Kind aanwezig bij de bevalling

27-07-2011 19:49 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om een ander topic niet te bevuilen start ik hier even een nieuwe.

Door omstandigheden is mijn oudste (toendertijd 1 dag 4 jaar) bij de bevalling van de jongste geweest.

Hij werd dinsdag vier jaar en mocht woensdag voor het eerst naar school. Ik was toen al een paar dagen overtijd van de tweede. Die woensdag was hij zo moe van zijn verjaardag en zijn eerste schooldag dat hij om twee uur op de bank in slaap viel. Hij werd wakker om zes uur toen de verloskundige langskwam. Zij kwam voor een controle omdat ik dacht dat ik vruchtwater verloor. Maar nee alles zat nog "potdicht" en het kon nog wel een week duren. Dus niks aan de hand en niks geregeld qua opvang voor de oudste.

De bevalling van de oudste duurde vanaf de eerste wee 32 uur, dus wij dachten ook: als de bevalling begint hebben we tijd zat om opvang te regelen. Hij zou dan naar mijn zus kunnen.

Lang verhaal in het kort: Om 20:15 uur breken mijn vliezen en twee en een half uur later was onze jongste geboren. Alles ging zo ontzettend snel dat we geen tijd hadden om iets te regelen. Oudste had dus heel de middag liggen slapen en was klaarwakker.

Uiteindelijk, na snel overleg met de verloskundige, is hij aan het hoofdeind van ons bed komen zitten en heeft alles van dichtbij meegemaakt.

Een bijzondere ervaring waar hij verder nooit last van heeft gehad. Halverwege zei hij wel:"die baby komt helemaal niet uit je buik" maar dat vond ik wel grappig. Hij heeft ook gezien dat ik gepoept had en dat vind ik dan weer helemaal niet grappig! Het is nu zes jaar later en daar heeft hij het soms nog wel eens over.

Ik zou er zelf niet bewust voor kiezen om hem erbij te laten zijn maar op deze manier was het wel heel bijzonder en goed te doen.
quote:Nova78 schreef op 29 juli 2011 @ 21:23:

[...]

Mijn man zag ze voor de bevalling en vroeg zich af of het luiers voor de baby waren En je hebt m maar in de waan gelaten?
quote:schaapwandel schreef op 28 juli 2011 @ 11:47:

Een bevalling is een natuurlijk iets. En kinderen kunnen over het algemeen meer hebben dan wij denken. Als het toevallig zo loopt dat er een kind bij aanwezig is, dan is dat maar zo. Ze zullen er echt geen trauma aan over houden en er zullen in hun leven nog wel gekkere dingen gebeuren.Als de bevalling tenminste normaal verloopt dan he? En dat weet je niet van te voren.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Popje1975 schreef op 29 juli 2011 @ 21:50:

[...]

En je hebt m maar in de waan gelaten? Ik moest alleen maar vreselijk lachen toen hij het vroeg.
quote:Popje1975 schreef op 29 juli 2011 @ 21:50:

[...]

En je hebt m maar in de waan gelaten?

Vond ze zelf ook enorm, en wist toen nog niet dat ik in de begindagen van die enorme kraamverbanden er twee tegelijk nodig had..

Moest bij de tweede ook in het ziekenhuis bevallen, begon s'avonds verloskundige gebeld die zou thuis komen kijken en dan mee gaan naar het ziekenhuis, toen bleek ik al 9 cm te hebben (eerste bevalling 24 uur dus verloskundige dacht alle tijd te hebben). Mijn oudste lag te slapen (2 jaar) en is er door heen geslapen, terwijl zijn slaapkamer grenst aan onze slaapkamer en aan de badkamer.
Tijdens mijn tweede bevalling, fijn thuis, ging het helemaal niet goed (na een normale ontsluiting en een normale twee uur persen, ook zo'n modelbevalling met volop 'gezelligheid').

En ben ik in vliegende vaart naar het ziekenhuis gebracht. Als in een film, met mensen die 'nu nu' riepen, een injectie, brancards, weet ik veel.

Het was hectisch, het was heel spannend, het was heel naar.

Waren wij even zielsblij dat we onze oudste een paar uur daarvoor hadden laten ophalen (want dat kan ook nog he, telefoontje van twee tellen, bij ons was het midden in de nacht).

Als volwassenen heb je maar te dealen met zo'n situatie natuurlijk, maar een kind kun je het niet aandoen. Hij had meegemoeten in de ambulance, de angst gezien.

Al is de kans gering dat dat gebeurt, hij is er altijd. Nergens voor nodig om een vierjarige aan dat kleine risico bloot te stellen als het heel makkelijk even anders kan.
En nu kwam hij heerlijk toen de baby er gezond en wel was, en alles veilig was, bij ons in bed kruipen. Vertrokken toen het goed ging met mama, lekker geslapen en gespeeld, terug toen het goed ging met mama én kleine zus.

Beter scenario kan ik me eigenlijk niet voorstellen waar het kind betreft.
Mijn idee Rococo!
Mijn dochter is bij allebei de bevallingen van haar broertje geweest..

Bewust gekozen, wilde het zelf graag en in overleg met de verloskundige die er goede ervaringen mee had vond ik het goed.

Wel ook mijn moeder de eerste keer erbij voor back-up( mocht het een heftige bedoeling worden, dan kon ze haar meenemen)

Tweede keer was ze ouder(15) en had ze geen back-up nodig.

Ze kijkt er zelf op terug als een mooie ervaring en vind het heel bijzonder haar beide broertjes te hebben zien geboren.

Maar ligt denk ik ook een beetje aan het kind, die inschatting moet je zorgvuldig maken en een plan B hebben.

Kan mij ook best voorstellen dat het te heftig is, daar heb ik met iedereen wel hele goede afspraken over gemaakt.
quote:iry schreef op 30 juli 2011 @ 01:36:

Mijn dochter is bij allebei de bevallingen van haar broertje geweest..

Bewust gekozen, wilde het zelf graag en in overleg met de verloskundige die er goede ervaringen mee had vond ik het goed.

Wel ook mijn moeder de eerste keer erbij voor back-up( mocht het een heftige bedoeling worden, dan kon ze haar meenemen)

Tweede keer was ze ouder(15) en had ze geen back-up nodig.

Ze kijkt er zelf op terug als een mooie ervaring en vind het heel bijzonder haar beide broertjes te hebben zien geboren.

Maar ligt denk ik ook een beetje aan het kind, die inschatting moet je zorgvuldig maken en een plan B hebben.

Kan mij ook best voorstellen dat het te heftig is, daar heb ik met iedereen wel hele goede afspraken over gemaakt.

't is bedoeNing.

Maar verder leuk verhaal hoor
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Ah ja, heftig is idd ook niet de bedoeling .

Maar weet het wel, is alleen automatisme omdat ik dat woord vaker typ ram ik het zonder na te denken uit mijn toetsenbord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven