kind van 2 nog aan de speen!1 hoe afleren???

08-06-2009 11:05 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn kind is net 2 maar haar speen wil ze maar niet wegdoen ,heb van alles geprobeerd..wie heeft ervaring en tips voor me???
Gewoon samen met haar weggooien of kapotknippen en zegggen dat ze een grote meid is.

En dat 's nachts ook volhouden en het dus bij alle spenen doen zodat je niet in een zwak moment toch nog naar de speen grijpt.

Het is even hard en je zult even moeten doorzetten, maar werkt wel.
Mijn dochter is ook net twee en verslaafd aan haar speen, dus ik lees mee.

Ik kreeg als tip van een vriendin: meegeven aan sinterklaas. Had bij haar goed geholpen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
jammer dat Sint pas weer in december langskomt, hihi...
Mijn ervaring is dat het het beste is om cold turkey te gaan. (Dus in een keer stoppen).

Dat geeft een paar dagen (en nachten) groot drama (dus zoek een geschikt moment!), maar werkt het snelst en is het duidelijkst voor je kind.

Het allerbelangrijkst is dat jij (en partner) er achter staat en voet bij stuk houdt. Dus gewoon alle spenen wegdoen, geen reserve houden, het is geen optie meer.

Als je na een paar uur drama tóch nog een speen geeft ben je heel onduidelijk naar je kind toe en leer je haar bovendien dat als ze maar lang genoeg volhoudt ze haar zin toch krijgt (en zal ze dat dus ook blijven doen).

Je kunt het stoppen van de speen van tevoren aankondingen en je kunt een soort ritueel maken van het wegdoen, maar ze is natuurlijk pas 2, dus ik zou er niet ál te veel van maken.

Afbouwen kan ook, zo van: eerst alleen maar 's nachts, dan alleen bij inslapen (en als ze in slaap gevallen is weg halen), dan stoppen. Maar mijn ervaring is dat het dan alleen maar moeilijker wordt om niet toch toe te geven, en de pijn voor het kind onnodig lang gerekt wordt.

In één keer stoppen vergt doorzettingsvermogen en geeft even drama, maar vaak is het kind er sneller aan gewend dan ouders van te voren dachten.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
speen alleen in bed, nergens anders ook niet voor een keertje omdat....

en als hij kapot is geen nieuwe meer. wel goed vertellen.

onze zoon beet zijn speen in een maand kapot en toen wist hij de gevolgen prima: mama nu geen nieuwe fop meer hè?!.

bij dochter(ze is al bijna 7) is het een stuk moeilijker die duimt. kan je moeilijk weg gooien zo'n duimpje.:-d
Er is zo'n stappenplan: stoppen-met-foppen. Google maar even. Het bestaat uit een boekje wat je kan bestellen. Aan het eind van het stappenplan (kost een paar dagen) stuurt het kindje de speen mee aan de fee en krijgt daar dan zelf een knuffel voor in de plaats.

Ik heb het zelf gedownload, maar ik vind deze methode meer voor iets oudere kindjes. MIjn zoon is ook 2,5 en heeft een erg liefdevolle verhouding met speen, helemaal in cominatie met knuffel. Om eerlijk te zeggen vind ik het zelf nog wel even lekker dat hij zo heerlijk tukt met die 2 dingen. Zodra het middagslaapje er hier aan gaat is het misschien wel een goed moment om met de speen te stoppen.
Ach, als ze 20 is doet ze dat niet meer denk ik, dus het zal zich vanzelf oplossen.

Als je haast hebt en zij niet dan zou ik een beloninkje uitloven bij goed gedrag. Natuurlijk niks zoets of fris' want anders staan dadelijk wel haar tanden recht maar zijn ze rot.
quote:nehna schreef op 08 juni 2009 @ 11:05:

mijn kind is net 2 maar haar speen wil ze maar niet wegdoen ,heb van alles geprobeerd..wie heeft ervaring en tips voor me???Aan een twee-jarige niet te veel vragen wat ze wil, maar gewoon doen wat jij wil. Speen weg dus.
Mijn oudste dochter kreeg vroeger alleen in bed een speen, uit bed kreeg ze die nooit, vlak voor haar derde verjaardag wilde ze ineens de speen niet meer, ze voelde zich er gewoon te groot voor, zonder dat wij daar wat van hadden gezegd. Mijn jongste dochter heeft nooit een speen gehad, maar die duimde en dat was een stuk moeilijker, maar die heeft tot haar negende in bed geduimd.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Lijkt me simpel. Gewoon zeggen dat ze geen speen meer krijgt (ik zou hem persoonlijk niet weggooien waar ze bij is, dat geeft hier bij 2 jarige zoon veel drama als ik iets weggooi wat bijvoorbeeld stuk is) en dat ook volhouden. Met een paar dagen is ze de speen waarschijnlijk vergeten.

Hier precies zo gedaan met de fles (tijdje terug alweer) en dit gaf geen enkel probleem.

En verder heeft een kind van 2 niet zoveel te willen. Jij wilt dat ze geen speen meer heeft dus heeft ze geen speen meer. Was alles maar zo simpel!
ik verwachtte ook groot drama bij het speen afleren. Zoon had hem alleen in bed en als hij erg moe was.

Hier beet zoon ze kapot. Ik heb hem gezegd dat ik geen nieuwe meer kon kopen, dus niet meer moest bijten. Prompt beet hij hem doormidden. In het kader van consequent zijn heb ik hem de speen in de prullenbak laten gooien. De eerste avonden is hij wat vaker wakker geworden en s morgens wat vroeger eruit. Maar echt drama eigenlijk niet, ik had zo veel erger verwacht.

Wel had hij net een paar weken een broertje, met natuurlijk een speentje. Ik heb hem wel een paar keer " betrapt" dat hij dat speentje afnam, maar dat was dan ook alles.
quote:rider schreef op 08 juni 2009 @ 12:08:

[...]

Aan een twee-jarige niet te veel vragen wat ze wil, maar gewoon doen wat jij wil. Speen weg dus.Helemaal mee eens. Hier vanaf afgelopen vrijdag ook zonder speen, die ze overigens ook al een half jaar alleen nog maar met slapen had. Sarahmeisje is nu 15 maanden, en ik vind dat ze prima zonder speen kan. Dus hup, weg ermee. Slapen doet ze toch al niet, dus of ze dat nu met of zonder speen moet, maakt voor onze nachtrust niet uit
quote:Sarah Scott schreef op 08 juni 2009 @ 12:54:

[...]

Helemaal mee eens. Hier vanaf afgelopen vrijdag ook zonder speen, die ze overigens ook al een half jaar alleen nog maar met slapen had. Sarahmeisje is nu 15 maanden, en ik vind dat ze prima zonder speen kan. Dus hup, weg ermee. Slapen doet ze toch al niet, dus of ze dat nu met of zonder speen moet, maakt voor onze nachtrust niet uit

Haha, ja zo kan je het ook stellen!

Ik ben zelf zooooo blij dat zoon de laatste maanden zo lekker slaapt. Heb eindelijk het idee dat ik uitgerust ben. Dus van mij mag hij die speen nog wel even houden. Ik zie er gewoon teveel tegenop om me in het drama te storten... Ik wacht wel even tot hij 's middags niet meer wil slapen en dan 's avonds (hopelijk) zo moe dat hij zelfs zonder speen wil slapen.
En weet waar je aan begint als je voor cold turkey gaat.

Ik dacht van de zomer ook dat mijn zoontje wel van de speen af mocht. Hij was immers al 3 en gebruikte hem alleen in bed dus zou wel mee vallen. Ik had in mijn omgeving ook nog nooit een kindje gezien die er moeite mee had. Dus alles goed voorbereid, sticker vel gemaakt, erg pedagogisch vond ik zelf.

Nou, heb het geweten. Tuurlijk was het de eerste nacht bal, logisch. En dat hij de dag erna zijn middag slaapje over sloeg die hij eigenlijk nog heel hard nodig had, ook heel normaal. Helaas werd hij hier heel shagrijnig van. En niet zo'n beetje. Na een paar dagen en vervelende nachten begon hij te gillen. Eerst 's avonds, toen 's nachts en uit eindelijk natuurlijk ook overdag van vermoeidheid. Maaaaar terug geven is natuurlijk geen optie. Ben immers ontzettend consequent al zeg ik het zelf. En zelfs ik heb na 2 maanden (!!!!) de strijd opgegeven. Ondertussen was niet alleen hij maar waren wij allemaal heel ongelukkig zonder zijn speen. Dit was het me echt niet waard. Achteraf weet ik ook geen reden te bedenken waarom ik hem er af wilde hebben. Blijkbaar is die speen zijn houvast en heeft hij dat nog nodig.

Dus mijn motto; beter een gelukkig kind met speen (nog steeds alleen in bed) dan een ongelukkig zonder.
.
ff googlen en 2 uitgezocht:

Gebitsproblemen:

De speen zou gebitsproblemen veroorzaken. Het is inderdaad zo dat bij duimzuigen de stand van de kaken snel verandert. Dat effect is blijvend en bepaalt dus ook de stand van de tanden van het volwassen gebit. Een speen heeft dat effect veel minder. Je kunt vaak goed zien aan een melkgebit dat het kind een speen gebruikt, want de stand van de melktanden verandert, maar dit effect werkt niet door in het volwassen gebit als het kind het speentje wegdoet voordat hij zijn melkgebit gaat wisselen.

Gebitsproblemen:

Een speen zou over het algemeen voor minder gebitsproblemen zorgen dan duimzuigen. Je kan wel aan de melktandjes zien dat een kindje al dan niet een fopspeen gebruikt, maar in tegenstelling tot bij het duimzuigen heeft het gebruik van een speen geen blijvend effect op de volwassen tanden. Tenminste niet als de ouders de speen wegnemen vanaf het moment dat het normale gebit zich ontwikkelt.
mijn zoontje leek toen hij twee was ook niet zonder speen te kunnen. Overdag mocht hij hem al niet meer, maar 's nachts kon hij niet zonder. Tot de dag dat zijn speen kwijt was en ik geen nieuwe kon kopen (zondagavond). Toen moest hij zonder speen slapen en .....dat ging in een keer goed en we hebben nooit meer een speen gehad.
Mijn zoontje is net 2, Overdag heeft hij geen speen meer sinds een ongeveer twee maanden. Tijdens het slapen ('s middags en 's nachts) nog wel. Hij was er binnen een of twee dagen aan gewend dat de speen nu in bed blijft. Echter ik moet wel zeggen dat hij overdag de speen toch niet altijd bij zich had en vaak zelf al vergat. Dus daar was hij ook niet zo aan gehecht. Slapen zonder speen lukt hem nog niet. Drama altijd als de speen uit bed valt en hij hem zelf niet meer kan vinden (komt gelukkig zelden voor). Zolang hij met speen lekker doorslaapt 's nachts en zonder problemen naar bed gaat laat ik hem gewoon met speen slapen. Heb geen zin in een week of meer nachtelijke spookscenes. Ik ken zoontje. Die geeft echt niet binnen twee nachten zijn speen op.

Eerst van het zomer maar eens kijken of we iets met de zindelijkheid kunnen bereiken
Wij hebben de speen toen jongste 2,5 was aan een pasgeboren baby gegeven. En dat ook al een tijdje voorbereid in de trant van: als X een baby krijgt dan moet je je speen maar aan de baby geven, want jij bent al groot en hebt die niet meer nodig. En toen baby er was gingen we direct het speentje brengen. Het koste even doorzetten, maar ze was er wel van af.

Alleen heeft jongste geen middagdut sindsdien meer en gaat het inslapen ook moeizaam. Het is een kindje wat weinig slaap nodig heeft.
Waarom zou een kind van twee perse zonder speen moeten?

Ik snap best dat een kind dat de hele dag met zo'n ding in z'n mond loopt raar is maar in bed kan toch geen kwaad?

Of zeg ik nou iets raars?
Hier is zoontje ook 2 en heeft alleen zijn speen in bed. Dat vind ik prima, als hij daardoor nou lekker slaapt. En het houdt vanzelf een keer op. Wachten tot hij m kapot bijt schiet hier niet op, want doet al een jaar met deze 2. 's Nachts ligt ie eigenlijk altijd zonder te slapen, valt er vanzelf uit. T rare vind ik wel, dat hij vroeger helemaal niet zo aan speen gehect was, maar nu ineens enorm, er moeten er ook altijd 2 zijn. Raar ventje !
You can't have a rainbow without a little rain 🌈
Hier is zoontje ook 2 en heeft alleen zijn speen in bed. Dat vind ik prima, als hij daardoor nou lekker slaapt. En het houdt vanzelf een keer op. Wachten tot hij m kapot bijt schiet hier niet op, want doet al een jaar met deze 2. 's Nachts ligt ie eigenlijk altijd zonder te slapen, valt er vanzelf uit. T rare vind ik wel, dat hij vroeger helemaal niet zo aan speen gehect was, maar nu ineens enorm, er moeten er ook altijd 2 zijn. Raar ventje !
You can't have a rainbow without a little rain 🌈
Ik zie ook geen reden om een speen weg te halen. En zoals Nymeria schrijft, het lost zich vanzelf wel op. De 1 wat sneller dan de ander.........

Draakje; mijn dochter (2,5) heeft er ook 2. 1 met een doekje er aan en 1 zonder doekje. De laatste heeft ze altijd in haar mond. De ander is denk voor de sier. Ze houdt het doekje altijd vast als ze gaat slapen. Maar owee als er 1 naast bed ligt :-) Ik moet wel erg lachen om die gewoontes die ze hebben/krijgen.
bedankt voor jullie reacties en tips..ik weet nog niet of ik nu al ga beginnen met haar speen afpakken,Misschien wacht ik nog even totdat ze wat groter is en meer begrijpt. Het is niet eenvoudig..van speen afpakken en klaar...was het maar zo simpel...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven