Kindermishandeling door kinderopvang

18-11-2010 11:13 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Wie heeft er tips om hier handig mee om te gaan.

De situatie:

-onze zoons gaan naar KDV.

-vorig jaar een van de medewerksters ziek geworden, daarna overgeplaatst.

-tijdens oudergesprek vorig jaar gevraagd aan andere medewerkster (ik noem haar A) wat de status is van andere medewerkster (en deze noem ik E), deze mocht zij niet geven

-afgelopen week weer oudergesprek, A gaf aan dat E weg is gegaan omdat E kinderen mepte, duwde en erg hardhandig was, zij heeft dat gesignaleerd een jaar daarvoor en daardoor is E weggehaald van de locatie maar nu werkzaam op een andere locatie. A wilde niet zeggen om welke kinderen het ging. De andere medewerkster waren ook van de aanpak van E getuige maar hebben hier niets aan gedaan.

-vanochtend hoorde ik van een andere moeder dat zij pas geleden erachter was gekomen dat het mijn oudste is geweest. Zij is vanaf vrij in het begin op de hoogte van de mishandeling omdat zij bij diezelfde stichting werkt. Zij is al een jaar bezig om de waarheid boven tafel te halen en heeft morgen een gesprek met de unitmanager. Ik ga nu mee naar dat gesprek.

Mijn vragen:

Wat kan ik hier nu aan doen?

Hoe ga ik er het handigst mee om?

Wat kan ik nu nog voor mijn zoon betekenen?

Misschien heb ik dit niet helemaal juist geformuleerd allemaal maar het zit me enorm hoog...

Bedankt voor het lezen!
Sjesus, ik zit met tranen in mijn ogen te lezen. Mijn dochtertje van 10 weken is deze week voor het eerst "begonnen" op het kdv.

En dit is waar ik altijd zo bang voor ben!

En ook nog overgeplaatst? Ik ken mezelf en zou des betreffende mevrouw persoonlijk van haar werkplek wegtrekken.

En ik zou wel naar de krant en dergelijke stappen, zodat andere ouders ook gewaarschuwd kunnen worden. Die vrouw moet onmiddelijk stoppen met werken..........

Ik word zo vreselijk verdrietig van dit soort berichten.....
MrsPPS, wat erg zeg, ook je jongste, nog maar een baby...

Het is onbegrijpelijk. Ik kan me nauwelijks voorstellen wat er door je heen gaat als je zoiets ontdekt. Ik kan me nog zo goed herinneren hoe ik me voelde als ik mijn kleintjes wegbracht naar het KDV. Ik voelde me schuldig en rot dat ik moest gaan werken. Het enige wat me troostte was het feit dat ik ze op een goede plek achterliet. Daar ga je dan vanuit. Een KDV heeft een kindvriendelijke omgeving, vrolijk spelende kindertjes en van die lieve leidsters die glimlachend klaarstaan om die kleintjes op te vangen. Dat is wat je ziet. Het is dus blijkbaar niet altijd wat er werkelijk is.

Hoe voel je je over die leidster? Had je toen een goed gevoel over haar? Heb je je kinderen weleens weg zien deinzen als ze haar zagen? En nu, heb je nu moordneigingen?

Het zal wel niet, maar ik kan me zo voorstellen dat je af en toe de ingeving krijgt om haar op te sporen en een koekje van eigen deeg te geven.

Wat natuurlijk absoluut niet de oplossing is, maar toch.

Hoe is je man eronder? Staat die achter de route die je nu hebt gekozen?

En wederom: sterkte.
dubbel
Ben benieuwd hoe je gesprek vandaag is gegaan. Ben je veel wijzer geworden en is het voor jezelf nu duidelijk wat er is gebeurd en welke evt vervolg stappen je wilt gaan ondernemen?
Ik ben ook benieuwd. Ook of je nog aangifte hebt gedaan.
Ik heb net je verhaal gelezen. Wat erg zeg!! Heel verdrietig.

Ik ben benieuwd hoe het vandaag gegaan is.
Hoe is het gegaan vandaag?
Ga je nog met ons delen wat de uitkomst van het gesprek geweest is? Ben heel benieuwd wat de organisatie te melden had en wat jij nu weet en wat voor stappen je gaat nemen!
Up!
Wat VERSCHRIKKELIJK!!! In je post vind ik je aardig rustig! LAAIEND zou ik zijn! De basis van zijn leven zo verstoord te maken en dat nog in de doofpot stoppen ook??? zijn ze helemaal van de POT gerukt! Echt heel veel kracht toegewenst. Laat het hier niet bij zitten. Dit KAN en MAG niet!
Al wijzer geworden en weet je de juiste stappen te nemen?
Hallo Allemaal...

Het zijn een drukke paar dagen geweest.

Ik heb oa n telefoongesprek gehad met n zeer emotionele unimanager gehad en maandag n gesprek met de regiomanager. Ik zal zo vanaf m'n laptop n uitgebreid stukje typen.

Tot zo
zo, even vanaf de laptop een langer stukje.

vrijdag zou er dus een afspraak zijn met de unitmanager, zij belde de andere moeder om af te zeggen want ze wilde de regiomanager erbij. ik heb haar toen gebeld en kreeg een erg emotionele unitmanager aan de lijn die mij probeerde te overtuigen dat het allemaal zo erg niet was. ik was het daar niet mee eens want anders was het mij een jaar geleden wel verteld.

ook heb ik hun eigen pedagogisch beleid erbij gehaald waar in staat dat een open communicatie heel belangrijk is voor het kdv waarbij moeilijke onderwerpen niet uit de weg gegaan worden. hier had ze niets op te zeggen. ze begon te huilen en ik heb haar gevraagd waarom ze zich als een slachtoffer gedroeg wanneer duidelijk is dat zij dat niet is.

afgesproken dat ik maandag gebeld zou worden voor een afspraak.

dat duurde me te lang en maandag om 11 uur heb ik de regiomanager gebeld voor een afspraak. zij stond op het punt om mij te bellen zei ze....

om half 3 ben ik naar hun hoofdkantoor gegaan voor de afspraak. twas een vrij constructief gesprek, de regiomanager wilde alleen maar over oplossingen praten terwijl ik nog het gebeurde helder wil hebben. het blijkt dus dat de vorige regiomanager (die heel 'convenient' nu weg is) eea onder het tapijt heeft proberen te vegen. zij of de unitmanager hebben onder andere de verslagen die er zijn over de incidenten geanonimiseerd en zonder data opgeslagen. juridisch gezien is het dus heel moeilijk om iets tegen die pedagogisch medewerker te doen blijkbaar omdat er geen data en tijden bekend zijn en het dus een hij zegt/zij zegt-verhaal wordt.

ook bleef de regiomanager maar zeggen dat het incidenten waren, ook hier ben ik het niet eens. de pedagogisch medewerkster E is een hardhandige vrouw die meerdere kinderen te hard aan gepakt heeft.

zij staat onder curatele bij een andere vestiging en de juridische afdeling is er nog mee bezig haar proberen te ontslaan.

ze vroeg me wat ik wilde en ik heb gezegd dat ik openheid wil, ik wil weten zo veel mogelijk wat er met mn jongens is gebeurd. ik wil dat alle ouders die kinderen bij E hadden op de hoogte worden gesteld van het gebeurde. dat is wat ik op dit moment van de regiomanager wil. zij gaat mij op de hoogte houden van haar voortgang, ze gaat oa dossieronderzoek doen.

ik wil weten wat er met ze is gebeurd zodat als ik naar de huisarts ga ik duidelijk kan aangeven wat er is gebeurd met ze.

natuurlijk wil ik meer en ben ik zelf aan t proberen om boven water te krijgen dmv verklaringen wat er is gebeurd en dat het geen incidenten zijn.

nou goed een lang warrig verhaal, excuses hiervoor!

als iemand nog tips heeft dan hoor ik ze graag...

vandaag ga ik proberen erachter te komen of ik de dossiers van mn zoons mag inzien en ik wil van A en de moeder van t andere kindje een verklaring hebben.
quote:irenek schreef op 19 november 2010 @ 20:52:

Ik ben ook benieuwd. Ook of je nog aangifte hebt gedaan.ik heb nog geen aangifte gedaan, ik heb nog geen concreet bewijs in handen.
quote:appel schreef op 21 november 2010 @ 19:58:

Wat VERSCHRIKKELIJK!!! In je post vind ik je aardig rustig! LAAIEND zou ik zijn! De basis van zijn leven zo verstoord te maken en dat nog in de doofpot stoppen ook??? zijn ze helemaal van de POT gerukt! Echt heel veel kracht toegewenst. Laat het hier niet bij zitten. Dit KAN en MAG niet!

ik ben ook furieus maar t gaat niet helpen als ik me mee laat slepen door mn emoties. ik moet dit goed, grondig en juist aanpakken.

iedere keer als ik naar mn jongens kijk dan breekt mn hart... mn oudste heeft van 13 maanden tot ongeveer 34 maanden bij haar op de groep gezeten en mn kleinste van 6 maanden tot 10 maanden! ze heeft zolang voor mn oudste 'gezorgd', ik kan me niet voorstellen wat een schade dat zou kunnen zijn. er zijn ma achteraf een aantal dingen opgevallen, de nachtmerries van oudste zijn zo goed als over, mn jongste denkt dat het normaal is om te slaan, knijpen en bijten (ik weet dat is ook dreumes/peuter gedrag maar ik krijg het niet afgeleerd)

ik weet niet hoe ze zouden zijn als dit niet gebeurd was natuurlijk.
quote:MrsPPS schreef op 24 november 2010 @ 08:19:

[...]

ik heb nog geen aangifte gedaan, ik heb nog geen concreet bewijs in handen.

En toch zou ik aangifte doen, ik denk dat dit de enige manier is om een heel duidelijk signaal af te geven dat dit dus echt niet kan. Er zijn verslagen er zijn getuigen, er is genoeg rede om aangifte te doen.

Ze is nog steeds aan het werk met kinderen, dat is toch belachelijk.

Bij een andere organisatie kan ze zo weer aan het werk.
Reisa, denk je dat dat voldoende is???

Ik wil dat zeker wel!!! Ik ga t uitzoeken. Tnx voor je reactie.
war verschrikkelijk mssPPS.... zit met open mond je verhaal te lezen... werk zelf al jaren in de kinderopvang en heb hier geen woorden voor...

Tips...even nadenken... Heb je al contact opgenomen met BOIINK?? is de belangenorganisatie van ouders in de kinderopvang. Verder zou je via de jurofoon of een juridisch loket in ieder geval vast informatie kunnen inwinnen over de stappen die je zou kunnen nemen. Het dossier van een kind is ook van een kind en zou je zonder moeite moeten kunnen opvragen, bij ons kan dat in ieder geval. En je zou natuurlijk de inspectie voor de kinderopvang zelf kunnen inlichten en dan zou den zij dat moeten uitzoeken. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar om informatie te verkrijgen zou je altijd kunnen bellen toch??

Overigens vind ik het heel slecht van de leidsters die samen met E werkten... Ik heb ooit in zo'n zelfde situatie gestaan en er toen voor gezorgd dat de dame in kwestie ontslagen werd... ben je helemaal besodemieterd; kinderen zijn iemands kostbaarste bezit en die dien je ook alszodanig te behandelen.

sterkte en succes! (met een knuffel voor je mannetjes)
Ik zou op zijn minst met de politie gaan praten, ook het in de doofpot stoppen van het hele gebeuren kan gewoon niet.
en als je in de kinderopvang wilt werken ben je verplicht een verklaring omtrend gedrag aan te vragen en als dit hele gebeuren niet op haar strafblad staat zal ze elke keer weer zo'n verklaring aan kunnen vragen. Dus lijkt het mij idd zorg dat je aangifte doet.
Zij horen een protocol kindermishandeling te hebben wat óók een hoofdstuk bevat over vermoedens van kindermishandeling door een leidster. Ik zou dat zeker op tafel leggen!
quote:MrsPPS schreef op 24 november 2010 @ 08:19:

[...]

ik heb nog geen aangifte gedaan, ik heb nog geen concreet bewijs in handen.Dat hoeft ook helemaal niet, dat is nl de taak van de politie om dat bewijs in handen te krijgen... En politie en justitie hebben meer mogelijkheden dan jij hebt.
Ik zou trouwens ook eens met de oudercommissie gaan praten voor zover je dat nog niet gedaan hebt. Dit gaat niet alleen over de leidster versus jouw kinderen maar ook over openheid en transparantie en communicatie binnen het gehele centrum. De oudercommissie kan dat aan de orde stellen.

Als je aangifte doet en ze wordt veroordeeld, maakt het 't trouwens een stuk gemakkelijker voor de juridische afdeling om haar te laten ontslaan...
Goed Dames... de politie is gebeld, een afspraak gepland! Morgen zal ik de namen van de oudercommissie opvragen en ook met hen overleggen!

Een protocol kindermishandeling door medewerker had ik op internet gevonden, wel van een ander KDV, maar ik mag aannemen dat dat niet heel anders is mbt het informeren van ouders.

bedankt weer voor jullie tips.. jullie geven me niet alleen tips maar ook moed want jullie zetten zwart op wit wat ik voel!
Good for you!!! Poot stijf houden.

In deze tijd merk ik dat een instelling alles om goede naam te bewaren (is ook bij ons zo), en da's hun recht, maar NIET OVER DE RUG VAN KINDEREN!!

succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven