met een hele grote school, andere locatie en ander onderwijs en andere tijden. Sfeer was ook meteen anders. Veel pesten en weinig aktie.

Beste beslissing ooit. Dus voor mijn jongste moet ik nu ook nog 6 jaar verder. Soit. Is de school waard.

En ik en de kinderen en de leerkrachten vonden dat continurooster helemaal niet fijn op de oude school na de fusie.

20 minuten pauze is echt kort. Op woensdag niet om 13.00 uur naar ballet kunnen of zwemles. En leerkrachten die pas na hun pauze met je kunnen spreken als er wat is. En leerkrachten vinden die lange dagen zonder een break uit de klas ook niet allemaal fijn.

Ik heb dus bewust ook gekeken of dat er ( nog) niet was.
nymphaion schreef:
22-01-2019 14:14

Ik heb 2 basischolen gezien tot nu toe en het was een wereld van verschil.

Eerste school was de slangenkuil, 2e school meer leuke normale werkende ouders en gewoon leuk contact. Meeste over koetjes en kalfjes, soms wat hechtere band, ligt ook aan wie de beste vrienden zijn en of die ouders ook een beetje leuk zijn.
JulienClerc schreef:
22-01-2019 11:59
Kind was vrij duidelijk. Wekenlang. De school die ze níet koos was notabene wel de school waar haar vriendje (waar ze het een half jaar later nog over had) naar toe ging én waar ze meteen door de school rende uit enthousiasme en volledig zelfstandig ging spelen, dus we hadden wel het idee dat ze voor zichzelf een gedegen keus had gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven