Kinderen en huisdieren van familie

01-12-2008 15:23 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon het nergens terug vinden maar ben op zoek naar meningen van objectieve mensen

Ik ben het zelf namelijk een beetje kwijt geloof ik.

Ikzelf heb 3 kinderen, twee jongens (van 8 en net 1) en een meisje van net 6.

Mijn zusje pas bevallen van de eerste heeft 2 grote honden (en dan bedoel ik echt grote honden). Vooral de grootste hond heeft het voorzien op mijn dochter. Overigens is het wel haar gedrag dat maakt dat die hond haar mogelijk wil aanvliegen, zij gilt nl vanaf het eerste moment dat ze die hond ooit gezien heeft.

Zoals ik al zei is zuslief pas bevallen van de eerste en ik hoopte dat daarmee haar houding zou veranderen ten aanzien van de honden icm met (mijn) kinderen. Helaas is dat tot nu toe niet het geval waardoor ik bijna niet meer bij haar kan komen en zij ook nauwelijks meer bij ons komt.

Nu is het zo dat mijn moeder het plan heeft om de kerst met de hele familie op haar vakantieadres door te brengen (kan goed als het over ruimte enzo gaat) maar ik heb aangegeven dat ik niet mee ga als de honden van mijn zusje ook mee gaan. Mijn moeder vond dat ik dan maar een smoes moest bedenken om mijn zusje niet te kwetsen, maar eigenlijk vind ik het helemaal niet eerlijk dat ik moet gaan liegen om de lieve vrede te bewaren.

Nu heb ik dus twee vragen; overdrijf ik met die honden, moet ik me niet aanstellen en mijn kinderen gewoon tussen de honden laten lopen? En wat zouden jullie doen, een smoes bedenken om niet mee te hoeven gaan of gewoon eerlijk zijn en zusje de waarheid vertellen??
Ik zou je zorgen omtrend de honden met je zus bespreken. Samen kijken naar een mogelijke oplossing. Dat lijkt me het eerlijkst.

Misschien gaan de honden geeneens mee..
Hey Lijnes,

Vervelende situatie zeg! Als ik jou was zou ik het gewoon eerlijk zeggen waarom je niet mee gaat. Ik zie niet in waarom dat je zus zou kwetsen. Zij zal zelf toch ook zien dat het gevaarlijk kan zijn voor jouw dochter met de honden erbij? Misschien besluit ze zelfs om ze thuis te laten. (Mmmm, bij nader inzien, hondenmensen zijn vaak nogal idolaat van hun beesten, dus dat lijkt me niet erg waarschijnlijk)
Wat doet de hond dan?
Ik zou daar geen smoes over verzinnen hoor! Ik vind kleine kinderen in combinatie met honden altijd riskant. Zelfs bij een teckel. En als je zus dat niet begrijpt vind ik dat nogal kortzichtig. Kun je niet een compromis sluiten? Gezellig met zijn allen in een huisje maar honden in een andere kamer als de kinderen rondlopen? Buiten of in de keuken o.i.d. Moet toch op te lossen zijn?

Vrienden van ons hebben ook twee van die enorme kalveren. Ik word altijd al nerveus van die beesten, laat staan als ik nog eens een paar peuters/kleuters zou hebben. Ik vind dat een hondeigenaar daar begrip voor moet hebben.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Hoe bedoel je dat de hond het heeft voorzien op je dochter? Wil hij haar echt aanvallen of springt hij steeds op haar? Gilt je dochter omdat ze bang is? Als dat zo is snap ik wel dat de hond zo reageert op je dochter want hij voelt zich namelijk de baas. Je zou je dochter eens een keer heel goed kunnen uitleggen wat haar gedrag bij de hond uitlokt en misschien is dan het probleem opgelost.

Ik vind niet dat je overdrijft als jij denkt dat het feest bij je moeder in het teken zal staan van hoe hond en je dochter op elkaar reageren en dat je daar geen zin in hebt. Zou ik ook niet leuk vinden. Wat vind je zus van het gedrag van haar hond?

Ik denk wel dat je je leven niet moet laten beinvloeden hierdoor. Het zou toch te gek zijn dat je vanwege een hond niet bij je familie kunt zijn. Praat er met je zus over en leg je zorgen uit. Probeer eens vóór de kerst een ontmoeting tussen hond en dochter te regelen waarbij je vantevoren uitlegt aan haar hoe zij het beste de hond kan benaderen (of juist negeren, nog beter).
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mijn zus heeft ook een hele grote hond (Duitse Dog) en mijn dochter is er ook erg bang van. Al vind ze hem (haar geloof ik) wel interessant.

Als mijn zus komt gaat de hond in de hoek op zijn slaapmat. En wee gebeente als hij eraf komt. Hij is erg goed opgevoed.

We gaan hem wel eens samen een koekje geven, en dat werkt wel.

Maar die hond mag niet zonder toestemming van zijn plaats af. En hij luistert (net een jaar is de hond)

Bij haar thuis gaat hij in zijn mand op de gang.

Misschien kan je zus de hond iets beter opvoeden zodat hij niet zomaar naar kinderen toeloopt?
kinderen en honden dienen in contact met elkaar beide goed opgevoed te zijn.

Dus,

hond

Niet springen

niet blaffen

zijn plaats onderin de rangorde kennen

kind

niet gillen

niet wegrennen

geen eten/speelgoed van de hond pakken

ouders/eigenaars:

de signalen van de hond in de gaten houden

niet panisch doen
Als eigenaar van grote honden snap ik jouw zus helemaal. Mijn honden horen bij het gezin. Als mensen in MIJN huis komen horen ze zich aan te passen aan MIJN familie en daar horen mijn honden ook bij. De regels bij mij in huis zijn dat kinderen niet mogen rennen, niet mogen gillen en nooit en te nimmer de honden zonder mijn toestemming mogen benaderen. Ik laat ook nooit de honden met andere mensen alleen. Overigens zijn ze zeer vriendelijk en lief. Kleine kinderen mogen niet kruipend oid op de grond gezet worden. Die moeten op schoot, op de bank, in de buggy of in de box.

Het gaat hier prima. Ik maak dit bij voorbaat zeer duidelijk aan mensen en als ze zich er niet aan kunnen of willen houden zijn ze niet welkom. Als iemand hier binnen zou komen met een krijsend kind dan kunnen ze weer vertrekken als ze het kind niet normaal kunnen laten doen. Wat is dat nu voor raars...? Op feestdagen waar veel familie bij is, daar zijn de honden ook bij en iedereen volwassen en kind kan daar mee om gaan. Ze worden gewoon helemaal met rust gelaten door iedereen en dat gaat meer dan prima.

Jouw zus heeft groot gelijk.Ik vind een gillend kind 1000x vervelender dan een goed opgevoedde hond die braaf aan mijn voeten ligt.
Kinderen die echt bang zijn kun je uitleggen dat ze niet moeten gillen, maar als er dan zo'n bakbeest op ze afkomt zullen ze dat toch doen. Ik heb ook nooit risico met andermans honden genomen, doe ik nog niet. Mijn dochter is inmiddels bekend met een een aantal honden en dat gaat goed, maar dat heeft ze zelf gedaan.

Twee grote honden die geen kinderen gewend zijn en bange kleine kinderen zijn geen goede combi. Helemaal niet als het ook nog eens druk is en in een vreemde omgeving. Ik zou ook niet mee gaan dat weekend en ook zeggen waarom. Vind het eigenlijk te gek voor woorden dat de honden voor de kleinkinderen gaan.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Bedankt al voor de reacties!

Hond wil mijn dochter aanvallen, tenminste die indruk wekt ie, ik heb het nooit zover laten komen omdat het een enorme hond is maar hij stuift in haar richting en gromt heel hard.

Ikzelf ben opgegroeid met honden en ook abosoluut niet bang voor het dier. Ik heb mijn dochter geprobeerd uit te leggen dat het haar gillen is waardoor de hond zo reageert, dat snapt ze maar ze zegt ook, in haar woorden, dat ze bang is voor en niet altijd kan bepalen hoe haar reactie eruit komt.

Mijn zusje is heel erg idolaat van haar hond, op zich prima maar het neemt in mijn ogen foute vormen aan. Alles en iedereen moet wijken voor haar hond. Ze heeft hem uit het asiel gehaald omdat het een zielige mishandelde pup was. Aan de hond mag je dus absoluut niet komen en ze in een andere ruimte doen dan waar wij zijn is in haar ogen geen optie.

Mijn leven laat ik er niet door beheersen maar ik vind het gewoon jammer dat het zo gaat. Ik had altijd een hele goeie en leuke band met mijn zus en ik snap haar liefde voor het dier ook heel goed maar dit gaat mij gewoon te ver. Niemand mag er iets van zeggen want dan haakt mijn zusje gewoon af in de discussie, dan moeten we erover ophouden. Ondertussen is het wel zo dat ik dus door haar honden een leuk weekend met mijn familie misloop. De honden gaan zeker mee want niemand wil ze in huis nemen behalve mijn moeder en ook een pension is volgens zusje geen optie.

Ik heb zelf het gevoel dat ik niet meer objectief kan zijn als het over die honden gaat daarom ben ik gewoon benieuwd hoe anderen over deze situatie denken.
quote:Lijnes schreef op 01 december 2008 @ 15:23:

Vooral de grootste hond heeft het voorzien op mijn dochter. Overigens is het wel haar gedrag dat maakt dat die hond haar mogelijk wil aanvliegen, zij gilt nl vanaf het eerste moment dat ze die hond ooit gezien heeft.

Het is al eerder gevraagd: wat doet die hond dan? Vliegt hij haar echt aan? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Een grote hond gaat niet zomaar een klein kind aanvallen. Een kind is in zijn ogen een 'pup', die moet beschermd worden. Alleen als dat kind zich vreemd gedraagt (in hondentaal) weet hij er geen raad mee en zal een corrigende tik uitdelen, jawel, in de vorm van een beet en dat is uiteraard niet wenselijk.

Is het niet jouw eigen angst voor honden, die je op je dochter hebt overgebracht, waardoor ze zo reageert? Reageert ze ook zo op andere dieren die ongeveer even groot zijn (geitjes in de kinderboerderij, kalfjes, varkens, paarden, pony's)?

Om op je vraag terug te komen: ik zou e.e.a. met je zus bespreken, zonder je dochter erbij. Uitleggen (als dat al nodig is want je zus heeft dat zelf in het verleden ook wel gezien) dat jouw dochter panisch is voor de hond. En dan een keer je dochter bij je zus laten, zodat je zus (die dus niet bang is) je dochter langzaam en voorzichtig kan laten wennen aan haar honden zonder dat jij haar beinvloedt met jouw eigen angst.

Of zelf een hond nemen natuurlijk dan is het probleem heel snel van de baan en je kinderen hebben een geweldige huisgenoot erbij .....

Hey Joyce,

Het lijkt me heel gezond dat een kind bang wordt van een grote hond die grommend op haar af komt rennen. Ik vind dit een heel gezonde angstreactie (de situatie is echt een bedreiging) en vind dat de hond degene is die moet worden opgevoed, niet het kind.
@ Bruinoog, ik snap jouw reactie ook. Ik vind het zelf ook heel vervelend dat mijn dochter heeft gegild bij die hond. Maar wat deoe ik er tegen... Ik snap heel goed dat een dier deel uitmaakt van het gezin daar heb ik geen moeite mee maar wat doe je als een dier je kind aanvalt?

Waar het mij om gaat is dat ik nu inderdaad het gevoel krijg dat mijn kind onder doet voor de hond terwijl dat in mijn ogen niet reeel is.
tja, je kan het tegenover ma en zus hard spelen: of mijn gezin, of de hond, kies maar.

Of je gaat voor een compromis: zij komt een nachtje en jij daarna een nachtje

Of je houdt je kind uit de buurt en zij houdt de hond aan de lijn/gemuilkorfd

Als dat beest rustig ligt (aangelijnd) en je kind komt kalm de kamer binnen en gaat ergens zitten, kan dat dan wel samen? Als de hond echt in ongeacht welke situatie grommend aanvalt, tjaaa..dan ligt de schuld bij ej zus en is het dus haar probleem. Als het een wisselwerking is tussen kind en hond zullen beide moeten aanpassen.
quote:bruinoog schreef op 01 december 2008 @ 15:42:

Als eigenaar van grote honden snap ik jouw zus helemaal. Mijn honden horen bij het gezin. Als mensen in MIJN huis komen horen ze zich aan te passen aan MIJN familie en daar horen mijn honden ook bij. De regels bij mij in huis zijn dat kinderen niet mogen rennen, niet mogen gillen en nooit en te nimmer de honden zonder mijn toestemming mogen benaderen. Ik laat ook nooit de honden met andere mensen alleen. Overigens zijn ze zeer vriendelijk en lief. Kleine kinderen mogen niet kruipend oid op de grond gezet worden. Die moeten op schoot, op de bank, in de buggy of in de box.

Het gaat hier prima. Ik maak dit bij voorbaat zeer duidelijk aan mensen en als ze zich er niet aan kunnen of willen houden zijn ze niet welkom. Als iemand hier binnen zou komen met een krijsend kind dan kunnen ze weer vertrekken als ze het kind niet normaal kunnen laten doen. Wat is dat nu voor raars...? Op feestdagen waar veel familie bij is, daar zijn de honden ook bij en iedereen volwassen en kind kan daar mee om gaan. Ze worden gewoon helemaal met rust gelaten door iedereen en dat gaat meer dan prima.

Jouw zus heeft groot gelijk.Ik vind een gillend kind 1000x vervelender dan een goed opgevoedde hond die braaf aan mijn voeten ligt.

Ik vind het altijd zo raar dat mensen hun hond als hun 'kind' zien en dus maar eisen dat andere mensen dat ook zo zien. Dat je in jouw huis de regels maakt, prima, maar ik vind je ontzettend ongastvrij en eigenlijk vind ik het bezopen dat iemand jouw hond als familie moet zien maar vervolgens zich niet mag bewegen in huis. Hoe lang komen mensen met kinderen gemiddeld bij je op bezoek? Een kwartiertje? Want als kinderen langere op schoot stil moeten zitten gaan ze inderdaad wel gillen, ja.

Sommige hondenbezitters zijn echt heel raar. Het is een hònd hoor, geen mens.
Jammer dat sommige hondenbezitters zo ontzettend star en panisch zijn en dat mensen (bezoekers) zich volledig en compleet moeten aanpassen aan zo'n bakbeest. Ik ben echt een dierenmens (heb ook honden gehad) maar mijn bezoek komt toch echt op één en dan zal hondlief eventjes pas op de plaats moeten maken. Wie is hier nu de baas, toch zeker niet een dier die zich moet aanpassen aan de alfa in zijn/haar leven oftwel het baasje.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik hoop dat de relatie met haar baby en de hond beter zal zijn als die de hond nu heeft met jou dochter.

Nu ze zelf moeder is kijkt ze misschien anders tegen de situatie aan,ik bedoel, begrijpt ze ook jullie probleem..
Nou dit wordt weer een leuke discussie: hond opvoeden of kind opvoeden?

Ik denk niet dat je van een kind wat net haar eigen taal leert beheersen, kan verwachten dat ze ook al hondentaal kunnen lezen en uitbeelden. Helemaal niet als ze geen honden gewend zijn.

Als hier baby's over de vloer komen gaat er een kleed op de vloer en de katten buiten met het luik dicht. Mijn katten horen ook bij het gezin, maar er zijn grenzen. Een klein kind een uur in de buggy of op schoot laten zitten vanwege de honden; hoe verzin je het. En dan mag ie nog niet eens krijsen. Waarom heb je geen bordje op je deur; verboden voor kleine kinderen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ach kom, die hond kan toch wel even in de gang. Ik vind het ook belachelijk dat de hond voor het (klein-) kind gaat. Dat kind is bang. En om nu nog voor de kerstdagen dat kind en die hond "nader tot elkaar te brengen" zou ik ook niet zo zien zitten. De hond heeft misschien nog niets gedaan maar als zo'n groot beest gromt en op mijn kind zou afstormen zou ik het zeker niet aankijken en gaan zitten afwachten of hij haar wel of niet grijpt. Als je het niet vertrouwt dan neem je toch geen risico's?

En kleine kinderen rennen en gillen nou eenmaal. Dat kun je ze niet verbieden. Je kunt ze wel opdragen bij de hond uit de buurt te blijven maar veel meer kun je volgens mij niet doen. In mijn ogen moet de hond daarmee om kunnen gaan of gewoon even de kamer uit als het niet samen gaat.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Lijnes, kanje zus iets van een bench meenemen? Ik zou het niet heel ontspannen vinden als ik tijdens dat familiegebeuren de hele tijd dochter en honden in de gaten zou moeten houden.

Mijn broer heeft een grote hond, en ook al doet ie bijna net zo raar als bruinoog, met 'hun kindje' enzo, hij beseft wel dat mijn twee kleine kinderen geen partij zijn voor hun vrolijke jonge edoch bijna volgroeide boxer. Tijdens familiedingen zijn er of tweehuisjes, met in het ene huisje de hond en in de anderen de niet-hondliefhebbers, en op verjaardagen e.d. gaat het dier in de bench.
mijn grens ligt bij het verzoek: 'wil je die hond even opsluiten?'

nee, dus. Ik heb een kleine hond die niet op bezoek af komt, niet springt, niet op schoot komt etc. Als iemand bij mij thuis is die niet van honden houdt, hou ik hem wel uit de buurt. Maar met zo'n zuur mondje vragen of de hond niet kan worden opgesloten, nee.

Als ik elders op bezoek ga vraag ik van te voren of hij welkom is.
Rosiero, ik vind er nogal een verschil in zitten of een hond klein of groot is.
quote:Noula_ schreef op 01 december 2008 @ 15:52:

Hey Joyce,

Het lijkt me heel gezond dat een kind bang wordt van een grote hond die grommend op haar af komt rennen. Ik vind dit een heel gezonde angstreactie (de situatie is echt een bedreiging) en vind dat de hond degene is die moet worden opgevoed, niet het kind.Noula, ik schreef mijn post gelijktijdig met TO, ik wist dus niet wat er nu precies gebeurde. Dus was mijn post een beetje mosterd quote:Lijnes schreef op 01 december 2008 @ 15:54:

Waar het mij om gaat is dat ik nu inderdaad het gevoel krijg dat mijn kind onder doet voor de hond terwijl dat in mijn ogen niet reeel is.Lijnes, in dat geval: ga een goed gesprek aan met je moeder met deze vraag, want dáár zit uiteindelijk de pijn. Dat je moeder iets wil organiseren, waar jij met je gezin niet bij kunt zijn. En dat je moeder jou vervolgens voorstelt een smoes te verzinnen. Als de situatie zo moeilijk is als jij het beschrijft, zou je moeder toch wijzer moeten zijn en in ieder geval haar kleindochter boven een hond moeten plaatsen.
quote:louise1 schreef op 01 december 2008 @ 15:56:

Jammer dat sommige hondenbezitters zo ontzettend star en panisch zijn en dat mensen (bezoekers) zich volledig en compleet moeten aanpassen aan zo'n bakbeest. Ik ben echt een dierenmens (heb ook honden gehad) maar mijn bezoek komt toch echt op één en dan zal hondlief eventjes pas op de plaats moeten maken. Wie is hier nu de baas, toch zeker niet een dier die zich moet aanpassen aan de alfa in zijn/haar leven oftwel het baasje.

Helemaal mee eens.

De honden in onze familie gaan gewoon op hun plaats, zowel bij mij thuis als in hun eigen huis. Pas met toestemming van het baasje komen ze eraf.

En mijn kinderen laten de hond met rust, gaan met toestemming van baasje en baasje erbij wel eens aaien en een koekje geven. Verder is de hond een hond en die horen op hun plaats.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven