Klas wordt combinatieklas

18-06-2019 23:51 131 berichten
De groep 3 van mijn kind wordt volgend jaar opgesplitst in een groep 3/4 en een groep 4/5. (Heel groep 3 wordt 4 dus, maar de ene helft komt met groep 3 in een klas, de andere helft met groep 5)

Als ouders zijn wij niet gekend in de indeling hiervan of op basis waarvan dat gebeurd. Met name dat laatste vind ik eigenlijk jammer. Ik kan zelf verschillende redenen bedenken waarom mijn kind in danwel de ene, danwel de andere combinatie een goed idee is. Nu wordt het gebracht als een voldongen feit, maar ze gaan nog wel het eea toelichten op de ouderavond komende week.

Nu denk ik (als vast vele ouders :P ) dat mijn kind wel een beetje een geval apart is maar goed, dit zijn mijn overwegingen:

-Kind ligt niet perse goed met de meeste jongetjes in de klas (die overwegend naar 4/5 gaan)
-Kinds beste vriendje zit in groep 4 (straks 5)
-Kind heeft een handschrift waar ie dokter mee kan worden en krijgt 'ster-niveau' les
-Kind is ASS getest
-Kind is ook verbaal IQ tegen de 140 punten getest (en performaal 100)
-De leerkracht die nu groep 3 doet gaat ook groep 3/4 volgend jaar doen
-Leerkracht nu 'kan goed' met kind
-Leerkracht die groep 4/5 doet werkt 3 dagen, de andere dagen worden wisselend ingevuld.

Ik ga er niet van uit dat ik nog iets kan veranderen aan de groepsindeling, maar ik wil me hard maken voor de beste plek voor mijn kind komend jaar. Welke overwegingen zouden voor jullie van belang zijn ?
anoniem_6544fce2336d9 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 23:54
1.57% gewijzigd
RegretteRien schreef:
19-06-2019 09:32
Ik heb daar in mijn beleving al antwoord op gegeven, maar goed, nogmaals: Ik vind het volstrekt begrijpelijk dat een school niet aan elke wens, nood en eis tegemoet kan en wil komen. Het volstrekt buitensluiten van ouders in een beslissingstraject is het andere uiterste. En ja, dat vind ik raar. Dezelfde ouderavond die nu gegeven wordt aan het eind van het proces had je ook kunnen houden toen de klasindeling nog niet definitief gemaakt was. Met mooie invulformulieren: De school heeft overweging X/Y/Z. Voor mijn kind vind ik overweging ... het belangrijkst. Daarnaast wil ik de school nog meegeven dat... Ik wil wel/ niet een voorkeur uitspreken voor een klas, namelijk.. En dan kun je er prima bij uitleggen dat er geen eindeloze oudergesprekken, mailwisselingen, overlegjes op het schoolplein meer mogelijk zijn. En ja, ik vind het ook normaal om me daar dan ook aan te conformeren.

Ik ben een volwassen vrouw en geen jengelende kleuter die eindeloos hetzelfde vraagt in hoop op een ander antwoord. Ik ben een ouder die graag het beste wil voor mijn kind en vind dat ik betrokken kan worden in het beslissingstraject. Dat is iets anders dan mijn eisen op tafel leggen alsof ik in de supermarkt loop als consument.
Heb vertrouwen in de school van je kind. Zij zullen handelen in groepsbelang maar daarbij naar ieder individueel kind kijken.
Star² schreef:
19-06-2019 09:23
Grappig, zo lees ik je OP helemaal niet. Snap de reacties dan ook niet zo goed, maar misschien lees ik ergens overheen.

Wat is het doel van de combiklassen? Is daar al iets over gezegd?
De groepen zijn te klein en de school krijgt daarom minder FTE toegekend komend jaar. Alle klassen in kwestie zijn ongeveer 15 kinderen. Dit is ook de reden van de 'snipperleerkrachten' De laatste restjes uren worden als het waren opgedeeld.
Pandax schreef:
19-06-2019 09:35
Scholen zien ouderbetrokkenheid als het door ouders vrijwillig uitvoeren van door hen geformuleerde taken. Ouders zien ouderbetrokkenheid als meedenken over het onderwijs aan hun kind om ervoor te zorgen dat het kind lekker in zijn vel zit en leert wat hij zou kunnen leren. Die twee verwachtingen (taakuitvoerend versus pedagogisch partnerschap) staan haaks op elkaar.

Wanneer ouders als groep niet mogen meepraten over beslissingen die hun kind aangaan, wanneer hun ervaringen met het welbevinden van hun kind niet op waarde worden geschat door onderwijzers en wanneer hun pogingen om mee te denken door een groot deel van de sector belachelijk worden gemaakt en die ridiculisering zelfs wordt gedoceerd op pabo's (!), is het niet verwonderlijk dat ouders zich steeds meer terugtrekken uit de gemeenschap die school is. De gemeenschap school heeft immers besloten dat ouders er geen onderdeel van uitmaken. De enige rol die ouders mogen spelen is het uitvoeren van taken, maar zonder daar enig zeggenschap in te hebben. In die rol zijn ouders geen onderdeel van de gemeenschap, maar voetvolk. Ze dragen in die rol niet bij aan de gemeenschap, ze voeren enkel taken uit waar het onderwijs zelf geen tijd voor heeft.

Als scholen willen dat ouders weer betrokken worden, dienen ze ouders te gaan zien als gelijkwaardige leden van de gemeenschap die school is. Interactie is altijd een wisselwerking en mensen buiten de groep zetten, ook wanneer dat is uit overbelastheid, leidt nóóit tot meer betrokkenheid.
En ouders dienen scholen en leerkrachten te zien als deskundigen op het gebied van onderwijs, en ook als verantwoordelijken voor het reilen en zeilen op school. Daarbij moeten zij soms afwegingen maken die niet voor iedereen prettig zijn
S-Meds schreef:
19-06-2019 09:36
Dit ja, niks geen partnerschap. Veel ouders willen helemaal niks doen voor de school en zijn alleen maar gefocust op de prestaties van hun eigen kind. En als het slecht gaat geven ze de school de schuld en als het goed gaat dan komt dat omdat ze zo’n slim kind hebben

O ja? Grappig dat hier dan altijd wordt geadviseerd vooral niet te accepteren als een kind extra moet kleuteren ofzo.
Gatinmijnsok schreef:
19-06-2019 09:17
Hier is alleen aan de kinderen gevraagd met wie ze graag in de klas zouden zitten. Er komt een 4/5 en een 5. De reden voor de opsplitsing is duidelijk, de klas is verschrikkelijk, er moet iets gebeuren. Ik ben blij dat ze iets doen. Ik denk niet dat een combigroep heel goed past bij mijn kind, maar de kinderen met de problemen kunnen zeker niet in een combigroep. Ik weet gewoon niet hoe het gaat lopen en wacht maar gewoon af. Veel erger dan dit jaar, met een op stel en sprong vertrekkende leerkracht die er al 30 jaar werkte en nog veel meer bizarre verhalen, kan eigenlijk niet.
wat triest
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
19-06-2019 05:08
School wil vast niet dat de ouders invloed hebben op de groepsindeling. Wat anderen hier ook schrijven, dat is verschrikkelijk tijdrovend en bovendien kun je niet aan de voorkeuren van ouders voldoen. In situatie hebben ouders wel eens het idee dat de beter lerende kinderen naar 4/5 gaan en de anderen naar 3/4. Waarschijnlijk kiest de school daar niet voor maar voor een 'eerlijke' verdeling van de leerlingen (wat betreft kinderen die meer aandacht nodig hebben omdat ze ofwel meer herhaling of juist meer uitdaging nodig hebben) School kijkt naar de dingen die ze op school zien.
Het lesaanbod zal in beide groepen hetzelfde zijn en de kinderen zullen aan het eind van het jaar als het goed is net zoveel ontwikkeld zijn in welke groep ze ook komen. IQ zou dan dus niet doorslaggevend zijn in de keuze. Wacht die ouderavond nu maar af.

Wat ik overigens wel apart vindt is dat de groep 4/5 3 dagen een vaste leerkracht krijgt en de andere dagen wisselend invult. Dat lijkt me niet wenselijk voor een groep. Is er niet een verdeling met twee parttimers mogelijk die samen de groep draaien? Dat is namelijk wel gangbaar in het onderwijs. Lijkt me voor de leerkracht ook fijner want dan kan ze de verantwoordelijkheid en het werk (adninistratie) delen. Daarover zou ik wel vragen stellen als ze dat niet goed uitleggen.
Waarschijnlijk, zeg je zelf al. Maar dat weet nu dus niemand, omdat de school (nog) niet gecommuniceerd heeft. TO, ik vind het niet raar hoor, dat je graag alvast schriftelijk geïnformeerd had willen worden. Op de school van mijn kinderen gebeurde dat ook, toen er iets vergelijkbaars speelde. Omdat toen duidelijk was waarom de school welke keuzes maakte, werd er ook nauwelijks gezeurd.
Voor een paar kinderen was niet zo duidelijk in welke groep ze het beste zouden passen, en daar is toen met de ouders wel over overlegd - bijvoorbeeld bij een broer en een zus die bij elkaar in de klas zouden komen.
RegretteRien schreef:
19-06-2019 09:37
De groepen zijn te klein en de school krijgt daarom minder FTE toegekend komend jaar. Alle klassen in kwestie zijn ongeveer 15 kinderen. Dit is ook de reden van de 'snipperleerkrachten' De laatste restjes uren worden als het waren opgedeeld.

Is de ouderraad hier trouwens ook niet bij betrokken geweest?
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
19-06-2019 09:37
De groepen zijn te klein en de school krijgt daarom minder FTE toegekend komend jaar. Alle klassen in kwestie zijn ongeveer 15 kinderen. Dit is ook de reden van de 'snipperleerkrachten' De laatste restjes uren worden als het waren opgedeeld.
Ik zou serieus een andere school overwegen. Deze school lijkt op sterven na dood, en moet daardoor besluiten nemen die niet ik het belang van de kinderen zijn. En jouw kind heeft nog wel een paar jaar te gaan op school.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-06-2019 09:35
Onderwijs is een gratis dienst van de overheid
En dus mag je er geen eisen aan stellen? Dat is natuurlijk een omkering van zaken. De overheid vindt onderwijs zó belangrijk, dat het (min of meer) gratis is, zodat iedereen toegang heeft tot goed onderwijs. Wel fijn als dat goede onderwijs er dan ook is.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-06-2019 09:48
Is de ouderraad hier trouwens ook niet bij betrokken geweest?
De MR bedoel je, en daar dan de oudergeleding van. Een ouderraad is iets anders, die organiseren feesten bijvoorbeeld, maar hebben geen inspraak of adviesrecht bij schoolzaken.
Gatinmijnsok schreef:
19-06-2019 09:58
De MR bedoel je, en daar dan de oudergeleding van. Een ouderraad is iets anders, die organiseren feesten bijvoorbeeld, maar hebben geen inspraak of adviesrecht bij schoolzaken.

De ouderraad kan toch vanuit ouders dingen doorgeven aan de MR?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-06-2019 10:00
De ouderraad kan toch vanuit ouders dingen doorgeven aan de MR?
Dat kan elke ouder, de ouderraad staat helemaal los van de MR. De MR bestaat uit een personeelsgeleding en een oudergeleding. Die oudergeleding vertegenwoordigd de ouders van de school. Iedere ouder kan iets met de oudergeleding van de MR bespreken. De MR vergaderingen zijn ook openbaar trouwens.
Gatinmijnsok schreef:
19-06-2019 10:04
Dat kan elke ouder, de ouderraad staat helemaal los van de MR. De MR bestaat uit een personeelsgeleding en een oudergeleding. Die oudergeleding vertegenwoordigd de ouders van de school. Iedere ouder kan iets met de oudergeleding van de MR bespreken. De MR vergaderingen zijn ook openbaar trouwens.

Bij ons gebeurt dat doorgaans via de ouderraad, vandaar mijn reactie. Ouderraad is een stuk zichtbaarder dan de oudergeleding van de MR.

Kijk, zo ongeveer gaat het bij ons ook:

https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... ouderraad/

En:

Ook neemt de ouderraad een actieve houding aan ten opzichte van alle geluiden die gehoord worden op het schoolplein en in de wandelgangen. Als er geluiden van zorg worden geuit of vragen zijn van algemene aard dan worden deze ingebracht tijdens de vergaderingen en gedeeld met de directeur of doorgespeeld naar de MR.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 10:17
32.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ouders overschatten hun invloed en inbreng echt enorm, en trouwens de invloed die een school heeft op de te maken keuzes ook.
Er zijn leerlingaantallen, er zijn formatieplaatsen en vaak is er keuze tussen een niet-ideale en twee absurde oplossingen.
Zodra je ouders betrekt in het proces blijkt dat er verschillende groepen ouders zijn die één van de absurde keuzes als ideaal zien, gek genoeg zit hun eigen kind dat ‘toevallig’ niet in een van de groepen die veel last heeft van zo’n absurde keuze.
O, en komen ouders met oplossingen waarvan ze écht denken dat ze uniek zijn en waar de betrokken verantwoordelijken vast nóóít aan gedacht hebben. Dat verschilt van ‘combineer groep 8 met groep 3’ tot ‘maak gewoon hele kleine klassen’

Ik zie het zo: de school is verantwoordelijk voor de organisatie van het onderwijs en kijkt naar het gehele plaatje (lokalen, verdeling van leerlingen, inzet van personeel enz.) en elke ouder heeft de wens/taak om voor de belangen van zijn/haar kind op te komen.

In jouw situatie vind ik de wens om je te betrekken bij de gemaakte keuzes echt passen bij de eerste twee linkjes die in dit topic geplaatst zijn (kralenplank en Derks) en je reactie daarop ook.
Als jij denkt dat je kind in de verkeerde groep terecht gaat komen dan zou ik er een mail aan wagen. Waarschijnlijk meld je niets van de school niet al weet, maar het zou ook kunnen dat je kind als een twijfelgeval was en er nog enige ruimte om te schuiven is.

Over dat schuiven: mijn ervaring is dat het ouders echt geen lor uitmaakt als dat schuiven negatieve gevolgen heeft voor andere kinderen. En dat is hun recht, ouders zijn er immers om op te komen voor het belang van hun eigen kind, maar als school is het vaak nodig om naar meerdere belangen te kijken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
19-06-2019 09:32
Het volstrekt buitensluiten van ouders in een beslissingstraject is het andere uiterste. En ja, dat vind ik raar.
Vind ik niet. Bij ons is vorig jaar de groep 1 waar mijn dochter in zat halverwege het jaar gesplitst naar 2 groepen 1/2. Toen de kogel door de kerk was kreeg ze op een dag gewoon een A4tje met de nieuwe indeling mee naar huis. Wij vonden het wel jammer dat ze niet bij die éne juf zat, en ook dat de meeste van haar vriendjes (van dat moment) in de andere klas zaten, maar we hebben erop vertrouwd dat de school de beste afweging voor iedereen maakt, en dan ook nog rekening houdend met een beetje eerlijke verdeling in leeftijd, geslacht, niveau, geen broertjes/zusjes bij elkaar... Dat is al een hele puzzel dus ik geef ze groot gelijk dat ze niet ook nog de meningen van ouders daarbij gaan vragen. Want zoals al eerder werd gezegd, dan geef jij aan dat jij voor jouw kind het belangrijkst vind dat 'ie bij één juf komt, en door alle andere elementen in de vergelijking komt 'ie net in de andere klas terecht - ben je ook verbolgen.

Daarbij zien de juffen (in ons geval allemaal juffen) hoe ons kind op school is, en dat hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn als het kind wat wij thuis hebben.

Maar als je er helemaal geen vertrouwen in hebt dat het goed komt in de klas waar je kind nu in geplaatst is (en dat is iets anders dan willen dat je inspraak had gehad, of zelfs liever hebben dat het in de andere klas komt), dan kan je dat toch gewoon bespreekbaar maken? Misschien kan de juf je nog geruststellen ook.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
19-06-2019 10:12
Ouders overschatten hun invloed en inbreng echt enorm, en trouwens de invloed die een school heeft op de te maken keuzes ook.
Er zijn leerlingaantallen, er zijn formatieplaatsen en vaak is er keuze tussen een niet-ideale en twee absurde oplossingen.
Zodra je ouders betrekt in het proces blijkt dat er verschillende groepen ouders zijn die één van de absurde keuzes als ideaal zien, gek genoeg zit hun eigen kind dat ‘toevallig’ niet in een van de groepen die veel last heeft van zo’n absurde keuze.
O, en komen ouders met oplossingen waarvan ze écht denken dat ze uniek zijn en waar de betrokken verantwoordelijken vast nóóít aan gedacht hebben. Dat verschilt van ‘combineer groep 8 met groep 3’ tot ‘maak gewoon hele kleine klassen’

Ik zie het zo: de school is verantwoordelijk voor de organisatie van het onderwijs en kijkt naar het gehele plaatje (lokalen, verdeling van leerlingen, inzet van personeel enz.) en elke ouder heeft de wens/taak om voor de belangen van zijn/haar kind op te komen.

In jouw situatie vind ik de wens om je te betrekken bij de gemaakte keuzes echt passen bij de eerste twee linkjes die in dit topic geplaatst zijn (kralenplank en Derks) en je reactie daarop ook.
Als jij denkt dat je kind in de verkeerde groep terecht gaat komen dan zou ik er een mail aan wagen. Waarschijnlijk meld je niets van de school niet al weet, maar het zou ook kunnen dat je kind als een twijfelgeval was en er nog enige ruimte om te schuiven is.

Over dat schuiven: mijn ervaring is dat het ouders echt geen lor uitmaakt als dat schuiven negatieve gevolgen heeft voor andere kinderen. En dat is hun recht, ouders zijn er immers om op te komen voor het belang van hun eigen kind, maar als school is het vaak nodig om naar meerdere belangen te kijken.
Zo, deze post is wel een mooi voorbeeld van wat Pandax schrijft over (mijn woordkeus) ouders die in het onderwijs gezien worden als ballast die je vooral niet serieus hoeft te nemen. ‘Waarschijnlijk meld je niets wat de school niet al weet’- wat een onsympathieke, arrogante benadering.


Iedere kinderarts leert dat jr in de spreekkamer niet alleen te maken hebt met de patiënt, maar ook met zijn of haar ouders, en dat het belangrijk is daar rekening mee te houden. In het onderwijs is dat ineens heel anders. Daar is het, aan de posts op dit forum te zien (op de school van mijn kinderen zie ik dat veel minder), hip die ouders vooral neer te zetten als een stel zeurende idioten.
Daar heb je volgens mij vooral jezelf mee: als je ouders serieus neemt als gesprekspartner komen ze waarschijnlijk wel degelijk regelmatig met informatie over hun kind die van belang is maar in de klas minder zichtbaar, en ze zeuren een stuk minder als je ze fatsoenlijk informeert. Dat geldt natuurlijk niet voor de beroepszeur, die ook echt bestaat, maar met de gemiddelde ouder kun je prima een constructieve relatie hebben. En dat verhoogt dan weer de kans dat ze komen opdraven voor klussen als luizenpluizen en de vossenjacht - want daar zijn ouders dan wel weer goed genoeg voor.
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
19-06-2019 10:29
Vind ik niet. Bij ons is vorig jaar de groep 1 waar mijn dochter in zat halverwege het jaar gesplitst naar 2 groepen 1/2. Toen de kogel door de kerk was kreeg ze op een dag gewoon een A4tje met de nieuwe indeling mee naar huis. Wij vonden het wel jammer dat ze niet bij die éne juf zat, en ook dat de meeste van haar vriendjes (van dat moment) in de andere klas zaten, maar we hebben erop vertrouwd dat de school de beste afweging voor iedereen maakt, en dan ook nog rekening houdend met een beetje eerlijke verdeling in leeftijd, geslacht, niveau, geen broertjes/zusjes bij elkaar... Dat is al een hele puzzel dus ik geef ze groot gelijk dat ze niet ook nog de meningen van ouders daarbij gaan vragen. Want zoals al eerder werd gezegd, dan geef jij aan dat jij voor jouw kind het belangrijkst vind dat 'ie bij één juf komt, en door alle andere elementen in de vergelijking komt 'ie net in de andere klas terecht - ben je ook verbolgen.

Daarbij zien de juffen (in ons geval allemaal juffen) hoe ons kind op school is, en dat hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn als het kind wat wij thuis hebben.

Maar als je er helemaal geen vertrouwen in hebt dat het goed komt in de klas waar je kind nu in geplaatst is (en dat is iets anders dan willen dat je inspraak had gehad, of zelfs liever hebben dat het in de andere klas komt), dan kan je dat toch gewoon bespreekbaar maken? Misschien kan de juf je nog geruststellen ook.
Dat vind ik dus bij uitstek een situatie waarin het wel nuttig is als ouders en juffen overleggen. Als een kind op school zich heel anders gedraagt dan thuis, is de kans best aanwezig dat er ergens iets niet helemaal lekker gaat. Het hoeft niet, maar kan wel. Ouders zien het kind niet op school, de leerkracht ziet het niet thuis, dus af en toe afstemmen of daar grote verschillen tussen zitten, is wel nuttig.


Ik heb precies één keer gevraagd of mijn kind bij een ander kind in de klas kon, bij de overgang van groep 2 naar 3. Reactie van de school: oh, zijn dat zulke dikke vrienden? Dat wisten we niet.
Konden ze ook nauwelijks weten, want op dat moment zaten ze in verschillende klassen en zagen ze elkaar niet zo vaak, maar buiten schooltijd waren ze praktisch getrouwd. De klassenindeling was op dat moment nog niet gemaakt, en het was geen enkel punt ze bij elkaar te zetten. Iedereen gelukkig.
Eze schreef:
19-06-2019 10:34
Zo, deze post is wel een mooi voorbeeld van wat Pandax schrijft over (mijn woordkeus) ouders die in het onderwijs gezien worden als ballast die je vooral niet serieus hoeft te nemen. ‘Waarschijnlijk meld je niets wat de school niet al weet’- wat een onsympathieke, arrogante benadering.


Iedere kinderarts leert dat jr in de spreekkamer niet alleen te maken hebt met de patiënt, maar ook met zijn of haar ouders, en dat het belangrijk is daar rekening mee te houden. In het onderwijs is dat ineens heel anders. Daar is het, aan de posts op dit forum te zien (op de school van mijn kinderen zie ik dat veel minder), hip die ouders vooral neer te zetten als een stel zeurende idioten.
Daar heb je volgens mij vooral jezelf mee: als je ouders serieus neemt als gesprekspartner komen ze waarschijnlijk wel degelijk regelmatig met informatie over hun kind die van belang is maar in de klas minder zichtbaar, en ze zeuren een stuk minder als je ze fatsoenlijk informeert. Dat geldt natuurlijk niet voor de beroepszeur, die ook echt bestaat, maar met de gemiddelde ouder kun je prima een constructieve relatie hebben. En dat verhoogt dan weer de kans dat ze komen opdraven voor klussen als luizenpluizen en de vossenjacht - want daar zijn ouders dan wel weer goed genoeg voor.

Herkenbaar. Hier op school, ondanks de werkdruk, wordt gewoon normaal met elkaar omgegaan en worden ouders niet weggezet als weet ik het wat. Schoolreisjes zijn nog nooit afgezegd en bij de meeste klussen zijn er eerder teveel dan te weinig ouders.
Eze schreef:
19-06-2019 10:42
Dat vind ik dus bij uitstek een situatie waarin het wel nuttig is als ouders en juffen overleggen. Als een kind op school zich heel anders gedraagt dan thuis, is de kans best aanwezig dat er ergens iets niet helemaal lekker gaat. Het hoeft niet, maar kan wel. Ouders zien het kind niet op school, de leerkracht ziet het niet thuis, dus af en toe afstemmen of daar grote verschillen tussen zitten, is wel nuttig.


Ik heb precies één keer gevraagd of mijn kind bij een ander kind in de klas kon, bij de overgang van groep 2 naar 3. Reactie van de school: oh, zijn dat zulke dikke vrienden? Dat wisten we niet.
Konden ze ook nauwelijks weten, want op dat moment zaten ze in verschillende klassen en zagen ze elkaar niet zo vaak, maar buiten schooltijd waren ze praktisch getrouwd. De klassenindeling was op dat moment nog niet gemaakt, en het was geen enkel punt ze bij elkaar te zetten. Iedereen gelukkig.
Maar was het erg als ze niet bij elkaar in de klas zouden komen?
Op school hadden ze waarschijnlijk andere vrienden.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
19-06-2019 10:45
Maar was het erg als ze niet bij elkaar in de klas zouden komen?
Op school hadden ze waarschijnlijk andere vrienden.
Waar lees je dat?
Alle reacties Link kopieren
Het speelt hier ook. Ze gaan hier van twee groepen 4 en twee groepen 5 naar een groep 5, een groep 5/6 en een groep 6. Nu was het in ons geval zo dat uit de groep 4 van mijn dochter de juf vijf kinderen moest kiezen die naar de andere groep 4 moesten. De klas van mijn dochter wordt de combi. En idd om brusjes in een klas te vermijden komen die niet bij elkaar. Omdat de bff (sorry :mrgreen: ) van mijn dochter anders bij haar brusje kwam moest mijn dochter ook maar uit de klas. Maar: in ons geval werd ons dit voorgelegd hoe wij daarover dachten en of wij erover na wilden denken. Geen mededeling dat het zo gaat gebeuren. Al kan ik mij dat wel voorstellen. We werken beide in het onderwijs en je kan het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken. Bij mijn vier andere kinderen hebben we daar ook nooit verder issues van gemaakt en nu werd het gevraagd. We hebben daarom aangegeven op bepaalde sociale gronden dat we haar liever in de huidige klas hielden. Als de hele klas gesplitst zou worden zouden we daar niet eens over nadenken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Eze schreef:
19-06-2019 10:34
Zo, deze post is wel een mooi voorbeeld van wat Pandax schrijft over (mijn woordkeus) ouders die in het onderwijs gezien worden als ballast die je vooral niet serieus hoeft te nemen. ‘Waarschijnlijk meld je niets wat de school niet al weet’- wat een onsympathieke, arrogante benadering.


Iedere kinderarts leert dat jr in de spreekkamer niet alleen te maken hebt met de patiënt, maar ook met zijn of haar ouders, en dat het belangrijk is daar rekening mee te houden. In het onderwijs is dat ineens heel anders. Daar is het, aan de posts op dit forum te zien (op de school van mijn kinderen zie ik dat veel minder), hip die ouders vooral neer te zetten als een stel zeurende idioten.
Daar heb je volgens mij vooral jezelf mee: als je ouders serieus neemt als gesprekspartner komen ze waarschijnlijk wel degelijk regelmatig met informatie over hun kind die van belang is maar in de klas minder zichtbaar, en ze zeuren een stuk minder als je ze fatsoenlijk informeert. Dat geldt natuurlijk niet voor de beroepszeur, die ook echt bestaat, maar met de gemiddelde ouder kun je prima een constructieve relatie hebben. En dat verhoogt dan weer de kans dat ze komen opdraven voor klussen als luizenpluizen en de vossenjacht - want daar zijn ouders dan wel weer goed genoeg voor.
Dit is zeer belangrijk bij een ouder-schoolrelatie. Maar wat mij betreft niet bij het vormen van de klassenindeling. De leerkracht zou door oa 10 minuten gesprekken en het observeren van het kind al een goed beeld moeten hebben van wat goed is voor het kind. Op de school van mijn kinderen kijken ze echt naar het kind. Ik heb dan ook alle vertrouwen in school als ze de klassen in gaan delen.
Eze schreef:
19-06-2019 10:48
Waar lees je dat?
Nergens want dan had ik geen waarschijnlijk getypt. Ik ga daar vanuit omdat ik anders al eerder een gesprek had aangevraagd.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
19-06-2019 10:50
Dit is zeer belangrijk bij een ouder-schoolrelatie. Maar wat mij betreft niet bij het vormen van de klassenindeling. De leerkracht zou door oa 10 minuten gesprekken en het observeren van het kind al een goed beeld moeten hebben van wat goed is voor het kind. Op de school van mijn kinderen kijken ze echt naar het kind. Ik heb dan ook alle vertrouwen in school als ze de klassen in gaan delen.
Dit.

En ik sta open voor dingen die wij als school voor bepaalde kinderen niet op waarde hebben geschat of (nog) niet weten, maar de ouders hebben buiten de MR om geen inspraak in beslissingen die over de te formeren groepen gaan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
yeps1 schreef:
18-06-2019 23:57
https://youtu.be/qACzOqiNWdM

Antwoord op je bericht...
"Je moet niet de weg voorbereiden op 't kind, je moet het kind voorbereiden op de weg"

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Aan het typen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven