Kinderverjaardag(en)

04-09-2017 17:59 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af; Tot hoe oud geven jullie een kinderverjaardag voor familie/vrienden?

Ik ben aan het nadenken voor mijn zoontje die wordt over een paar maanden 4 jaar wat we gaan doen. De verjaardagen zijn super leuk en gezellig maar merk ook wel dat ik me steeds meer aan irriteer dat familie of anderen niet of laat reageren. Ik vraag in de uitnodiging of ze het kunnen doorgeven ivm het eten. Uiteindelijk is het goed gekomen. Maar vraag me af hoe jullie dat allemaal doen?

Tweede vraagje; ik heb weer een uitnodiging gestuurd voor de verjaardag van mijn dochter. Nu zijn er toch weer die niet hebben gereageerd en er zijn een aantal afmeldingen die ik eigenlijk niet verwacht had. We zitten toch te twijfelen om het anders helemaal af te zeggen en anders maar gewoon met het gezin weg te gaan? Anderzijde ze gaat het echt heel leuk vinden het feestje en ik denk ook van, we maken er echt wel een mooi feestje van met de gene die wel komen. Wat zouden jullie doen?
Eten over houden: ik zorg dat ik alleen dingen koop die ik zelf ook lust. Hier vaak rauwkost (wortels, tomaat, komkommer) en zakken chips, popcorn, niet teveel gedoe met toastjes en zo (kaasjes zijn minder houdbaar). Eten is vaak een patatje met wie er nog loopt, de meesten zitten toch al vol van al het lekkers. De dag erna kunnen we het restant van toast, stokbrood, rauwkost als avondeten gebruiken.

Mijn schoonzus en zwager blijven meestal het langst en dankzij zwager zit ik nooit met overgeschoten nootjes of chips in een open zak (die blijft eten zeg) :P
Kinderverjaardagen zijn mij veel te druk. Vaak ook weinig ruimte voor een gesprek zonder binnen een paar minuten gestoord te worden door een van de rondrennende kinderen.
@nina1966; Omdat het wel fijn is als je een beetje een indicatie hebt. Het is ook wel een verschil als er 20 mensen meer of minder komen. Ook juist met de boodschappen, avondeten en taart :) Haha hier vieren we het wel uitgebreid maar je snapt me wel, zo zie je maar dat meerdere mensen het doen :P
Nouschi schreef:
04-09-2017 21:19
Geen drank hè :proud:

Ik dacht al waar blijft die opmerking :rofl:
Star² schreef:
04-09-2017 18:28
Ik lees dat vaak, dat mensen kinderverjaardagen niet leuk vinden. Wat maakt het niet leuk/stommer in vergelijking met een verjaardag van een volwassene? Ben ik wel benieuwd naar.
Ik was laatst op een kinderverjaardag waar 15 kinderen waren. Schreeuwend en rennend door de kleine woonkamer en tuin. De cadeautjes van de jarigen werden gewoon open gemaakt door de andere kindjes. Neuh, dat is niet mijn idee van een leuke middag @(

Mijn zoon wordt over een tijdje 1 jaar en ik heb er ook al over gedacht hoe we dat moeten gaan vieren. Zelf heb ik een grafhekel aan verjaardagen en vier die van mezelf nooit. Man viert ook nooit zijn verjaardag maar is wel in de buurt van zoon jarig, dus het zou een combi kunnen (gaan) worden.

Vroeger was het denk ik makkelijker. Alle vrouwen waren 'gewoon' thuis en als er een kind jarig was dan gingen ze gewoon op de dag zelf op visite. Bij mij werden op de verjaardag van het ene nichtje al het verlanglijstje van het volgende jarige neefje uitgedeeld (ik had altijd een klein notitieboekje met daarin door mij uitgescheurde plaatjes uit het Intertoysboek). Nu moeten kinderverjaardagen altijd in het weekend, wil er nog iemand komen, en dan geldt vaak dat er wel meer dingen in zo'n weekend gedaan worden en dat dan de kinderverjaardag toch het minst populair is om heen te gaan...
Ik, kindvrij, word altijd uitgenodigd voor de kinderverjaardag van hele goede vrienden en familie. Ik vind een kinderverjaardag drukker dan een verjaardag van een volwassene. Maar als ik kan ga ik wel.
padme84 schreef:
05-09-2017 07:11
Ik was laatst op een kinderverjaardag waar 15 kinderen waren. Schreeuwend en rennend door de kleine woonkamer en tuin. De cadeautjes van de jarigen werden gewoon open gemaakt door de andere kindjes. Neuh, dat is niet mijn idee van een leuke middag @(

Mijn zoon wordt over een tijdje 1 jaar en ik heb er ook al over gedacht hoe we dat moeten gaan vieren. Zelf heb ik een grafhekel aan verjaardagen en vier die van mezelf nooit. Man viert ook nooit zijn verjaardag maar is wel in de buurt van zoon jarig, dus het zou een combi kunnen (gaan) worden.

Vroeger was het denk ik makkelijker. Alle vrouwen waren 'gewoon' thuis en als er een kind jarig was dan gingen ze gewoon op de dag zelf op visite. Bij mij werden op de verjaardag van het ene nichtje al het verlanglijstje van het volgende jarige neefje uitgedeeld (ik had altijd een klein notitieboekje met daarin door mij uitgescheurde plaatjes uit het Intertoysboek). Nu moeten kinderverjaardagen altijd in het weekend, wil er nog iemand komen, en dan geldt vaak dat er wel meer dingen in zo'n weekend gedaan worden en dat dan de kinderverjaardag toch het minst populair is om heen te gaan...

Zo ken ik het eigenlijk ook, of op de dag zelf na school of over de hele dag verspreid en dan is het niet zo chaotisch druk. 15 hysterische kinderen is niet leuk nee :proud:
Alleen maar gillende kinderen in huis en in de tuin lijkt mij ook verschrikkelijk, maar ik vind het ook wel weer gezellig met kinderen erbij. Het fijne in ons geval is dat er nu maar een stuk of 3 kinderen onder de 12 zijn en verder alleen nog wat pubers die bij elkaar gaan zitten kletsen. En we hebben een grote tuin. Tel daarbij op dat ons hele gezin in de lente en zomer jarig is, dus onze verjaardagen zijn heel relaxed.
Hier vieren we verjaardag per kind met opa's en oma's, broer en zus van mij met hun gezin (wie er mee wil), broer van partner met gezin en vevriende om en tante.
Gezellig zitfeest, ook door de, hoge, leeftijd van de opa en oma. Voorheen ook nog oudoma.

Verder nog een gezamelijke verjaardag met vrienden en inderdaad een stuk of 15, hopelijk niet gillende maar wel druk spelende kinderen in de leeftijd 4 - 11.
Tot nu toe altijd met redelijk weer dus de kinderen voornamelijk buiten.
Ook een paar vrijgezelle vrienden, die komen als eerste en gaan als laatste.
Ik vind 't hartstikke gezellig
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Nouschi schreef:
04-09-2017 21:19
Geen drank hè :proud:
Echt wel.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Geen drank op kinderverjaardagen vind ik echt onzin. Dronken mensen op kinderverjaardagen, dat kan echt niet.
Beide kinderen zijn rond onze verjaardag jarig. Dus vieren man en jongste kind het samen en oudste en ik ook.
Omdat we het dan meestal overdag en klein vieren ( alleen directe familie en hele hele goede vrienden waar wij zelf ook bij de kinderen op hun verjaardag komen) is dat geen probleem. Soms kan iemand niet. Prima toch.
Maar ik denk dus tot ze uit huis gaan.

Speciale verjaardagen van ons vieren we wel eens in de avond, thuis of in de kroeg of ergens in een eettentje, dat is dan alleen met vrienden, Zonder kinderen.

Ik zou niet stoppen met 4 of 5 jaar, verjaardagen zijn voor kinderen gewoon speciaal. Maar misschien een kleinere groep uitnodigen?
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 05-09-2017 09:38
0.98% gewijzigd
TO, wie zeggen er dan af?

Opa en oma's? Tante's en oom's? Of familie en vrienden verder weg?
Wat betreft leeftijd: een verjaardag is voor kinderen in de basisschoolleeftijd hartstikke speciaal. Ik zou dus echt niet stoppen die te vieren. Wel hebben wij het rond de vierde verjaardag van mijn oudste een paar keer anders gevierd. We gingen dan op de dag zelf de hele dag naar een pretpark, de Efteling bijvoorbeeld, met de opa's en oma's en halfbroer en -zussen. Dat was ook super. Eerst slingers, cadeautjes en ontbijten met taart en dan door naar de Efteling.
Ik weet het inderdaad nog niet wat we gaan doen met zijn 4de verjaardag, heb nog even bedenktijd. Als we alleen onze zussen zouden uitnodigen is het al best druk, kinderen en eventuele partner. En met nog een paar familieleden met kinderen, is het al meer dan voldoende. Maar nu er inderdaad merendeels van de zussen al niet komen dan zet je dan toch aan het denken. :)

@Fee-de-Goede; Een oma is er niet maar die komt meestal niet op de verjaardagen van de kinderen. Maar heb het over de tantes van de kinderen, onze zussen. Familie heb ik een deel uitgenodigd maar ook nog niet overal een reactie op gekregen. Hier nodig ik niet de hele familie uit, we hebben een grote familie maar vind dat niet nodig. Alleen merk wel dat ik er waarde aan hecht dat de mensen die dicht bij ons staan, dicht bij onze kinderen dat die aanwezig zijn. Maar goed het is een compleet verhaal, als ik de verhalen ook van anderen lees. Wij hebben dan nog een aparte familie, hahah.. Wij hebben veel zussen maar als je gaat nadenken wie er dan echt voor ons zijn en voor ons klaar staat kom ik toch altijd bij oma en opa, mijn ouders.
mommy2014 schreef:
04-09-2017 18:13
Dank jullie wel voor het reageren, haha merk dat mijn hoofd vol raakt :) Hier is het ook merendeels volwassenen met kinderen, familie eigenlijk. Wij hebben best een grote familie maar nodig niet iedereen uit, heeft te maken met het contact en de band die je hebt. Ik heb zelf veel zussen alleen nu komt merendeels niet. Ik merk toch dat het me meer doet dan ik dacht eigenlijk. En dan ga je toch nadenken voor wie je het doet? En waarom? Hier doen wij eigenlijk ook overdag maar dan ook met avondeten. Dus al met al lees ik graag jullie reacties, even vanuit een andere kant lezen hoe en wat.
Je doet het voor de jarige. En voor jezelf. Komen mensen niet? Prima, dan niet. Ik zou daar niet teveel emotie aan vastkoppelen; zoals je het schrijft lijkt het alsof je het als een persoonlijke afwijzing voelt? Niet doen... soms kan iemand gewoon niet. Tenminste, ik houd met het plannen van mijn weekenden bijv niet echt rekening met evt verjaardagsfeestjes van vrienden/familie.
Qua eten hetzelfde als iemand hierboven; taart en wat te snacken s middags en voor wie wil blijven eten halen we frieten.
Star² schreef:
04-09-2017 18:28
Ik lees dat vaak, dat mensen kinderverjaardagen niet leuk vinden. Wat maakt het niet leuk/stommer in vergelijking met een verjaardag van een volwassene? Ben ik wel benieuwd naar.

Voor mij persoonlijk ligt het meer aan de persoon/gezin dan de leeftijd.
Volwassen verjaardag: 's avonds, ongedwongen sfeer, goede muziek, leuke mensen, diepgaande gesprekken, dansen, lekkere hapjes.

Kinderverjaardag: overdag, in kringetje zitten met onbekende buren en oudtantes, kindergekrijs, smerige taart, plakkerige handjes, chaos, geen goed gesprek mogelijk want a. steeds onderbroken door kinderen en b. het gaat alleen over de kinderen.

Ik heb trouwens zelf kinderen en vind kinderen over het algemeen leuk, dus daar ligt het niet aan. Mijn idee van een leuk feestje is alleen heeeeel anders dan hoe de kinderverjaardagen hier uitpakken.
PowerCube schreef:
05-09-2017 11:14
Volwassen verjaardag: 's avonds, ongedwongen sfeer, goede muziek, leuke mensen, diepgaande gesprekken, dansen, lekkere hapjes.

Kinderverjaardag: overdag, in kringetje zitten met onbekende buren en oudtantes, kindergekrijs, smerige taart, plakkerige handjes, chaos, geen goed gesprek mogelijk want a. steeds onderbroken door kinderen en b. het gaat alleen over de kinderen.

Ik heb trouwens zelf kinderen en vind kinderen over het algemeen leuk, dus daar ligt het niet aan. Mijn idee van een leuk feestje is alleen heeeeel anders dan hoe de kinderverjaardagen hier uitpakken.

Ik herken bovenstaande alleen van mijn broer gelukkig ;-)
Maar aangezien het om mijn neefje en nichtje gaat, ga ik wel. Daar vind ik mijn neefje en nichtje veel te leuk voor om dat over te slaan.

Dat kringetje met vieze taart en oudtantes ken ik dan weer net zo goed van volwassenen in mijn omgeving. Daarom vind ik persoonlijk een kinderverjaardag niet per definitie minder leuk dan een volwassen verjaardag.
Hahahaha dat klinkt inderdaad niet zo leuk :P Maar gelukkig is dat hier niet het geval, hier vieren wij het met heerlijke taart, voldoende drinken en snacks. We eten een heerlijke warme maaltijd en het is gezellig :) Overigens wel geluk hebben met het weer, want dan kunnen de kinderen lekker naar buiten in de tuin spelen :P
PowerCube schreef:

Kinderverjaardagen worden bij ons hetzelfde gevierd als volwassen verjaardagen. In het weekend (bij voorkeur op zaterdag ivm bedtijd) vanaf een uur of 15. Eerst koffie met gebak, daarna uitgebreid eten en 's avonds wijn met borrelhapjes. Geen kringetjes, maar statafels en bij goed weer zitplaatsen in de tuin. Kinderen breng ik dan rond 21 uur naar bed, daarna lekker lang naborrelen met de gasten die de tijd hebben.
poeziewoezie schreef:
04-09-2017 18:01
Bij ons in de familie is het gebruikelijk de verjaardagen te vieren tot dat ze het huis uit zijn.
Hier ook.
PowerCube schreef:

Kinderverjaardagen en volwassenenverjaardagen:

-Vanaf een uur of vier gezellig bij elkaar zitten, verspreid door huis/tuin/keuken.
-bult kinderen die met elkaar spelen
-taartje/ koffie/ thee/ fris/ borrel/ lekkere hapjes
-samen koken en eten
-koffie
-familie weer naar huis

Het enige verschil is dat met mijn eigen verjaardag mijn vriendinnen er nog bij zijn en die blijven meestal hangen en wijntjes drinken tot diep in de nacht.
En wellicht scheelt het ook dat bijna de hele familie bestaat uit mensen van onze eigen leeftijd met kinderen van ook dezelfde leeftijd, er zijn geen oudere tantes of ooms ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven