Kinderfeestje, te oud?

28-05-2018 23:15 101 berichten
Ik hoor graag jullie mening.

Mijn dochter wordt over drie weken 10 jaar, en tot op heden heeft ze vanaf haar vijfde verjaardag een kinderfeestje gehouden. Hier kwamen voornamelijk meisjes van school waar ze veel mee speelt.
Uiteraard hebben we het thuis al gehad over wat voor feestje ze voor haar tiende verjaardag zou willen.

Haar reactie verbaasde mij. "Mama, ik ben te oud voor een feestje, ik wil dat niet meer."

Na enkele weken lijkt dit een duidelijke mening.
Mijn dochter geeft aan dat ze het gedoe zo kinderachtig vindt.
Vorig jaar, toen ze bijna 9 werd en andere meisjes dat hoorden, kwamen er meteen meisjes op school springend om haar heen en riepen ze "mag ik op jouw feestje komen?" wat dan meisjes zijn waar ze nooit mee speelt. Op de dag dat ze jarig was wilden ze ineens allemaal met haar de klassen rond waar de toenmalige juf het gekibbel moest oplossen. En na haar verjaardag was de interesse van deze meisjes in haar weer over. Ze zijn overigens ook niet uitgenodigd, waarna de meiden zich bij dochter gingen beklagen en vroegen waarom ze niet uitgenodigd zijn. "Gewoon" antwoordde ze en daarmee was het uit.
Ze heeft het ook vaak over dat nu in groep 6 het nog steeds zo is dat kinderen ruzies maken en dan tegen elkaar zeggen dat ze een mooie pen moeten geven of ze mogen niet op hun feestje komen. Mijn dochter verzucht dit gedrag van haar klasgenootjes.

Ook geeft ze aan dat ze vindt dat de kinderen die komen zich zo kinderachtig gedragen op een feestje. In de zin van rondrennen en doelloos gillen. En als we dan bijvoorbeeld friet gaan eten niet komen eten maar door blijven gaan met rennen en gillen. Ik kan opzich wel begrijpen dat dochter dit gedrag kinderachtig en vervelend vindt

Ik weet niet of ik hierin mee moet gaan. Als dochter geen zin heeft in een feestje, prima, dan gaan we gewoon een dag met ons gezin naar Drievliet of zo. ze heeft zelf thuis voorgesteld om dat te gaan doen want dat is veel leuker vindt zij. Maar aan de andere kant ben ik zo bang dat ze dan bij haar klasgenootjes buiten de boot gaat vallen, als ze geen kinderfeestje heeft georganiseerd...

Ik ben enerzijds trots op dat mijn dochter zegt "dat gedoe rondom feestjes is zo kinderachtig, ik wil daar niks mee te maken hebben" maar aan de andere kant is het ook raar als ze geen kinderfeestje heeft dit jaar.
Ze voelt zich te oud ervoor, maar is dat ook zo?

Wat zouden jullie doen?
anoniem_370318 wijzigde dit bericht op 28-05-2018 23:19
7.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zie dat hier een workshop of een high tea worden gesuggereerd?
Leuk, kunnen ze daarna plaats maken voor de 65+ damesclub.
Hippiemeisje schreef:
28-05-2018 23:31
Je dochter is een vrouw(tje) naar mijn hart! Ik zou vooral naar haar luisteren, en lekker naar Drievliet gaan. Ze is zich aan het losmaken en haar eigen weg in aan het slaan. Super!!
Exact dit bedacht ik me ook! Geniet ervan dat jouw dochter de ballen heeft om haar eigen wens uit te spreken en daarnaar te handelen. Heel sterk en krachtig vind ik dat.
Wat heerlijk zo'n wijs meisje dat weet wat ze wil en zich niet wil aanpassen aan hoe het heurt volgens de maatschappij.
Aanpassen aan de regels en daarbij eigen wensen overboord gooien, leren hoe het moet en daarbij eigen ambities wijzigen, meegaan met de meute....zijn er echt ouders die dat ambiëren voor hun kind????
anoniem_369997 wijzigde dit bericht op 29-05-2018 12:57
23.46% gewijzigd
Ik herinner me dat ik het woord "kinderfeestje" op een bepaalde leeftijd niet meer zo leuk vond en dat gewoon "feestje" noemde of "fuif" (wel erg jaren tachtig/negentig voor kinderen van nu) en dan ging ik met mijn vriendinnen zwemmen, film kijken, een slaapfeest houden. Maar ook als het niet aan het woord "kinder"feestje ligt en het hele concept haar niet aanspreekt, laat haar lekker.
Ja, de consequentie kan zijn dat ze niet/minder vaak gevraagd wordt maar die garantie heb je ook niet als je wel zelf een feestje geeft.
permis schreef:
29-05-2018 08:22
Zie dat hier een workshop of een high tea worden gesuggereerd?
Leuk, kunnen ze daarna plaats maken voor de 65+ damesclub.
Ze zijn er speciaal voor deze leeftijden. Erg leuk en vallen doorgaans goed in de smaak.
meaki schreef:
29-05-2018 09:52
Wat heerlijk zo'n wijs meisje dat weet wat ze wil en zich niet wil aanpassen aan hoe het heurt volgens de maatschappij.
Dit!

Fantastisch dat je dochter durft te zijn wie ze is zonder zich iets aan te trekken van groepsdruk. Heerlijk, zo'n kind!

Een van mijn kinderen heeft ook een broertje-dood aan feestjes. Meestal gaat hij rond zijn verjaardag iets leuks doen met twee of drie vriendjes: naar de film en pizza eten, logeren, naar een pretpark. Zoiets. Hem maken we echt niet blij met een feestje waar de halve klas voor uitgenodigd is.

Overigens heeft hij het niet van een vreemde. Ik ging als kind graag naar feestjes, maar vierde mijn eigen verjaardag liever niet. In plaats daarvan ging ik logeren met een vriendin ofzo. Ik wilde op mijn feestje altijd dat iedereen het leuk had en trok ruzie heel slecht, dus heb met mijn negen jaar besloten geen feestjes meer te vieren. Nu ben ik al een eind in de veertig en vier ik het nog steeds niet.
Ik ben zelf ook iemand die keuzes maakt die niet altijd met de gangbare stroom meegaan. Ben dan ook zelf allergisch voor mensen die koste wat kost, met tegenzin, dingen doen omdat iets zo zou moeten of horen of verwacht zou worden.
Wat mij eigenlijk verbaast aan dit verhaal, is dat hoe de kinderen elkaar manipuleren om op elkaars feestje te komen nog steeds op deze leeftijd speelt. Ik neem aan dat de dochter van TO in groep 6 zit? Dus dan zat ze vorig jaar in groep 5, wat ik persoonlijk ook echt te oud vindt voor dit gedrag?

Ik heb zelf twee kinderen en ik weet heel goed dat tot ongeveer groep 3/4 kinderen tegen elkaar zeggen "doe dit of je mag niet op mijn feestje komen" of "als ik op jouw feestje mag mag je naar die van mij dus nodig mij uit alsjeblieft"
Maar daarna is het toch wel klaar? Dan nodigen kinderen toch steeds vaker alleen de echt leuke kinderen uit?

Hier was het dat de kinderen vanaf 11 en 9 jaar geen feestje meer gaven. Oudste had iets van nahh niet meer leuk en jongste zou niet weten wie uitgenodigd moet worden van vriendjes en vriendinnetjes waren er niet. Ze hebben er niks aan overgehouden. Sowieso merk ik dat aan het eind van de basisschool je verjaardag op school/met klasgenoten vieren kinderachtig werd gevonden. In groep 8 was mijn dochter de enigste die nog trakteerde! En op een vriendinnetje dat voor haar verjaardag met een groep meisjes thuis naar Huis Anubis ging kijken na waren er inderdaad geen verjaardagsactiviteiten met andere kinderen meer.
Mijn kinderen waren vroeger ook niet van die feestbeesten. Toen mijn oudste vlak voor haar negende verjaardag mee was naar de nieuwjaarsreceptie van mijn werk, en andere kinderen met elkaar dansten op de muziek speciaal voor de kinderen, vond ze dat maar helemaal niks. Ze keek me beschamend aan.
We zijn voor haar achtste verjaardag naar ballorig geweest wat ze heel leuk vond. Maar voor haar negende verjaardag wilde ze al alleen thuis met andere meisjes een film kijken, zelfs bij voorstellen als een workshop op de manege dacht ze al: dat is kinderachtig.
Mijn jongste had als laatste feestje voor haar 8ste verjaardag een feestje in de McDonalds, maar heeft daarna geen feestje meer gevierd vanwege een nieuwe klas en daar helemaal geen aansluiting hebben, en emotioneel voorlopen op de kinderen van de vorige klas waardoor de aansluiting wegviel. Achteraf gezien ben ik blij dat ik haar niet gepushd heb om toch een feestje te geven, de klasgenootjes waren echt rotmeiden die spelletjes speelden als verstoppertje en dan moest mijn dochter in een hoek van het schoolplein alleen staan. En dat elke dag.
Op de middelbare school kwam het gelukkig wel goed.
Ik proef een beetje uit je post dat je bang bent dat je kind buiten de boot dreigt te vallen. Of juist dat ze al buiten de boot valt en dat ze daarom misschien geen feestje zou willen geven. Misschien dat je daar eens over moet praten met haar.

Misschien dat ze wel een feestje wil geven met enkel de meisjes waar ze wel regelmatig mee speelt? Als ze maar 2 of 3 vriendinnen heeft en met de rest niet echt een band heeft, snap ik dat ze een feestje misschien niet zo leuk vind.
sugarmiss schreef:
29-05-2018 00:34
Dat volwassenen soms geen feestje willen geven dat snap ik.
Het kost geld wat je liever aan iets anders wil besteden. Je moet een hoop boodschappen halen. Bent druk met je huis schoonmaken vooraf en dan na de tijd weer. Druk met hapjes en drankjes en dan spreek je je gasten soms nog nauwelijks.

Maar voor een kind gaat dat allemaal niet op. Die heeft alleen met de leuke kanten van het feestje te maken. Als zij zegt dat ze geen feestje wil omdat ze de andere kinderen kinderachtig vindt dan valt ze blijkbaar stevig buiten de boot en vindt ze weinig aansluiting bij de rest van haar klas.

Daar zou ik mij dan toch best zorgen over maken.
Huh?
Ik vond vroeger feestjes ook niets, hoezo moet je dat leuk vinden dan? wat een bizarre reactie!!!
Cookmomster schreef:
29-05-2018 03:17
Afschaffen die feestjes dan maar, het kan soms niet leuk zijn voor kinderen? Ze zouden maar eens op hun tere zieltjes getrapt worden.

Ben ik even blij dat op de school van onze kinderen nagenoeg iedereen een feestje geeft als hij of zij jarig is. Iedereen uitgenodigd is op de discofeestjes in groep 7/8. Zonder uitzondering, het is vanzelfsprekend. Ook als jarige Piet Jantje niet mag. Leren omgaan met mensen die je niet mag is ook leerzaam. Iemand omschreef het mooi hier in dit topic öpvoeden is je kinderen leren wat sociaal gewenst gedrag is. Sociaal gewenst gedrag is dat je zo af en toe een feestje geeft.

En nadenken over 'wat als' vind ik nutteloos, dat ga ik mijn kinderen niet meegeven. De ervaring leert dat als de hele klas uitgenodigd is iedereen erbij wil zijn, ongeacht wie het feestje geeft. Wij hebben inmiddels alles al gezien van hele dure feestjes, met catering en een professionele diskjockey, tot aan een alleenstaande moeder van een niet heel populair kind, die haar huiskamer had leeg geruimd. Die laatste was volgens mijn zoon de leukste, koekhappen, ballonnen trappen (gebonden aan de enkels) en de stoelendans. Ze vonden het allemaal geweldig!
Nou ja zeg, wat een onzin. Ik hou en hield niet van feestjes, mag ik dat lekker zelf weten?
sugarmiss schreef:
28-05-2018 23:52
Wat is dit voor naar bericht?
Cookmomster schreef:
29-05-2018 03:17
Afschaffen die feestjes dan maar, het kan soms niet leuk zijn voor kinderen? Ze zouden maar eens op hun tere zieltjes getrapt worden.

Ben ik even blij dat op de school van onze kinderen nagenoeg iedereen een feestje geeft als hij of zij jarig is. Iedereen uitgenodigd is op de discofeestjes in groep 7/8. Zonder uitzondering, het is vanzelfsprekend. Ook als jarige Piet Jantje niet mag. Leren omgaan met mensen die je niet mag is ook leerzaam. Iemand omschreef het mooi hier in dit topic öpvoeden is je kinderen leren wat sociaal gewenst gedrag is. Sociaal gewenst gedrag is dat je zo af en toe een feestje geeft.

En nadenken over 'wat als' vind ik nutteloos, dat ga ik mijn kinderen niet meegeven. De ervaring leert dat als de hele klas uitgenodigd is iedereen erbij wil zijn, ongeacht wie het feestje geeft. Wij hebben inmiddels alles al gezien van hele dure feestjes, met catering en een professionele diskjockey, tot aan een alleenstaande moeder van een niet heel populair kind, die haar huiskamer had leeg geruimd. Die laatste was volgens mijn zoon de leukste, koekhappen, ballonnen trappen (gebonden aan de enkels) en de stoelendans. Ze vonden het allemaal geweldig!
Besef je wel wat je met het dik gedrukte gedeelte aanhaalt? Je leert je kinderen op die manier dat ze nooit nee mogen zeggen, alles over zich heen moeten laten komen.
Het worden straks volwassenen die op het viva gaan posten dat "die ene vriendin helemaal niet leuk is maar ze komt steeds op visite'

Ik leer mijn zoon juist dat hij wél een keuze mag maken. Dat het zijn keuze is. Met werken, school en in zijn geval de bus dán moet hij niet leuke mensen dulden. Beleeft blijven, meewerken en thuis mag ie klagen.
Maar een feestje? Dat is naar ik hoop voor het eigen plezier en niet om te netwerken.

Ik zie dat wel in bepaalde kringen. Alle kinderen moeten uitgenodigd want A hebben een boot, B een huis in xxx, C heeft paarden. En tja dan moet je kind natuurlijk bij allemaal óók uitgenodigd worden en dus nodigen de ouders álle kinderen ook maar uit.
Je reinste waanzin.
Mijn nichtje heeft altijd een hekel aan feestjes gehad, ook die van haarzelf. Zowel op haar communie- en vormselfeest zat ze bijna heel de dag alleen op haar slaapkamer. Alleen voor cadeautjes kwam ze even naar beneden. Haar ouders vonden dat goed. Dat zou ik nooit gemogen hebben. Als het voor mij te doen was moest ik wel belangstelling tonen en er regelmatig bij komen zitten.
sugarmiss schreef:
29-05-2018 00:34
Dat volwassenen soms geen feestje willen geven dat snap ik.
Het kost geld wat je liever aan iets anders wil besteden. Je moet een hoop boodschappen halen. Bent druk met je huis schoonmaken vooraf en dan na de tijd weer. Druk met hapjes en drankjes en dan spreek je je gasten soms nog nauwelijks.

Maar voor een kind gaat dat allemaal niet op. Die heeft alleen met de leuke kanten van het feestje te maken. Als zij zegt dat ze geen feestje wil omdat ze de andere kinderen kinderachtig vindt dan valt ze blijkbaar stevig buiten de boot en vindt ze weinig aansluiting bij de rest van haar klas.

Daar zou ik mij dan toch best zorgen over maken.
yep dit.
Onze kinderen zitten op de middelbare, oudste doet eindexamen. Zij vieren hun verjaardag nog steeds met vrienden, de jongste met haar beste vriendinnen en de oudste met twee beste vrienden.
Dat ze niet van drukte of toestanden houdt snap ik maar het verbaast me wel dat jouw dochter elke vorm van verjaardag vieren met een vriendin "kinderachtig" noemt.
Met guppekop/sugarmiss eens dus.
nina1966 schreef:
29-05-2018 17:14
Besef je wel wat je met het dik gedrukte gedeelte aanhaalt? Je leert je kinderen op die manier dat ze nooit nee mogen zeggen, alles over zich heen moeten laten komen.
Het worden straks volwassenen die op het viva gaan posten dat "die ene vriendin helemaal niet leuk is maar ze komt steeds op visite'

Ik leer mijn zoon juist dat hij wél een keuze mag maken. Dat het zijn keuze is. Met werken, school en in zijn geval de bus dán moet hij niet leuke mensen dulden. Beleeft blijven, meewerken en thuis mag ie klagen.
Maar een feestje? Dat is naar ik hoop voor het eigen plezier en niet om te netwerken.

Ik zie dat wel in bepaalde kringen. Alle kinderen moeten uitgenodigd want A hebben een boot, B een huis in xxx, C heeft paarden. En tja dan moet je kind natuurlijk bij allemaal óók uitgenodigd worden en dus nodigen de ouders álle kinderen ook maar uit.
Je reinste waanzin.
Ik vind het geen waanzin, het is op die school gebruikelijk dat de hele klas wordt uitgenodigd voor een discofeestje. De juffen en meesters hebben dit jaren geleden besproken met de ouders en sindsdien is het de ongeschreven regel. Niemand is verplicht om een feestje te geven he, maar geef je een feestje voor de gehele klas dan wordt niemand buitengesloten. Het gaat over de basisschool, op het voortgezet mogen ze dat van mij prima zelf bepalen.
Ik krijg het idee dat ze geen feestje wil omdat ze conflicten uit de weg gaat. Is ze bang voor al het gedoe er omheen bij haar klasgenoten? Als dat zo is zou ik daar met haar over in gesprek gaan. Als het zo is dat ze geen feestje wil omdat ze er geen zin in heeft zou ik het prima vinden.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2018 19:07
Reden: trollhinten
97.44% gewijzigd
Cookmomster schreef:
29-05-2018 17:29
Ik vind het geen waanzin, het is op die school gebruikelijk dat de hele klas wordt uitgenodigd voor een discofeestje. De juffen en meesters hebben dit jaren geleden besproken met de ouders en sindsdien is het de ongeschreven regel. Niemand is verplicht om een feestje te geven he, maar geef je een feestje voor de gehele klas dan wordt niemand buitengesloten. Het gaat over de basisschool, op het voortgezet mogen ze dat van mij prima zelf bepalen.
Daar gaat dit topic niet eens over.
Ik heb echt vol verbazing dit hele topic gelezen. En wat ben ik blij dat ik op een school zat met maar heel weinig feestjes. (Sbo dus kinderen in een straal van 15km, dat is gewoon niet te doen. Daarnaast veranderden de klassen ieder jaar enorm en was het een hele grote school, het waren allemaal vriendjes/vriendinnetjes voor een jaar.)

Ik kan me daarnaast echt niet voorstellen dat er ouders zijn die kinderen van rijke ouders op het feestje van hun kind uitnodigen, alleen om zo bij de kringen van die ouders te horen.

Echt OMG! Wat ben ik blij dat ik het hele concept "kinderfeestjes" in mijn jeugd nauwelijks mee heb gemaakt.
nina1966 schreef:
29-05-2018 17:14

Je reinste waanzin.
De laatste alinea is echt verschrikkelijk. Zo kan je kinderen toch niet opvoeden? Ik hoop zo dat dit niet waar is wat je hebt geschreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven