Kindje met Atopische eczeem wie praat mee!!

14-11-2008 13:31 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn zoontje kreeg met 2,5 maand eczeem dat begon met rode vlekken op het hoofd. In eerste instantie dachten we aan berg (wat hij ook kreeg) maar de rode schilferige vlekken kreeg hij ook op de wangen, achter de oortjes en in de nek. De vlekken waren rood en droog en het jeukte vreselijk.

De vlekken kreeg hij ook op de bovenkant van de armpjes, op de scheenbeentjes en knieën, borst en buik. De vlekken werden erg droog en gingen open. Het ging later ook met vocht gepaard.

Nadat we in het ziekenhuis zijn geweest constateerde de dermataloog atopisch eczeem.

We smeren nu 3 zalven om het eczeem de baas te blijven. Mijn zoontje is nu 4 maanden oud en we hebben het aardig onder controle. Maar de kans dat het weer komt is groot.

Ik zou graag in contact willen komen met moeders van kindjes die dit zelfde type eczeem hebben om tips uit te wisselen of er gewoon even over te praten want het is best zielig om je kindje zo te zien...

Dus wie o wie praat mee!!!!
Mijn inmiddels zoon zat toen hij 5 weken was helemaal onder het eczeem, ook natte plekken, voornamelijk onder oksels en in knieholtes.

Wat heel erg hielp was teerzalf, bruine teerzalf.

Stinkt heel erg, krijg je niet meer uit kleding, maar hielp als een speer.

Meneertje helemaal als een zwarte piet gesmeerd, verband om zijn armpjes en beentjes, hoofdje en gezichtje ook ingesmeerd, en een week volgehouden, maar ohhh, wat was hij mooi glad toen hij er klaar mee was. Wel nog plekjes onder armen en benen, en soms in zijn gezicht, maar dan smeerde ik weer een nachtje en viel het reuze mee!

Zeker zielig om je kindje zo te zien, zeker omdat hij zoveel jeuk heeft. Mijn zoon sliep met handschoentjes aan, vanwege het krabben. Maar jouw kindje is de mooiste van het land, ookal heeft hij uitslag, want het is JOUW kindje!!

Weet niet of je ook teerzalf gebruikt, misschien zou je het kunnen vragen, tegenwoordig hebben ze een witte teerzalf, staat wat leuker, alhoewel, deze tijd van het jaar (5 december) ziet het er niet zo gek uit
Ik smeer momenteel ook een hormoon zalf op aanraden van de dermatoloog. Maar ben daar niet echt blij mee... ik ben nu aan het afbouwen en stop er volgende week mee. Mocht het dan weer terugkomen dan dan moet ik weer hormoon zalf smeren.... dat wil ik dus niet....

Waar had jij die teerzalf vandaan?

haha is idd wel goeie tijd van het jaar om de bruine teerzalf te smeren haha!
Jommetje kreeg met 7 weken de diagnose koemlkallergie, nadat ie al vanaf 4 weken onder zat. Zag er niet uit. Ik gaf boprstvoeding, ben dus op een koemelkvrij dieet gegaan, en met de hulp van een beetje zalf verdween de eczeem als sneeuw voor de zon

Toen ik bij 15 maanden stopte met de bv, kwam de eczeem weer terug. Hij is nu 19 maanden en sindsdien niet helemaal 'schoon' geweest. Kinderarts zegt dat Jom sowieso de aanleg had voor eczeem, door die voedselallergie.

Geef je bv? Dan zou je kunnen overwegen om 2 weken op dieet te gaan, wie weet zie je verschil. Anders is een kunstvoeding voor allergische kindjes misschien een idee? (Pepti, bijvoorbeeld) wie weet helpt het.
quote:vos24 schreef op 14 november 2008 @ 13:40: Maar jouw kindje is de mooiste van het land, ookal heeft hij uitslag, want het is JOUW kindje!!

Ik vond Jommetje er anders niet uitzien hoor, toen ie zo schilferig pukkelig rood uitgeslagen was Hij kon prachtig lief lachen,maar mooi? Dat vond ik em niet.

Later wel, toen ie weer opgeklaard was
quote:tilalia2 schreef op 14 november 2008 @ 13:48:

[...]

Ik vond Jommetje er anders niet uitzien hoor, toen ie zo schilferig pukkelig rood uitgeslagen was Hij kon prachtig lief lachen,maar mooi? Dat vond ik em niet.

Later wel, toen ie weer opgeklaard was

Mmmm, dan zat ik op een roze wolk, denk ik.....ik vond hem de mooiste, ben zelfs met een zwart stinkend teerzalf-mannetje boodschappen wezen doen;-)

Maar ik moet bekennen, als ik nu foto's terug kijk, dat ik denk, he? hij zag er anders uit dan dat ik dacht...hihihih...

Best stom!! (bloos)

Ik geef Borstvoeding... in het ziekenhuis zeiden ze dat ik niet op dieet hoefde omdat het waarschijnlijk geen koemelk allergie is.

Mijn man heeft vroeger wel koemelk allergie gehad dus er is eventueel wel een kans dat hij dat straks wel krijgt als hij op vast voedsel overgaat...

Ja het is erg sneu om zo je kindje te zien vind ik, hij heeft ook veel jeuk en dat irriteert hem behoorlijk. Hij draagt bijna de hele dag krab handschoentjes. Dat helpt wel. Nu ik die zalven heb is hij wel al veel vrolijker omdat het eczeem al een stuk verminderd is. Hij huilde eerst erg veel maar nu gelukkig minder...

Maar is Jom er nu helemaal vanaf??
quote:Hanneslove5 schreef op 14 november 2008 @ 13:46:

Ik smeer momenteel ook een hormoon zalf op aanraden van de dermatoloog. Maar ben daar niet echt blij mee... ik ben nu aan het afbouwen en stop er volgende week mee. Mocht het dan weer terugkomen dan dan moet ik weer hormoon zalf smeren.... dat wil ik dus niet....

Waar had jij die teerzalf vandaan?

haha is idd wel goeie tijd van het jaar om de bruine teerzalf te smeren haha!

Zoonlief had dus ook koemelkallergie, ben 6 maanden op borst-voeding dieet geweest, waarbij ik zelf haast niks mocht eten, alles was uit dieet verbannen, na het dieet, aan de Pepti, werd vergoed door verzekering, hij is er overheen gegroeid toen hij 4 jaar was.

Teerzalf was voorgeschreven door de dermatoloog (ziekenhuis), met de keuze of opnemen in het ziekenhuis voor de teerzalf-week, of gewoon zelf het thuis doen. Zelf thuis leek me fijner.

Zoonlief bleek allergisch te zijn voor koemelk, en kippe-ei.

Is jouw kindje al getest op allergieen?
misschien een oppepper voor alle eczeem moeders hier. Ik heb als kind een hele ernstige vorm van constitutioneel eczeem gehad, met nog wat verergering door allergiën. En met ernstig bedoel ik van tot tot teen onder, meerdere langdurige ziekenhuisopnames en zelfs prednison kuren.

Uiteindelijk is het wel heel erg veel minder geworden vanaf dat ik een jaar of 12 was. Nu nog wel heel snel een droge rode huid en zo nu en dan een vlekje, maar niks heftigs meer. Eigenlijk durf ik wel te stellen dat de eczeem zo goed als over is gegaan.

Smeer aub wel met die hormoonzalven. Ik heb er echt niks aan overgehouden dat ik daar jarenlang ( op de juiste wijze!!) mee behandeld ben en het is het enige wat verlichting biedt. Ik denk dat de zalven van nu ook nog eens stukken beter zijn als 25 jaar geleden.

Verder is mijn advies: probeer je kind zo normaal mogelijk te behandelen. Dus wel lekker een korte broek aan als het warm weer is, zwemmen als vriendjes dat gaan doen etc. Ik heb me al kind werkelijk nooit geschaamd voor mijn eczeem, was iets wat bij me hoorde. Achteraf hoor ik wel dat mijn moeder me met regelmaat echt wel heel sneu vond, maar ik heb dit nooit zo ervaren. Het was gewoon zo.

Leuk is het niet, als ik foto s van mezelf terug zie denk ik ook echt wel eens "gadsie", maar er is dus nog best een kans dat het uiteindelijk verdwijnt/ verminderd.
Mijn zoontje is nog niet getest, dat doen ze niet bij baby's zei de dermataloog. Misschien kan dat in een later stadium wel... atopische eczeem is voor een deel erfelijk en voor een deel reageert het lichaam ergens op. Het kan van alles zijn... maar omdat hij nu nog erg klein is willen ze hem nog niet testen.

Maar dat dieet is dat op aanraden van het ziekenhuis geweest? Liep je destijds dan ook bij een dieëtiste?

Golfje; dat is best wel heftig, maar ik kan begrijpen dat als je ermee opgroeit je het gewend bent. Het hoort inderdaad bij je. Het zijn vaak de mensen in je omgeving die erop reageren. Dat merk ik nu ook wel, mensen vragen vaak waarom hij handschoentjes aan heeft of wat die vlekken op zijn gezichtje zijn... Als moeder zijnde vind je het erg voor je kindje omdat je ziet dat je kind er wel last van heeft.

Dus die hormoon zalf toch wel blijven smeren?? Je leest van die verhalen dat de huid en dun van wordt etc
Dat dunner worden van de huid schiujnt reuze mee te vallen,mits je juist smeert. Dus zo min mogelijk, dun smeren en de verplichte rustdagen tussen kuren aanhouden.

Ik zou niet weten waar ik een dunne huid aan moet herkennen, geloof dus ook niet dat ik het heb.

Ik geloof overigens direct dat het heel erg is om te zien dat je kindje zo n last heeft van zijn huid. Ik ben erg blij dat mijn zoontje nergens last van heeft en hoop ook echt dat mijn tweede kindje het ook bespaard blijft. Je gunt je kindje toch een goede gezondheid. We zullen het hier wel merken over een paar maandjes.
Hanneslove, je zou het dieet voor 2 weken kunnen proberen, om te kijken of het helpt. Heel vaak is het zo dat een allergisch kindje niet veel baat heeft bij een dieet,maar als ik naar Jommetje kijk... een verschil van dag en nacht, echt waar. En 2 weken op dieet is te overzien, echt waar. Kun je ook rustig doen zonder dat je zelf tekorten krijgt.

Je kan kindjes tot een jaar of 4 niet betrouwbaar met een bloedtest op allergie testen. Het enige wat je dan kunt doen, is eliminatie-provocatie. Koemelk is het vaakst de boosdoener bij kleine baby's. Het is niet echt zo dat een koemelkallergie pas begint als je gaat bijvoeden: meestal is het eerder.

Als je dat weglaat uit je dieet en je merkt geen verschil, nou, dan weet je dat ook weer. Merk je wel verschil, dan weet je dat ook. Je moet wel zorgen dat je in die twee weken testen niet ook nog eens anders wasmiddel gaat gebruiken ofzo, want anders weet je het nooit zeker.
quote:vos24 schreef op 14 november 2008 @ 14:05:

[...]

Mmmm, dan zat ik op een roze wolk, denk ik.....ik vond hem de mooiste, ben zelfs met een zwart stinkend teerzalf-mannetje boodschappen wezen doen;-)

Maar ik moet bekennen, als ik nu foto's terug kijk, dat ik denk, he? hij zag er anders uit dan dat ik dacht...hihihih...

Best stom!! (bloos)Ik nam Jommetje ook overal mee naar toe, dat maakte me niets uit. Dat ie onder de vlekken zat, deed toch niks af aan het feit dat ie vreselijk lief was, en ook nog eens hele mooie ogen heeft
Golfje, ik behandel Jom ook gewoon. Het joch kan er niks aan doen dat ie vlekken heeft, dus die hoeft daar niet meer onder te lijden dan de jeuk die hij al heeft. En als andere mensen hem lillijk vinden, is dat hun probleem. Hij is niet lelijk (hij is zelfs erg mooi ) en wel heel lief. Hij is niet besmettelijk, en hoeft dus ook niet zo behandeld w=te worden.

Hij krijgt wel lange kleertjes aan als ie veel jeuk heeft om het krabben tegen te gaan, dat wel.

En die vlekkies scheppen ook een band met andere kinderen: ouders met allergische kindjes herkennen feilloos de cetomacrogol-gloed als ie net is ingesmeerd, mensen zullen hem niet vaak zomaar iets te eten in z'n mik duwen, en op de bushalte kan je leuk tips en recepten uitwisselen met andere allergie-ouders
quote:Hanneslove5 schreef op 14 november 2008 @ 14:39:

Mijn zoontje is nog niet getest, dat doen ze niet bij baby's zei de dermataloog. Misschien kan dat in een later stadium wel... atopische eczeem is voor een deel erfelijk en voor een deel reageert het lichaam ergens op. Het kan van alles zijn... maar omdat hij nu nog erg klein is willen ze hem nog niet testen.

Maar dat dieet is dat op aanraden van het ziekenhuis geweest? Liep je destijds dan ook bij een dieëtiste?

Golfje; dat is best wel heftig, maar ik kan begrijpen dat als je ermee opgroeit je het gewend bent. Het hoort inderdaad bij je. Het zijn vaak de mensen in je omgeving die erop reageren. Dat merk ik nu ook wel, mensen vragen vaak waarom hij handschoentjes aan heeft of wat die vlekken op zijn gezichtje zijn... Als moeder zijnde vind je het erg voor je kindje omdat je ziet dat je kind er wel last van heeft.

Dus die hormoon zalf toch wel blijven smeren?? Je leest van die verhalen dat de huid en dun van wordt etc

Mijn zoon was met 6 weken getest op allergieen met een bloedtest, en hij had dus wel duidelijk koemelk en kippe-ei allergie

In het ziekenhuis bij de dermatoloog. Die vertelde ook dat ik aan een zwaar dieet moest, en ik ben doorverwezen naar een dieetiste.

Ik mocht geen koemelk, eieren, varkensvlees, pinda's en noten, vis, schaaldieren, appel, tomaat, aardbei.

Dus ook geen koekjes waar eieren in zaten of melk-spoortjes ed.

Dit 6 maanden volgehouden, toen kon ik het niet meer, verlangde erg naar normaal eten...ondertussen werd er wel getest met melk en ei, maar steeds kreeg hij jeuk in zijn mondje ervan en ter plekke rode vlekken.

Dus 4 jaar lang mocht hij rijstewafels en soja. (en speciale koekjes.)Zelfs zijn eerste verjaardagstaart was een zelf in elkaar gezette soja-taart...

(niet te eten voor ons, maar hij zat te smullen;-))

Als je man zelf koemelkallergie heeft gehad, dan is de kans heel groot dat je zoontje het ook heeft. Nu al, door de BV heen.

Ik zou haast zeggen, laat je doorverwijzen naar een allergoloog.

Die testen wel en weten er meer van dan een dermatoloog.

(ikzelf, bleek na onderzoek een tarwe-allergie en pinda allergie te hebben, tja, meneertje moest het toch van iemand hebben;-))

Ik kwam zelf bij een allergoloog terecht vanwege graspollen allergie, en toen kwam het gesprek over zoonlief zijn allergieen en zijn we overgestapt van de dermatoloog naar de allergoloog (ander ziekenhuis) en daar is hij verder geholpen, eens in de zoveel tijd een provocatietest onder begeleiding van de arts ( die als het echt mis gaat een spuit kan geven) en hieruit bleek na 4 jaar dat hij niet meer reageerde op melk en ei.

(hij is zelfs opgenomen in het ziekenhuis om de BMR prik te krijgen, ivm dat de BMR prik is geent op kippe-eiwit.)
quote:tilalia2 schreef op 14 november 2008 @ 14:59:

Hanneslove, je zou het dieet voor 2 weken kunnen proberen, om te kijken of het helpt. Heel vaak is het zo dat een allergisch kindje niet veel baat heeft bij een dieet,maar als ik naar Jommetje kijk... een verschil van dag en nacht, echt waar. En 2 weken op dieet is te overzien, echt waar. Kun je ook rustig doen zonder dat je zelf tekorten krijgt.

Je kan kindjes tot een jaar of 4 niet betrouwbaar met een bloedtest op allergie testen. Het enige wat je dan kunt doen, is eliminatie-provocatie. Koemelk is het vaakst de boosdoener bij kleine baby's. Het is niet echt zo dat een koemelkallergie pas begint als je gaat bijvoeden: meestal is het eerder.

Als je dat weglaat uit je dieet en je merkt geen verschil, nou, dan weet je dat ook weer. Merk je wel verschil, dan weet je dat ook. Je moet wel zorgen dat je in die twee weken testen niet ook nog eens anders wasmiddel gaat gebruiken ofzo, want anders weet je het nooit zeker.Heb jij dat dieet nog??
allergoloog? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Mag ik vragen welk ziekenhuis dat was? Ben je daar via de huisarts terecht gekomen...

Ik heb dus deze week zelf pannenkoeken en ei gehad en hij reageerde daar direct op... Misschien toch koemelk allergie.

Ik wist dat van de BMR prik dus ook niet... goed dat het zegt!
Hallo!

Mijn zoontje kreeg ook bij 3 maanden last van eczeem.

Hij had er verschrikkelijke jeuk van. Ik heb hem wel eens s middags in zn bedje gevonden dat hij (en het bedje) onder het bloed zaten. Hij had zo'n jeuk dat hij zijn hoofdje helemaal open had gekrabt. De druppels bloed stroomden langs zn hoofd.

Verschrikkelijk.

Van de dermatoloog kregen we 4 cremes voorgeschreven, waaronder hormonencreme. Ik was er erg op tegen, maar toch gebruikt.Dun erop smeren en idd rustdagen inbouwen. We hebben het maar heel even gebruikt en zoons huidje werd weer mooi en glad.

Hij is nu 13 maanden en heeft al meer dan een half jaar een hele mooie huid en smeren we er niets meer op. Behalve af en toe vette creme (vaseline-parraffine, geweldig spul!).

Hopelijk gaat het bij jouw zoontje ook snel zo goed.
Helaas heb ik het dieet niet meer, is al 12 jaar geleden

Maar een allergoloog zit in bijna elk ziekenhuis, gewoon via de huisarts doorverwezen.

Dit was mijn arts:(http://www.wieismijnarts.nl/ilicht/wie-ben-ik)

Ja, als ik zelf wat verkeerds at, werd dat gelijk duidelijk, huilen, krampjes, vlekken, eczeem. Dus kan aardig kloppen hoor!

Melk zit in heel veel producten, dus je kan het niet alleen doen, vraag advies aan een dieetiste.

Gewoon opnieuw naar de huisarts gaan met je zoon, en zeggen dat je een vermoeden hebt op koemelkallergie, dat je wilt worden doorverwezen naar een allergoloog (koemelkallergie is erfelijk, 50% kans dat je man het heeft doorgegeven!!)

Als het echt een allergie is, wordt je ook doorverwezen naar een dieetiste.

Echt! Als het een allergie is, dan kan je de meeste ellende voorkomen door die produkten niet meer te geven, zijn goede alternatieven voor!

(maar niet zelf zomaar gaan "aanrommelen"als je BV geeft, dan heb je zelf ook bepaalde voedingstoffen nodig!)

(ben tijdens heel mijn zwangerschap ziek geweest, overgeven, altijd lees je dat melk goed is voor baby, ook als je zwanger ben, dus ik braaf steeds melk drinken, maar achteraf bleek dat hij er al niet tegen kon!)
Hier ook een ervaringsdeskundige, maar dan bij mezelf en gelukkig niet zo erg als Golfje. Ik heb m'n hele leven al hormoonzalven gesmeerd en toen ik laatst weer eens bij een dermatoloog kwam (ivm zwangerschap en eczeem) zei zij juist dat mijn huid behoorlijk dik was. Net bij mijn knieholten, waar het meeste gesmeerd is. Er zijn trouwens diverse varianten hormoonzalven, meestal probeert de arts het eerst met de lichtste variant. Goed de kuur afmaken en als het niet helpt pas overstappen op een sterkere (alles natuurlijk in overleg met dermatoloog en/ of allergoloog). Bij mij helpt ook minder douchen/ baden en altijd olie gebruiken daarbij (bijv. Balneum, is er ook voor baby's).

Verder hebben jullie misschien iets aan de website www.vmce.nl

Sterkte!
Hier ook een zoontje (bijna 10 mnd) met atopisch eczeem.

We zijn vorige week in AMC geweest bij dermateloog. De eczeem veroorzaakt de koemelkallegie. Hier ook hormoonzalf gekregen voorals het echt verkeerd gaat. Nu wist ik eigenlijk 2 weken na zijn geboorte ook al dat ie km-allergie had, maar sinds 2 mnd echt. Heb toen de eliminatie-provocatie test gedaan. 4 weken lang geen km genomen en aan hem ook geen km gegeven. Deze week ben ik gestopt met de BV. Alles lijkt nu wat meer rust te krijgen bij hem. En ik mag weer normaal eten.

Hij had voornamelijk in zijn gezicht en oortjes eczeem. Als ik sommige van jullie verhalen lees valt het bij ons ventje nog mee.

Al blijft het zielig. Hij krijgt nu Friso Intensief, eerder kreeg hij Pepti, wat hij echt heel vies vond. Nu gaat die Friso er ook niet van harte in hoor, mama's melk blijft het lekkerste natuurlijk.

Zijn er meer kindjes die zo moeilijk drinken, ik las namelijk ergens dat kindjes met km-allergie sowieso slechte drinkers zijn ? Volgende week hebben we trouwens een afspraak met kinderarts, omdat onze zoon redelijk benauwd is. Dermatoloog adviseerde om te laten onderzoeken of hij niet asmatisch is. hebben jullie ervaringen met eczeem en astma, ik weet wel dat het familie van elkaar is.....!!
hallo sams, klopt, astma en eczeem zijn een soort van familie. Het komt vaak samen voor of na elkaar, bijv. als kind eczeem en dat verdwijnt dan en later volgt astma. Meer info vind je op de website die ik hierboven al noemde www.vmce.nl en op www.astmafonds.nl
Vos: haha dan heb ik idd niet veel meer aan het dieet! haha.

Ik zal aankomende week een afspraak maken met de huisarts om doorverwijzing te vragen voor allergoloog.

Sams: mijn schoonvader heeft ook atopische eczeem gehad in zware vorm. Hij heeft daarnaast ook astma ontwikkeld. Dat is wel een gevolg geweest van het eczeem...

Tuinbankje: ja erg he dat ze zichzelf zo erg krabben! Dat doet mijn zoontje ook veel, heb krabhandschoentjes voor hem, anders krabt hij best erg, laatst had hij zelf een hele pluk haar in zijn handje... echt zo zielig!!

Sams; dank voor de website,staat idd veel info op.
Nog een vraag...

Wij hebben een hond, denken jullie dat dat het eczeem kan bevorderen? Of heeft het geen invloed.... heeft iemand daar ook ervaringen mee?

Dermatoloog zei dat het niks uit maakt, maar op websites lees ik vaak over huisdieren die mede veroorzakers zijn van allergie...
Vos, je kan het dieet best alleen doen, dat heb ik ook gedaan. Je moet gewoon koningin etiket worden: ales lezen, op alles kijken wat er inzit, en alles waar melk, boter, room, melkeiwit, melkbestanddelen, wei, etc inzit, niet eten. Ga naar Albert Heijn voor je boodschappen: op al hun producten staan duidelijke logo's met wat er inzit. Op hun site kan je een lijst met huismerkproducten uitprinten die koemelkvrij zijn.

Het komt redelijk op het volgende neer: geen melk (producten) drinken of eten. Etiketten van koekjes goed lezen, etiketten van vleeswaren, etiketten van kant en klaarproducten: lees alles, want in de gekste dingen zit melk. (groentesoep, kipfilet voor op brood, zelfs in rookvlees, in veel soorten brood - maar gelukkig niet alle! - zit melk.

Het dieet is best te doen,je wordt vanzelf creatief met wat je wel en niet kan eten. En als je het een beetje door hebt, heb je er echt geen dietist bij nodig. Als je je afvraagt of je wel genoeg calcoium binnenkrijgt, kan je supplementen nemen (kruidvat ofzo), of met calcium verrijkte dingen eten ('lekker op brood-gezond begin margarine van AH, appelsientje met calcium, roosvicee met calcium, of alpro soya-producten). De extra eiwtten en vetten die je nodig hebt kan je halen uit wa extra vlees of ei eten, en wat dikker met margarine te smeren.

Zosnel loop je geen tekorten op hoor

Succes!

Ik zou het toch proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven