kinderfiets

10-06-2024 07:28 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter van 5 is nogal bang van aard en vind het fietsen zonder zijwieltjes behoorlijk spannend.
Nou gaat het fietsen zo en zo niet echt soepel ,en ik geef de schuld aan het 10 jaar oude krijgertje waar ze op fiets wat nogal een lomp en zwaar ding is.

Zal het echt schelen als er een nieuw fietsje komt die wat lichter en minder lomp is ?

En zo ja welke merken zal ik eens naar kunnen kijken ? En waar moet ik verder op letten :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze zonder zijwieltjes nog te spannend vindt -> zijwieltjes er weer op
Is het inderdaad de zwaarte van de fiets? Is die te zwaar voor dochter of is de hoogte niet goed / niet goed afgesteld?

Ga anders een naar een fietsenzaak. Bij onze verkopen ze ook tweedehands. Op gegeven moment werd ons door fietsenwinkel zelfs aangeraden om nog even geen grotere fiets te kopen, dus goed advies en niet alleen verkooppraatjes daar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vooral belangrijk is, is de juiste maat en het juiste model.

Op een te grote fiets lukt het niet om te leren fietsen. Op een veel te kleine ook niet. Een fietsje waar je wat meer rechtop zit gaat makkelijker dan een fiets waar je echt voorover zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
In het begin zorgen dat ze met de voeten plat bij de grond kan. Als het goed gaat kan pas zadel omhoog.
Kan ze wel balans houden op een loopfiets? Afzetten en een stukje met beide voeten los? Dat is de basis.
Ik zweer bij de Woom, heerlijk fijne lichte kinderfiets. Houdt ook itt andere merken rekening met de andere lichaamsverhoudingen van kinderen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat de precieze fiets meer uitmaakt om gemakkelijk langere afstanden te kunnen fietsen dan nu voor het leren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze kan toch ook gewoon angstig zijn? Ik was dat ook en mijn oudste ook. Ik had een zesdehands fietsje, mijn oudste een gloednieuwe Sparta. Maakte niet echt verschil.
Oefenen, vooral met op- en afstappen en geduldig blijven.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Puky of Loekie. Twee merken die echt naar de ergonomie van het kind kijken ipv alleen naar wat stoer of mooi is of de verhoudingen van volwassen fietsen overnemen. Wij kopen kinderfietsen altijd tweedehands, maar bij deze merken is dat geen probleem, want die gaan heel lang mee.

De een leert trouwens los fietsen met 3 jaar, de ander pas met 6 of 7. Geeft niks, het is niet gek om het moeilijk te vinden of niet heel snel te zijn met los leren fietsen. Mijn 5-jarige rijdt ook nog met zijwieltjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is de fiets inderdaad passend qua grootte?

Mijn 5 jarige kan ook nog niet fietsen. Want hij vind het ook spannend.
We oefenen soms, maar verder laat ik het een beetje. Het is (voor ons) geen noodzaak dat hij nu perse al kan fietsen en er komt vast een moment dat het zich er wel zekerder bij voelt.

Hij was overigens totaal niet bang en super snel en handig met z'n loopfiets.

Onze ervaring leert, dat ons kind dingen pas gaat doen als hij weet dat hij het kan. Dat gaat zo'n beetje met alles zo en dat zal nu met fietsen ook wel het geval zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat hier in die fase heel erg heeft geholpen was een jasje met een handvat achterop. (Ik ben de naam even kwijt maar dat kun je wel googelen denk ik.) Dan moeten ze wel echt zélf fietsen - dochter bleef 'leunen' om de steun van het vasthouden te voelen - maar hebben ze het vertrouwen dat ze niet kunnen vallen. Daarnaast heeft het als voordeel dat je als volwassene niet zo ver voorover hoeft te bukken om de fiets vast te houden. Dochter, toen ook 4 of 5, kon met dat ding aan binnen twee dagen los fietsen, terwijl we er al best een tijd mee bezig waren.
Natuurlijk is het ook belangrijk dat de fiets goed past.

Edit: De BikyBiky heet het ding. Op Bol.com uitverkocht en de laatste beoordelingen uit 2019, maar ik vermoed dat ze er op Marktplaats nog wel zijn. Ze zijn heel stevig en je hebt ze per kind in principe maar een paar dagen nodig. Je kunt dus m.i. prima een gebruikte kopen.
lariba wijzigde dit bericht op 10-06-2024 09:11
18.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk wel dat het uitmaakt als het geen fijne fiets is. Wij kregen als eerste grotere fiets zonder zijwieltjes zo een transport model met bredere banden van vrienden. Daar had dochter ook veel moeite mee, heb nu een Loekie fiets tweedehands op marktplaats gekocht en ze fietst super.

En idd vooral niet te groot willen
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen hebben prima geleerd te fietsen met een loopfiets. Liefst een met een handrem.

Afbeelding

Zijwielen zijn ondingen! Daar leren ze niet meer balanceren. Ze leren hooguit te trappen, maar dat is nou niet zo moeilijk. Bovendien, trappen kunnen ze ook wel leren op een driewieler of een skelter.

Als ze eenmaal vertrouwd zijn op die loopfiets en echt kunnen balanceren, dan is de stap naar een fiets met trappers relatief makkelijk.

Verder is het belangrijk dat de fiets past bij de grootte van je kind. Bij mijn 4 jarigen indertijd een piepklein fietsje met 12 inch wielen. Dat loopfietsje had zelfs maar 10 inch wielen. Dus geen te grote fiets "op de groei". Gewoon een klein fietsje dat bij de grootte van je kind past. Ook al het maar voor een half jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
kastella schreef:
10-06-2024 11:03
Zijwielen zijn ondingen! Daar leren ze niet meer balanceren. Ze leren hooguit te trappen, maar dat is nou niet zo moeilijk. Bovendien, trappen kunnen ze ook wel leren op een driewieler of een skelter.

Als ze eenmaal vertrouwd zijn op die loopfiets en echt kunnen balanceren, dan is de stap naar een fiets met trappers relatief makkelijk.
Dat geldt lang niet voor alle kinderen. Bij de mijne heb ik het geprobeerd. Die reden prima op een loopfiets, en inderdaad is dat enorm goed voor het balanceren, maar meteen daarna los fietsen lukte echt niet. Via de tussenstap van met zijwieltjes en zo aan het gewone fietsen, trappen en remmen wennen uiteindelijk wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
10-06-2024 11:28
Dat geldt lang niet voor alle kinderen. Bij de mijne heb ik het geprobeerd. Die reden prima op een loopfiets, en inderdaad is dat enorm goed voor het balanceren, maar meteen daarna los fietsen lukte echt niet. Via de tussenstap van met zijwieltjes en zo aan het gewone fietsen, trappen en remmen wennen uiteindelijk wel.
Ik kan me voorstellen dat die overgang lastiger wordt als ze op geen enkele manier hebben leren trappen. Maar dat leerden mijn kinderen weer op een driewieler. Die 2 verschillende vaardigheden combineren ging eigenlijk bij allebei heel soepel. Ze waren wel echt gemotiveerd om die nieuwe stap te maken. Met enig tempo ging perfect.

Op gang komen en stoppen was nog wel even lastig en iets waar ze nog even hulp bij nodig hadden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe vaak én waar oefen je met "los" fietsen? Mijn dochter was er ook niet de snelste mee. Hier hebben we geoefend op een asfaltweg maar dat liep te rond af dus daar schoot ze steeds vanaf. Een andere asfaltweg, iets verder op, lag keurig recht zonder afloop en dat ging veel beter. En dat dus elke avond geoefend met haar vader zonder haast. Overdag ging ze gewoon met de zijwieltjes naar school en kreeg er eind groep 2 ook wel commentaar op van wat dominantere kinderen uit haar klas.

Na een paar avonden dat het goed ging, in het weekend de ronde naar school gedaan zonder zijwieltjes, minder verkeer en haast. Ze was zo trots als een pauw toen ze de eerste keer écht naar school ging zonder zijwieltjes en van iedereen complimentjes kreeg :-).

En kun je niet eerst eens een fietsje lenen om te kijken of een ander fietsje helpt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad, let op de hoogte en grootte. Ik heb nog nare herinneringen aan toen ik zonder zijwieltjes moest leren fietsen (40 jaar geleden, maar ik weet het nog als de dag van gisteren). Het lukte niet, ik viel en wilde niet meer. Ik had al een paar keer gezegd dat hij te hoog was, maar mijn vader was en is nogal koppig. Toen ik echt niet meer wilde, zette hij het zadel lager en fietste ik er zo op weg. Wel een ding om even te checken.

Verder denk ik dat het zeker kan uitmaken als het een zware, lompe fiets is. Misschien kun je goedkoop op Marktplaats iets vinden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is ze gewoon nog niet zo ver qua ontwikkeling.

Mijn dochter is slim en sterk, maar los fietsen kon ze pas met 6. Ze was teveel bezig met de wereld om haar heen. Hoofd in de wolken, dus reed ze de fiets in de heg.

Mijn zoon is 4 en die fiets lijkt wel een verlengstuk van zijn lichaam. Rijdt er zo op weg

Het ene kind is het andere niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
kastella schreef:
10-06-2024 11:33
Ik kan me voorstellen dat die overgang lastiger wordt als ze op geen enkele manier hebben leren trappen. Maar dat leerden mijn kinderen weer op een driewieler. Die 2 verschillende vaardigheden combineren ging eigenlijk bij allebei heel soepel. Ze waren wel echt gemotiveerd om die nieuwe stap te maken. Met enig tempo ging perfect.

Op gang komen en stoppen was nog wel even lastig en iets waar ze nog even hulp bij nodig hadden.
Mijn kinderen konden op een driewieler prima trappen, maar konden toch de overstap van een loopfiets naar los fietsen met trappers niet in één keer maken. De jouwe wel. Wat bij het ene kind goed gaat is niet per se een blauwdruk voor een ander kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
10-06-2024 12:41
Mijn kinderen konden op een driewieler prima trappen, maar konden toch de overstap van een loopfiets naar los fietsen met trappers niet in één keer maken. De jouwe wel. Wat bij het ene kind goed gaat is niet per se een blauwdruk voor een ander kind.
Nu is het niet zo dat ze compleet zelfstandig in 1x wegfietsten op hun trapfiets. Ik ben natuurlijk wel meegelopen om ze op gang te helpen. Maar eenmaal met enig tempo ging dat prima. Balanceren en trappen. Natuurlijk hol je er dan eerst naast, voor hun vertrouwen., maar ook omdat je zelf nauwelijks kan geloven dat ze het wel degelijk zelf konden. Stoppen was ook nog lastig. Maar dat zelfvertrouwen, dat ze op tempo konden blijven balanceren, gaf ze weer genoeg zelfvertrouwen om te oefenen op wegrijden en stoppen.

Uiteraard zal niet elk kind even snel zijn. Maar mijn advies zou wel zijn om als een kind moeite heeft met trappers om dan wellicht nog wat langer op een loopfiets te laten oefenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon is fysiek wat onhandig (en ook angstig) en kon op zijn zwarte metalen Batavus kinderfiets moeilijk evenwicht houden. Daarom zijn we over gegaan op een aluminiumfiets van Puky. Die is veel lichter, goede instap en oer maar dan ook oerdegelijk. Er zullen nog meer aluminiumfietsen zijn maar deze is goed op MP te vinden. Hij heeft nu de 18inch fiets maar kan over op een grotere. Hij is 6,5 en heeft broekmaat 122.

Uiteindelijk is hij van zijn (puky) loopfiets overgegaan naar het grotere fietsmodel met trappers en een terugtraprem. Geen zijwieltjes gebruikt!

Dat hij deze fiets kan besturen wil trouwens absoluut niet zeggen dat hij verkeersveilig is. Dat is de volgende stap denk ik dan maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon had er ook moeite mee, wij hebben toen via marktplaats een licht fietsje gekocht waar hij ook goed met de voeten bij de grond kon.

Dat een kind vanaf loopfiets zo zonder zijwieltjes kan, is niet bij elk kind zo.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
10-06-2024 13:41
waar hij ook goed met de voeten bij de grond kon.
Maar ook dat is wel een basisvereiste. Bij de eerste fiets moet een kind echt beide voeten plat op de grond kunnen zetten als het kind op het zadel zit. Ik krijg de indruk dat ook in dit topic kinderen op een te grote fiets worden gezet. Dat werkt natuurlijk ook niet handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
kastella schreef:
10-06-2024 13:27
Nu is het niet zo dat ze compleet zelfstandig in 1x wegfietsten op hun trapfiets. Ik ben natuurlijk wel meegelopen om ze op gang te helpen. Maar eenmaal met enig tempo ging dat prima. Balanceren en trappen. Natuurlijk hol je er dan eerst naast, voor hun vertrouwen., maar ook omdat je zelf nauwelijks kan geloven dat ze het wel degelijk zelf konden. Stoppen was ook nog lastig. Maar dat zelfvertrouwen, dat ze op tempo konden blijven balanceren, gaf ze weer genoeg zelfvertrouwen om te oefenen op wegrijden en stoppen.

Uiteraard zal niet elk kind even snel zijn. Maar mijn advies zou wel zijn om als een kind moeite heeft met trappers om dan wellicht nog wat langer op een loopfiets te laten oefenen.
En bij mijn kinderen lukte dit dus niet (x3). En ja, we verwachtten niet dat ze het in 1x konden, zijn ook meegehold, etc, maar elk kind is anders en zij hadden wel de tussenstap van zijwieltjes nodig. Ondanks zeer goed op de loopfiets overweg kunnen. Dus mooi als het lukt zonder zijwieltjes, vooral proberen, maar dat werkt niet voor elk kind. Onze jongste wilde doordat het niet goed lukte helemaal niet meer op een fiets, die weigerde het ding überhaupt nog aan te raken. Dan is een stapje makkelijker wel zo fijn, want nu fietst ze weer. De twee oudsten rijden inmiddels al heel lang niet meer met zijwieltjes, dus het komt ook dan vanzelf goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn om herkenning te lezen.
Oudste heeft loopfiets gehad en fietste zo weg op z’n fietsje zonder zijwieltjes. Nooit achteraan hoeven rennen oid, ging gewoon vanzelf.

Jongste is motorisch niet handig en alles kost heel veel moeite. Loopfiets nooit gehad want dat snapte ze niet. Tegen de tijd dat ze het snapte paste ze niet meer op de loopfiets want was ze veel te groot daarvoor.
Nu fietsje met zijwieltjes. Trappen gaat oké, maar balanceren kan ze echt niet.
Ik vind het vooral sneu voor haar want steeds meer vriendinnetje kunnen wel fietsen of hard/snel steppen. Ze merkt steeds vaker dat ze dan niet kan meekomen. En hoewel ik haar niet wil pushen wil ik aan de andere kant ook dat zo snel mogelijk het leert om niet dat buitenbeentje te worden wat niet mee kan komen.

We hebben ook de fietsenmaker gevraagd of een andere fiets misschien zou helpen. Maar ook hier was het advies; lekker zorgen dat ze met voeten aan de grond kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp wel (is het nu 4 of 6x) dat die overstap bij jouw kind blijkbaar niet lukte.
Maar het helpt dus wel om die overstap op te hakken in wat kleinere momenten.

En niet te snel. Ze waren allebei heel behendig op het loopfietsje. Dus konden steppend behoorlijk wat vaart maken (die rem was geen overbodige luxe).

Ik weet niet waarom het bij jouw kind niet lukte, maar wel na een periode zijwieltjes? Wellicht gewoon die extra tijd? Iets langer wachten, betere motoriek opbouwen?

En uiteraard is niet elk kind hetzelfde ,maar ik ben wel voorzichtig benieuwd wat het toevoegt aan de motoriek om met zijwieltjes te fietsen. Ja, OK, je kan verkeersinzicht trainen, motoriek oefenen met trappen en remmen met de terugtraprem. Maar dat doe je ook een driewieler.

Echter, die lastige momenten, zoals de balans vinden na het wegrijden en bij het remmen leer je ook niet met zijwieltjes.

Maar het kan natuurlijk wel zijn dat je een psychologische barrière weghaalt, op zijwieltjes.

Maar ik denk dat je hetzelfde ook wel bereikt had door het kind nog wat langer te laten fietsen op die loopfiets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoontje van 5 fietst met zijwieltjes naar school. Het weekend hebben we geoefend zonder. Nu zitten ze er weer op voor school want het ging nog niet zo goed zonder. Dat komt vanzelf wel denk ik. Gewoon oefenen in de weekenden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch geduld. Ik denk ook dat je kind het zelf echt moet willen. Zoon durfde lang niet en meteen boos en bang als het niet lukte, maar toen hij besloot het écht te willen lukte het na een half uur oefenen al. Zo was het bij mezelf (enigszins motorisch onhandig) ook, ik wilde het vooral zelf alleen oefenen zonder bemoeienis.

Bij de een gaat het sneller dan de ander. Een nieuwe fiets kan natuurlijk wel helpen, bij decathlon kan je allerlei fietsen proberen, misschien eens wat om haar daar naar mee te nemen? Kan je altijd nog beslissen om tweedehands dezelfde te kopen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven