Kind 5 alleen om boodschappen?
maandag 29 december 2025 om 19:40
Ik fietste om 18:00 (in het donker) uit mijn werk. Ik zag op de stoep een klein meisje fietsten zonder lichtjes en zonder ouder. Ik ging langzamer fietsen om te kijken of er toch niet een ouder achter aan kwam.
Maar dat was niet het geval. Ik keek naar haa, en zei haar gedag. Ik vroeg: moet je naar huis? Nee antwoordde ze, ik moet naar de supermarkt.
Ik vroeg haar of ze alleen moest gaan, en zij antwoordde ja. Ik vroeg haar of haar dat ging lukken en ook daar antwoordde ze ja op. Dus ik zei haar voorzichtig te zijn. Ze moest oversteken op een druk kruispunt waar de grens van 50 k/m naar 30 k/m veranderd, dus ik heb gewacht tot ze was overgestoken.
Daarna fietste ik verder met een vreemd en niet fijn gevoel. Had ik moeten aanbieden om mee te gaan? Had ik moeten wachten bij de supermarkt? Haar thuis moeten brengen? Ik weet het even niet. Maar hoe verder ik fietste hoe naarder ik me ging voelen eigenlijk.
Eigenlijk heb ik best spijt dat ik niet even mee ben gefietst. Aan de andere kant is dit natuurlijk niet mijn verantwoordelijkheid, maar ik vond het ook erg aandoenlijk en zielig, en ook onveilig. Ik vind het eigenlijk echt niet kunnen.
Ik voel me nu rot om dat ik niet meer hulp heb geboden en het zit me niet lekker. Ik weet ook niet zo goed waarom ik niet mee ben gefietst. Ik was vol verbazing en wist op dat moment even niet waar ik goed aan deed?
Even voor een duidelijk beeld het meisje fietste op een fiets in de zelfde maat als mijn dochter van 4. Ze leek in de eerste instantie 4 jaar. Maar toen ik haar aansprak veranderde mijn gedachte en gok ik dat ze ongeveer 5 was, ze was nog erg klein maar sprak goed.
Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, maar mocht zoiets weer eens voorkomen wat kan ik dan het best doen? Ik weet ook dat ouders hier snel op hun teentjes zijn getrapt en snel iets als “bemoeien” zien. Alleen veiligheid gaat natuurlijk voorop, want ik vind dit toch echt niet kunnen, zo’n jong klein meisje alleen naar de winkel in het donker. Mijn dochter van 7,5 mag niet eens meer buiten spelen zodra het schemerig begint te worden…
Maar dat was niet het geval. Ik keek naar haa, en zei haar gedag. Ik vroeg: moet je naar huis? Nee antwoordde ze, ik moet naar de supermarkt.
Ik vroeg haar of ze alleen moest gaan, en zij antwoordde ja. Ik vroeg haar of haar dat ging lukken en ook daar antwoordde ze ja op. Dus ik zei haar voorzichtig te zijn. Ze moest oversteken op een druk kruispunt waar de grens van 50 k/m naar 30 k/m veranderd, dus ik heb gewacht tot ze was overgestoken.
Daarna fietste ik verder met een vreemd en niet fijn gevoel. Had ik moeten aanbieden om mee te gaan? Had ik moeten wachten bij de supermarkt? Haar thuis moeten brengen? Ik weet het even niet. Maar hoe verder ik fietste hoe naarder ik me ging voelen eigenlijk.
Eigenlijk heb ik best spijt dat ik niet even mee ben gefietst. Aan de andere kant is dit natuurlijk niet mijn verantwoordelijkheid, maar ik vond het ook erg aandoenlijk en zielig, en ook onveilig. Ik vind het eigenlijk echt niet kunnen.
Ik voel me nu rot om dat ik niet meer hulp heb geboden en het zit me niet lekker. Ik weet ook niet zo goed waarom ik niet mee ben gefietst. Ik was vol verbazing en wist op dat moment even niet waar ik goed aan deed?
Even voor een duidelijk beeld het meisje fietste op een fiets in de zelfde maat als mijn dochter van 4. Ze leek in de eerste instantie 4 jaar. Maar toen ik haar aansprak veranderde mijn gedachte en gok ik dat ze ongeveer 5 was, ze was nog erg klein maar sprak goed.
Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, maar mocht zoiets weer eens voorkomen wat kan ik dan het best doen? Ik weet ook dat ouders hier snel op hun teentjes zijn getrapt en snel iets als “bemoeien” zien. Alleen veiligheid gaat natuurlijk voorop, want ik vind dit toch echt niet kunnen, zo’n jong klein meisje alleen naar de winkel in het donker. Mijn dochter van 7,5 mag niet eens meer buiten spelen zodra het schemerig begint te worden…
vrijdag 2 januari 2026 om 23:31
nausicaa schreef: ↑02-01-2026 22:20Dan weet je in ieder geval of de ouders zich rotschrokken en kind helemaal niet weg mocht, of dat ze het wel prima vinden allemaal. Een kind dat er een keer vandoor gaat lijkt me geen zaak voor veilig thuis. Je kunt het kind vragen hoe oud het is, etc. Dit is echt een geval ‘je hebt totaal geen idee of er een onveilige thuis situatie is’ niet ‘je hebt een sterk vermoeden’. Het enige wat in deze situatie volgens iedereen echt onveilig was, is het ontbreken van licht. En om nou voor elke minderjarige fietser zonder licht veilig thuis te gaan bellen….
Je merkt hier al dat echt lang niet iedereen het zo overduidelijk dramatisch vindt.
Dan heb je echt niet goed gelezen hoor.
zaterdag 3 januari 2026 om 00:23
zaterdag 3 januari 2026 om 13:12
Nogmaals: we wèten helemaal niet of kind 5 was, dat is een schatting van TO. We weten ook helemaal niet of de ouders het allemaal prima vonden of dat kind er even vandoor is gegaan. Dus om nou meteen te roepen dat het onveilige ouders betreft is nogal wat bruggen te ver. (En nee, mocht kind er vandoor gegaan zijn, maakt dat ouders ook nog niet onverantwoordelijk, alleen hier schreven al drie mensen dat hen dat ook eens gebeurd was, en dat zijn volgens mij verder prima ouders. Als het jou nooit gebeurd is: gefeliciteerd, je hebt een kind zoals het mijne die dat gewoon niet doet. Maar niemand heeft een 5 of 6 jarige letterlijk 24/7 in het oog.)Toetie schreef: ↑03-01-2026 00:23Nee inderdaad, dat je een 5 jarige alleen naar de winkel laat gaan vind ik al tamelijk bizar. Maar dan ook nog in het donker alleen op de fiets zonder licht; daarvoor zou ik dus echt wel de politie inschakelen omdat het in mijn ogen getuigt van onverantwoord ouderschap (understatement).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in