Klas wordt combinatieklas

18-06-2019 23:51 131 berichten
De groep 3 van mijn kind wordt volgend jaar opgesplitst in een groep 3/4 en een groep 4/5. (Heel groep 3 wordt 4 dus, maar de ene helft komt met groep 3 in een klas, de andere helft met groep 5)

Als ouders zijn wij niet gekend in de indeling hiervan of op basis waarvan dat gebeurd. Met name dat laatste vind ik eigenlijk jammer. Ik kan zelf verschillende redenen bedenken waarom mijn kind in danwel de ene, danwel de andere combinatie een goed idee is. Nu wordt het gebracht als een voldongen feit, maar ze gaan nog wel het eea toelichten op de ouderavond komende week.

Nu denk ik (als vast vele ouders :P ) dat mijn kind wel een beetje een geval apart is maar goed, dit zijn mijn overwegingen:

-Kind ligt niet perse goed met de meeste jongetjes in de klas (die overwegend naar 4/5 gaan)
-Kinds beste vriendje zit in groep 4 (straks 5)
-Kind heeft een handschrift waar ie dokter mee kan worden en krijgt 'ster-niveau' les
-Kind is ASS getest
-Kind is ook verbaal IQ tegen de 140 punten getest (en performaal 100)
-De leerkracht die nu groep 3 doet gaat ook groep 3/4 volgend jaar doen
-Leerkracht nu 'kan goed' met kind
-Leerkracht die groep 4/5 doet werkt 3 dagen, de andere dagen worden wisselend ingevuld.

Ik ga er niet van uit dat ik nog iets kan veranderen aan de groepsindeling, maar ik wil me hard maken voor de beste plek voor mijn kind komend jaar. Welke overwegingen zouden voor jullie van belang zijn ?
anoniem_6544fce2336d9 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 23:54
1.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
19-06-2019 15:17
In dat geval leg je ouders uit dat er geen sprake is van een keuze en waarom dan niet. De meeste ouders snappen dat een school gefinancierd wordt door een bestuur en die weer door OCW, dus ze snappen ook dat niet al hun wensen kunnen worden ingewilligd. Met heel veel ouders is prima te praten.

Fatsoenlijke communicatie maakt verschil. Als je tot de dag voor de vakantie wacht met het bekendmaken van de nieuwe indeling omdat je 'geen zin hebt in zeurouders', tsja, dan krijg je ze juist. Als je halverwege vertelt dat je er druk mee bent, dat je begrijpt dat ouders graag willen weten wat er gaat gebeuren, dat ze het dan en dan kunnen verwachten, er nogal wat factoren zijn om rekening mee te houden en dat als ouders extra uitleg willen ze daar en daar terechtkunnen dan zul je al op meer begrip kunnen rekenen.

Een ouderbeleid volgens de blijekralenplankmethode is juist vragen om ellende.
Er zijn in mijn omgeving veel scholen die nog niet eens de formatie rond hebben. Het is nog een heel gedoe om voldoende leerkrachten voor het komende schooljaar te vinden.
Ik weet natuurlijk de verdeling niet van de kinderen over jullie school. Maar hier hebben ze liever een 2/3 dan een 3/4. Groep 3 kan zo nog wat spelend leren, wat voor veel herfstkinderen die relatief kort gekleuterd hebben, heel goed werkt. De stap naar groep 4 is voor veel kinderen een grotere stap dan van 2 naar 3. Het is niet voor niets dat veel kinderen in groep 4 tegen leerproblemen, diagnoses, etc. aanlopen. De verschillen in verwerking, gedrag, achterstanden etc. worden dan duidelijker, tenminste zo ervaar ik dat als ik op groep 4 terug kijk. Ook wordt er in groep 4, zeker in combinatie met een groep 5, veel meer een schoolse structuur gevraagd en dus ook werkhouding dan van kinderen in groep 3. De vraag is wat voor jouw kind beter is, weet ik niet. Ik verwacht dat van 4 bij 5 meer zelfstandigheid en niveau gevraagd wordt bij lezen, verwerken van de aangeboden stof etc. En ook al zeggen ze daar niet op te selecteren, dat gaan ze wel doen.

Wat je wel kunt doen, ongeacht waar hij zit, is aan het begin van het schooljaar een gesprek vragen aan de (nieuwe) juf over het dossier wat je kind is gaan opbouwen door de onderzoeken etc. en kijken wat hij nodig heeft om komend schooljaar te leren en zich te ontwikkelen. Ik zou daar dus niet mee wachten tot het eerste rapport, maar daar korter op gaan zitten en contact houden over hoe het gaat. Niet uit wantrouwen of zeiken maar meer in de zin van partners in de ontwikkeling van dit kind.

En over dat handschrift, de kinderfysiotherapie heeft goed werk verricht bij mijn DCD-kind qua schrijven (en de rest van de motoriek, maar daar hoor ik je niet over). Misschien daar eens een bezoekje brengen voor schrijfvaardigheid? Want een slordig handschrift of verkeerde penvatting is te verbeteren en dat helpt bij onterecht goed/fout rekenen bij spelling, verhoogt zijn werktempo als het schrijven beter gaat en scheelt een hoop frustratie als hij het wel snapt maar het niet goed op papier krijgt.
RegretteRien schreef:
19-06-2019 11:12
De discussie verzandt wat mij betreft erg in 'ouders moeten zich niet met groepsindelingen willen bemoeien' versus 'scholen die ouders niet betrekken moeten niet verwachten dat er nog maar iemand komt voorlezen en vossenjachten'. Interessant, maar niet perse mijn doel. Dat was en is mijn kind de best mogelijke situatie bieden.

Nu ik hier een stel meelezende ouders heb met kinderen die misschien een beetje van het gemiddelde afwijken en leerkrachten die oprecht het beste met kinderen voor hebben:

Wat zijn volgens jullie ervaring belangrijk voor een kind om in een klas op zijn of haar plek te zijn? Welke zaken zouden jullie op letten?
Als ik naar mijn kind kijk: Ik vind het het allerbelangrijkst dat mijn kind het naar haar zin heeft. En ik kijk dan dus naar vriendjes/vriendinnetjes, welke juf/meester ze leuk vindt. Maar mijn kind is qua leren nogal doorsnee, en komt goed mee.
En natuurlijk moet je de belangen van je kind behartigen. Maar school heeft met zoveel meer factoren rekening te houden dan alleen jouw kind, en ook dat moet je niet vergeten.
Fizz schreef:
20-06-2019 11:40
Er zijn in mijn omgeving veel scholen die nog niet eens de formatie rond hebben. Het is nog een heel gedoe om voldoende leerkrachten voor het komende schooljaar te vinden.
Dan kun je dat communiceren als school. Als je begrip wilt voor het eindresultaat, communiceer dan niet alleen het eindresultaat, maar ook regelmatig procesinformatie.
TO hoe is het nu? Is de ouderavond geweest en heb je nu meer begrip voor de keuzes die de school maakt of misschien juist minder? Weet je eigenlijk wel in welke groep de school jouw kind heeft ingedeeld?
"-Kind ligt niet perse goed met de meeste jongetjes in de klas (die overwegend naar 4/5 gaan)
-De leerkracht die nu groep 3 doet gaat ook groep 3/4 volgend jaar doen
-Leerkracht nu 'kan goed' met kind
-Leerkracht die groep 4/5 doet werkt 3 dagen, de andere dagen worden wisselend ingevuld. "

De belangrijkste reden zou voor mij zijn dat hij nu een leerkracht heeft waar hij goed mee kan. Die krijgt hij in 3/4 ook. Dat is goud waard! Zo ontzettend belangrijk! Ik weet uit ervaring hoe het is als je dat niet hebt. In groep 4/5 is het niet bekend wie er op de andere twee dagen voor de klas staat. Worden wisselend ingevuld lees ik als door meerdere mensen. Klinkt een stuk onrustiger. Als je kind niet heel veel heeft met de andere jongetjes in zijn klas die naar 4/5 gaan zie ik het probleem niet. Hij mengt wel weer met andere kinderen. Zet in op een goede leerkracht en op rust. Nou ja, zet in, je hebt niets in te zetten. Maar ik zou dat heel belangrijk vinden. Als hij in 3/4 zit is hij de oudste van de klas, bij mijn kinderen heb ik gezien dat dat heel fijn is. Er zit minder druk op je kind, heel fijn.
Geel is het nieuwe blauw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven