Kinderen en huisdieren van familie

01-12-2008 15:23 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon het nergens terug vinden maar ben op zoek naar meningen van objectieve mensen

Ik ben het zelf namelijk een beetje kwijt geloof ik.

Ikzelf heb 3 kinderen, twee jongens (van 8 en net 1) en een meisje van net 6.

Mijn zusje pas bevallen van de eerste heeft 2 grote honden (en dan bedoel ik echt grote honden). Vooral de grootste hond heeft het voorzien op mijn dochter. Overigens is het wel haar gedrag dat maakt dat die hond haar mogelijk wil aanvliegen, zij gilt nl vanaf het eerste moment dat ze die hond ooit gezien heeft.

Zoals ik al zei is zuslief pas bevallen van de eerste en ik hoopte dat daarmee haar houding zou veranderen ten aanzien van de honden icm met (mijn) kinderen. Helaas is dat tot nu toe niet het geval waardoor ik bijna niet meer bij haar kan komen en zij ook nauwelijks meer bij ons komt.

Nu is het zo dat mijn moeder het plan heeft om de kerst met de hele familie op haar vakantieadres door te brengen (kan goed als het over ruimte enzo gaat) maar ik heb aangegeven dat ik niet mee ga als de honden van mijn zusje ook mee gaan. Mijn moeder vond dat ik dan maar een smoes moest bedenken om mijn zusje niet te kwetsen, maar eigenlijk vind ik het helemaal niet eerlijk dat ik moet gaan liegen om de lieve vrede te bewaren.

Nu heb ik dus twee vragen; overdrijf ik met die honden, moet ik me niet aanstellen en mijn kinderen gewoon tussen de honden laten lopen? En wat zouden jullie doen, een smoes bedenken om niet mee te hoeven gaan of gewoon eerlijk zijn en zusje de waarheid vertellen??
Als een kind bang is voor een hond doe je daar gewoon niks aan. Ik heb twee zoons waarvan de oudste ook doods bang is voor honden, en de tweede die wil met iedere hond knuffelen ( ook niet goed vind ik ). Dus qua opvoeding heeft het niets te maken. Ik vind het vreselijk irritant dat mensen geen erkenning hebben voor een kind wat doods bang is. Ik kom dus bij sommige mensen niet meer op visite. Ik heb vroeger zelf een hond gehad, en ben dus niet bang voor honden.
quote:Lijnes schreef op 01 december 2008 @ 16:30:

[...]

ben ik het helemaal mee eens wat een stom gedoe is dat toch...

vraag anders of je koningspython mee mag? Het is echt he-le-maal jouw baby, en hij doet niks want je hebt vier levende ratten bij je voor als je schatje honger krijgt

Niet? Je zus is er bang voor? Tssss....
Als een hond zo grommend op mij af zou komen en me in mijn polsen zou bijten om de rangorde te gaan bepalen, zou je mij daar ook niet meer zien.

Ongelofelijk dat jouw zus toestaat dat de hond visite zo tegemoet gaat. Jouw zus heeft een vreemd idee van de plaats van de hond in huis. Dat is echt wachten tot het een keer fout gaat.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Winterdip schreef op 01 december 2008 @ 15:58:

Ach kom, die hond kan toch wel even in de gang. Ik vind het ook belachelijk dat de hond voor het (klein-) kind gaat.

Die hond in de gang lijkt me niet slim.. Als hij al grommend op kind afkomt en hij moet voortaan in de gang als het betreffende kind komt legt hij die link echt wel.

Moeilijke situatie. Ik zou waarschijnlijk niet meegaan als de honden meegaan en zeker als ze zo op je kind reageren. Aan de andere kant: ik als hondenbezitter zou niet meegaan als iemand zou eisen dat de hond thuis zou blijven
Ik zou toch maar eens met je zus gaan praten en haar anders wijzen op dit topic, kan ze ook een andere mening horen.
Wat een rare prioriteiten heeft je zus.

Ik heb ook een bakbeest van een hond, die overigens superlief is en nog nooit tegen wie dan ook heeft gegromd. Toch gaat hij lekker op de gang als er vreemde kinderen op bezoek zijn, want ik ga het risico niet nemen dat er iets mis gaat in de communicatie kind-hond. Ik kan inderdaad wel bedenken wie er dan zou winnen.

Ook met een kleine hond zou ik dat doen. Ik heb zelf toen ik drie was een homp vlees uit mijn been verloren aan een humeurig poedeltje. Dat deed hij anders echt nooit hoor, riepen de baasjes. Negentien hechtingen, en gelukkig was het mijn been maar.

Dit klinkt als een labiele hond, met jeugdtrauma's. Als je zus niet wijzer is, neem dan in ieder geval zelf geen risico's. Als je kind iets overkomt, en dat zou heel goed kunnen, dan is het leed aan alle kanten helemaal niet te overzien.

En erg naar voor je dat je moeder ook niet verstandiger is. Maar ik zou toch de veiligheid van mijn dochter voorop zetten als er niet over te praten valt. Dan maar gewoon thuis gezellig kerst vieren met je eigen gezin. Ook best leuk.
quote:Decksels schreef op 01 december 2008 @ 16:33:

Als een kind bang is voor een hond doe je daar gewoon niks aan. Ik heb twee zoons waarvan de oudste ook doods bang is voor honden, en de tweede die wil met iedere hond knuffelen ( ook niet goed vind ik ). Dus qua opvoeding heeft het niets te maken. Ik vind het vreselijk irritant dat mensen geen erkenning hebben voor een kind wat doods bang is. Ik kom dus bij sommige mensen niet meer op visite. Ik heb vroeger zelf een hond gehad, en ben dus niet bang voor honden.Ja is hier ook zo, zoon (oudste) is totaal niet bang ... Maar wat doe je als om je zus gaat met wie je normaal gesproken wel een goeie band hebt??
quote:Schravelvot schreef op 01 december 2008 @ 16:38:

[...]

Die hond in de gang lijkt me niet slim.. Als hij al grommend op kind afkomt en hij moet voortaan in de gang als het betreffende kind komt legt hij die link echt wel.

Moeilijke situatie. Ik zou waarschijnlijk niet meegaan als de honden meegaan en zeker als ze zo op je kind reageren. Aan de andere kant: ik als hondenbezitter zou niet meegaan als iemand zou eisen dat de hond thuis zou blijven

ja maar je zou toch ingrijpen als je hond grommend op mensen af stormt om ze een 'testbeet' te geven? als ik zo'n hond had, zou ik heb niet mee nemen!

Een gewone, goed opgevoede gezellige hond zou ik wel meenemen, dan moet dat kind zich maar niet aanstellen.
Ik heb op het moment een vriendinnetje van mijn dochter te spelen en ik heb de hond de tuin in gedaan op verzoek van de moeder. Het meisje is namelijk een keer gebeten en we vinden het niet mijn taak om haar van die angst af te houden. Ik heb er ook geen problemen mee, maar onze hond wel. :-)

Voor de honden is het ook niet leuk als er mensen in de ruimte zijn die angstig zijn, want dat voelen honden en daar reageren ze op. Kunnen jullie niet afspreken dat niemand zijn hond meeneemt? Ook vanwege ruimte enzo? Opvang met kerst vinden is wel moeilijk, maar wie weet...
quote:Lijnes schreef op 01 december 2008 @ 16:24:

Om precies te omschrijven wat de hond doet, is lastig. Als eerste komt ie altijd luidblaffend met opgetokken bovenlip op je af gestormd. Het formaat van het dier maakt dat je als meisje van 1 m 20 dan wel achteruit deinst. vervolgens bijt ie altijd in je polsen (schijnt een teken te zijn dat ie kijkt waar je staat in de rangorde of zoiets?) afhankelijk van juow reactie reageert de hond met grommen en dreigen of zoals in mijn geval een "nederige" houding aan te nemen.

En jouw zus laat dat allemaal gebeuren? Luid blaffend en lip optrekkend op bezoek afstormen? De hond wordt dan niet onmiddellijk gecorrigeerd? Mmmmmm .... dan is er niet alleen bij de hond iets mis, maar ook bij je zus!

Ik ken mensen met een gigantische Sint Bernard; een lief dier, maar onstuimig en dan springt er wel 75 kilo tegen je op ......

Als er bezoek komt gaat de hond even in een kamertje apart, het bezoek gaat zitten en krijgt instructie absoluut niet op de hond te letten. Hond wordt losgelaten, hond snuffelt aan bezoek, bezoek negeert hond en er is niks aan de hand. Anders ligt het bezoek meteen omvergeworpen bij de voordeur
trouwens, veel mensen zouden blij zijn met een excuus om niet naar familie te hoeven Is je man niet erg blij ? Geen schoonfamilie en psychotische honden met kerst! hoera!
quote:RosieRo schreef op 01 december 2008 @ 16:34:

[...]

vraag anders of je koningspython mee mag? Het is echt he-le-maal jouw baby, en hij doet niks want je hebt vier levende ratten bij je voor als je schatje honger krijgt

Niet? Je zus is er bang voor? Tssss....

Da's een goeie ik ga dalijk nog naar de dierenwinkel voor een enge krokodil
Klinkt idd ls een gestoorde hond. snap idd niet dat je zus dat gedrag accepteert van die hond.

Als een hond goed opgevoed is, en je zus heeft m goed onder appel, dan moet je idd opletten, maar dan is het nog wel te doen. maak uit dit verhal echter op dat je zus zelf de hond ook niet onder controle heeft, en ook niet wil hebben, en dan wordt t idd een lastig verhaal. Dus je zus op hondencursus met de hond en dochterlief leren om te "bevriezen" en dan heb je ms volgend jaar wel een leuke kerst met kind en hond. ( En ja constant opletten moet je nu eenmaal met die combinatie, daar ontkom je niet aan).
quote:RosieRo schreef op 01 december 2008 @ 16:41:

[...]

ja maar je zou toch ingrijpen als je hond grommend op mensen af stormt om ze een 'testbeet' te geven? als ik zo'n hond had, zou ik heb niet mee nemen! Zeker zou ik ingrijpen, maar ik had dat stukje nog niet gelezen, reageerscherm stond al een tijdje open vandaar
Mijn zus laat het niet bij al het bezoek toe. Bij mij heeft ze het gedaan omdat ik echt niet bang ben voor honden en hij dus duidelijk moest weten dat IK de baas ben en niet de hond. Ze laat de hond bij mensen die belangrijk zijn voor haar wel de hond merken wie er de baas is.

Mijn zus komt nu naar voren als een malloot en dat is ze echt niet hoor maar de hond is wel degelijk gestoord

Ik heb voor mezelf natuurlijk allang bepaald dat als de honden meegaan, wij niet meegaan maar ik wilde weten of ik nou degene ben die doorslaat in zijn ideeen of dat het mijn zus is die de verkeerde kant kiest. Tuurlijk slaan we allebei door maar het is wel prettig om te weten dat er meer mensen zijn die vinden dat het niet normaal is dat de hond in feite bepaald wat er gebeurd.

Nogmaals het gaat NIET om de boze wolf die iedereen aan vliegt maar de situatie is wel heel vervelend...

Ik ga lekker kerst vieren met mijn gezin en laat die hond lekker mijn moeder opvreten
mooi zo, geniet ervan en wie weet, als de baby van je zus gaat lopen zit dat kreng binnen een vloek en een zucht in het asiel..
precies en daar hoop ik op
Nou ff voor de duidelijkheid. Via een medium als internet kan er absoluut niet geconcludeerd worden of een hond verknipt is of niet.....Daar heb je verstand van honden voor nodig en moet je er zelf bij zijn en de hond uitgebreid in verschillende omstandigheden zien.

Vervolgens is al dat rangordegedoe gigantisch achterhaald....Echt al een decennium of zo....In een wolvenroedel heerst geen rigide rangorde, maar een familieverband. De een is goed in het ene en de ander in het andere. De een neemt in een bepaalde situatie het voortouw de ander in het andere. De reu en teef die op cruciale momenten het laatste woord hebben kan je zien als de ouders in een groot gezin. Het ene kind staat niet in een gezin van bijv 10 kinderen lager in de 'rangorde' dan het andere kind. Ze zijn allbei anders en verschillend, maar hebben net zoveel in te brengen. In bepaalde situaties leiden de ouders. Zo gaat dat ook bij onze honden. Rangorde heeft er werkelijk niets mee te maken. Ze hebben geleerd om bepaald gedrag te vertonen in bepaalde situaties. Waarom 'o wee als de hond uit zijn mand komt'. Krijgt je kind ook een hengst of een brul als hij opstaat voordat hij zijn eten op heeft. Nee, natuurlijk niet. Je laat weten dat je graag hebt dat hij nog even aan tafel blijft.

Je kan ook je hond relaxed terug sturen naar zijn mand. Dat heeft allemaal niets met rangorde te maken. Verder heeft een hond al helemaal geen rangorde mbt vreemden. Rangorde, dominantie en al die onzin dingen zijn context gerelateerd. Dat speelt alleen in de vaste groep waarin de hond leeft. Jij hebt toch ook geen rangorde verhouding met de man waar je vanmiddag naast zat in de bus?

Mijn honden mogen opspringen. Als de visite dat liever niet heeft, dan houd ik ze even vast of geef ze wat lekkers in de mand. Dan vergeten ze op te springen.

De hond eventjes achter het keukenhekje doe ik ook wel eens, totdat iedereen zit en gekalmeerd is. Of eventjes als er kinderen op de grond zitten. Mijn honden zijn meerdere uren per dag alleen. Als ik thuis ben, zijn ze bij mij. De tuin in, de gang op is geen optie. Ik heb er echter nooit problemen mee, omdat ik wel degelijk rekening houd met mensen die minder dol op honden zijn of ze eng vinden. Ze gedragen zich keurig en ik ben heel duidelijk en houd alles haarscherp in de gaten. Het is geen kwestie van die gaat voor die of die gaat voor die. Iedereen heeft zijn prioriteiten en belangen. Als men zijn best doet kan daar uitstekend rekening mee gehouden worden en een mouw aan gepast.
Lijnes,

Ik vind je reactie helemaal niet overdreven. Vind dat je normaal al uit moet kijken met honden en kinderen. Maar helemaal als een hond raar doet. Een hond is een roedeldier, dat altijd z'n plekje zal bevechten om bovenaan de roedel te komen. Een kind is veel zwakker dan een hond, dus daar moet je gewoon mee uitkijken. En als die hond raar doet als je kind erbij in de buurt is, dan is het dus helemaal uitkijken ongeacht of het aan het kind ligt of aan de hond.

Verder zou ik geen smoes verzinnen. Ik weet niet hoe de relatie met je zus is, maar ik zou haar eerlijk vertellen waarom je niet meer zo vaak bij haar komt en waarom je het niet ziet zitten met z'n allen weg te gaan als de honden ook mee komen. Wie weet kun je dan samen een oplossing bedenken.

Mijn moeder heeft een hond die heel raar doet sinds de geboorte van mijn zoontje. Gelukkig ziet ze dat zelf ook en hoef ik haar dus niets te vertellen. We hebben een gedragsdeskundige laten komen die zijn gedrag heeft geanalyseerd en een heel plan heeft geschreven, zodat we hem konden heropvoeden. Dat is alleen zo moeilijk bij een hond die al acht jaar van alles heeft mogen doen en eigenlijk het verkeerde gedrag is aangeleerd. Dus heeft mijn moeder de moed een beetje opgegeven. Wel heel jammer, want daardoor zijn we de afgelopen maanden heel weinig bij mijn moeder thuis geweest. Maar zij gelukkig wel bij ons. Nu heeft ze een oppas geregeld, voor wanneer wij bij haar komen. Probleem opgelost dus. Want wij (mijn moeder zelf ook niet!) willen echt niet het risico lopen dat er ooit iets zou gebeuren. Wellicht is zoiets ook een oplossing voor jullie.

Heel veel succes!
Ik vind dat het van 2 kanten moet komen. Bedenk wel dat de honden van jouw zus voor haar wrsch net zo belangrijk zijn, als dat jouw kinderen voor jou zijn (beetje vreemde zin, maar hoop dat je hem snapt!)

- waarom ga je niet met je dochtertje zo'n soort 'cursus' volgen waarbij zij leert hoe ze het beste kan reageren op een hond (waardoor die hond haar wrsch stukken minder interessant vindt). Wordt op veel basisscholen al gedaan.

- bespreek het met je zus!! laat zien dat je niet wilt dat door zoiets jullie contact zoveel minder wordt, dat jij je best doet. dan mag je van haar ook wat terugverwachten vind ik, bv door tijdens de vakantie de honden aan aantal momenten per dag niet bij jullie te laten, maar bv in een andere ruimte.

Succes, en laat vooral jullie feest er niet door bederven!!
quote:RosieRo schreef op 01 december 2008 @ 16:51:

mooi zo, geniet ervan en wie weet, als de baby van je zus gaat lopen zit dat kreng binnen een vloek en een zucht in het asiel..

lijkt me niet, dat kindje leert nu vanaf de geboorte dat er huisdieren zijn, en de honden leren vanaf het begin dat er een kindje in huis is. dat kindje zal wrsch heel anders met de dieren omgaan dan het dochtertje van diegene die dit topic opende.

vrienden van mij hebben 2 (grote) honden, en een kindje van bijna 2. gaat super goed. mijn honden zijn geen kinderen gewend, maar als dat kindje er is, gaat het ook bij mijn honden goed. puur omdat dat kindje rustig is bij de honden, en niet gaat gillen of wat dan ook, dan trek je juist de aandacht van de honden, en willen ze spelen etc etc (als ik al een gek door de kamer ga gillen en rennen heb ik mn honden ook achter me aan rennen omdat ze denken dat ik een super leuk spelletje met ze speel!)
quote:Poezewoes schreef op 01 december 2008 @ 15:43:

Twee grote honden die geen kinderen gewend zijn en bange kleine kinderen zijn geen goede combi. Helemaal niet als het ook nog eens druk is en in een vreemde omgeving. Ik zou ook niet mee gaan dat weekend en ook zeggen waarom. Vind het eigenlijk te gek voor woorden dat de honden voor de kleinkinderen gaan. [/fgcolor]Waar lees je dat de honden geen kinderen gewend zijn?
quote:Noula_ schreef op 01 december 2008 @ 15:52:

Hey Joyce,

Het lijkt me heel gezond dat een kind bang wordt van een grote hond die grommend op haar af komt rennen. Ik vind dit een heel gezonde angstreactie (de situatie is echt een bedreiging) en vind dat de hond degene is die moet worden opgevoed, niet het kind.In dit geval misschien wel, maar zoals ?? ook al schreef; zowel hond als kind moeten opgevoed worden. Kinderen moeten ook niet maar alles mogen.
quote:louise1 schreef op 01 december 2008 @ 15:56:

Jammer dat sommige hondenbezitters zo ontzettend star en panisch zijn en dat mensen (bezoekers) zich volledig en compleet moeten aanpassen aan zo'n bakbeest. Ik ben echt een dierenmens (heb ook honden gehad) maar mijn bezoek komt toch echt op één en dan zal hondlief eventjes pas op de plaats moeten maken. Wie is hier nu de baas, toch zeker niet een dier die zich moet aanpassen aan de alfa in zijn/haar leven oftwel het baasje.Eens. Hond gaat in de tuin als ik weet dat mensen er bang voor zijn/het niet prettig vinden.
Jee Lijnes, die hond is echt een beetje maf als ik zo lees wat ie doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven