Kinderdagverblijf

19-10-2009 17:52 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een aantal jaar wil ik een KDV starten in Utrecht, ik ben opzoek naar ouders die me tips kunnen geven en dan niet hoe ik het moet opstarten, maar meer wat zij belangrijk vinden naast dat er lieve leidsters/leiders zijn! Ik heb zoiezo de volgende punten waarover ik twijfel:

- openingstijden ik zit nu met het idee om open te zijn van 06.30 tot 19.00, voordeel is de flexibiliteit, maar een nadeel is dat ouders ook voor 12,5 uur betalen... wat zijn goede openingstijden volgens jullie?

- warme maaltijd ik wil via een cateringbedrijf verse, warme maaltijden aanbieden, goed idee of niet? en dan rond 17.00 of bij de lunch?

- verticaal of horizontaal het idee is nu om één babygroep te hebben (voor kindjes tot ongeveer 12 mdn) en drie halfverticale groepen (vanaf 1 jaar tot 4)

- aantal kinderen mijn idee is om wat kleinere groepen te doen (één of twee kinderen minder dan toegestaan), hierdoor is de prijs wel wat hoger, zouden jullie dat er voor over hebben?

- uurprijs het idee nu zorgt voor een vrij hoge uurprijs, rond de 6,70 p/u, dit komt omdat ik dus kleinere groepen wil, een mooi en verzorgd pand en ook omdat ik een milieubewust KDV wil, dus voornamelijk biologisch eten en luiers van Nature Babycare. Zouden jullie voor de bovenstaande dingen ook wat meer willen betalen?

Alle ideeën en tips zijn van harte welkom!
Wij hebben 's middags (rond half 12) warme maaltijden.

De kids die warm eten krijgen schort om en de kids die brood eten niet. Allemaal zelf een (plastic) vork en lekker eten en kliederen. Ideaal! Daarna slapen ze heerlijk met hun volle buikjes!
dank voor je reactie chocolover, werk je op een KDV? of zit je kindje op een KDV waar ze warme maaltijden krijgen?
Waarom zou je als ouder niet zelf warm eten met je kind? Waarom moet een KDV dat gaan doen?
Heb je er ook aan gedacht dat je meer leidsters op een groep moet zetten als je zulke ruime openingstijden hebt? met de gebruikelijke openingstijden van half 8 tot zeg 18.00 heb je aan twee leidsters genoeg + evt stagiaire. Met ruimere openigstijden ga je dat niet redden dan heb je 1 leidster meer nodig.

Waar ik dan voor zou kiezen is 3 leidsters op een groep en niet de groep verkleinen. Ik ken de luiers van nature babycare niet (of zijn het van die biologische luiers waar je snel doorlekken in krijgt?) maar waarom niet gewoon pampers? Warm eten aanbieden vind ik wel een goed idee. zou dat 's middags doen! 's avonds is niet handig met ophalen enzo.
Ik werk op een kdv.

Oja, over de openingstijden.

Onze normale tijden zijn van 08.00 tot 18.15. De leidsters werken van 08.00 tot 17.00 en van 09.15 tot 18.15. (Allebei 1 uur pauze, van 13.00 tot 14.00 en van 14.00 tot 15.00)

Ook hebben wij extra service. We openen om 07.30, dus als ouders een half uur eerder komen betalen ze daar wel extra voor maar het is mogelijk. Dit hebben we ook 's avonds. Van 18.15 tot 20.00 zijn wij ook extra open. Er wordt veel voor gevraagd (precieze bedrag weet ik niet maar het schijnt best prijzig te zijn) maar de ouders zijn er blij mee.

Wij hebben 9 groepen dus voor ons is het makkelijk om dit te regelen. Elke groep heeft 1 keer in de maand de extra opvang, dit krijgen wij als vakantieuren uitbetaald. De extra service houden de leidsters bij in een map: naam kindje, tijd binnen, tijd weg. Dit wordt de volgende maand gefactureerd.

Even verder lezen bij je vragen hoor.
Ik zou er geen behoefte aan hebben dat mijn dochter een warme maaltijd op het kdv krijgt. Vind 't juist zo gezellig om 's avonds met z'n drieën aan tafel warm te eten. Nu ben ik altijd redelijk op tijd thuis, dus is 't voor ons ook goed te doen.
@ pannetje, helaas zijn er kinderen die 's avonds te moe zijn en dus niet goed eten. Op een kdv eten ze ook goed mee omdat de andere kinderen ook mee-eten. Is een keuze die je zelf maakt natuurlijk!
quote:Pannetje schreef op 19 oktober 2009 @ 18:14:

Waarom zou je als ouder niet zelf warm eten met je kind? Waarom moet een KDV dat gaan doen?

twee redenen:

- omdat kinderen die slecht hun warme maaltijd eten vaak op het KDV vaak wel goed (of beter) eten

- omdat het voor ouders gemakkelijker is om 's avonds een boterham te smeren of helemaal niet meer te hoeven eten, dit zorgt voor meer tijd en dus aandacht voor het kind
Op vorig kdv brachten ouders zelf luiers en fruit mee. Hierdoor werden de kosten lager. Zo kunnen ouders ook zelf kiezen welke luiers de kinderen omkrijgen.

Luiers in persoonlijk mandje, fruit werd door iedereen gegeten dus verzameld op keukenblad.
Siem aan de ouders vragen wat ze willen afnemen, 10 uur per dag of 12,5 per dag en deze kinderen met 12,5 per dag in dezelfde groepen zetten.

En de kinderen die 10 uur afnemen in de andere groep zetten.
wat fijn zoveel reacties! ik ga ze even rustig lezen!
Hoe denken jullie trouwens over de hogere kosten tegenover kleinere groepen?

Drie leidsters vind ik geen optie, als je dan ook nog een stagiaire hebt zorgt dit voor te veel choas voor de kinderen is mijn ervaring...
quote:chocolover schreef op 19 oktober 2009 @ 18:22:

Op vorig kdv brachten ouders zelf luiers en fruit mee. Hierdoor werden de kosten lager. Zo kunnen ouders ook zelf kiezen welke luiers de kinderen omkrijgen.

Luiers in persoonlijk mandje, fruit werd door iedereen gegeten dus verzameld op keukenblad.Een collega van me had dat op haar vorige werk, maar ze hadden soms dat er geen luier was voor een kind, dus die hadden ze dan reserve... Hoe was dat bij jullie?
Ik zou wel meer betalen voor kleinere groepen, maar als ik dat kan.

Ik werk als GO en ik zie daar al dat mensen vallen over een minimale afname van 8 uur per week, dat vinden ze te duur worden als ze maar 5 uur nodig hebben.
Wij hadden een lijst hangen wat ze hadden gegeten, gedaan etc. Als de luiers op waren, schreven we dat op. Bij de overdracht gaven we het dan meteen door.

Wij hadden zelf reserve luiers en vaak genoeg gaven ouders luiers aan ons die de kinderen dan niet meer pasten. Dus het ging eigenlijk altijd goed. De ouders wennen er snel aan, luiers en fruit mee en naar het kdv.
3 leidsters vind ik ook wel veel.

Even eten, reageer later weer!
Ik ga even eten en kijk uit naar jullie reacties straks!
Ik zou ook een prijs maken voor de 'normale' tijden dus van 8:00 tot 17:30 ongeveer. Als ze vroeger of later willen brengen/halen dan geldt er een hoger tarief. Volgens mij is dat wel normaal, helemaal omdat je zo vroeg open wilt gaan. Dat is een extra service dus duurder.

Qua eten vind ik het ook ideaal als de kinderen als lunch een goede warme maaltijd krijgen. Ik woon in Frankrijk en hier eten ze heel uitgebreid tussen de middag. Voor-hoofd en nagerecht. Daarna slapen.

Voor mij is het fijn dat ik dan s'avonds kan kiezen tussen een snelle boterham of nogmaals warm eten.

De opties waar ik meer voor zou willen betalen is inderdaad goed en biologisch eten. Een rustige sfeer, een rustige omgeving en eventuele uitstapjes. Als je met meerdere leidsters bent is dat misschien ook een optie.

Hier hebben ze om 4 uur het zogenaamde 'gouter'. Dat is iets lekkers met wat drinken. Hier moeten we dat zelf meegeven maar dat kun jijzelf ook verzorgen. ( koekje, plakje cake, stukjes fruit etc)

De groepen zou ik verdelen in baby tot 1,5 jaar ( met een marge, sommige kinderen zijn eerder klaar voor een groep met grotere kindjes en sommige pas later)

Wat ik in NL wel meemaakte was dat sommige moeders het niet zo leuk vonden als hun kindje al wat sneller naar de grote groep verhuisde. Vaak is dat een stuk drukker, maar dat werd vaak gedaan omdat de baby-groep anders zo groot werd.

Ook zaten de baby's en de grotere apart van elkaar, dat zou ik ook wel belangrijk vinden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!
Ik werk nu op een babygroep. Vind er voordelen aan zitten maar ook nadelen.

Voordelen:

- kinderen hebben rust.

- kinderen hebben leeftijdsgenoten.

- kinderen hebben de ruimte.

Nadelen:

- veel baby's op 1 groep is veel flesvoeding dus veel tijd van leidsters (op verticale groep minder baby's).

- leren niet spelen met oudere kinderen ds kunnen niet afkijken.

- kinderen kunnen niet met broertje/zusje op 1 groep (op verticaal wel).

Ik vond het op mijn vorige werk (verticale groepen) lekkerder werken. Ook omdat ik nog in opleiding was en dus de opdrachten kon maken met alle leeftijden. Nu ben ik gebonden aan de baby's en dat is een stuk moeilijker.

Maargoed, allebei heeft iets leuks!

Succes ermee!
Hoi,

Ik heb de reacties niet gelezen, zal ik zo even doen.

Wil wel alvast reageren.

Ik vind je uurtarief te hoog. Ik denk dat het slim is dat je gelijk aan het bedrag ligt waar je ook toeslag voor terugkrijgt. Zeker omdat je ook lang open bent, wordt de opvang wel duur.
Siem,

heel fijn voor onregelmatig werkende ouders als je ruime openingstijden biedt. Maar stel, men wil zijn kind vijf dagen per week 12,5 uur brengen, vind jij dat dan goed? Hoe ver wil je gaan?

En veel kinderen gaan om zeven uur naar bed, voor de nacht. Hoe zie dat voor je? Ouders maken ze dan wakker en leggen ze thuis weer een in bed? Waar is dan die quality time onder het genot van een boterham?
Ouders willen toch vaak wel een aparte babygroep. Heb ook op een kdv gewerkt en stond zelf op een verticale groep, maar er waren maar weinig ouders die daar hun baby wilde hebben. De babygroep was veel populairder.

Mijn zoon (5 maanden) zit ook op een babygroep en ik vind de rust erg fijn voor hem. Dat van de flesvoeding en tijd is zeker waar, maar dat neem ik dan voor lief.

Openingstijden waren erg belangrijk voor ons, mijn man moet over een zeer filegevoelige weg en de opening tot 18.30 is erg prettig als er ineens veel file staat. In onze stad waren er maar weinig die tot half 7 open waren en dit heeft echt onze keus beïnvloed. Er waren 2 kdv even leuk en prettig, maar maar 1 was dus tot half zeven open en die hebben we gekozen.
Hoi,

Ik zou niet meer betalen voor een kleinere groep. Ik vind de groepen en de grootte best OK. Zeker de peutergroep, de kinderen zijn wat zelfstandiger en kunnen al heel wat zelf. Misschien is het voor de babygroepen wel een aanrader om een of twee kindjes minder per groep te hebben.

Openingstijden: ik maak zelf ook gebruik van verlengde opvang. Bij ons is dat van 7.30 uur - 8.00 uur (gebruik ik zelden) en van 17.30 - 18.00 uur (gebruiken we regelmatig). Dat we daarvoor wat meer betalen vind ik niet meer dan redelijk.

Ecoluiers enzo maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Daar kies ik niet op. Warm eten op het kdv zou ik weer wel handig vinden, zeker als mijn kind 's avonds vaak te moe zou zijn om goed te eten. Dan liefst 's middags warm.

Succes!
Lijkt mij helemaal goed!

Het kdv waar mijn zoon nu heen gaat is van 7.00 tot 19.00 open. 6.30 zou nog beter zijn. Mijn trein naar mijn werk gaat om 7.05 en die red ik precies niet als ik zoon om 7.00 wegbreng. (de volgende trein gaat een half uurtje later, dus we doen rustig aan 's ochtends). Ik haal hem meestal rond 17.30 op. Dat ik dan alsnog voor 12 uur betaal vind ik niet zo erg.

Ze serveren ook warme maaltijden. Omdat er ook een bso aan het zelfde kdv is verbonden hebben ze een kok in dienst die de maaltijden bereidt. Ook dat is wat mij betreft ideaal.

Voor de babygroep zou minder kindjes dan wettelijk toegestaan misschien wel fijn zijn. In de half vertikale groep zie ik de meerwaarde er niet zo van. Waarschijnlijk komt dat doordat mijn zoon het prima vindt om in een groep met andere kindjes te spelen.

Ik betaal nu ook rond de 6,70 per uur, maar ik heb het er graag voor over.

De eerste paar maanden is mijn zoon naar een ander kdv gegaan waar de openingstijden minder ruim waren, er geen warme maaltijd werd geserveerd (vervelend maar niet onoverkomelijk) wat wel onoverkomelijk voor hem was, dat hij zijn eigen knuffel daar niet bij zich mocht houden. Hij kon nog niet kruipen of lopen en zat dan in een hoekje te piepen om zijn favoriete knuffel (die ik hem 's ochtends wel mee had gegeven maar die dan in zijn mandje werd gegooid zodra ik naar mijn werk verdween)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven