Kind (10) de hort op

15-07-2024 19:23 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hartstikke leuk misschien voor enkelen maar ik wordt er onzeker van.
Zoon van 10 is altijd de hort op. Hij kan zich thuis slecht vermaken. Kon hij vroeger al niet best, weinig speelgoed wat hem aansprak. Bij vlagen speelde hij dan een periode met hetzelfde, maar nu krijg ik m niet meer geïnteresseerd voor iets.
Hij gaat veel naar vriendjes en in de ochtend bij het ontbijt vraagt hij zich al hardop af " wie hij vandaag nu eens gaat bezoeken".
Het lijkt wel een straf om thuis te blijven, althans dat maak ik er dan van.
Ik ben zelf een huismus 2.0. dus de drang om steeds weg te zijn, herken ik ook niet.
Zeggen jullie weleens tegen een kind...vandaag even niet, je blijft thuis?
Ik verzin echt wel activiteiten, maar continu entertainen zie je mij ook niet doen om m thuis te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
15-07-2024 20:09
Ik vind zelf 10 jaar te jong om alleen rond te laten banjeren in de omgeving, buiten de wijk. Ligt misschien ook aan het kind zelf. Maar tegenwoordig drukker verkeer en er kan altijd iemand met verkeerde bedoelingen een kind meenemen naar zijn of haar huis.
Kom eens bij ons in het dorp kijken. De kinderen spelen hier zeker vanaf een jaar of 4 al zelf voor op straat, vanaf 6 mogen ze het dorp in binnen een bepaald blok (niet over de 'drukke' doorgaande wegen) en vanaf 8/9 redden ze zich allemaal prima door het hele dorp. Iedereen kent elkaar, grote sociale controle en overal heerlijk hutten maken, voetballen, jachtseizoen etc doen.
Tuurlijk kan er altijd iemand met slechte bedoelingen zijn maar de kinderen zijn altijd met een groep en 1 zo'n mogelijk rare knakker is absoluut geen reden om kind dan maar nooit buiten te laten spelen.

TO, ik herken het niet, hier is het juist altijd zoete inval maar ik kan me heel goed voorstellen dat je er onzeker van wordt hoor. Ik denk alleen dat je moet proberen je het niet persoonlijk aan te trekken. Gezellig is natuurlijk anders dus misschien kun je vriendje eens uitnodigen voor lunch oid?
fryskefaam wijzigde dit bericht op 15-07-2024 21:46
14.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste is ook zo uithuizig. Ikzelf trouwens ook. Mijn jongste is meer een huismus en daar maak ik me dan weer af en toe zorgen over. Doet hij wel genoeg leuke dingen? Waarom gaat hij alleen zitten als hij ook met vriendjes kan spelen? Ik denk dat je geneigd bent het tegen je eigen behoeften af te zetten, maar iedereen is anders en vindt andere dingen fijn. Alleen maar fijn dat hij het zo naar zijn zin heeft toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Socie schreef:
15-07-2024 21:46
Mijn oudste is ook zo uithuizig. Ikzelf trouwens ook. Mijn jongste is meer een huismus en daar maak ik me dan weer af en toe zorgen over. Doet hij wel genoeg leuke dingen? Waarom gaat hij alleen zitten als hij ook met vriendjes kan spelen? Ik denk dat je geneigd bent het tegen je eigen behoeften af te zetten, maar iedereen is anders en vindt andere dingen fijn. Alleen maar fijn dat hij het zo naar zijn zin heeft toch?
Maar dit is het ook gewoon. Als kind het naar de zin heeft, waar zou je je dan druk om maken?
The wind just kinda pushed me this way
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook zeggen fijn toch dat hij vriendjes heeft en zich zo goed vermaakt!
Hier 2 jongens van bijna 10 en 12, die vermaken zich ook het best met vriendjes. Met dit mooie weer gaan ze naar het zwembad in ons dorp, allemaal abonnementen dus hoe fijn is het om met je vriendjes te zwemmen 😁

Als ze thuis zijn zonder vriendjes (overigens spelen vriendjes ook vaak hier, vinden ze gezellig ofzo) dan is het ik verveel me, gamen of voetballen in huis met een IKEA bal (wordt ik ook niet altijd blij van 😉).

Daarbij werk ik de deze weken ook nog gewoon vanuit huis, dus entertainen gaat hem ook niet worden verder, ze entertainen elkaar wel.

Toch nog even stukje over provinciale wegen, veiligheid. Toevallig is er hier paar weken geleden op zo’n provinciale landweg (smalle weg) waar veel scholieren fietsen en veel trekkers rijden, een verschrikkelijk dodelijk ongeval gebeurd met een tiener (beide geen schuld, gewoon verschrikkelijk verkeerd gegaan in 1 moment). Je leert je kinderen de verkeersregels, maar je moet ze verder loslaten en juist laten gaan, daardoor leren ze.
Tegelijk ook de realisatie dus dat het bijna nooit gebeurt, wat hierboven ook gezegd wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Magpie schreef:
15-07-2024 21:44
Heeft hij geen vriendjes waar hij kan gaan spelen?
Hij is 22.
Alle reacties Link kopieren Quote
Magpie schreef:
15-07-2024 21:44
Heeft hij geen vriendjes waar hij kan gaan spelen?
De jongen is 22. :-D
Ik kreeg even het beeld en vooral geluid voor me van de moeder van Howard uit de Big Bang Theory, die altijd naar de collega’s van haar volwassen zoon verwijst als ‘je vriendjes’ en het heeft over speelafspraken :rofl:
https://youtu.be/n4E6k0BJLx0?si=KKAFgxOnvEgl2A7Q

(Sorry, off topic)
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
15-07-2024 21:20
Hij komt zijn man cave al 15 jaar amper uit...
Ben je serieus?
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
15-07-2024 20:10
Veel ontvoeringen en moorden zijn in Provinciale gebieden geweest afgelopen tientallen jaren.

Kun je dat dan afzetten tegen de stedelijke gebieden? Of is dit verder niet onderbouwd?
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
15-07-2024 20:10
Veel ontvoeringen en moorden zijn in Provinciale gebieden geweest afgelopen tientallen jaren.
De meeste ontvoeringen en moorden gebeuren door een bekende. Buiten is zo gevaarlijk nog niet, als je het nuchter bekijkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding
laura1992 wijzigde dit bericht op 15-07-2024 22:40
28.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou voor mij vooral afhangen van wát hij dan precies doet buitenshuis.
Rondfietsen, hutten bouwen, op het schoolplein, bij de skatebaan, in het speeltuintje; allemaal prima.
Maar continue bij mensen thuis terwijl ze nooit bij jou thuis spelen, daar zou ik wel wat moeite mee hebben. Dan zou ik willen weten wat er bij anderen beter/leuker is dan bij ons.

Hier precies het tegenover gestelde; altijd het huis vol, alles moet altijd bij ons thuis. Geen idee waarom. Het is echt niet zo dat alles hier mag, hier gelden ook gewoon regels en fatsoen.
Bij vlagen wordt ik er kriegel van dat altijd alles hier moet, stuur ik ze weg naar het andere huis, maar zijn ze binnen een kwartier weer terug want ‘daar is niks te doen’.
Alle reacties Link kopieren Quote
ChunMee schreef:
15-07-2024 22:02
Hij is 22.
Joh.
The wind just kinda pushed me this way
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me heel normaal, gezond gedrag, dat niets met jou te maken heeft. Hier ook een van 10 die veel op pad is, soms bij vriendjes thuis, maar ze gaan ook vaak ergens voetballen. Ze vallen geregeld hier binnen, maar dat doen ze bij de andere vriendjes ook.
En ook hier is het relatief veilig, een klein dorp, weinig verkeer, iedereen kent elkaar en ouders houden elkaar op de hoogte. Als hij iets stoms doet weet ik het vaak al voor hij thuis is ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
piepp schreef:
15-07-2024 22:40
Het zou voor mij vooral afhangen van wát hij dan precies doet buitenshuis.
Rondfietsen, hutten bouwen, op het schoolplein, bij de skatebaan, in het speeltuintje; allemaal prima.
Maar continue bij mensen thuis terwijl ze nooit bij jou thuis spelen, daar zou ik wel wat moeite mee hebben. Dan zou ik willen weten wat er bij anderen beter/leuker is dan bij ons.

Hier precies het tegenover gestelde; altijd het huis vol, alles moet altijd bij ons thuis. Geen idee waarom. Het is echt niet zo dat alles hier mag, hier gelden ook gewoon regels en fatsoen.
Bij vlagen wordt ik er kriegel van dat altijd alles hier moet, stuur ik ze weg naar het andere huis, maar zijn ze binnen een kwartier weer terug want ‘daar is niks te doen’.
Hier gaat het in fases. De ene periode willen de kinderen steeds bij ons thuis spelen en dan weer juist vaker bij vriend(innet)jes.
En qua dat uithuizige versus huismus: ik ben overdag zelf ook juist wel graag op pad, ik merk dat ik echt onrustig word als het mooi weer is en de kinderen s ochtends eerst op hun gemak nog een tijd voor de tv willen hangen. Helaas zijn ze nu dus nog te jong om ze alleen thuis te laten, als het pubers zijn, ga ik gewoon zelf de hort op. :proud:
Dat vind ik nu voor mezelf het grootste nadeel op deze leeftijd, als ze lekker buiten spelen of bij vriendjes uit de straat, dat ik dan zelf soort van aan huis gekluisterd zit, omdat er toch wel iemand back-up moet zijn voor als er iets is of voor als ze aanbellen voor de wc of drinken etc, of dat ze ineens weer bij ons willen spelen. Natuurlijk kan ik dan in overleg met de ouders van die vriendjes heus wel even naar de supermarkt, maar toen ze kleiner waren, nam ik ze gewoon sowieso mee als ik weg wilde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat maakt jou onzeker hierin? Ben je bang dat hem iets overkomt? Of dat het thuis niet leuk genoeg is?

Waak ervoor dat je je kind “gebruikt” om je eigen onzekerheid op te vullen, als in of jij wel/geen goede moeder bent.

Ik vind het juist gezond gedrag. Liever dat dan de hele dag alleen achter een scherm.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
15-07-2024 21:05
Ja, de kranten staan er vol mee. Vandaag ook weer 17 kinderen verdronken hier in de buurtvijver.

Levensgevaarlijk hoor, leven. Ik zou ermee ophouden als ik jou was.
Zeg je nu dat ik mezelf van kant moet maken??

Bedankt voor de tip......
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Spirra schreef:
15-07-2024 20:19
Klopt. Bij mij is het zeker niet leuk genoeg.
Het topix was ook voor een spiegel en niet voor oordelen. Dank Roos.
En wat stoort je dan precies? Dat jij niet leuk genoeg bent? Of de omgeving niet leuk genoeg vindt?

Ik speelde als kind vaker bij vriendinnetjes dan zij bij mij. Vaak omdat zij leuker/ander speelgoed hebben, maar ook omdat mijn slaapkamer echt heel klein was, dan had je geen ruimte. En daarnaast speelde we gewoon veel buiten.

Het lijkt mij alleen maar goed dat hij er op uit gaat om met vriendjes te spelen ipv dat hij thuis gaat zitten vervelen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
15-07-2024 20:09
Ik vind zelf 10 jaar te jong om alleen rond te laten banjeren in de omgeving, buiten de wijk. Ligt misschien ook aan het kind zelf. Maar tegenwoordig drukker verkeer en er kan altijd iemand met verkeerde bedoelingen een kind meenemen naar zijn of haar huis.
Mijn jongste is 10 jaar en mag het hele (grote) dorp rond. Als ik maar weet waar ze is en met wie. Ze gaat nu naar groep 8, daarna waarschijnlijk naar het VO in een naastgelegen grote stad, dan is ze nog 11. Ik vind ‘los’ in ons dorp daar een goede voorbereiding op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spirra schreef:
15-07-2024 20:19
Klopt. Bij mij is het zeker niet leuk genoeg.
Het topix was ook voor een spiegel en niet voor oordelen. Dank Roos.
Sommige huismussen houden thuis ook van rust, misschien is het niet erg levendig bij jullie thuis en gaat hij liever naar anderen waar misschien meer te doen is, of waar meer mensen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is (pleeg)kind van 10 ook altijd de hort op. Hij kan zich absoluut niet alleen vermaken en ook niet binnen. Hij wil altijd naar buiten en anderen (en dan niet man of ik...) om zich heen hebben.
Wij wonen in een heel rustig dorp en wonen net buiten de dorpskern. In ons heel erg rustige straatje is het niet erg leuk voor hem, dus hij mag al even alleen op pad. Hij kijkt goed uit en moet laten weten waar hij heen gaat en op tijd thuis zijn. Aan die afspraken houdt hij zich behoorlijk keurig en zolang hij dat doet, mag hij rond'zwerven'.

Kind is erg aangetrokken tot 'foute' vriendjes en 'fout' gedrag, dus het is echt wel lastig om hem te laten gaan. Maar hij leert het beste als hij af en toe het deksel op zijn kop krijgt. We zien naturlijk niet alles wat hij doet, maar het meeste horen we toch wel (klein dorp). Sociale controle is soms heel erg fijn, iedereen weet wie hij is en waar hij vandaan komt. Dat heeft hij inmiddels zelf ook in de gaten ;-) Wij zien deze fase ook echt als voorbereiding op meer vrijheid voor hem. Nu kan hij nog binnen een relatief kleine straal en relatief veilige omgeving wat aanklooien en leren wat wel en niet okay is.

Ik herken het gevoel wel hoor, dat je soms het idee krijgt dat het dus blijkbaar bij jou niet leuk genoeg is en dat je je af en toe net een hotel voelt. Goed genoeg voor eten, de was, de douche en het bed maar verder liever zo min mogelijk. Maar ik weet verstandelijk wel dat dat niet zo is, dus dat kan ik goed handelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
15-07-2024 20:10
Veel ontvoeringen en moorden zijn in Provinciale gebieden geweest afgelopen tientallen jaren.
Vertel, welke ontvoering en kindermoord heb ik gemist die te wijten was aan een toevallige dader in een willekeurige provincie? Mafklappers heb je in de grote stad ook. En in de grote stad zou ik vooral bang zijn dat mijn kind zou worden geronseld voor bommetje leggen (niemand zeggen...) of drugs uithalen. In een gemiddeld dorp is het rustiger en veiliger dan in een achterstandswijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
toulouse_74 schreef:
15-07-2024 22:37
De meeste ontvoeringen en moorden gebeuren door een bekende. Buiten is zo gevaarlijk nog niet, als je het nuchter bekijkt.
Ik denk dat statistisch de kans een stuk groter is dat je kind overlijdt door een verkeersongeval. Stap je ook niet in de auto met je kind (eren)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat wel storend is zijn kinderen die alleen aan de deur komen omdat ze dan willen gamen en dit thuis niet mag. Die stuur ik met kind lekker naar buiten om te spelen. Zijn ze soms zo weer weg...
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
15-07-2024 20:10
Veel ontvoeringen en moorden zijn in Provinciale gebieden geweest afgelopen tientallen jaren.
Veel minder dan vroeger. En toen was de kans al miniem, maar goed.

Bij dit soort dingen niet op je gevoel afgaan, of de nadruk leggen op wanneer jij in je leven op dit soort nieuws ging letten, maar op de harde cijfers en feiten.
Het is in ons land veiliger en veiliger geworden en die trend blijft doorzetten.

Sowieso van de zotte om een topic als dit je negatieve angsten te projecteren, maar goed.

TO, ik denk 3 dingen:
Iedereen is nu eenmaal anders, accepteer dat.
Wees blij dat het goed gaat met je kind, dat is zo fijn!
Ga lekker je eigen leuke dingen doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Coniglio schreef:
15-07-2024 21:39
Dus ook in een andere stad. Of in dezelfde wijk. Of in dezelfde straat.
Ook in elke straat kan er een potloodventer achter de boom staan. Kan allemaal ja.
Wat vinden sommige mensen de wereld toch eng he... Die denken werkelijk, ja het kán, laat ik daarom maar veel vermijden. Zo triest eigenlijk. Heb je 1 leven, zie je het als een gevaar

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven