Kind 6 jaar slechte eter: tips gevraagd

04-09-2025 10:18 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Mijn zoon van 6 jaar is een moeilijke eter. Het is niet dat hij veel dingen niet lust, maar hij lijkt vaak geen zin of “tijd” te hebben om te eten en raakt snel afgeleid. Er staat geen tv aan tijdens het eten en er is geen speelgoed bij de hand, maar toch zoekt hij steeds smoezen om niet te eten. Hij zegt bijvoorbeeld dat hij buikpijn heeft (wil erna wel snoep/koek), dat hij moe is, of gaat spelen met zijn vork of “werk zoeken in huis” om onder het eten uit te komen.

Tijdens het eten moeten wij voortdurend aansporen met opmerkingen als “neem een hapje” of “kom, eet eens door”. Dit is niet alleen thuis een probleem; op school duurt het volgens zijn juf ook erg lang voordat hij zijn boterhammen eet, en ook daar moet hij telkens aangespoord worden.

Afgelopen maandag is zijn juf naar zijn vader (mijn ex) gekomen om aan te geven dat onze zoon erg langzaam at (steeds aangespoord moest worden) en uiteindelijk dus zijn brood met vlees weer mee naar huis nam.
Zijn vader stelde dinsdag voor om ‘s ochtends vlees op brood te geven, zodat hij op school brood met zoet kan eten (dit vind hij lekkerder en gaat vaak op. Ik vond dit op zich een goed idee, maar de ochtenden gisteren en vandaag verliepen moeizaam: het duurde een uur aan tafel waarin hoj slechts drie hapjes at… en dus met weinig eten op naar school ging. Dit leidt tot strijd, boosheid en verdriet bij zowel hem als ons. Ik heb mijn stem verheft en voel me daar enorm schuldig over; hij raakte zichtbaar aangedaan, en heb hem met dat gevoel naar school moeten brengen.

We maken ons zorgen omdat hij zo weinig lijkt te eten, vooral brood en vlees, terwijl hij fruit en groenten wel goed eet. In het verleden is hij twee keer niet lekker geweest door simpelweg te weinig gegeten te hebben.
We willen niet steeds strijd moeten voeren rond eten, maar hij moet natuurlijk wel voldoende binnenkrijgen (hij is te licht en klein). Tegelijkertijd willen we geen negatieve associatie met eten creëren.

Heeft iemand tips of adviezen hoe we dit kunnen aanpakken?

Alvast bedankt!
Frizz schreef:
04-09-2025 19:01
Wat ouderwets. Alsof je daar geen gezonde varianten van kan maken.
Off-topic: ik snap op zich wel dat ze dat niet fijn vinden. Mijn kind weet ook altijd precies te vertellen wie er 'een koekje' bij zich had in plaats van fruit. Een 6-jarige ziet het verschil tussen een verantwoorde bananenmuffin en een gewone muffin natuurlijk niet (en de leerkracht kan ook niet in 1 oogopslag zien welke ingrediënten er in een baksel zitten). Natuurlijk kan een ogenschijnlijk 'gezonde' boterham ook witbrood met roomboter en smeerkaas zijn ipv volkorenbrood met halvarine en zuivelspread, maar dan zorgt het in ieder geval niet voor gedoe in de klas.

On-topic:
Dat onrustige herken ik wel, ik verbaas me altijd over kinderen die niet 3x van hun stoel vallen, drumsessies starten of opspringen omdat ze iets interessant zien haha. Wij hebben inmiddels gewoon geaccepteerd dat het zo gaat. Wel hebben we nu de afspraak dat van tafel = klaar met eten. Dus als kind opspringt zeggen we: "Ben je klaar? Als je weggaat ruim ik af he.". Dat werkt wel. Ook merken we dat het erger is als wij met elkaar of met anderen aan tafel bezig zijn. Ik probeer dus bewust kind bij het gesprek te betrekken of speel een raadspelletje, zodat blijven zitten boeiend genoeg is.

Ook eet een van onze kinderen weinig dierlijke producten i.v.m. allergieën. De diëtist gaf aan dat dit niet erg is, mits er via een andere weg genoeg eiwitten binnenkomen. Dus weinig vlees en brood zou ik geen punt van maken als je kind verder wel eieren/noten/zuivel en rijst/pasta/muesli/etc lust.

Bekenden hebben een zeer trage eter (categorie een boterham duurt een uur). Zij geven kind standaard wat te eten bij thuiskomst.

Ik zou je kind dus gewoon extra fruit meegeven voor de kleine pauze en zowel bij het ontbijt en op school beleg dat snel(ler) op gaat. Hier eten ze nooit vlees op brood en ze leven nog. ;) Ik snap dat je niet alleen maar jam of appelstroop ofzo wil geven, maar er zijn genoeg andere opties dan dat of vlees. Lust hij bijvoorbeeld houmous, pindakaas/notenpasta, groentespread, hüttenkäse/zuivelspread/smeerkaas/gewone kaas/rookkaas?
amaryllis wijzigde dit bericht op 04-09-2025 23:42
11.77% gewijzigd
Je leert kinderen op die leeftijd toch op zichzelf te letten? En dat elk gezin andere regels en gewoonten heeft? En dat niet alles is wat het op het eerste oog lijkt?

Gemiste kans hoor als je dat teniet doet met ‘iedereen moet brood eten’.
Merys schreef:
04-09-2025 21:29
Mag je belerend vinden, ik vind het echt klipklare onzin om met een kind dat redelijk normaal eet, alleen geen brood blieft naar een logopedist te hollen.
Dat is niet haar belangrijkste vraag. overgrootste gedeelte van haar vraag gaat over de moeite die het kost om aan het eten te blijven etc, ook avondeten. Pas laatste alinea gaat over brood.

Ik ben wel benieuwd hoe lang haar kind er over doet. Hier was het lunch 45 tot een uur. Avondeten minimaal 1,5 uur. Anders werd het midden in de nacht opstaan want honger. Niet lekker worden overdag zoals bij TO kind. Met ontbijt erbij was mijn kind zo'n 3,5 uur bezig om de standaard maaltijden weg te werken. Met wat tips en oefening gaat nu alles er gewoon in en hebben we tijd over om te spelen of andere dingen te doen. En hij heeft er ook energie voor.

Opmerking van coeliakie van andere forummer is misschien ook nog een interessante om even op in te hak(k)en. .
Kind lust, als ik het goed begrijp, alleen geen brood met vleeswaren en is niet een al te snelle eter? Dan valt het toch reuze mee qua het zijn van een moeilijke eter?
‘s Morgens een boterham met zoet beleg of ander ontbijt, maar net wat hij lekker vindt. En verder er niet een al te groot ding van maken.
Mijn kind was (is) ook een langzame eter en bij haar hielp het juist om dan wel voor de tv te eten. Dan at ze namelijk zonder er echt erg in te hebben. Of we deden stomme wedstrijdjes: spaghetti slurpen, gekke dingen eten. Sloeg nergens op en het zal misschien niet pedagogisch het meest verantwoord zijn maar ze at wel door dan.
Frizz schreef:
04-09-2025 23:21
Je leert kinderen op die leeftijd toch op zichzelf te letten? En dat elk gezin andere regels en gewoonten heeft? En dat niet alles is wat het op het eerste oog lijkt?

Gemiste kans hoor als je dat teniet doet met ‘iedereen moet brood eten’.
Thuis wel ja, maar onze school hanteert een gezond voedingsbeleid. De regel op school is dus dat kinderen fruit meenemen voor de kleine pauze en iets voedzaams voor de lunch.

Ze zullen een kind niet naar huis sturen of honger laten lijden als het met een koekje (een vierjarige kan je de keuzes van de ouders niet aanrekenen vind ik en zij gelukkig ook ;) ), maar ze zijn er (ook terecht vind ik) niet per se blij mee als een deel van de klas een (on)gezond cakeje eet als de rest aan de appel zit. Het is natuurlijk anders als er een reden voor is en het afgestemd is.

Het was bij ons op de basisschool ook wel een ding welke snack je mee had en sommige kinderen werden er ook echt mee gepest dat ze goedkope droge crackers mee hadden ipv een Snelle Jelle. Kan je je kind uiteraard ook mee leren omgaan.
Aneso schreef:
04-09-2025 23:29
Mijn kind was (is) ook een langzame eter en bij haar hielp het juist om dan wel voor de tv te eten. Dan at ze namelijk zonder er echt erg in te hebben. Of we deden stomme wedstrijdjes: spaghetti slurpen, gekke dingen eten. Sloeg nergens op en het zal misschien niet pedagogisch het meest verantwoord zijn maar ze at wel door dan.
Haha, dat doen wij ook inderdaad. Had ik net niet aan gedacht. Soort Amerikaanse hamburger contest, maar dan met worteltjes.

En ik laat de groente soms praten. Dan vragen ze of ze van de glijbaan mogen (naar de maag) of mopperen juist dat ze niét opgegeten willen worden, of het zijn raketten die opstijgen en 'per ongeluk' de mond in vliegen. Al denk ik niet dat dit na de peuter/kleuterleeftijd ook nog werkt. :P
amaryllis wijzigde dit bericht op 04-09-2025 23:40
9.17% gewijzigd
Amaryllis schreef:
04-09-2025 23:36
Haha, dat doen wij ook inderdaad. Had ik net niet aan gedacht. Soort Amerikaanse hamburger contest, maar dan met worteltjes.

En ik laat de groente soms praten. Dn vragen ze of ze van de glijbaan mogen (naar de maag) of mopperen juist dat ze niét opgegeten willen worden, of het zijn raketten die opstijgen en 'per ongeluk' de mond in vliegen. Al denk ik niet dat dit na de peuter/kleuterleeftijd ook nog werkt. :P
Haha wel heel leuk!
Rilena schreef:
04-09-2025 23:39
Haha wel heel leuk!
Haha klopt, en vermoeiend. Wil je net een hap nemen, kan je met je ene hand kind 1 opvangen dat van de stoel valt in een poging een vlieg te vangen en met de andere een doperwt door de ruimte laten vliegen voor kind 2. Alles is een fase zullen we maar zeggen. ;)
Amaryllis schreef:
04-09-2025 23:50
Haha klopt, en vermoeiend. Wil je net een hap nemen, kan je met je ene hand kind 1 opvangen dat van de stoel valt in een poging een vlieg te vangen en met de andere een doperwt door de ruimte laten vliegen voor kind 2. Alles is een fase zullen we maar zeggen. ;)
Hier zijn ze inmiddels 18 en 14 en eten is een stuk rustiger geworden. Nog even volhouden! ;-)
Amaryllis schreef:
04-09-2025 23:32
Thuis wel ja, maar onze school hanteert een gezond voedingsbeleid. De regel op school is dus dat kinderen fruit meenemen voor de kleine pauze en iets voedzaams voor de lunch.

Ze zullen een kind niet naar huis sturen of honger laten lijden als het met een koekje (een vierjarige kan je de keuzes van de ouders niet aanrekenen vind ik en zij gelukkig ook ;) ), maar ze zijn er (ook terecht vind ik) niet per se blij mee als een deel van de klas een (on)gezond cakeje eet als de rest aan de appel zit. Het is natuurlijk anders als er een reden voor is en het afgestemd is.

Het was bij ons op de basisschool ook wel een ding welke snack je mee had en sommige kinderen werden er ook echt mee gepest dat ze goedkope droge crackers mee hadden ipv een Snelle Jelle. Kan je je kind uiteraard ook mee leren omgaan.

Dan moet je als school toch iets aan dat pesten doen en niet de regels omtrent tussendoortjes strenger maken?

En wat hield pesten dan in? Werden er lang na het moment van eten en drinken nog opmerkingen gemaakt of benoemden anderen kinderen wat ze zagen tijdens het eten?

Met beide moet je iets als school, maar kinderen zijn nog heel ongeremd dus als ze koek zien zullen ze dat benoemen als het niet zou mogen volgens het beleid. Dat is niet meteen pesten.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Amaryllis schreef:
04-09-2025 23:32

Dan moet je als school toch iets aan dat pesten doen en niet de regels omtrent tussendoortjes strenger maken?

En wat hield pesten dan in? Werden er lang na het moment van eten en drinken nog opmerkingen gemaakt of benoemden anderen kinderen wat ze zagen tijdens het eten?

Met beide moet je iets als school, maar kinderen zijn nog heel ongeremd dus als ze koek zien zullen ze dat benoemen als het niet zou mogen volgens het beleid. Dat is niet meteen pesten.
Frizz schreef:
04-09-2025 22:46
Jeetje dat verwacht je toch ook niet? Wat goed dat je dit deelt!
Nee, wij waren ook onwijs verbaasd. Heb me in het begin ook echt schuldig gevoeld dat ik de buikpijn niet eerder serieus nam. Want ja ze wilde wel een toetje.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Boardbabe82 schreef:
05-09-2025 06:09
Nee, wij waren ook onwijs verbaasd. Heb me in het begin ook echt schuldig gevoeld dat ik de buikpijn niet eerder serieus nam. Want ja ze wilde wel een toetje.
Bij ons was hetzelfde verhaal met lactose en buikpijn. Jarenlang melk(producten) gegeven...
Verbena schreef:
05-09-2025 05:20

Pfff, hoe het schoolbeleid zat weet ik allemaal niet meer precies hoor. Het gaat hier om jaren '90 he, niet nu. Toen was er nog geen voedingsbeleid en bestonden traktaties uit zakjes chips aan dropveters. ;)

Ik ben zelf wel voorstander van het afschaffen van traktaties trouwens. Voor mezelf vooral om ongezonde snacks en plastic zooi-orgies tegen te gaan. Maar in het algemeen vind er wel wat voor te zeggen om ongelijkheid minder 'in your face' te maken voor de kinderen waar geen geld is voor traktaties.

Het was in ieder geval niet echt pesten in de zin van openlijk onaardig doen. Het was niet zo dat er door de klas gegild werd 'haha, Lisa heeft weer crackers mee want ze hebben geen geld', maar eerder dat als Lisa haar cracker wilde delen niemand hoefde want "niet lekker" en "kun je je papa en mama niet vragen of ze ook iets lekkers kopen dan?". (Pas als volwassene realiseer je je dan wat het prijsverschil is als je dat elke dag moet kopen en dat niet iedereen dat kan).

Pesten los je vaak niet op door de openlijke uiting te verbieden. Uit eigen ervaring weet ik dat het dan gewoon subtieler wordt of uit het zicht voortgezet wordt.
Ach , geef hem dan gewoon 2x brood met zoet. Dat boterhamvlees is uiteindelijk ook allesbehalve gezond.

Ik at als kind jarenlang alleen maar honing op mijn boterham. En dan ook letterlijk nooit iets anders. Is ook goed gekomen.
Amaryllis schreef:
05-09-2025 08:59
Pfff, hoe het schoolbeleid zat weet ik allemaal niet meer precies hoor. Het gaat hier om jaren '90 he, niet nu. Toen was er nog geen voedingsbeleid en bestonden traktaties uit zakjes chips aan dropveters. ;)

Ik ben zelf wel voorstander van het afschaffen van traktaties trouwens. Voor mezelf vooral om ongezonde snacks en plastic zooi-orgies tegen te gaan. Maar in het algemeen vind er wel wat voor te zeggen om ongelijkheid minder 'in your face' te maken voor de kinderen waar geen geld is voor traktaties.

Het was in ieder geval niet echt pesten in de zin van openlijk onaardig doen. Het was niet zo dat er door de klas gegild werd 'haha, Lisa heeft weer crackers mee want ze hebben geen geld', maar eerder dat als Lisa haar cracker wilde delen niemand hoefde want "niet lekker" en "kun je je papa en mama niet vragen of ze ook iets lekkers kopen dan?". (Pas als volwassene realiseer je je dan wat het prijsverschil is als je dat elke dag moet kopen en dat niet iedereen dat kan).

Pesten los je vaak niet op door de openlijke uiting te verbieden. Uit eigen ervaring weet ik dat het dan gewoon subtieler wordt of uit het zicht voortgezet wordt.

Dan kun je als school dus ruilen verbieden. De school waar ik kort vrijwilliger was voor de overblijf deed dat dus.

Er wordt geen eten geruild. Iedereen krijgt van zijn ouders mee, wat zijn ouders gezond of goed voor hem vinden dus iedereen eet zijn eigen eten. Werkte prima voor iedereen. Ook geen gezeur van ouders dat fruit voor koek geruild kon worden.
Verbena schreef:
06-09-2025 08:37
Dan kun je als school dus ruilen verbieden. De school waar ik kort vrijwilliger was voor de overblijf deed dat dus.

Er wordt geen eten geruild. Iedereen krijgt van zijn ouders mee, wat zijn ouders gezond of goed voor hem vinden dus iedereen eet zijn eigen eten. Werkte prima voor iedereen. Ook geen gezeur van ouders dat fruit voor koek geruild kon worden.
Dat kan natuurlijk en het was bij ons ook verboden. Maar als de juf bezig is met een ander kind, kun je prima even snel van koekje ruilen. ;-) En in de '90s was er ook minder aandacht voor gezonde voeding en werd een Evergreen als gezond tussendoortje gezien.

Het is goed dat scholen beleid hebben, begrijp me niet verkeerd, maar het is een illusie dat als een school regels heeft over pesten of voeding dat alle kinderen (en ouders ;) ) zich daar dan zonder meer aan houden of dat het na een preek in de klas opgelost is.

Het idee van voedingsbeleid op scholen is natuurlijk vooral om kinderen een goede basis mee te geven qua gezond eten, ook als je ouders dat zelf niet uit zichzelf kunnen of willen overbrengen op hun kinderen. Kan je van alles van vinden, maar als je kind op zo'n school zit is heb je je daar aan te houden vind ik.

Al lijkt het me wel lastig als je kind niet in het systeem past, bijvoorbeeld omdat het langzamer eet of geen brood lust, zoals het kind van TO.
Amaryllis schreef:
06-09-2025 09:13
Dat kan natuurlijk en het was bij ons ook verboden. Maar als de juf bezig is met een ander kind, kun je prima even snel van koekje ruilen. ;-) En in de '90s was er ook minder aandacht voor gezonde voeding en werd een Evergreen als gezond tussendoortje gezien.

Het is goed dat scholen beleid hebben, begrijp me niet verkeerd, maar het is een illusie dat als een school regels heeft over pesten of voeding dat alle kinderen (en ouders ;) ) zich daar dan zonder meer aan houden of dat het na een preek in de klas opgelost is.

Het idee van voedingsbeleid op scholen is natuurlijk vooral om kinderen een goede basis mee te geven qua gezond eten, ook als je ouders dat zelf niet uit zichzelf kunnen of willen overbrengen op hun kinderen. Kan je van alles van vinden, maar als je kind op zo'n school zit is heb je je daar aan te houden vind ik.

Al lijkt het me wel lastig als je kind niet in het systeem past, bijvoorbeeld omdat het langzamer eet of geen brood lust, zoals het kind van TO.

Als er beleid is, geldt het voor iedereen, dus moet je je er aan houden.

Als het beleid aantoonbaar krom is niet je niet je graag proberen te halen via de lunchtrommel van je kind maar het spelen via de mr. En zo ver zou ik inderdaad gaan als er beleid is wat kant nog wal raakt.

Als een pakje van twee Liga Milkbreak wel mag en een trommeltje met twee Nizzabiscuits niet omdat daar suiker op zit dan kloppen de criteria echt niet. Ik ga mijn kind geen ongezonder eten mee geven omdat de school geen idee heeft van gezond.
Geef hem dan iets mee wat hij wel lust. Zo simpel kan het zijn.

Ik vervloek nog steeds mijn oude school met het verplichte dagelijkse melk (is goed voor elk) beker. Ik heb nooit melk gelust. Ik liet het dan ook staan. Weigerde in alle toonaarden het te drinken. Met als resultaat dat ik op vrijdagmiddag met 5 bekers melk zat die de hele week in het (warme) raam hadden gestaan en ik niet het weekend in mocht voor ik het had opgedronken. Maar ook dat weigerde ik.

Dat waren lange vrijdagen voor mij en de leerkracht.

Het was verplicht, mijn ouders moesten er ook voor betalen en hebben zoveel geprobeerd om mij wat anders te mogen laten drinken maar school weigerde dat. Want was niet eerlijk voor de andere kindjes als ik een pakje appelsap dronk ofzo.
Dit was een jarenlange strijd.
En dan denk ik, wat doe je een kind aan?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven