Kinderen
alle pijlers
kind voor in auto, met airbag vanaf welke leeftijd?
donderdag 5 juni 2008 om 13:55
Hallo,
Ik ben me aan het orienteren voor een nieuw klein auto'tje. Een nadeel, in kleinere auto's zitten achterin vaak maar twee gordels. Nu hebben we nog maar een kindje, maar mogelijk in de toekomst 2 (geen probleem, autotechnisch gesproken) of 3...Nu vraag ik me af, vanaf welke leeftijd wel voor in mag als er bij de bijrijdersstoel een airbag is geplaatst? (Deze is niet uit te schakelen), mag dat vanaf een bepaalde leeftijd of lengte??? De veiligheid gaat natuurlijk boven alles! Maar hoe doen ander moeders (met drie koters) dat????
Ik hoor het graag!!!
Ik ben me aan het orienteren voor een nieuw klein auto'tje. Een nadeel, in kleinere auto's zitten achterin vaak maar twee gordels. Nu hebben we nog maar een kindje, maar mogelijk in de toekomst 2 (geen probleem, autotechnisch gesproken) of 3...Nu vraag ik me af, vanaf welke leeftijd wel voor in mag als er bij de bijrijdersstoel een airbag is geplaatst? (Deze is niet uit te schakelen), mag dat vanaf een bepaalde leeftijd of lengte??? De veiligheid gaat natuurlijk boven alles! Maar hoe doen ander moeders (met drie koters) dat????
Ik hoor het graag!!!
donderdag 5 juni 2008 om 16:38
Wanneer een kind groter is dan 1.35 (of ouder dan 18 jaar) dan mag het kind zonder kinderstoel voorin.
Verder mag ieder kind in een geschikte kinderstoel voorin vervoerd worden!
Een baby in een maxi cosi wordt achterste voren vervoerd en mag dus ook voorin behalve als de auto voorin een airbag heeft die niet uitgezet kan worden, dan mag het niet.
Verder mag ieder kind in een geschikte kinderstoel voorin vervoerd worden!
Een baby in een maxi cosi wordt achterste voren vervoerd en mag dus ook voorin behalve als de auto voorin een airbag heeft die niet uitgezet kan worden, dan mag het niet.
donderdag 5 juni 2008 om 21:19
Kimm een kind mag in een goede autostoel wel voorin zitten maar als het nog klein is ookal zit het niet achterstevoren moet de airbag uit! Bij een maxicosi moet de airbag uitstaan omdat ander de maxicosi omgeklapt wordt en de baby bekneld raakt. Bij het te klein voorwaarts vervoeren kan het hoofd en de nek de klap van de airbag niet opvangen. Mocht je dus een ongeluk krijgen breek je kind zijn/haar nek. Feit blijft ook dat de bijrijderstoel de onveiligste plek in de auto is of er nu een kind op zit of een volwassene.
Hier vervoer ik ze alleen in nood (als er vriendjes mee gaan) op de voorstoel (ik kan mijn aitbag zelf uitschakelen) maar anders altijd achterin.
Hier vervoer ik ze alleen in nood (als er vriendjes mee gaan) op de voorstoel (ik kan mijn aitbag zelf uitschakelen) maar anders altijd achterin.
donderdag 5 juni 2008 om 22:28
@ Zwieber: Mijn man mag helemaal niet mee, hahaha...we hebben een lease-auto die we zullen gebruiken als we met het hele gezin op pad gaan (dat is ook wel zo voordelig). Het gaat dus puur om mij en de koter(s)
@Esther1981: Mag ik vragen wat voor soort auto je hebt?
Het liefst zou ik het hele kroost achterin zetten. Ook eventuele vriendjes...maar ja, dan moet ik voor een Limo gaan kijken :-) ben ik bang.
Waarschijnlijk gaan we toch voor de Alto en zetten we het geld dat we over hebben op een spaarrekening....voor later als ik groot ben
@Esther1981: Mag ik vragen wat voor soort auto je hebt?
Het liefst zou ik het hele kroost achterin zetten. Ook eventuele vriendjes...maar ja, dan moet ik voor een Limo gaan kijken :-) ben ik bang.
Waarschijnlijk gaan we toch voor de Alto en zetten we het geld dat we over hebben op een spaarrekening....voor later als ik groot ben
donderdag 5 juni 2008 om 23:00
Ik heb een peugeot 206. Deze heeft ook en 3e gordel dus eventueel met stoelverhoger nog een kindje in het midden is mogelijk. Ik ben nu zwangervanons derde kindje en als het goed is is als de baby uit d emaxicosi gegroiet is de oudste groot genoeg voor een stoelverhoger en kunnen ze achterin met zijn 3'en zitten en hoef ik geen gebruik meer te maken van de voorstoel. Ik vind een baby in een maxicosi wel weer heel handig op de voorstoel maar dan doe ik de airbag wel uit. Zo kan ikd e baby in de gaten houden en kunen de andere twee niks uithalen.
maandag 9 juni 2008 om 20:35
Hahahaha....ik zie me al gaan!
Het is trouwens de alto geworden. En ik ben er nu eigenlijk toch wel heel blij mee. Wie vandaag leeft....
In de toekomst zien we wel weer verder. En het bedrag dat we over houden zetten we lekker apart, dat geeft toch ook wel een goed gevoel!
Bedankt voor het meedenken!
Het is trouwens de alto geworden. En ik ben er nu eigenlijk toch wel heel blij mee. Wie vandaag leeft....
In de toekomst zien we wel weer verder. En het bedrag dat we over houden zetten we lekker apart, dat geeft toch ook wel een goed gevoel!
Bedankt voor het meedenken!
maandag 9 juni 2008 om 21:26
Nou, ik zal de verwarring dan maar even compleet maken:
Bij een airbag voorin is het verboden om een kind tot 1 jaar op de passagiersstoel te zetten. Daarbij wordt het aangeraden om in zo'n geval geen kinderen van 1 tot 12 jaar op de passagiersstoel te zetten. Heb je geen airbag dan mag een kind tot 12 dus wel op de passagiersstoel mits het in een stoeltje zit geschikt voor zijn/haar leeftijd.
Bovenstaande is te vinden op de site van het ministerie van verkeer en waterstaat, dus ik neem aan dat ze weten waar ze het over hebben.
Wil je dus uiteindelijk 3 kinderen dan zal je je autootje weer in moeten ruilen of nu moeten kiezen voor een exemplaar waar er 3 gordels achterin zitten. Wat overigens niet wil zeggen dat er dan ook 3 kinderstoeltjes naast elkaar passen. Maar het oudste kind (minimaal 3 jaar) mag dan gebruik maken van een gewone gordel (de vraag is alleen of je dit zelf wel veilig genoeg vind...).
Succes met het auto kiezen!
Moukie (mama van zoontje van 3,5 jaar en dochter van 4 maanden)
Bij een airbag voorin is het verboden om een kind tot 1 jaar op de passagiersstoel te zetten. Daarbij wordt het aangeraden om in zo'n geval geen kinderen van 1 tot 12 jaar op de passagiersstoel te zetten. Heb je geen airbag dan mag een kind tot 12 dus wel op de passagiersstoel mits het in een stoeltje zit geschikt voor zijn/haar leeftijd.
Bovenstaande is te vinden op de site van het ministerie van verkeer en waterstaat, dus ik neem aan dat ze weten waar ze het over hebben.
Wil je dus uiteindelijk 3 kinderen dan zal je je autootje weer in moeten ruilen of nu moeten kiezen voor een exemplaar waar er 3 gordels achterin zitten. Wat overigens niet wil zeggen dat er dan ook 3 kinderstoeltjes naast elkaar passen. Maar het oudste kind (minimaal 3 jaar) mag dan gebruik maken van een gewone gordel (de vraag is alleen of je dit zelf wel veilig genoeg vind...).
Succes met het auto kiezen!
Moukie (mama van zoontje van 3,5 jaar en dochter van 4 maanden)