Kinderfeestje, te oud?

28-05-2018 23:15 101 berichten
Ik hoor graag jullie mening.

Mijn dochter wordt over drie weken 10 jaar, en tot op heden heeft ze vanaf haar vijfde verjaardag een kinderfeestje gehouden. Hier kwamen voornamelijk meisjes van school waar ze veel mee speelt.
Uiteraard hebben we het thuis al gehad over wat voor feestje ze voor haar tiende verjaardag zou willen.

Haar reactie verbaasde mij. "Mama, ik ben te oud voor een feestje, ik wil dat niet meer."

Na enkele weken lijkt dit een duidelijke mening.
Mijn dochter geeft aan dat ze het gedoe zo kinderachtig vindt.
Vorig jaar, toen ze bijna 9 werd en andere meisjes dat hoorden, kwamen er meteen meisjes op school springend om haar heen en riepen ze "mag ik op jouw feestje komen?" wat dan meisjes zijn waar ze nooit mee speelt. Op de dag dat ze jarig was wilden ze ineens allemaal met haar de klassen rond waar de toenmalige juf het gekibbel moest oplossen. En na haar verjaardag was de interesse van deze meisjes in haar weer over. Ze zijn overigens ook niet uitgenodigd, waarna de meiden zich bij dochter gingen beklagen en vroegen waarom ze niet uitgenodigd zijn. "Gewoon" antwoordde ze en daarmee was het uit.
Ze heeft het ook vaak over dat nu in groep 6 het nog steeds zo is dat kinderen ruzies maken en dan tegen elkaar zeggen dat ze een mooie pen moeten geven of ze mogen niet op hun feestje komen. Mijn dochter verzucht dit gedrag van haar klasgenootjes.

Ook geeft ze aan dat ze vindt dat de kinderen die komen zich zo kinderachtig gedragen op een feestje. In de zin van rondrennen en doelloos gillen. En als we dan bijvoorbeeld friet gaan eten niet komen eten maar door blijven gaan met rennen en gillen. Ik kan opzich wel begrijpen dat dochter dit gedrag kinderachtig en vervelend vindt

Ik weet niet of ik hierin mee moet gaan. Als dochter geen zin heeft in een feestje, prima, dan gaan we gewoon een dag met ons gezin naar Drievliet of zo. ze heeft zelf thuis voorgesteld om dat te gaan doen want dat is veel leuker vindt zij. Maar aan de andere kant ben ik zo bang dat ze dan bij haar klasgenootjes buiten de boot gaat vallen, als ze geen kinderfeestje heeft georganiseerd...

Ik ben enerzijds trots op dat mijn dochter zegt "dat gedoe rondom feestjes is zo kinderachtig, ik wil daar niks mee te maken hebben" maar aan de andere kant is het ook raar als ze geen kinderfeestje heeft dit jaar.
Ze voelt zich te oud ervoor, maar is dat ook zo?

Wat zouden jullie doen?
anoniem_370318 wijzigde dit bericht op 28-05-2018 23:19
7.50% gewijzigd
lisa_ schreef:
29-05-2018 17:23
Onze kinderen zitten op de middelbare, oudste doet eindexamen. Zij vieren hun verjaardag nog steeds met vrienden, de jongste met haar beste vriendinnen en de oudste met twee beste vrienden.
Dat ze niet van drukte of toestanden houdt snap ik maar het verbaast me wel dat jouw dochter elke vorm van verjaardag vieren met een vriendin "kinderachtig" noemt.
Er zijn in Nederland heel veel mensen van andere culturen waar niet eens verjaardag gevierd wordt. Dus wat is er zo raar aan geen verjaardag willen vieren? Niet ieder kind wordt opgevoed met dat bij je verjaardag een feestje hoort. Ik vind het daarom eigenlijk ook discriminerend om ervan uit te gaan dat kinderen hun verjaardag moeten vieren.
pipootje schreef:
29-05-2018 16:44
Huh?
Ik vond vroeger feestjes ook niets, hoezo moet je dat leuk vinden dan? wat een bizarre reactie!!!
Precies ja. Ik ging vroeger toen ik 8/9 was ook niet naar de kinderdisco en op de middelbare ook niet naar de tienerdisco. Schoolfeest was de eerste keer heel leuk de tweede keer vond ik het al suf dus daarna ben er niet meer geweest. Waarom moet ik dat leuk vinden. x_x
Cookmomster schreef:
29-05-2018 03:28
Waar ik het over heb? Dat ik het eens ben met de stelling dat feestjes kinderen alleen voordelen bieden. Echt, ze leren ervan. Het omgaan met kinderen die ze niet mogen bijvoorbeeld. Best handig om vroeg te leren.
Wat een flauwekul. Ik ben zelf ooit een uitgenodigd door een klasgenootje voor een verjaardag op de bowlingbaan. Helaas had ik waterpokken en kon ik daarom niet komen en belden mijn ouders af. Later hoorde ik van dat klasgenootje dat alle zes de uitgenodigde gasten afgebeld hebben, meestal als reden omdat hij ADHD heeft, en sommige ouders dat zelfs aan de telefoon zeiden waar hij naast stond en dus alles meekreeg.
Dat is helemaal niet leerzaam, dat is ontzettend traumatiserend.
sugarmiss schreef:
28-05-2018 23:52
Opvoeden is ook je kinderen leren wat sociaal gewenst gedrag is. Sociaal gewenst gedrag is dat je zo af en toe een feestje geeft wil je geen complete outsider worden.

Kinderen beoordelen elkaar helemaal niet op het aantal feestjes, maar op met wie ze leuk kunnen spelen. De ouders zijn degenen die kinderen en ouders wel beoordelen op de feestjes. ;)
k.middleton schreef:
28-05-2018 23:20

Jouw dochter klinkt behoorlijk wijs en heeft goed in de gaten hoe de wereld om haar heen werkt, maak je maar geen zorgen over buiten de boot vallen.
Dat viel mij ook op, een hele waardevolle eigenschap. Ik zou willen dat ik op die leeftijd al boven zulk gedrag stond.
Mijn dochter wil niet naar een pretpark toe en dan een of twee leuke vriendinnen meenemen, omdat ze dat nog iets te spannend vindt! Met het gezin voelt voor haar veiliger.

Dus waarschijnlijk gaan we in juni voor haar verjaardag als uitje naar Drievliet!
7382739177482 schreef:
29-05-2018 02:41
Alleen voordelen? Heb je enig idee wat een draken kinderen kunnen zijn op feestjes, ook naar andere kinderen?
En dan heb je ook nog ouders die op het laatste moment afbellen omdat Jantje ziek is, Erwin niet mag komen omdat het te ver weg is, Klazina niet naar het zwembad mag, Hendrika niet naar feestjes die in de avond plaatsvinden mag, Destiny eigenlijk de jarige een stomme trut vindt, en Fatima mag niet komen omdat er varkensvlees kan worden genuttigd en dan is al het andere eten ook onrein.
Niet echt leuk voor kinderen als (veel) gasten ineens niet komen.
Ik heb mij eigenlijk niet gestoord aan het drukke gedrag van de kinderen vorig jaar, mijn dochter daarentegen vond het niet fijn.
Daarnaast heeft mijn dochter van de 17 meiden in de klas er 10 uitgenodigd waarvan er zeven zijn gekomen. Ze mocht er van mij juist maximaal 10 uitnodigen omdat ik weet dat bij maximaal drie of vier gasten er misschien geen enkele komt. Dochter had best mogen zeggen dat ze maar vijf kinderen wil uitnodigen, maar het werden er dus tien, wat allemaal meisjes zijn waar ze ook echt contact mee heeft op school.
Ik houd daarnaast rekening met of er hier geen evenementen zijn waar veel kinderen de dag van het feestje naar toe willen gaan en ook of het niet een dag is waarop veel kinderen naar de hockey o.i.d. moeten.
Al met al probeer ik rekening te houden met of de (meeste) uitgenodigde kinderen wel kunnen en mogen komen.
yette schreef:
29-05-2018 06:54
Traditionele kinderfeestjes zijn niet aan elk kind besteed. Of het nou de aard van het kind is, of de leeftijd. Als een van mijn kinderen geen 'kinderfeestje' wilde, maar het wèl leuk vond om zijn/haar verjaardag met een of meer vrienden te vieren, heb ik ze altijd alternatieven geboden. Mijn regel was dan: hoe minder kinderen er komen, hoe duurder het kan worden. Met één vriend of vriendin naar een dierentuin, het strand of Cinekid en tot slot naar een pizzaria bijvoorbeeld. Of bioscoop en een slaapfeestje. Je kan het zo gek maken als je wilt. Een nachtje kamperen met drie moeders en vijf meiden was hier ook een groot succes - maar dat was dan ook een hele leuke groep.
Dat geldt hier ook. Bij een grotere groep worden het andere soort feestjes dan bij een kleinere groep. Dus als dochter een duur feestje wat ver rijden is wil, ik vind het prima, maar dan worden er ook minder kinderen uitgenodigd omdat in dat geval ik het niet te gek wil maken.
Serieus? Je kinderen leren naar feestjes te gaan omdat ze anders outsider worden? Wat bizar dit. Stom kuddegedrag.
pipootje schreef:
29-05-2018 22:54
Serieus? Je kinderen leren naar feestjes te gaan omdat ze anders outsider worden? Wat bizar dit. Stom kuddegedrag.
Bij nader inzien heb je daar helemaal gelijk in. Helaas maken ouders op het schoolplein hier elkaar helemaal gek met dat een feestje geven en zoveel mogelijk kinderen uitnodigen zodat ze terug uitgenodigd worden heel belangrijk is voor de sociale ontwikkeling van je kind, anders gaat het helemaal mis.
pipootje schreef:
Bij nader inzien heb je daar helemaal gelijk in. Helaas maken ouders op het schoolplein hier elkaar helemaal gek met dat een feestje geven en zoveel mogelijk kinderen uitnodigen zodat ze terug uitgenodigd worden heel belangrijk is voor de sociale ontwikkeling van je kind, anders gaat het helemaal mis.
CactusIkea schreef:
29-05-2018 18:57
Kinderen beoordelen elkaar helemaal niet op het aantal feestjes, maar op met wie ze leuk kunnen spelen. De ouders zijn degenen die kinderen en ouders wel beoordelen op de feestjes. ;)
Of ouders elkaar en hun kinderen erop beoordelen durf ik niet te bevestigen.
Nou, het is wel iets wat nauwlettend in de gate gehouden wordt door enkelen.

Neemt een kind kinderen mee naar huis na school, nemen anderen een kind mee naar huis na school, uitnodigingen voor speelafspraakjes en verjaardagen. En dan doel ik niet op ouders die daarop letten bij eigen kind (wat ook gebeurd). Ik heb het nu specifiek over andere ouders die turven over andere kinderen. Heb het zelf gehoord, dus weet het zeker.
^ Wat een flauwekul. Hebben die mensen niets beters te doen dan op anderen hun kinderen gaan letten?

Ben ik even blij dat op mijn vroegere basisschool wij het begrip “ouders op het plein” niet kenden want vrijwel iedereen kwam met de bus.

Oh, kinderfeestjes waren er dan wel maar wel vrij weinig.
Een moeder zei laatst tegen mij dat haar dochter de kinderen uit moest nodigen op haar kinderfeestje waar zij ook uitgenodigd is.
Dat vind ik zo raar. Vriendschappen veranderen en wisselen nogal is. Dat zou dus betekenen dat je kind iemand uit moet nodigen waar ze allang niet meer mee speelt. Als iedereen dat doet nodig je dus vanaf de kleuters dezelfde kinderen uit.
sugarmiss schreef:
28-05-2018 23:52
Jezus wat een tokkiereactie
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn weten is het normaal dat 10-jarigen een afnemende behoefte aan verjaardagsfeestjes hebben.
Ik zou haar niet te oud noemen, maar de desinteresse hoort gewoon bij haar leeftijd.
watdachtjehiervan schreef:
08-06-2018 14:38
Een moeder zei laatst tegen mij dat haar dochter de kinderen uit moest nodigen op haar kinderfeestje waar zij ook uitgenodigd is.
Dat vind ik zo raar. Vriendschappen veranderen en wisselen nogal is. Dat zou dus betekenen dat je kind iemand uit moet nodigen waar ze allang niet meer mee speelt. Als iedereen dat doet nodig je dus vanaf de kleuters dezelfde kinderen uit.
Tuurlijk hoeft dat niet. Met name in groep 5/6 zie je vaak al dat “beste vrienden en vriendinnetjes” ineens elkaars vijanden worden. Die nodig je dan toch niet uit?
pipootje schreef:
Dat is het ook. Ik heb gedurende mijn stages op scholen vaak zat gehad dat juffen ouders aanspreken (waarom in godsnaam) op dat hun kind geen verjaardagsfeestje met andere kinderen heeft. Terwijl die kinderen helemaal niet meer of minder gewaardeerd werden dan kinderen die wel verjaardagen met andere kinderen vieren.
We zijn vanwege de hitte uiteindelijk niet naar Drievliet geweest, maar Duinrell. (inc. Tikibad)
Hartstikke leuk. Dochter was erg blij.
ImaneStar schreef:
13-07-2018 11:31
Naar mijn weten is het normaal dat 10-jarigen een afnemende behoefte aan verjaardagsfeestjes hebben.
Ik zou haar niet te oud noemen, maar de desinteresse hoort gewoon bij haar leeftijd.
Ik hoorde later dat wel meer 10-jarigen geen verjaardagsfeestjes meer geven. Het hoort er inderdaad vast bij.
Niet alleen in het algemeen, ook op school.
08-06-2018 14:38
Dat heb ik eigenlijk ook nooit begrepen. Inderdaad, vriendschappen veranderen en wisselen nogal eens. En soms zijn er inderdaad kinderen die thuis een feestje hebben met de halve klas omdat de ouders denken dat ze dan vaker terug uitgenodigd worden.
29-05-2018 17:31
Ik krijg het idee dat ze geen feestje wil omdat ze conflicten uit de weg gaat. Is ze bang voor al het gedoe er omheen bij haar klasgenoten? Als dat zo is zou ik daar met haar over in gesprek gaan. Als het zo is dat ze geen feestje wil omdat ze er geen zin in heeft zou ik het prima vinden.
Het was echt omdat ze er geen zin in heeft. Oftewel, puberen. Als je dat zo kan noemen bij een 10-jarige.
Volgens mij vinden haar vriendinnetjes dat gewoon prima. Ze is nog gewoon wie ze is en niet ineens meer of minder omdat ze geen feestje voor haar 10de verjaardag gaf.
Nemaìn’ schreef:
29-05-2018 17:46
[...]
Moderators, gaarne actie ondernemen tegen deze gebruiker ivm trollhinten, aub.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2018 19:07
Reden: 'quote' verwijderd
19.49% gewijzigd
IsabelleLeiderdorp schreef:
28-08-2018 18:28
Moderators, gaarne actie ondernemen tegen deze gebruiker ivm trollhinten, aub.
Ruim 3!!! maanden later??? Had je niks beters te doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven