Kiezen voor IUI of IVF???

01-10-2007 17:15 509 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Heb even jullie ervaringen en advies nodig!

Twee jaar geleden in de mmm gekomen, aangezien ik uit mezelf geen eisprong heb en een pco achtig beeld te zien is op de echo's. Na een jaar clomid in allerlei doses en in combinatie met metformine had ik nog steeds geen eisprong gehad. Ik mocht met Puregon en pregnyl beginnen en kreeg eisprongen. Dit is zo'n 8 keer geweest het laatste jaar (ook 2 keer een cyste gehad)Tot op heden nog niet zwanger. Wel heeft man goed zaad, was de SLT erg goed, heb ik een kijkoperatie gehad en ben ik doorgespoeld, het mag tot nu toe niet baten. Nu wil ik, na bijna een jaar spuiten, naar de volgende stap toe, mijns inziens IVF. Vanmorgen een gesprek gehad met de gyn en zij hebben besloten dat ik eerst nog 3 maanden door moet met alleen spuiten. Daarna moet ik 6 keer IUI of ik moet mee willen doen aan een trial waarbij, als ik ingeloot word, 1 keer IVF krijg met 1 embryoterugplaatsing en daarna IUI. Ik snap niet waarom men nu met IUI aankomt, aangezien ik daar de meerwaarde niet van inzie.

Wat zouden jullie doen?

Heeft IUI wel een meerwaarde en wat is die dan?

Is dit een normale gang van zaken, of kan ik beter naar een ander ziekenhuis gaan?

Thanks!
Beste Gemini, ik weet echt helemaal niks van dit soort dingen, maar aangezien je nog helemaal geen reactie hebt gehad, zal ik je toch laten weten wat ik dacht toen ik je verhaal las. Even ter info: voor zover ik weet is IUI dat ze zaad in de baarmoeder brengen, klopt dat?

Dan nu mijn gedachten. Je moet voor het krijgen van een eispring al grof geschut in zetten, en dan word je na een jaar nog niet zwanger, terwijl technisch gesproken alles het verder zou moeten doen (man, zaad, weg door baarmoeder). Wat heeft IUI dan voor zin? Dat zorgt er toch alleen maar voor dat eventuele barrieres worden omzeild? Barrieres waarvan al was vastgesteld dat ze er niet waren? Dan zou IUI dus geen enkel effect hebben. Mijn redenatie zou dan zijn om maar met IVF te beginnen, en niet nog een jaar door te modderen.

Maar nogmaals, ik weet hier echt geen klap vanaf. Ik wens je wel heel veel sterkte, en ik hoop dat je snel zwanger wordt!
Hi gemini.

Het verhaal komt me heel bekend voor ! Ook ik heb last van het PCOS ( poly cysteus ovarium syndroom pff, weinig kans op eisprong)..Alleen is het bij mij al minstens 18 jaar geleden..

Ook toen was dat al protocol...clomid...pregnyl,puregon enzz...Hele toestanden, ook emotioneel voor je relatie..

Wij hebben toen ook eerst IUI moeten doen..en ik kan je zeggen...viel ons reuze mee, zaad van man werd eerst bewerkt zodat het alleen maar goed zaad was...Bij de 6de poging waren we totaal verrast, Zwanger !! Alleen door spuiten pregnyl snel eisprong , dus dat was gelukt maar ergens zat nog een kleiner eitje....en binnen 72 uur is die ook bevrucht...Twins dus..!! Maar dat was uniek bij IUI hoor !!!

Ik wens je veel succes , ben trots op mijn inmiddels fantastische pubers van 16 jaar

Groetjes, Bossie..
anoniem_54613 wijzigde dit bericht op 01-10-2007 21:47
Reden: paar domme typfoutjes !!
% gewijzigd
Hoi,

Als jouw eisprong op gang is gekomen door die hormonen, dan heeft iui wel degelijk zin, zeker als t zaad van je man goed is. Een iui behandeling, ook al wordt jouw eisprong gestimuleerd met hormonen, is een stuk minder ingrijpend voor jou dan een ivf behandeling. Bij iui brengen ze op t moment van de eisprong (vlak ervoor, dat wordt precies uitgerekend) het zaad van je man hoog in de baarmoeder, zodat ze niet zelf hoeven te zwemmen en eerder bij het ei zijn. Je moet mazzel hebben, je hebt per behandeling ongeveer 20% kans op een zwangerschap.

Ik ben zelf zwanger geworden met behulp van iui, 1e poging was raak. (ja, ik weet t, succesverhaal.....) Bij ons was het omgekeerde het geval, met mijn vruchtbaarheid was niets mis, maar mijn vriend had 97% anti stoffen tegen zijn eigen zaad....

Als ze denken dat iui geen zin heeft bij jullie, dan wordt het ook niet aangeraden, echt niet! Wat ik wel raar vind is dat je eerst nog 3 maanden alleen met hormonen aan de gang moet. Ik zou aandringen op meteen beginnen met iui.
Dank voor jullie reacties!!!!

Ik was zo van slag af gisteren, dat ik het even niet meer wist. Mijn gevoel zei net zoals dat van Onderdezon, dat als ik goed zaad en geen barrieres heb, IUI geen meerwaarde heeft. En inderdaad Kaatje, snap ik ook niet waarom we nu nog 3 maanden gewoon doormoeten als ze denken dat IUI wel die meerwaarde heeft. Maar het is goed om te horen dat IUI dus wel degelijk kan werken. IVF is een hele aanslag op je zelf, dus wat dat betreft snap ik dat ze daar mee willen beginnen, maar die 3 keer zelf en 6 keer IUI stuiten me tegen de borst, dat duurt te lang. Wat ik nu wil gaan doen is zowiezo een second opinion aanvragen in een ander ziekenhuis en dan ook proberen of ik in mijn eigen ziekenhuis nu al kan beginnen met IUI en het aantal IUI behandelingen wat kan terugbrengen. Weet niet of ze daar voor open staan, maar je weet het niet!

Nogmaals dank voor jullie reacties en ik hoop dat meer mensen met me van gedachten willen wisselen!
Zoals de anderen ook al zeiden is IUI veel minder ingrijpend en omdat ze niet een reden kunnen vinden waarom je niet zwanger wordt is IUI een hele goede optie. Ik ben zelf met een 2e poging zwanger geworden van een tweeling (is helemaal niet zo uniek door de hormoonstimulatie). IVF is echt veel ingrijpender en de bevruchting vindt buiten het lichaam plaats met meer risico's etc. Ik zou ook vragen of je gelijk aan de IUI mag beginnen maar weet wel dat ieder ziekenhuis zijn eigen protocol heeft en dat ze daar maar moeilijk van af wijken. Bij ons zijn 6 IUI pogingen verplicht voordat de stap naar IVF wordt gedaan, een vriendinnetje heeft 12 pogingen achter de rug (zonder hormoonstimulatie dus in eigen cyclus) en begint nu aan IVF. Omdat zij die stap naar IVF zo groot vond mocht ze dus meer IUI pogingen dan gebruikelijk. Bij haar was de arts dus echt meegaan en meedenkend.

Sterkte!
Dankje Huppel!

Die protocols ook he?!!!

Maar fijn om te horen dat de IUI dus bij jullie gewerkt heeft. Wat was de reden dat jij IUI kreeg? Ik merk wel dat ik al meer aan het idee begin te wennen, maar heb in ieder geval morgen een belafspraak met de gyn, kan ik in ieder geval mijn vragen kwijt!
In ons ziekenhuis is het protocol ook 6x IUI en daarna pas IVF. Als het zaad goed is en je eileiders doorgankelijk is IUI een hele goede optie hoor. Zoals je zelf al zegt; IUI is veel en veel minder belastend dan IVF.

Ik mocht na de 4de IUI op de wachtlijst voor IVF en toen ik de 6e IUI had gehad en nog niet aan de beurt was voor IVF mocht ik nog een 7e.

Ik zou voorstellen om na 3x IUI een evaluatie te hebben.

Ik duim dat IUI voor jullie gaat werken !
Bij ons in het ziekenhuis beginnen ze ook eerst met 6 pogingen IUI in een situatie waarin Gemini verkeert (goede zaadkwaliteit etc.) Na 3 pogingen krijg je een evaluatie en 1, of 2 maanden rust!

Karen: hoe is het je verder vergaan? (sorry, nieuwsgierig)

Gemini: IUI is in jouw geval volgs mij echt de moeite waard! Ik hoop wel dat je er zo snel mogelijk mee mag beginnen en niet eerst weer 3 maanden op eigen kracht!

Sterkte ermee, groetjes Peggysue (net begonnen aan IUI poging 1)
Wat goed dat je met de gyn kan bellen! Zet al je vragen op een rij zodat je niets vergeet te vragen.

Wij kregen IUI omdat we na 4 jaar proberen maar niet zwanger raakten. Alle tests doorlopen en ze konden geen reden vinden waarom het niet lukte dus dan wordt het standaard IUI met hormoonstimulatie. Wij zijn toen door de wachtlijsten van een jaar gelijk ook op de IVF wachtlijst geplaatst maar ik heb begrepen dat die wachtlijsten nu niet meer zo groot zijn en dat je snel aan de beurt bent.

Ik kan me helemaal voorstellen hoor dat je zo snel mogelijk actie wilt omdat je nu eenmaal NU zwanger wilt zijn. Wij hebben er trouwens voor gekozen om tussen de IUI pogingen rust en ruimte te nemen en hebben dus niet de pogingen achter elkaar gedaan want dat lijkt me ook erg zwaar.

Overigens willen verzekeringen ook nog wel eens eisen stellen aan het aantal pogingen etc. Kijk je polis er eens op na.
quote:huppel schreef op 02 oktober 2007 @ 14:04:

Wij hebben er trouwens voor gekozen om tussen de IUI pogingen rust en ruimte te nemen en hebben dus niet de pogingen achter elkaar gedaan want dat lijkt me ook erg zwaar.

Overigens willen verzekeringen ook nog wel eens eisen stellen aan het aantal pogingen etc. Kijk je polis er eens op na.Wij hebben er juist voor gekozen om alle IUI's achter elkaar te doen. Gevoelsmatig moest ik het niet van IUI hebben en had alle hoop op IVF gevestigd dus hoe sneller de IUI's achter de rug waren des te sneller we aan IVF waren.
quote:peggysue2 schreef op 02 oktober 2007 @ 14:00:

Karen: hoe is het je verder vergaan? (sorry, nieuwsgierig)

Wij hebben uit de 3e IVF een zoon gekregen die inmiddels alweer 1 jaar is.

Vergis je niet hoor, iedere situatie is anders dus voor sommigen is het écht bij de 1e IUI poging raak !

Ook voor jou veel succes !
Ik vind het een beetje dubbel, in principe heb je met hormonen ene goede cyclus en dus een goede kans om met IUI zwanger te worden. Ik zou zeker de IUI een kans geven, alleen hou echter in je achterhoofd dat de kans groot is dat je alsnog IVF moet doen. Doe eens 4 IUI progingen en als dat op niets uitloopt kun je altijd nog eens met je gyn praten over eerder beginnen met de IVF of vraag of je alvast op de wachtlijst voor IVF gezet kunt worden, dat scheelt toch al wat tijd. Het wachten is gewoon het meest frustrerende van de hele MMM uit ervaring weet ik er helaas alles vanaf.

Wij hebben zelf 4 IUI pogingen gedaan, eentje is afgebroken wegens overstimulatie en de andere 3 zijn op niets uitgelopen, na die 4 bleek het zaad toch echt te slecht en zijn we doorgegaan voor ICSI, Bij de eerste ICSI poging zijn we zwanger geworden.
Karen, ik heb een positief gevoel over de IUI hoor! Juist omdat mijn man zijn zaad goed is! Heb vrijdag een follikel-meting en maandag/dinsdag de inseminatie denk ik! Heel spannend!

Iedereen veel succes met allles!!!
quote:peggysue2 schreef op 02 oktober 2007 @ 15:17:

Karen, ik heb een positief gevoel over de IUI hoor! Juist omdat mijn man zijn zaad goed is! Heb vrijdag een follikel-meting en maandag/dinsdag de inseminatie denk ik! Heel spannend!

Iedereen veel succes met allles!!!Spannend ! Heb je nog geen follikel meting gehad ? Welke hormonen spuit je ? Gaat het goed ?
Hoi Gemini,

Wij zijn nu bijna vier jaar bezig en hebben wel heel vaak hetzelfde gevoel gehad als jij. We wilden zo graag een kindje dat die "vertragings"berichten heel slecht vielen. Radeloos werd ik er van. Ik heb dus erg veel begrip voor je reactie.

Wij gaan nu na 6 IUI pogingen door met IVF. Na de derde IUI poging werd de keus aan ons gelaten: verder met IUI of toch naar IVF. Wij hebben ervoor gekozen om de IUI-behandelingen te vervolgen.

Het was wikken en wegen, maar wat bij ons de doorslag gaf: Ook bij IVF is succes niet gegarandeerd. En na IVF is er geen andere behandelingsmogelijkheid meer. En wat ook zeker meespeelde was dat de arts ons relatief goede kansen gaf voor IUI. Wij hadden toch sterk het gevoel dat we in ieder geval alles maximaal geprobeerd moesten hebben.

Helaas hebben de IUI-behandelingen niet tot een zwangerschap geleid, maar wij hebben achteraf geen spijt dat we voor dit traject zijn gegaan.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en ik hoop met je mee....

Groetjes,

Cindy
quote:KarendeGroot schreef op 02 oktober 2007 @ 15:23:

[...]

Spannend ! Heb je nog geen follikel meting gehad ? Welke hormonen spuit je ? Gaat het goed ?Ben afgelopen donderdag begonnen met clomid, 5 dagen 100mg geslikt en na de follikel meting vrijdag vertellen ze wanneer ik ws de pregnyl kan zetten. IUI is dus niet zo belastend nee, alleen de clomid (waar ik geen last van heb, mss zijn er anderen die dit wel hadden) en de pregnyl. Als ik zo lees op het MMM forum waar ik meeschrijf moet er bij IVF veel meer en langer gespoten e.d worden!
Wow wat is het lekker druk ineens! Fijn om jullie ervaringen te lezen!

Dus toch IUI een kans geven? En wat vinden jullie van die trial? Meedoen of niet? Wat zouden jullie doen?

Ik heb net in ieder geval mijn vragenlijstje al weer wat aangevuld aan de hand van jullie reacties!!!

Thanks!
Tja als je voor de trial gaat ervaar je wat IVF inhoudt en wordt misschien de druk om een IUI te doen slagen wel groter.

Als ik jouw omstandigheden lees (goed zaad, doorgespoten, goede SLT ) dan schat ik je kansen op een zwangerschap dmv IUI hoog in maar ja, wie ben ik hè ?

Bij mij lag het dus uiteindelijk aan het innestelen en heb extra medicijnen daarvoor gekregen. Dan maakt het dus niet uit of je IUI of IVF doet....
Zou ook voor IUI gaan Gemini! Succes ermee!
Karen, hoe zijn ze er achter gekomen dat het aan het innestelen lag?

Is natuurlijk ook wel iets om na te laten kijken!

Morgen weet ik meer, laat jullie weten wat de gyn zei!
.
quote:gemini75 schreef op 02 oktober 2007 @ 17:50:

Karen, hoe zijn ze er achter gekomen dat het aan het innestelen lag?

Is natuurlijk ook wel iets om na te laten kijken!

Morgen weet ik meer, laat jullie weten wat de gyn zei!

Doordat ik prima embryo's had bij de IVF maar ze nestelden zich niet in. Heb de eerste pogingen progestan gebruikt om innesteling te bevorderen, hielp niet. Bij de laatste poging Pregnyl gespoten en toen lukte het wel.

Er zijn nog zoveel factoren die van invloed kunnen zijn en dat is vast allemaal niet echt te onderzoeken.
Gemini, laat je even weten hoe het gesprek met de gyn was?
Wat een prettig gesprek. Ze had alle tijd voor me. Maar goed, ik had haar goed gelezen, zij zit erg met mij in haar maag, vind t het ook vervelend dat er zo aan protocollen wordt vastgehouden, zij zou dat zelf graag anders zien.bij mij. Ik wordt nu in het Kadertje onbegrepen onvruchtbaarheid geduwd, aangezien de ovulatie is op te lossen met de puregon. Tja...en volgens die protocollen....Verder is de meerwaarde van IUi alleen maar dat het opgewerkte zaad (maar goed, dat is bijmanlief niet nodig) hoger ingebracht wordt. Ik heb toen gevraagd of ik daar nu al mee mocht beginnen en daar kon ze geen antwoord op geven, maar gaat dat wel terug brengen in het overleg. Ze vond het wel een creatieve oplossing!

Verder vraagt ze nog na hoe dat eventueel zit met cryo (ingevroren embryo's die teruggeplaatst worden) en toen ik vroeg of ik bij andere ziekenhuizen ook zo lang bezig zou zijn, beaamde ze dat. Op mijn "misschien moet ik gaan shoppen" reageerde ze met een daar is niets mis mee. Mooi! Ga ik dus in ieder geval die second opinion doen en kijken in de buurt bij particuliere instellingen. Je weet het niet!

Al met al begreep ik van haar dat ze het echt heel moeilijk ook vond, dat ze me snapte en dat ze het weer terug zou brengen, en dat is erg fijn! Ik voel me gehoord, begrepen en gesteund, ongeacht wat er verder uit gaat komen en dat voelt erg prettig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven