Kinderopvang
donderdag 3 juni 2010 om 12:42
Hoi Allemaal.
Heb zojuist bericht gehad van de kinderopvang,...
Mijn dochter kan er 2 dagen heen!
Maar nu heb ik binnenkort een intake en nu vroeg ik me zo af wat voor vragen kun je het beste stellen?
Klinkt misschien dom maar ik zou niet weten wat!
Weet wel een paar dingen die ik graag zou willen weten maar andere dingen dat jullie denken van: he! das geen verkeerde vraag om te vragen?
Ben benieuwd
Heb zojuist bericht gehad van de kinderopvang,...
Mijn dochter kan er 2 dagen heen!
Maar nu heb ik binnenkort een intake en nu vroeg ik me zo af wat voor vragen kun je het beste stellen?
Klinkt misschien dom maar ik zou niet weten wat!
Weet wel een paar dingen die ik graag zou willen weten maar andere dingen dat jullie denken van: he! das geen verkeerde vraag om te vragen?
Ben benieuwd
donderdag 3 juni 2010 om 12:44
vraag naar hun pedagogisch beleid. Wat is hun visie op kinderen, de inrichting van de groep, omgang met baby's etc...
Maar vooral, wat zegt jouw gevoel als je daar binnenkomt?
Lijken de kinderen op hun gemak, spreken de leidsters je aan?
Het zou goed zijn om ter vegelijking ook ergens anders eens te kijken.
Maar vooral, wat zegt jouw gevoel als je daar binnenkomt?
Lijken de kinderen op hun gemak, spreken de leidsters je aan?
Het zou goed zijn om ter vegelijking ook ergens anders eens te kijken.
donderdag 3 juni 2010 om 12:46
Je kunt in ieder geval even op de site van de GGD kijken. Die inspecteert de kinderopvang en dan kun je daar het rapport inzien.
Je zou kunnen vragen wat de dagindeling is, wat voor voeding ze aanbieden, wat ze zoal doen met de kinderen (gaan ze wel eens naar buiten etc.). En waarschijnlijk komen er wel vragen bij je op als je rondleiding krijgt.
Je zou kunnen vragen wat de dagindeling is, wat voor voeding ze aanbieden, wat ze zoal doen met de kinderen (gaan ze wel eens naar buiten etc.). En waarschijnlijk komen er wel vragen bij je op als je rondleiding krijgt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 3 juni 2010 om 13:05
Je hebt al een kind, dat scheelt een hoop, dan weet je in ieder geval wat je belangrijk vindt bij de opvoeding van je kind (ik moest kiezen voor mijn kind er was, best lastig...). Ik zou voor jezelf die dingen even opschrijven: de zaken waar jij belang aan hecht, en vervolgens daar naar vragen.
Wat ik nu belangrijk vindt:
- dat ze elke dag met mijn dochter gaan wandelen
- dat ze een gevarieerd wandelprogramma hebben: bos, speeltuin, dierenweide, bibliotheek
- dat ze een interessant dagprogramma hebben
- dat ze mijn dochters wensen sturend laten zijn voor eten, slapen, spelen en daar heel flexibel in kunnen en willen zijn
- dat ze open staan voor inbreng van de ouders
- dat ze altijd zelf het eten bereiden en met de hele groep gezamenlijk de maaltijden doen
- dat ze in een verticale groep zit (en dan te bedenken dat ik eerst een horizontale wilde, blij dat het lot anders besliste )
Wat ik nu belangrijk vindt:
- dat ze elke dag met mijn dochter gaan wandelen
- dat ze een gevarieerd wandelprogramma hebben: bos, speeltuin, dierenweide, bibliotheek
- dat ze een interessant dagprogramma hebben
- dat ze mijn dochters wensen sturend laten zijn voor eten, slapen, spelen en daar heel flexibel in kunnen en willen zijn
- dat ze open staan voor inbreng van de ouders
- dat ze altijd zelf het eten bereiden en met de hele groep gezamenlijk de maaltijden doen
- dat ze in een verticale groep zit (en dan te bedenken dat ik eerst een horizontale wilde, blij dat het lot anders besliste )
donderdag 3 juni 2010 om 13:51
Hoe strak houden ze vast aan het ziektebeleid: moet je je kind direct komen ophalen zodra deze 38.5 heeft, of wordt er ook gekeken of een kind hangerig is -> dat is soms wel prettiger aangezien je ook moet werken.
Mogen ze komen als ze de waterpokken hebben? Bij mijn nichtje zijn ze dan niet welkom, en konden broer en schoonzus voor 3 weken dus andere opvang gaan regelen op korte termijn.
Hoe makkelijk kunnen ze ruilen? Is dat alleen binnen een week, of ook over een langere periode?
Is er een oudercommissie, hoe actief is deze, en wat wordt daar van gevraagd? Organiseren die de activiteiten, of zijn die ook voor inhoudelijke advisering en wat wordt er dan mee gedaan?
Qua uitstapjes en dergelijke: ik vind/vond dat niet direct van belang, dat ze dat regelmatig doen. Ook wandelen vind ik niet direct een voorwaarde, wel dat ze veel buitenspelen. En dan niet alleen met mooi weer, maar ook met minder mooi weer.
Afhankelijk van de leeftijd van je kind: hoe flexibel zijn ze met de voedingen, worden er bewust flessen soms eerder gegeven omdat dat planningtechnisch zo beter uitkomt? Of wordt het ritme van het kind gevolgd?
Hoe hebben ze de andere maaltijden, wordt er ook wel eens wat extra's/lekkers gedaan, zoals een tosti, extra rauwkost op het brood, een warme maaltijd tussen de middag, zelfgemaakte pizza?
Zijn er kindjes met allergieen op het dagverblijf, en hoe gaan ze daar mee om?
Hoe is het "snoep"beleid met verjaardagen en andere bijzondere momenten?
En verder zijn de andere reacties ook bijzonder zinvol
Mogen ze komen als ze de waterpokken hebben? Bij mijn nichtje zijn ze dan niet welkom, en konden broer en schoonzus voor 3 weken dus andere opvang gaan regelen op korte termijn.
Hoe makkelijk kunnen ze ruilen? Is dat alleen binnen een week, of ook over een langere periode?
Is er een oudercommissie, hoe actief is deze, en wat wordt daar van gevraagd? Organiseren die de activiteiten, of zijn die ook voor inhoudelijke advisering en wat wordt er dan mee gedaan?
Qua uitstapjes en dergelijke: ik vind/vond dat niet direct van belang, dat ze dat regelmatig doen. Ook wandelen vind ik niet direct een voorwaarde, wel dat ze veel buitenspelen. En dan niet alleen met mooi weer, maar ook met minder mooi weer.
Afhankelijk van de leeftijd van je kind: hoe flexibel zijn ze met de voedingen, worden er bewust flessen soms eerder gegeven omdat dat planningtechnisch zo beter uitkomt? Of wordt het ritme van het kind gevolgd?
Hoe hebben ze de andere maaltijden, wordt er ook wel eens wat extra's/lekkers gedaan, zoals een tosti, extra rauwkost op het brood, een warme maaltijd tussen de middag, zelfgemaakte pizza?
Zijn er kindjes met allergieen op het dagverblijf, en hoe gaan ze daar mee om?
Hoe is het "snoep"beleid met verjaardagen en andere bijzondere momenten?
En verder zijn de andere reacties ook bijzonder zinvol
donderdag 3 juni 2010 om 13:54
Vraag of er uitstapjes worden gedaan en zo ja, waar naartoe en hoe(bakfiets, auto, lopend?)
Van hoe laat tot hoe laat kan je kind brengen en wat als je te laat bent? (kan iededreen een keer overkomen, hier betaal je na 3x te laat een half uur)
Zijn er vaste leidsters op de groepen?
Is er open deurenbeleid? met andere woorden dat de groepen op bepaalde dagdelen zelf kunnen bepalen waar ze spelen. Dat is vooral op latere leeftijd erg leuk. Zoon vindt het geweldig. Soms gaat hij bij de baby's kijken, soms op een andere groep peuters.
Hoe gaat men met eten om? vaste hoeveelheden of wat het kind wil. Wordt het eten bereid op school?Bij baby's: wordt er op vaste tijden gevoed of op verzoek? Bij zoon wordt elke avond gekookt. Toen hij baby was werd er op verzoek gevoed, erg fijn want zo deden we het thuis ook. Verder is er af en toe ruimte voor wat lekkers( en misschien minder gezond) of bakken ze zelf bijvoorbeeld pepernoten of muffins.
Hoe groot zijn de groepen?
Verder is het echt een gevoelskwestie. Bij zoon op KDV voelt het gewoon goed. Alle leidsters, ook die van andere groepen kennen hem. Ze zijn behulpzaam en opmerkzaam en je kunt altijd even binnen lopen met vragen. Verder wordt er van elk kind een map bijgehouden, met tekeningen, werkjes, maar ook foto's. Erg leuk om foto's te zien van zoon tijdens knutselene etc.
Ohja ze werken hier ook met thema's. Nu is het thema natuur en hebben ze rupsen en kikkerdril etc. Hoe jong zoon ook is, hij pikt er wel degelijk al veel van op
Van hoe laat tot hoe laat kan je kind brengen en wat als je te laat bent? (kan iededreen een keer overkomen, hier betaal je na 3x te laat een half uur)
Zijn er vaste leidsters op de groepen?
Is er open deurenbeleid? met andere woorden dat de groepen op bepaalde dagdelen zelf kunnen bepalen waar ze spelen. Dat is vooral op latere leeftijd erg leuk. Zoon vindt het geweldig. Soms gaat hij bij de baby's kijken, soms op een andere groep peuters.
Hoe gaat men met eten om? vaste hoeveelheden of wat het kind wil. Wordt het eten bereid op school?Bij baby's: wordt er op vaste tijden gevoed of op verzoek? Bij zoon wordt elke avond gekookt. Toen hij baby was werd er op verzoek gevoed, erg fijn want zo deden we het thuis ook. Verder is er af en toe ruimte voor wat lekkers( en misschien minder gezond) of bakken ze zelf bijvoorbeeld pepernoten of muffins.
Hoe groot zijn de groepen?
Verder is het echt een gevoelskwestie. Bij zoon op KDV voelt het gewoon goed. Alle leidsters, ook die van andere groepen kennen hem. Ze zijn behulpzaam en opmerkzaam en je kunt altijd even binnen lopen met vragen. Verder wordt er van elk kind een map bijgehouden, met tekeningen, werkjes, maar ook foto's. Erg leuk om foto's te zien van zoon tijdens knutselene etc.
Ohja ze werken hier ook met thema's. Nu is het thema natuur en hebben ze rupsen en kikkerdril etc. Hoe jong zoon ook is, hij pikt er wel degelijk al veel van op
donderdag 3 juni 2010 om 13:58
idd een goeie tieger, het ziektebeleid. Hier kijken ze meer naar het kind. Bij 38 graden niet automatisch ophalen, maar kijkt men hoe het kind zich voelt en overlegt met de ouders. Ook als een kind geen koorts heeft maar duidelijk ziek is, overleggen ze even. Waterpokken is hier zolang de blaasjes niet zijn ingedroogd, niet naar de creche.
donderdag 3 juni 2010 om 14:07
En op onze vorige creche werd daar dus geen punt van gemaakt, omdat ze al besmettelijk zijn voordat je de blaasjes ziet. Enige punt was wel dat ze wel aangaven dat als de blaasjes open zijn, je kans op infectie hebt en de blaasjes gaan ontsteken, en dan ben je verder van huis. Maar ook met krentebaard mochten kinderen gewoon komen, boel afplakken en ze waren welkom. Wel zo prettig, want het scheelt weer vrije dagen of zorgverlof regelen.
En die thema's, hoe gaan ze daar in de praktijk mee om? Ik heb zelf de indruk dat er op onze huidige creche veel meer mee wordt gedaan dan op de vorige, je ziet en hoort er meer van, er hangen grote poster etc. met het thema erop. Bij de vorige creche kwam er eindelijk eens een nieuwsbrief als het thema bijna afgelopen was.
En die thema's, hoe gaan ze daar in de praktijk mee om? Ik heb zelf de indruk dat er op onze huidige creche veel meer mee wordt gedaan dan op de vorige, je ziet en hoort er meer van, er hangen grote poster etc. met het thema erop. Bij de vorige creche kwam er eindelijk eens een nieuwsbrief als het thema bijna afgelopen was.
donderdag 3 juni 2010 om 14:18
donderdag 3 juni 2010 om 19:12
en bedenk ook alvast wat jij voor je kindje als "regels"mee wil geven. Mocht je je dochter op dit kdv willen plaatsen dan willen ze ook zaken van jou weten.
Hoe gaat het slapen thuis, hoe gaat het eten thuis, laat je haar huilen of niet, hoeveel drinkt ze etc. Een goed kdv zal hier zoveel mogelijk gelijke tred met thuis aanhouden (dat is nooit 100% mogelijk natuurlijk)
Hoe gaat het slapen thuis, hoe gaat het eten thuis, laat je haar huilen of niet, hoeveel drinkt ze etc. Een goed kdv zal hier zoveel mogelijk gelijke tred met thuis aanhouden (dat is nooit 100% mogelijk natuurlijk)
vrijdag 4 juni 2010 om 13:36
Ik wilde weten of ze ook flexibel zijn en naar het kind kijken. Op de eerste creche van mijn oudste wilden ze al een strak schema (bij 3 maanden?!!!) en kenden ze het begrip 'op verzoek voeden' niet. Hier heb ik bij de andere creche wel expliciet naar gevraagd toen onze jongste er met 4 maandjes naartoe ging. Voor die kleintjes zijn voeding, slapen en 'huilbeleid' erg belangrijk.
Bij mijn oudste - 2,5 jaar - spelen er hele andere dingen mee waar je je nog niet mee bezighoudt als je een baby naar de opvang brengt. Ze gaan veel buitenspelen, hebben muziekles, beweegkriebels, uitjes kinderboerderij, veel knutselen etc.
Bij mijn oudste - 2,5 jaar - spelen er hele andere dingen mee waar je je nog niet mee bezighoudt als je een baby naar de opvang brengt. Ze gaan veel buitenspelen, hebben muziekles, beweegkriebels, uitjes kinderboerderij, veel knutselen etc.
zaterdag 5 juni 2010 om 11:02
Zou ik hier heel off-topic ook een vraag mogen plaatsen? In december verwachten wij ons eerste kindje, en zoals elke brave burger betaamd zijn we nu al bezig met de kinderopvang. Alleen is het in ons geval wel wat lastiger. Mijn vriend heeft een onregelmatige baan, waarbij hij 4 van de 7 dagen niet thuis is. Ik ben met een duale studie bezig, dat eveneens onregelmatig is. Daarbij heb ik avond en nachtdiensten, dus we kunnen er geen pijl op trekken wanneer we wel of niet thuis zijn.
Nu zitten we te denken aan de gastouder waar ons kindje ook 's nachts kan blijven. Hoe vind je dit? Waar let je op? Wie heeft er tips waar we kunnen beginnen?
Nu zitten we te denken aan de gastouder waar ons kindje ook 's nachts kan blijven. Hoe vind je dit? Waar let je op? Wie heeft er tips waar we kunnen beginnen?