kind voor in auto, met airbag vanaf welke leeftijd?

05-06-2008 13:55 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben me aan het orienteren voor een nieuw klein auto'tje. Een nadeel, in kleinere auto's zitten achterin vaak maar twee gordels. Nu hebben we nog maar een kindje, maar mogelijk in de toekomst 2 (geen probleem, autotechnisch gesproken) of 3...Nu vraag ik me af, vanaf welke leeftijd wel voor in mag als er bij de bijrijdersstoel een airbag is geplaatst? (Deze is niet uit te schakelen), mag dat vanaf een bepaalde leeftijd of lengte??? De veiligheid gaat natuurlijk boven alles! Maar hoe doen ander moeders (met drie koters) dat????

Ik hoor het graag!!!
Voorin mogen kids pas vanaf 12 jaar.
als het kind vooruit kijkt mag een airbag volgens mij wel, maar zeker weten doe ik het niet (dat zou in ieder geval voor mijzelf de citeria zijn)
Je bent nù dus een auto aan het uitzoeken die pas noodzakelijk is over twee kinderen? Waarom niet nu een auto uitzoeken die nu bij je past, en die inruilen als het aan de orde is? Je bent dan toch weer een paar jaar verder.
Vind het wel handig om vooruit te denken... wij hebben ook twee keer onze auto in moeten ruilen, kost een hoop centjes hoor...
In veel auto's kun je ook een extra gordel laten zetten. Is dat een optie?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Hoi,

Wij hebben ook drie kinderen en hoewel ze alledrie op de achterbank kunnen, zit mijn oudste soms ook wel eens voorin. Ze wordt volgende week 4. Ik zet haar Rodi dan gewoon op de bijrijdersstoel en daar zit ook een airbag. Volgens mij geeft dat helemaal geen problemen, en is een airbag alleen gevaarlijk bij maxicosi's. Het gebeurt toch bijna altijd dat een moeder van 3 1 kind voorin heeft? Wel in een goed en veilig stoeltje natuurlijk, maar dat lijkt me logisch. Vaak kun je de airbag ook uitschakelen trouwens, ben je overal vanaf.

Succes!
abc123 schreef op 05 juni 2008 @ 14:29:

Hoi,

Wij hebben ook drie kinderen en hoewel ze alledrie op de achterbank kunnen, zit mijn oudste soms ook wel eens voorin. Ze wordt volgende week 4. Ik zet haar Rodi dan gewoon op de bijrijdersstoel en daar zit ook een airbag. Volgens mij geeft dat helemaal geen problemen, en is een airbag alleen gevaarlijk bij maxicosi's. Het gebeurt toch bijna altijd dat een moeder van 3 1 kind voorin heeft? Wel in een goed en veilig stoeltje natuurlijk, maar dat lijkt me logisch. Vaak kun je de airbag ook uitschakelen trouwens, ben je overal vanaf.

Succes!
Zie de reactie van Aruba, een kind van 4 mag nog niet voorin...
Voor uit denken vind ik wel handig. We hebben nu het geld, maar over een paar jaar kan dat wel heel anders zijn....En twee keer een auto kopen is altijd duurder dan één keer. We weten in ieder geval zeker dat we graag een groter gezin willen.

En ja ik vraag me inderdaad af hoe andere moeders van 3 kinderen dat doen...De autoverkoper begon al heel leuk van "maar als je meer kinderen hebt, hoe vaak ga je dan met het hele kroost op pas? " Alsof je er een thuis laat als ze nog zo klein zijn (omdat het niet past in de auto, hahaha). We twijfelen nu tussen een suzuki alto (2 gordels) en een toyota yaris (3 gordels, maar de vraag is of er drie stoeltjes in passen) allebei met een niet uit te schakelen airbag voor in. Of heeft er iemand nog een goede tip voor iets heel anders??? Het probleem is dat de hele situatie een beetje hypothetisch is...áls we drie kindjes hebben....hoe veel schelen ze dan in leeftijd??? Tsjaaa......kan ik nu nog zo weinig over zeggen.
supergroover schreef op 05 juni 2008 @ 14:18:

Vind het wel handig om vooruit te denken... wij hebben ook twee keer onze auto in moeten ruilen, kost een hoop centjes hoor...

Ze is nu nog niet eens zwanger van nummer twee. Dus stel dat over een jaar nr. 2 wordt geboren: meeste vrouwen wachten toch wel een jaar voor ze weer zwanger willen worden, stel dat ze daar weer drie maanden over doet om zwanger te raken, dan ben je 3 jaar verder voor je die grote auto nodig hebt. Dan rij je dus 3 jaar in een te grote auto, wat je meer verzekering, meer wegenbelasting, meer benzine, meer onderhoud en meer afschrijving kost dan een kleinere auto.

Dat kost ook een hoop geld. Ik zou het wel weten. Zeker als je nagaat dat je ook nog wel eens van gedachten zou kunnen veranderen: wat nou als ze na nummer twee wel 'klaar' is? Wat nou als ze wel zwanger wil worden, maar het niet lukt?
Tummytoe, als je nu geld hebt, kan je dat op een fatsoenlijke spaarrekening zetten, voor over een paar jaar. Dat levert geld op, terwijl een grotere auto je geld kòst.
Toen de airbag in bijrijdersstoel in Amerika steeds meer gewoon werd, steeg het aantal kinderen dat overleed bij een auto-ongeluk. Reden: de kinderen braken hun nek door de airbag. Dit heb ik ooit eens ergens gelezen. Vanaf 1.50 m. zou het wel veilig zijn.

Voor of achteruit kijken heeft er dus niets mee te maken

kinderen mogen volgens mij wél voorin. Mijn schoonzus heeft dat eens nagevraagd bij de politie. Zij is alleenstaande moeder en vond haar zoon voorin gezelliger. (er zat geen airbag) Op een stoelverhoger mocht het gewoon.
Later is nu
Ja...daar zit wat in! Vandaar ook onze twijfels! Moet er wel bij zeggen dat de grotere auto bij een kennis in onderhoud kan, waardoor dat weer een stuk voordeliger is...Ik weet dat het allemaal nog wel een paar jaar zal duren voordat het echt speelt. (we zijn nu sinds kort "bezig" voor een tweede), dat van die spaarrekening vind ik eigenlijk ook wel een goede optie...

lastig die twijfels!
Volgens mij is het mogelijk om de airbag voorin bij de bijrijders stoel uit te laten schakelen door een autobedrijf. Je krijgt dan wel een sticker geplakt op je dashbord met de melding dat de airbag handmatig is uitgeschakeld. Dit ivm de verzekering. (Zo kan je later niet claimen bij een eventuele auto ongeluk dat je airbag niet werkte.)

Ik heb dit laten doen bij mijn auto ivm mijn kindje voorin de maxi cosi. Informeer!

@ABC: een kind van 4 mag nog niet voorin, daarnaast is een airbag wel degelijk gevaarlijk voor een kind van die leeftijd!

Ik zou ze lekker alledrie achterin zetten als ik jou was!
Er zijn maar verrekt weinig auto's waar drie autostoeltjes inpassen hoor, naast elkaar achterin. De renault kangoo en de fiat doblo schieten me zo te binnen. De Yaris wordt hem echt niet hoor en de alto lijkt mij ook niet. En een kind voorin...ik dacht dat het niet mocht tenzij je de airbags uitschakelde en het kind een bepaalde lengte had. Maar goed, dan nog, waar laat je je man dan? In de kofferbak, die is ook niet groot bij de yaris en alto....
Een kind mag wel voorin alleen mag het bij een auto met airbag pas voorin vanaf het moment dat het niet meer andersom vervoerd wordt.

Het kind moet natuurlijk wel in een geschikte kinderstoel zitten.
Een kind mág wel voorin, maar met een airbag moet het minstens 1.50 m. zijn, voor z'n eigen veiligheid.
Later is nu
Informatie van de ANWB, in pdf

In de link hierboven kun je meer informatie vinden over het vervoer van kinderen.
dreamer schreef op 05 juni 2008 @ 15:35:

Een kind mág wel voorin, maar met een airbag moet het minstens 1.50 m. zijn, voor z'n eigen veiligheid.
Nee hoor, een kind mag in een geschikte kinderstoel voorin vervoerd worden.

Alleen bij airbags mogen baby's die anderom vervoerd worden niet voorin, tenzij je die airbag voorin uit kan zetten
Wat mij betreft zouden ze best wel een paar airbags op de fiets mogen zetten. Je wil niet weten hoeveel moeders ik al om heb zien gaan met een kind in het voor en een in het achterstoeltje. Waarom is daar nou geen betere beveiliging voor? Okay, compleet off topic ik weet het maar het zat me dwars.
Aruba schreef op 05 juni 2008 @ 14:05:

Voorin mogen kids pas vanaf 12 jaar.

Vanaf 12 mag je zonder stoelverhoger voorin.

Een tijdje geleden heb ik het ook opgezocht, omdat ik alleen met zoon van bijna 2 naar NL reed in een rit van dik 10 uur.

Dan is het wel zo gezellig om samen voorin te zitten, hij ziet meer en ik kan hem makkelijker zijn beker of iets lekkers aangeven.

Mijn airbag kan ook niet uit, maar als je de stoel op de achterste stand zet, mag het wel. Voor zover ik kon vinden was het idd alleen gevaarlijk als je een kindje in een maxicosi vervoerd, omdat zij omgekeerd zitten.
Gaat het nou op leeftijd of op lengte? Want mijn nog net geen 11 jarige is de 1.50 toch echt al voorbij...
lijkt mij op lengte, zo'n airbag vraagt echt niet hoe oud je bent.
Hij vraagt ook niet hoe lang je bent ;-)
In dat stuk van de ANWB hierboven staat 1.35 als lengte genoemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven