Kind 5 alleen om boodschappen?

29-12-2025 19:40 103 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik fietste om 18:00 (in het donker) uit mijn werk. Ik zag op de stoep een klein meisje fietsten zonder lichtjes en zonder ouder. Ik ging langzamer fietsen om te kijken of er toch niet een ouder achter aan kwam.
Maar dat was niet het geval. Ik keek naar haa, en zei haar gedag. Ik vroeg: moet je naar huis? Nee antwoordde ze, ik moet naar de supermarkt.
Ik vroeg haar of ze alleen moest gaan, en zij antwoordde ja. Ik vroeg haar of haar dat ging lukken en ook daar antwoordde ze ja op. Dus ik zei haar voorzichtig te zijn. Ze moest oversteken op een druk kruispunt waar de grens van 50 k/m naar 30 k/m veranderd, dus ik heb gewacht tot ze was overgestoken.
Daarna fietste ik verder met een vreemd en niet fijn gevoel. Had ik moeten aanbieden om mee te gaan? Had ik moeten wachten bij de supermarkt? Haar thuis moeten brengen? Ik weet het even niet. Maar hoe verder ik fietste hoe naarder ik me ging voelen eigenlijk.
Eigenlijk heb ik best spijt dat ik niet even mee ben gefietst. Aan de andere kant is dit natuurlijk niet mijn verantwoordelijkheid, maar ik vond het ook erg aandoenlijk en zielig, en ook onveilig. Ik vind het eigenlijk echt niet kunnen.
Ik voel me nu rot om dat ik niet meer hulp heb geboden en het zit me niet lekker. Ik weet ook niet zo goed waarom ik niet mee ben gefietst. Ik was vol verbazing en wist op dat moment even niet waar ik goed aan deed?

Even voor een duidelijk beeld het meisje fietste op een fiets in de zelfde maat als mijn dochter van 4. Ze leek in de eerste instantie 4 jaar. Maar toen ik haar aansprak veranderde mijn gedachte en gok ik dat ze ongeveer 5 was, ze was nog erg klein maar sprak goed.

Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, maar mocht zoiets weer eens voorkomen wat kan ik dan het best doen? Ik weet ook dat ouders hier snel op hun teentjes zijn getrapt en snel iets als “bemoeien” zien. Alleen veiligheid gaat natuurlijk voorop, want ik vind dit toch echt niet kunnen, zo’n jong klein meisje alleen naar de winkel in het donker. Mijn dochter van 7,5 mag niet eens meer buiten spelen zodra het schemerig begint te worden…
girasole3 schreef:
29-12-2025 21:11
Wat is daar nou zielig aan?
Dat jij het gevaarlijk of onverstandig vindt is natuurlijk heel iets anders.

Mijn kind heeft van jongsaf een grote vrijheidsdrang gehad en die was alles behalve zielig maar voelde zich vooral heel groot en stoer toen ze in groep 3 niet meer bij de juf hoefde te wachten tot ze opgehaald werd, maar zelfstandig weg mocht.
In de straat waar hij fietste en het kruispunt waar hij moest oversteken (geen zebrapad of stoplichten), vind ik het inderdaad zielig dat hij daar alleen fietste. En dat lag echt niet alleen aan mijn overdreven gevoel, andere mensen erom heen hadden precies hetzelfde.
Er zijn toch echt grenzen daarin. Mijn kind was ook al snel zelfstandig en mocht misschien sneller iets dan een ander kind. Maar veiligheid voorop hoor, kan je kind zoveel willen. Een kind van 5 of 6 kan echt niet alles overzien en als ouder hoor je je kind daarin te beschermen.
Presto schreef:
29-12-2025 22:05

Als het kind echt 5/6 was lijkt mij de kans wel aanwezig dat het kind weggesneakt is.
Mijn dochter heeft dit een keer gedaan.

En ik heb ook wel eens een klasgenootje van mn dochter (kleuter) uit de supermarkt geplukt en terugbezorgd bij zijn hysterisch bezorgde ouders.
Carola_456 schreef:
29-12-2025 20:42
Zelfs als zij 6 of 7 is, vind ik dit te gek voor woorden. Behalve het verkeer lopen er ook de nodige idioten rond. Geen haar op mijn hoofd dat ik mijn kind op die leeftijd alleen, in het donker op pad met gevaarlijke oversteek, laat gaan.

Ik zou mee gegaan zijn met de smoes dat ik wel even op haar fiets pas en later stukje mee op fietsen omdat ik ook die kant op moet.

Je hoeft je iig helemaal niet schuldig te voelen, maar een volgende x mss toch anders oppakken?

Ik ook. Veel en veel te jong. Wat moet een kind onder de 10 jaar alleen op straat in het donker?
_horizon_ schreef:
29-12-2025 21:16
Afhankelijk van de afstand tot de supermarkt en de wijk waarin ik woon, had ik mijn zoon op 5-jarige leeftijd prima naar de supermarkt durven laten gaan. Helemaal als het een kleine, lokale supermarkt is waar ze hem kennen. Bij fietsen zou ik er wel voor gezorgd hebben dat hij verlichting heeft uiteraard (naast afspreken dat hij moet fietsen op de stoep). Hij is super autonoom en al heel jong zelfstandig / gedraagt zich verantwoordelijk.

Hij wilde/durfde alleen zelf niet (nog steeds niet), en in mijn wijk -in een grote stad- is momenteel veel gedoe.

Mijn neefje daarentegen was op 5-jarige leeftijd ineens kwijt. Had geld uit de portemonnee van moeders gepakt, 1,5 km gefietst naar de supermarkt en daar fanta en koeken gekocht met een vriendje, en was daarna terug naar huis gefietst. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was, terwijl mijn zus in alle staten was.

Lang verhaal kort: ik snap je gevoel, maar de situatie an sich zegt mij nog niet zoveel. Het is van zoveel factoren afhankelijk of het een risicovolle situatie (en of dit een bewuste keuze van de ouder(s)) was. Een eventuele volgende keer zou je bij twijfel / een rotgevoel idd even met het kind mee kunnen gaan.

Ik vind het echt onverantwoord. Een kind van 5 alleen naar de supermarkt!
-Nina- schreef:
29-12-2025 22:29
Ik ook. Veel en veel te jong. Wat moet een kind onder de 10 jaar alleen op straat in het donker?
Zwemmen, voetballen, spelen bij een ander? Komop ieder kind om16.00 uur binnen?
Afkoelen heeft gewerkt
Goed om al jullie inzichten te lezen. Vooral om het feit dat het al zo donker was, en het meisje geen verlichting op had, én een drukke weg over moest, maakte ik me zorgen. Verder is het per kind en opvoeder natuurlijk verschillend wanneer een kind ergens alleen naar toe kan. Maar het moet wel veilig…
Haar leeftijd blijft voor mij inderdaad een inschatting en het kan zomaar zijn dat ze ouder was. Ze had gewoon ook echt nog een heel kinderlijk en lief stemmetje, dus ik gok niet dat ze zoals iemand anders hier boven schreef bijvoorbeeld al 10 was.
Redhead70 schreef:
29-12-2025 22:42

Een kind onder de 10 jaar in het donker zeker weten.

Of wel buiten, maar met ouders. Ik vind het totaal onverantwoord om een kind van 5 jaar alleen in het donker te laten fietsen. Zelfs onder de 10 jaar vind ik het onverantwoord.
-Nina- schreef:
29-12-2025 22:46

Of wel buiten, maar met ouders. Ik vind het totaal onverantwoord om een kind van 5 jaar alleen in het donker te laten fietsen. Zelfs onder de 10 jaar vind ik het onverantwoord.
Oké, dan was ik een ontaarde moeder.
Afkoelen heeft gewerkt
Mijn eerste ingeving zou ook zijn dat ze geheel zelfstandig heeft besloten om op pad te gaan en ontglipt is (aan de aandacht van ouders/oppas/opa en oma) maar dat is gebaseerd op mijn eigen ervaringen met zoon ;-).

Ik heb wel eens een kleuter op zo’n lage driewieler van de lokale rotonde afgeplukt. Vonden de ouders ook heel stom van mij. Ik dacht dat ze blij zouden zijn en dat hij was ontsnapt uit de achtertuin maar schijnbaar vonden zij het wel kunnen, rondjes fietsen op een rotonde waar twee grote wegen, een randweg en twee woonwijken op uitkomen. Ik heb buiten gehoor van kind hen laten weten wat ik op mijn beurt weer van hen vond en heb het jongetje daarna niet meer gezien op de rotonde/randweg.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
-Nina- schreef:
29-12-2025 22:46

Mijn kind (net 7) mag best van een vriendinnetje om de hoek zelf naar huis komen om 17.30 hoor, ook als het dan toevallig donker is. Dan loopt ze, maar dat is met name ivm afstand.
Ze fietst ook wel eens vanaf de BSO naar huis, terwijl ik met de auto ga. Uiteraard wel met licht, zonder licht fietsen mag op geen enkele leeftijd. Wij wonen in een rustig en klein dorp, waar ze maar 1 oversteek heeft, die ze heel goed zelf kan. Dus ja, ze fietst ook wel eens in het donker alleen. Weliswaar ben ik dan best in de buurt, maar dan zien voorbijgangers niet.

Overigens heeft ze een vriendinnetje die bijna 7 is, maar echt krap 4 lijkt, zowel qua uiterlijk als afmetingen. Dus je kunt er ook nog eens flink naast zitten qua leeftijd.
-Nina- schreef:
29-12-2025 22:38
Ik vind het echt onverantwoord. Een kind van 5 alleen naar de supermarkt!
Oh, dat deed de mijne dus ook. Ok, die was toen net 6, maar dat zou dit kind ook heel goed kunnen zijn. Wel overdag, maar dat vond ze super stoer om te doen. Uiteraard met een beperkte hoeveelheid geld mee (paar euro), en wederom in ons kleine dorp, niet in Amsterdam of zo. Wat moet er gebeuren in de supermarkt dan? Die is net zo ver weg als het speeltuintje bij ons, mogen ze daar ook niet heen zonder dat je er bovenop zit? Geen wonder dat mensen klagen dat kinderen steeds minder zelfstandig zijn.
TO: in jouw verhaal vind ik vooral het ontbrekende licht en gevaarlijke oversteek een probleem. Dat is gewoon nooit een goed idee, onafhankelijk van de leeftijd. Slecht zichtbaar zijn is serieus gevaarlijk. De rest is heel erg afhankelijk van de echte leeftijd, de omgeving, het type kind etc .
Ik werd vroeger als kind ook wel eens naar de winkel gestuurd toen ik een jaar of 5 was maar dat waren andere tijden, overdag en betrof een buurtsuper om de hoek in een rustige woonwijk. De buurtsuper was dichterbij dan school waar ik iedere dag naartoe liep met een klasgenootje.

In deze tijden zou ik het onverantwoord vinden om zo'n jong kind op de fiets naar de supermarkt te sturen. Om de hoek okee maar toch niet als een kind langs een drukke weg moet en een drukke weg moet oversteken.
Graze schreef:
30-12-2025 01:07
Ik werd vroeger als kind ook wel eens naar de winkel gestuurd toen ik een jaar of 5 was maar dat waren andere tijden, overdag en betrof een buurtsuper om de hoek in een rustige woonwijk. De buurtsuper was dichterbij dan school waar ik iedere dag naartoe liep met een klasgenootje.

In deze tijden zou ik het onverantwoord vinden om zo'n jong kind op de fiets naar de supermarkt te sturen. Om de hoek okee maar toch niet als een kind langs een drukke weg moet en een drukke weg moet oversteken.
Wat is er dan ‘andere tijd’ nu? Want als je de statistieken volgt, is het nu gewoon veiliger op straat dan toen wij klein waren. Dat het niet zo voelt voor veel mensen doet niks af aan het feit dat het wel zo is.
(Wel eens met dat de omgeving relevant is, maar dit ging me even om het ‘in deze tijden’ stuk).
nausicaa schreef:
30-12-2025 01:11
Wat is er dan ‘andere tijd’ nu? Want als je de statistieken volgt, is het nu gewoon veiliger op straat dan toen wij klein waren. Dat het niet zo voelt voor veel mensen doet niks af aan het feit dat het wel zo is.
(Wel eens met dat de omgeving relevant is, maar dit ging me even om het ‘in deze tijden’ stuk).
Ik bedoelde eigenlijk dat het nu drukker is, meer verkeer.
Graze schreef:
30-12-2025 01:42
Ik bedoelde eigenlijk dat het nu drukker is, meer verkeer.
Ja eens. En veel fatbikes hier in de stad, elektrische fietsen vliegen je om de oren, veel die op hun telefoon zitten tijdens het rijden/fietsen. Mensen rijden soms 50 op die weg, ik vind dat hard.
Zo’n kind word dan (zeker zonder licht!) snel over het hoofd gezien.
_horizon_ schreef:
29-12-2025 21:16
Afhankelijk van de afstand tot de supermarkt en de wijk, had ik mijn zoon op 5-jarige leeftijd prima naar de supermarkt durven laten gaan. Helemaal als het een kleine, lokale supermarkt is waar ze hem kennen. Bij fietsen zou ik er wel voor gezorgd hebben dat hij verlichting heeft uiteraard (naast afspreken dat hij moet fietsen op de stoep). Hij is super autonoom en al heel jong zelfstandig / gedraagt zich verantwoordelijk.

Hij wilde/durfde alleen zelf niet (nog steeds niet), en in mijn wijk -in een grote stad- is momenteel veel gedoe.

Mijn neefje daarentegen was op 5-jarige leeftijd ineens kwijt. Had geld uit de portemonnee van moeders gepakt, 1,5 km gefietst naar de supermarkt en daar fanta en koeken gekocht met een vriendje, en was daarna terug naar huis gefietst. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was, terwijl mijn zus in alle staten was.

Lang verhaal kort: ik snap je gevoel, maar de situatie an sich zegt mij nog niet zoveel. Het is van zoveel factoren afhankelijk of het een risicovolle situatie (en of dit een bewuste keuze van de ouder(s)) was. Een eventuele volgende keer zou je bij twijfel / een rotgevoel idd even met het kind mee kunnen gaan.

Waarom op de stoep? Dat vind ik juist gevaarlijk, zeker voor de voetgangers!
Ja, ik ging toen ik klein was alleen naar de winkel om shag en vloeitjes te halen, maar op zich hoeft dat niet per se om een zelfstandig mens te worden.
Donker+gevaarlijke oversteek+geen licht betekent dat je als ouder/verzorger de randvoorwaarden voor veiligheid niet op orde hebt.
Si abra la puerta hay lobos.
Redhead70 schreef:
29-12-2025 22:49
Dan ben ik ook een ontaarde moeder ;-)

Mijn kinderen gingen zeker niet op 5 jarige leeftijd zelf een boodschap gaan doen, dat deden ze pas vanaf 9/10 jaar zoiets. Jongste heeft weleens met vriendje toen ze iets jonger waren wat gehaald voor moeder vriendje, samen met gepast geld, ging prima.

Maar niet tot 10 jaar zelf fietsen in het donker? Of zelfstandig naar school / vriendjes fietsen? Wij wonen in een dorp dat scheelt al met de stad, maar mijn kinderen gingen met 8/9 jaar al zelf naar en van school, naar vriendjes jongste is nu 11 en gaat al vanaf 9 jaar zelf naar voetbaltraining ‘‘s avonds. Net als alle teamgenootjes.

Daarbij was mijn oudste net 12 en jongste straks ook net 12 als ze elke dag om 7:15 op de fiets naar middelbare moeten, 45 min fietsen. En dan is het echt in de winter nog donker, dan moeten ze in een jaar zelfstandig worden daarin?

Dit meisje van 5 kan inderdaad ook prima paar jaar ouder zijn geweest, heeft misschien wel echt dichtbij gewoond, vaker boodschappen gedaan. Zeker prima om aan te spreken en vragen of het lukt enzo, maar verder mis je net te weinig info om te kunnen zeggen dat het onverantwoordelijk was denk ik..
nausicaa schreef:
30-12-2025 01:00
TO: in jouw verhaal vind ik vooral het ontbrekende licht en gevaarlijke oversteek een probleem. Dat is gewoon nooit een goed idee, onafhankelijk van de leeftijd. Slecht zichtbaar zijn is serieus gevaarlijk. De rest is heel erg afhankelijk van de echte leeftijd, de omgeving, het type kind etc .
Dit inderdaad. Zonder licht in het donker fietsen is gewoon super gevaarlijk.
Maar ik frons eerlijk gezegd ook nog steeds mijn wenkbrauwen als ik hier vlakbij school een kleutertje weer alleen naar school zie lopen, weliswaar al bellend via zijn horloge, maar daardoor ook zonder te kijken de straat overstekend...
Redhead70 schreef:
29-12-2025 22:49
Jij liet je kinderen in het donker zonder licht fietsen en een druk kruispunt oversteken? Bijzonder.
Marchuba schreef:
29-12-2025 20:43
Soms maken we kinderen kleiner dan ze zijn. Een fietsmaat of lengte zegt weinig over wat een kind kan of gewend is.

Dat nare gevoel achteraf zegt misschien meer over hoe spannend we kinderautonomie zijn gaan vinden, dan over deze specifieke situatie.
Dat klopt. Zonder licht in het donker alsnog niet fijn, al was het kind in kwestie 7.
Redhead70 schreef:
29-12-2025 22:42
Op die leeftijd voor het donker binnen of ik haalde op. Zeker bij een drukke weg en deze tijd van het jaar.
nausicaa schreef:
30-12-2025 00:37
Mijn kind (net 7) mag best van een vriendinnetje om de hoek zelf naar huis komen om 17.30 hoor, ook als het dan toevallig donker is. Dan loopt ze, maar dat is met name ivm afstand.
Ze fietst ook wel eens vanaf de BSO naar huis, terwijl ik met de auto ga. Uiteraard wel met licht, zonder licht fietsen mag op geen enkele leeftijd. Wij wonen in een rustig en klein dorp, waar ze maar 1 oversteek heeft, die ze heel goed zelf kan. Dus ja, ze fietst ook wel eens in het donker alleen. Weliswaar ben ik dan best in de buurt, maar dan zien voorbijgangers niet.

Overigens heeft ze een vriendinnetje die bijna 7 is, maar echt krap 4 lijkt, zowel qua uiterlijk als afmetingen. Dus je kunt er ook nog eens flink naast zitten qua leeftijd.

Ieder doet het op zijn eigen manier. Ik ben er altijd heel voorzichtig in geweest. Ik vergeet nooit weer het verhaal van de zesjarige Nymphe Poolman, die op klaarlichte dag naar huis mocht lopen van haar vader, van de winkel naar huis. Klein stukje lopen, toch kwam ze nooit thuis aan.

In het donker vind ik het nog extra gevaarlijk.
Wat een rare ophef over ‘het donker’ in dit topic. Ik weet niet hoe donker het bij jullie is om 18h, maar hier is overal verlichting. Het was niet alsof het kind ineens om middernacht buiten liep he, het was 18h.
Zonder licht fietsen vind ik overigens wel stom - op iedere leeftijd. Maar lijkt nu wel alsof jullie simpelweg het ondergaan van de zon gevaarlijk vinden?

Kind hier doet vanaf een jaar of 6 zelfstandig een boodschap, vind ie ge-wel-dig. Eerst alleen naar de bakker om de hoek, toen ook naar de lokale groenteboer en zo steeds iets verder.
Ander tof tijdsverdrijf is dat ie (alleen of met vriendjes) blikjes gaat zoeken en dan gaan ze naar de supermarkt om statiegeld te versnoepen, lekker doen toch?

Het is in de winter laat licht en vroeg donker, dus dan loopt of fietst een kind wel eens in het donker. Waarom zouden we ze daar bang voor maken? (Opnieuw: inderdaad wel van fietslampjes voorzien en liefst ook een jas in een opvallende kleur, maar in dit topic lijkt donker wel inherent gevaarlijk)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven