Kind aanwezig bij de bevalling

27-07-2011 19:49 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om een ander topic niet te bevuilen start ik hier even een nieuwe.

Door omstandigheden is mijn oudste (toendertijd 1 dag 4 jaar) bij de bevalling van de jongste geweest.

Hij werd dinsdag vier jaar en mocht woensdag voor het eerst naar school. Ik was toen al een paar dagen overtijd van de tweede. Die woensdag was hij zo moe van zijn verjaardag en zijn eerste schooldag dat hij om twee uur op de bank in slaap viel. Hij werd wakker om zes uur toen de verloskundige langskwam. Zij kwam voor een controle omdat ik dacht dat ik vruchtwater verloor. Maar nee alles zat nog "potdicht" en het kon nog wel een week duren. Dus niks aan de hand en niks geregeld qua opvang voor de oudste.

De bevalling van de oudste duurde vanaf de eerste wee 32 uur, dus wij dachten ook: als de bevalling begint hebben we tijd zat om opvang te regelen. Hij zou dan naar mijn zus kunnen.

Lang verhaal in het kort: Om 20:15 uur breken mijn vliezen en twee en een half uur later was onze jongste geboren. Alles ging zo ontzettend snel dat we geen tijd hadden om iets te regelen. Oudste had dus heel de middag liggen slapen en was klaarwakker.

Uiteindelijk, na snel overleg met de verloskundige, is hij aan het hoofdeind van ons bed komen zitten en heeft alles van dichtbij meegemaakt.

Een bijzondere ervaring waar hij verder nooit last van heeft gehad. Halverwege zei hij wel:"die baby komt helemaal niet uit je buik" maar dat vond ik wel grappig. Hij heeft ook gezien dat ik gepoept had en dat vind ik dan weer helemaal niet grappig! Het is nu zes jaar later en daar heeft hij het soms nog wel eens over.

Ik zou er zelf niet bewust voor kiezen om hem erbij te laten zijn maar op deze manier was het wel heel bijzonder en goed te doen.
Ik vind het persoonlijk niets voor een kind, al dat natuurgeweld en al dat bloed en smurrie en ik vind het eigenlijk ook geen prettig idee dat een jong kind zijn moeder in zoveel pijn zie.
Ik ken ook iemand waarbij de "oudste" van 3 geloof ik de bevalling van zijn zusje heeft bijgewoond. Kind heeft het er idd wel een tijdje af en toe over gehad, maar hij heeft e rniets aan over gehouden. Kinderen zien datt gelukkig iets anders dan wij, want wij weten iets beter wat een bevalling inhoudt
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Soms heb je geen keuze, een vriendin van mij was zwanger van haar derde, haar twee oudere kinderen waren bij de bevalling omdat die zo snel ging dat zelfs de verloskundige nog moest komen. Ze was 38 weken zwanger.
Mooi verhaal. Ik zou er niet voor kiezen maar goed dat hebben jullie ook niet gedaan. Grappig dat hij dat zei, dat baby's dus niet uit de buik komen.
Het lijkt me traumatisch voor een kind, helemaal omdat ze kunnen zien dat de moeder pijn heeft.

Ik zou er nooit voor kiezen.
Uiteindelijk, na snel overleg met de verloskundige, is hij aan het hoofdeind van ons bed komen zitten en heeft alles van dichtbij meegemaakt.

Waarom in godsnaam?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Is dat dezelfde zoon die nog steeds bij jullie in bed ligt?
quote:calvijn1 schreef op 27 juli 2011 @ 20:05:

Waarom in godsnaam?Omdat toen de verloskundige kwam ik al 9 cm ontsluiting had en niks meer kon regelen omdat ik te druk bezig was met de bevalling.
Inderdaad, soms heb je geen keuze, maar ik vind het behoorlijk heftig voor een kind.
quote:Sam32 schreef op 27 juli 2011 @ 20:05:

Het lijkt me traumatisch voor een kind, helemaal omdat ze kunnen zien dat de moeder pijn heeft.

Ik zou er nooit voor kiezen.Nee was niet traumatisch voor hem en ik lijd ook pijn in stilte dus dat het pijn deed heeft hij volgens mij helemaal niet in de gaten gehad
quote:calvijn1 schreef op 27 juli 2011 @ 20:07:

Is dat dezelfde zoon die nog steeds bij jullie in bed ligt?Shit weet je dat nog? Ik maak wel een vreemde indruk vrees ik maar ik ben echt heel normaal hoor. Wel wat flexibeler dan de gemiddelde mens denk ik.
quote:maze schreef op 27 juli 2011 @ 20:09:

[...]

Omdat toen de verloskundige kwam ik al 9 cm ontsluiting had en niks meer kon regelen omdat ik te druk bezig was met de bevalling.Maar waarom niet met een berg speelgoed of boekje in zijn eigen kamer gezet?
quote:maze schreef op 27 juli 2011 @ 20:10:

[...]

Nee was niet traumatisch voor hem en ik lijd ook pijn in stilte dus dat het pijn deed heeft hij volgens mij helemaal niet in de gaten gehadMijn oudste was dan wel niet bij mijn bevalling en als ik in november voor de 3e ga bevallen, wil ik ze ook niet om me heen hebben. Maar ik denk niet dat het er traumatisch uitgezien zou hebben qua pijn, ik heb ook niet lopen gillen en kreunen en zo. Maar qua bloed en troep en alles, zou ik het geen fijn idee vinden.
quote:maze schreef op 27 juli 2011 @ 20:11:

[...]

Shit weet je dat nog? Ik maak wel een vreemde indruk vrees ik maar ik ben echt heel normaal hoor. Wel wat flexibeler dan de gemiddelde mens denk ik.

Haha, niets aan de hand hoor

Ik geloof zeker dat je normaal bent en een hele lieve moeder

Je bent iig lekker flexibel
Ik had toch maar even beneden een filmpje op gezet en hem voor de tv gezet. Het is 'goed' gegaan maar had ook traumatisch kunnen worden.

Maar thanks for sharing.
Ik vind het op zich wel mooi hoor, nu zo achteraf nu het goed is gegaan. Maar in het geval van paniek, baby zit klem oid kan het heel anders zijn. Op zich kan een kind van 4 toch best even alleen spelen op zijn kamer?

(heeft alleen een baby van bijna 1, geen idee)
Dat had ik ook zeker niet zo gedaan. Misschien had je een buurvrouw even kunnen vragen om een uurtje op hem te passen?
Ik moest zo lachen om het poepverhaal. Sorry.

Had ik even nodig zo'n verhaal.

Ik zou er zelf ook niet voor kiezen,maar zoals je zegt; je had geen andere mogelijkheid.

Zelf moet ik er niet aan denken. Ik weet nog dat ik een keer de badkamer inliep waar mijn vader stond te piesen. Ik was toen 6 jaar. Nou.. ik herinner het me nog alsof het net gebeurt is. Brr..
quote:katrien_duck schreef op 27 juli 2011 @ 20:13:

[...]

Maar waarom niet met een berg speelgoed of boekje in zijn eigen kamer gezet?Geen tijd voor plus niet aangedacht op dat moment. Weet ook niet of dat zo slim is: er gebeurt van alles in huis en kind moet dan in zijn eigen kamer blijven, waar hij anders ook weinig op speelt.
quote:calvijn1 schreef op 27 juli 2011 @ 20:16:

[...]

Haha, niets aan de hand hoor

Ik geloof zeker dat je normaal bent en een hele lieve moeder

Je bent iig lekker flexibel

Gelukkig

en net zoals met dat andere onderwerp vind ik het wel leuk om er over in discussie te gaan maar zal ik wel achter mijn standpunt blijven.

Dit topic was ook eigenlijk niet bedoeld als discussie maar als een antwoord op een vraag van iemand in een ander topic.
quote:amalia schreef op 27 juli 2011 @ 20:17:

Ik had toch maar even beneden een filmpje op gezet en hem voor de tv gezet. Het is 'goed' gegaan maar had ook traumatisch kunnen worden.

Maar thanks for sharing.

Met negen centimeter ontsluiting en een weeenstorm loop je niet meer zo makkelijk naar beneden.

En bevallingsverhalen zijn altijd leuk om te delen toch
quote:liebling schreef op 27 juli 2011 @ 20:20:

Zelf moet ik er niet aan denken. Ik weet nog dat ik een keer de badkamer inliep waar mijn vader stond te piesen. Ik was toen 6 jaar. Nou.. ik herinner het me nog alsof het net gebeurt is. Brr..
Hmm nee, ik had het kind idd bij de buren gedropt. Het is nu goed gegaan, maar stel dat je met gierende spoed naar het ziekenhuis had gemoeten vanwege bloedverlies oid, best traumatisch..
Ik snap niet dat iedereen hier met allerlei opties aankomt als 'met speelgoed in zijn kamer zetten', 'de buurvrouw vragen', enzovoort. Ze had 9 centimeter ontsluiting op dat moment! Alsof je dan nog in staat bent om nog even van alles te regelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven