Kinderopvang
dinsdag 31 maart 2020 om 19:52
Hallo,
Vraagje, mjjn zwangerschapsverlof zit er bijna op. wij willen ons kind aanmelden bij de gastouder. Ik werk in een vitaal beroep en mijn man kan niet thuis werken. Nu doet de gastouderbureau moeilijk over het contract en de opvang van ons kind. Hebben wij recht op opvang tijdens de crisis?
Groetjes
Vraagje, mjjn zwangerschapsverlof zit er bijna op. wij willen ons kind aanmelden bij de gastouder. Ik werk in een vitaal beroep en mijn man kan niet thuis werken. Nu doet de gastouderbureau moeilijk over het contract en de opvang van ons kind. Hebben wij recht op opvang tijdens de crisis?
Groetjes
dinsdag 31 maart 2020 om 19:56
dinsdag 31 maart 2020 om 19:59
dinsdag 31 maart 2020 om 20:03
Je hebt je kind nog helemaal niet aangemeld voor opvang en je zwangerschapsverlof is al bijna over? Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar de wachtlijsten kunnen soms behoorlijk lang zijn. Met de hele coronatoestand zal dat nu wel anders liggen, maar ik snap wel dat het gastouderbureau nu moeilijk doet, want ik denk niet dat veel gastouders zitten te wachten op nog meer risico.
dinsdag 31 maart 2020 om 20:12
Je hebt je kindje nog niet bij de opvang ingeschreven?
Ik weet niet of de noodopvang ook geld voor kinderen die nog niet naar de opvang gingen. De gastouder snap ik wel, misschien kun je het bij een kinderdagverblijf proberen.
Hou er wel rekening mee dat als de opvang weer gewoon voor alle kindjes open gaat, je niet zeker bent van een plek.
Ik weet niet of er in jouw regio een wachtlijst is. Maar hier moet je je kindje opgeven als je net zwanger bent en zelfs dan is er niet altijd op de gewenste (drukke) dagen plek.
Ik weet niet of de noodopvang ook geld voor kinderen die nog niet naar de opvang gingen. De gastouder snap ik wel, misschien kun je het bij een kinderdagverblijf proberen.
Hou er wel rekening mee dat als de opvang weer gewoon voor alle kindjes open gaat, je niet zeker bent van een plek.
Ik weet niet of er in jouw regio een wachtlijst is. Maar hier moet je je kindje opgeven als je net zwanger bent en zelfs dan is er niet altijd op de gewenste (drukke) dagen plek.
dinsdag 31 maart 2020 om 20:21
Jup, is geen vereiste.Tess1981 schreef: ↑31-03-2020 20:12Je hebt je kindje nog niet bij de opvang ingeschreven?
dinsdag 31 maart 2020 om 21:12
mjjn zwangerschapsverlof zit er bijna op. wij willen ons kind aanmelden bij de gastouder.
Wat apart, hoe komt het zo dat je dit nu pas wil doen? Maar je hebt inderdaad recht op noodopvang alleen denk ik niet dat een GO daartoe verplicht kan worden en al helemaal niet per sé de GO naar jouw keuze. Het is noodopvang. Je kunt bij je gemeente informeren naar waar je terecht kunt.
dinsdag 31 maart 2020 om 21:32
Je heb idd recht op noodopvang. Via de gemeente kan je achterhalen waar je terecht kan.
Maarrr, noodopvang dus tijdelijk. Dat komt er dus op neer dat je niet zo maar terecht kan op de plek van jou keuze. En op de kinderdagverblijven gaat het er nu heel anders aan toe. Wisselende roosters. Tijdelijk samengevoegde groepen. Wisselende kindjes. Kinderen mogen om een druppel snot al niet komen of moeten opgehaald worden. Realistisch gesproken worden veel kindjes die starten op de opvang snel verkouden dus daar moet je meer rekening houden. Maar de belangrijkste overweging is dat het een hele roerige periode voor een kindje is om te starten. Je baby moet zich kunnen hechten aan vaste gezichten om emotionele veiligheid te kunnen waarborgen. zelfs met de beste afspraken van de wereld kunnen die vaste gezichten door een hoestje ineens thuis zitten. En als de noodopvang voorbij is dan moet je alsnog overstappen naar een permanente opvang waarbij je kindje opnieuw moet wennen.
Echt een super rotte situatie. Maar als je kindje niet terecht kan in de situatie waar jullie straks permanent naar toe gaan qua opvang dan zal ik adviseren om uit te zoeken of je man verlof kan opnemen. Ook niet ideaal. Maar wel het beste voor jullie kindje.
Maarrr, noodopvang dus tijdelijk. Dat komt er dus op neer dat je niet zo maar terecht kan op de plek van jou keuze. En op de kinderdagverblijven gaat het er nu heel anders aan toe. Wisselende roosters. Tijdelijk samengevoegde groepen. Wisselende kindjes. Kinderen mogen om een druppel snot al niet komen of moeten opgehaald worden. Realistisch gesproken worden veel kindjes die starten op de opvang snel verkouden dus daar moet je meer rekening houden. Maar de belangrijkste overweging is dat het een hele roerige periode voor een kindje is om te starten. Je baby moet zich kunnen hechten aan vaste gezichten om emotionele veiligheid te kunnen waarborgen. zelfs met de beste afspraken van de wereld kunnen die vaste gezichten door een hoestje ineens thuis zitten. En als de noodopvang voorbij is dan moet je alsnog overstappen naar een permanente opvang waarbij je kindje opnieuw moet wennen.
Echt een super rotte situatie. Maar als je kindje niet terecht kan in de situatie waar jullie straks permanent naar toe gaan qua opvang dan zal ik adviseren om uit te zoeken of je man verlof kan opnemen. Ook niet ideaal. Maar wel het beste voor jullie kindje.
dinsdag 31 maart 2020 om 22:31
Even off topic, hier in de regio krijg je zelfs een cadeau bij het kdv als je kindje komt en staan gastouders nog net niet in de rij. Ons kindje kan binnen 1-2 weken ergens een plaatsje krijgen als ik dat zou willen. Die regio's zijn er ook. En nee, ik zit niet in Oost Groningen of Zeeuw Vlaanderen.
woensdag 1 april 2020 om 08:54
Wat bedoel je precies met ' nu doet het gastouderbureau moeilijk over het contract' ?
Als je nu nog actief op zoek moet naar een gastouder dan snap ik wel dat de meeste gastouders dat erg lastig vinden. Ze bieden misschien ook al noodopvang aan kinderen die normaal niet bij hun komen, en weten daardoor ook niet hoe hun bezetting er de aankomende tijd uit ziet.
Als jij voor deze corona-toestanden al een contract met een gastouderbureau hebt afgesloten voor bemiddeling dat vind ik eigenlijk dat dat gastouderbureau nu ook moeite moet doen om opvang te regelen, daar zijn ze namelijk voor. Maar zij moeten zich natuurlijk ook houden aan de regels en de beperkingen die er nu zijn. En zodra er een gastouder hoest/of 1 van haar gezinsleden, dan moet de opvang daar tijdelijk al stoppen. Er zal dus links en rechts al een (tijdelijk) tekort aan gastouders ontstaan ben ik bang.....
Ik denk dat je op een kdv nog de meeste kans maakt, met in het achterhoofd houdend dat het een tijdelijke constructie is ivm de noodopvang.
Als je nu nog actief op zoek moet naar een gastouder dan snap ik wel dat de meeste gastouders dat erg lastig vinden. Ze bieden misschien ook al noodopvang aan kinderen die normaal niet bij hun komen, en weten daardoor ook niet hoe hun bezetting er de aankomende tijd uit ziet.
Als jij voor deze corona-toestanden al een contract met een gastouderbureau hebt afgesloten voor bemiddeling dat vind ik eigenlijk dat dat gastouderbureau nu ook moeite moet doen om opvang te regelen, daar zijn ze namelijk voor. Maar zij moeten zich natuurlijk ook houden aan de regels en de beperkingen die er nu zijn. En zodra er een gastouder hoest/of 1 van haar gezinsleden, dan moet de opvang daar tijdelijk al stoppen. Er zal dus links en rechts al een (tijdelijk) tekort aan gastouders ontstaan ben ik bang.....
Ik denk dat je op een kdv nog de meeste kans maakt, met in het achterhoofd houdend dat het een tijdelijke constructie is ivm de noodopvang.
sonnemaatje wijzigde dit bericht op 01-04-2020 08:56
Reden: woordje vergeten
Reden: woordje vergeten
1.08% gewijzigd
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
woensdag 1 april 2020 om 11:16
Stond je al wel aangemeld of heb je dit pas onlangs gedaan? Dat vind ik wel een flink verschil. Het is natuurlijk regio afhankelijk, maar hier in ZO Brabant is zelfs een aanmelding voor een 2e kindje bij 5 weken zwangerschap geen zelfsprekende plek. En momenteel zal er op zich wel plek zijn, maar willen ze natuurlijk wel de risico's voor de collega's en kinderen die er al komen beperken.
donderdag 2 april 2020 om 11:29
Hier wachtlijst van een jaar voor de populairste dagen (ma-di-do)Pergamon schreef: ↑31-03-2020 22:31Even off topic, hier in de regio krijg je zelfs een cadeau bij het kdv als je kindje komt en staan gastouders nog net niet in de rij. Ons kindje kan binnen 1-2 weken ergens een plaatsje krijgen als ik dat zou willen. Die regio's zijn er ook. En nee, ik zit niet in Oost Groningen of Zeeuw Vlaanderen.
Regio noordwest utrecht, grens noord holland
donderdag 2 april 2020 om 15:32
Poeh, jammer dat niemand je heeft geïnformeerd om als je zwanger bent al te zoeken naar opvang.
Het virus helpt ook niet mee nu natuurlijk maar los daarvan ben je erg laat.
Succes ermee, het zal lastig worden! Je kan een kinderopvang proberen en aangeven dat je een vitaal beroep hebt.
In principe heb je dan recht op opvang...
Succes ermee, het zal lastig worden! Je kan een kinderopvang proberen en aangeven dat je een vitaal beroep hebt.
donderdag 2 april 2020 om 15:35
Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand dit niet weet, het is zo ontzettend vaak in het nieuws geweest het afgelopen jaar.WholeLottaLove schreef: ↑02-04-2020 15:32Poeh, jammer dat niemand je heeft geïnformeerd om als je zwanger bent al te zoeken naar opvang.