kindjes en koortslip

14-07-2009 17:36 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan binnenkort op vakantie met een goede vriendin van mij en haar gezin. Nu weet ik dat zij eens in de zoveel tijd een (flinke) koortslip heeft. Ze heeft ooit wel eens laten vallen dat haar kindjes waarschijnlijk het virus ook in zich hebben en ooit een eerste aanval zullen krijgen. Heel vervelend voor de kindjes natuurlijk en zij zal daar ook best mee zitten. Maar nu vraag ik me af; in hoe verre moet ik oppassen met mijn kindjes. Ik ben misschien wat overbeschermend maar ik zou het vreselijk vinden als zij hun hele leven opgescheept worden met zoiets rots als een koortslip alleen omdat ik niet oplet. Van de moeder weet ik dat zij absoluut afstand zal houden van mijn (en haar) kindjes als ze besmettelijk is maar van kleine kindjes kun je dat natuurlijk niet verwachten en ik wil ook niet dat de ouders denken dat wij hun kindjes "vies" vinden ofzo. Heeft iemand dit ooit aan de hand gehad en hoe gaan jullie hier mee om. Of stel ik me aan door er stress over te hebben..?
Tenzij ze met een actieve koortslip jouw kindjes gaan zoenen, hoef je je geen zorgen te maken.
nou ainne, is dat zo? moeten ze niet ook voorzichtig zijn met bekers en bestek en dat soort dingen? of is dat overdreven? geen idee eigenlijk.
Hoe weet ze zo zeker dat haar kindjes ook al besmet zijn?

Als haar kinderen een koortslip hebben, zal zij er denk ik voor moeten zorgen dat ook zij afstand houden. Wel lastig als ze nog heel klein zijn. Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar je zou ze kunnen leren om sowieso niet zomaar uit andermans beker te drinken, andermans bestek te gebruiken, enzovoort.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Typ in op google: koortslip besmettelijk en je vindt onder andere deze informatie (waarbij lang niet alles van toepassing is op kinderen uiteraard):

Besmetting

# Vooral het vocht in de blaasjes geeft een groot besmettingsrisico voor anderen - maar ook kun je bij jezelf de besmetting overbrengen: van de mond naar bijvoorbeeld een oog.

# Een herpesinfectie aan het oog is pijnlijk, ernstig en kan het hoornvlies blijvend beschadigen.

# Niet iedereen die besmet is met het virus, krijgt een koortslip - waarom is niet bekend. Een koortslip ontstaat maar bij 10-20 procent van de mensen die het virus bij zich dragen. De andere 80-90 procent krijgt geen koortslip, maar kan wel anderen besmetten. Dit komt doordat het virus ongemerkt van tijd tot tijd actief is in de mond of keel. Een goede hygiëne is dus belangrijk, maar verder is hiertegen weinig te doen.

# Er zijn twee typen van het herpes simplex virus. Ze kunnen een koortslip veroorzaken, maar ook herpes genitalis: een infectie van de geslachtsorganen. Dat is een seksueel overdraagbare aandoening (SOA).

# Dit is een belangrijk punt. Het houdt in dat iemand via (orale) seks ook besmet kan worden met deze herpesvirussen.

# Mensen met een verminderde afweer zijn extra gevoelig voor het herpesvirus: denk aan mensen met aids, mensen die chemotherapie krijgen of een transplantatie hebben ondergaan, maar ook mensen met constitutioneel eczeem.

Wat kunt u zelf doen?

Voorkomen

Probeer te voorkomen dat uitlokkende factoren een kans krijgen:

# Zorg voor voldoende weerstand, dus voor een goede conditie: neem voldoende (nacht)rust, rook niet, eet gezond en neem regelmatig lichaamsbeweging.

# Bescherm de lippen door ze vet te houden. Gebruik in de zon een lippenbalsem met UV-filter.

Besmetting tegengaan

Vanaf de eerste tintelingen is de koortslip besmettelijk. Vooral baby's en jonge kinderen kunnen ernstig ziek worden van een herpesinfectie.

# Was altijd de handen met zeep voor en na aanraking van de koortslip.

# Raak anderen zo min mogelijk aan. Kom met de koortslip niet te dicht bij baby's en jonge kinderen – niet zoenen, niet knuffelen.

# Vermijd orale seks.

# Breng oogmake-up niet of heel voorzichtig aan, om een herpesinfectie van het oog te voorkomen.

# Gebruik handdoeken, washandjes, scheergerei en dergelijke niet samen met iemand anders.

# Breng een middel tegen koortslip alleen aan op de pijnlijke plek of de blaasjes. Smeer het niet uit, want dan kan het virus juist verspreid worden.
quote:arwen173 schreef op 14 juli 2009 @ 18:02:

nou ainne, is dat zo? moeten ze niet ook voorzichtig zijn met bekers en bestek en dat soort dingen? of is dat overdreven? geen idee eigenlijk.Je hoeft alleen voorzichtig te zijn als ook daadwerkelijk een actieve koortslip hebben. Als er niks zit, zijn ze ook niet besmettelijk.
nee, dat wist ik wel, maar mocht er een koortslip komen, dan moeten ze wel echt uitkomen. Al heb ik me ook wel eens laten vertellen dat 80% van de bevolking sowieso dat virus heeft en bij een groot gedeelte komt het nooit tot een koortslip. Maw, je loopt het ooit wel ergens een keer op, en dan is het maar afwachten tot welke categorie jij behoort.
Ik zie nou trouwens dat het niet helemaal waar is wat ik zeg, want volgens Kaetjes post is het bij de eerste tintelingen al besmettelijk.

Hoe dan ook, ik zou gewoon op vakantie gaan met ze.
Arwen ik herken jou steeds maar niet met je andere avatar! Stom dat je daar zo snel gewend aan kunt raken.
Dat van die 80% heb ik net ook gelezen. En ik wilde ook al heel makkelijk reageren dat TO zich niet druk moet maken en dat alleen het vocht uit de blaasjes besmettelijk is maar ik vond toch iets anders op internet. Hier stond namelijk dat het vocht heel besmettelijk is maar dat vanaf het jeuken de plek ook al besmettelijk is. Dus voordat er blaasjes komen. Maar of het waar is weet ik natuurlijk niet, er staat zo veel op internet.

Ik heb zelf een koortslip en tot dusver heeft mijn man het nog nooit gehad. En ik wordt niet verbannen naar een andere slaapkamer als ik er eentje heb. Ik snap dat je voorzichtig wilt zijn met je kinderen maar wat als bijvoorbeeld een klasgenootje een koortslip heeft? Ik ben bang dat het bijna niet te vermijden is dat kinderen hier ooit mee in aanraking komen.
Heel veel mensen hebben het virus en als je het ooit hebt gekregen zal het ook je hele leven blijven zitten.

Het hoeft echter niet tot uiting te komen.

Dat kun je denk ik niet precies zeggen, wanneer en hoe vaak het naar buiten zal komen.

Het is misschien wel verstandig, als je weet dat het vaak tot uiting komt, om altijd van die zalf opzak te hebben.

Ik heb echter mijn hele leven nog maar 1x koortslip gehad en nooit weer.
.
Ja dat is het een beetje ze zijn 2 en 4. En ik weet dat de moeder alles zal doen om besmetting te voorkomen, maar haar kindjes zijn nog jonger en sommige dingen kun je gewoon niet altijd voor zijn. Ik baal er gewoon van dat dit door mijn hoofd speelt terwijl ik echt heel veel zin in deze vakantie heb.
jessie, ik denk persoonlijk dat het risico wel meevalt zolang ze geen uitbarsting hebben natuurlijk. Anders zouden jullie kindjes ook nooit samen kunnen spelen, want dat zou ook een risico kunnen zijn. Ik zou me er zelf geen zorgen om maken in elk geval, en mocht 1 van de kindjes een koortslip krijgen tijdens de vakantie, dan kan je altijd op dat moment je maatregelen gaan treffen.
Jessie, mijn moeder heeft ook vaak een koortslip en mijn broer en ik hebben nooit een koortslip gehad. Wel is mijn moeder altijd heel voorzichtig als ze een koortslip heeft. Zo mogen mijn broer en ik haar geen zoen geven als ze een koortslip heeft en blijft ze ook uit de buurt van baby's. De laatste jaren heeft ze gelukkig veel minder last van koortsuitslag. Er zijn tijden geweest dat ze er vreselijk veel last van had. En toch zijn mijn broer en ik blijkbaar niet besmet geraakt.

Ze past heel regelmatig op mijn dochter van 4 en als ze een koortslip heeft, is ze ook erg voorzichtig. Als de kindjes van je vriendin geen koortslip hebben, hoef je niet zo voorzichtig te zijn. Maar het is een ander verhaal als ze wél een koortslip hebben. Zoals je al aangeeft, is je vriendin zelf wel voorzichtig en dus denk ik dat ze ook voorzichtig zal zijn wanneer haar kindjes een koortslip zouden hebben.

En ik ben het ook eens met wat Arwen zegt. Ga je lekker verheugen op je vakantie en mocht het zo zijn dat er een koortslip komt, dan zie je wel welke maatregelen je kunt nemen. Je kunt ook altijd even je huisarts bellen om te vragen wat je kunt doen om e.e.a. te voorkomen.

Fijne vakantie alvast!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven