Klas wordt combinatieklas

18-06-2019 23:51 131 berichten
De groep 3 van mijn kind wordt volgend jaar opgesplitst in een groep 3/4 en een groep 4/5. (Heel groep 3 wordt 4 dus, maar de ene helft komt met groep 3 in een klas, de andere helft met groep 5)

Als ouders zijn wij niet gekend in de indeling hiervan of op basis waarvan dat gebeurd. Met name dat laatste vind ik eigenlijk jammer. Ik kan zelf verschillende redenen bedenken waarom mijn kind in danwel de ene, danwel de andere combinatie een goed idee is. Nu wordt het gebracht als een voldongen feit, maar ze gaan nog wel het eea toelichten op de ouderavond komende week.

Nu denk ik (als vast vele ouders :P ) dat mijn kind wel een beetje een geval apart is maar goed, dit zijn mijn overwegingen:

-Kind ligt niet perse goed met de meeste jongetjes in de klas (die overwegend naar 4/5 gaan)
-Kinds beste vriendje zit in groep 4 (straks 5)
-Kind heeft een handschrift waar ie dokter mee kan worden en krijgt 'ster-niveau' les
-Kind is ASS getest
-Kind is ook verbaal IQ tegen de 140 punten getest (en performaal 100)
-De leerkracht die nu groep 3 doet gaat ook groep 3/4 volgend jaar doen
-Leerkracht nu 'kan goed' met kind
-Leerkracht die groep 4/5 doet werkt 3 dagen, de andere dagen worden wisselend ingevuld.

Ik ga er niet van uit dat ik nog iets kan veranderen aan de groepsindeling, maar ik wil me hard maken voor de beste plek voor mijn kind komend jaar. Welke overwegingen zouden voor jullie van belang zijn ?
anoniem_6544fce2336d9 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 23:54
1.57% gewijzigd
Polsjef schreef:
19-06-2019 13:00
Waarom moet het iq altijd benoemd worden....lijkt wel of er geen kinderen met een gemiddeld iq meer bestaan.
Omdat je intelligentieniveau tegenwoordig best belangrijk is tijdens je schooltijd. Ik kom nog uit de tijd waar er een meester of juffrouw voor de klas stond die de groep van 30 leerlingen allemaal hetzelfde vertelde. Als dat te moeilijk voor je was, ging je naar de lom-school en was het te makkelijk, dan had je acht jaar lang pech. Maar tegenwoordig houden ze er godzijdank rekening mee dat kinderen op verschillende manieren en in verschillende tempo’s leren.
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
19-06-2019 11:56


Als school heb je nu eenmaal met ouders te maken. En die ouders hebben recht op een toelichting van de gemaakte keuzes. En mogen bezwaar maken als ze het er niet mee eens zijn.
Eens hoor.
Maar ouders (en trouwens vaak ook leerkrachten) hebben vaak helemaal geen inspraak in bepaalde keuzes omdat er simpelweg geen keuze ís. Dan is het in mijn ogen niet verkeerd om sommige dingen te presenteren zoals ze zijn: voldongen feiten.


Bij de verdeling van kinderen over groepen krijgen de ouders bij ons altijd de procedure mee en kunnen ze nog reageren voordat de indeling bekend gemaakt wordt. Met sommige ouders is dan achter de schermen nog extra overleg (bijvoorbeeld bij ASS overleg over blijven bij een bepaalde groep kinderen of juist bij een bepaalde leerkracht) op initiatief van school of ouders.
Op mijn school zijn is er heel veel contact met ouders buiten de drie vaste momenten in het jaar om en is de inbreng van ouders en kinderen vanzelfsprekend al meegenomen bij het maken van bepaalde keuzes. Ik heb mijn leerlingen moeten verdelen. Van de helft van de ouders heb ik een mail ontvangen met aanvullende wensen. Bij al die wensen was het mij al gelukt om daar rekening mee te houden. Maar dat kon ik niet zeggen voordat de indeling definitief was, omdat het zou kunnen dat er nog andere ouders iets in zouden brengen waardoor er alsnog geschoven zou moeten worden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
19-06-2019 13:14
Eens hoor.
Maar ouders (en trouwens vaak ook leerkrachten) hebben vaak helemaal geen inspraak in bepaalde keuzes omdat er simpelweg geen keuze ís. Dan is het in mijn ogen niet verkeerd om sommige dingen te presenteren zoals ze zijn: voldongen feiten.


Bij de verdeling van kinderen over groepen krijgen de ouders bij ons altijd de procedure mee en kunnen ze nog reageren voordat de indeling bekend gemaakt wordt. Met sommige ouders is dan achter de schermen nog extra overleg (bijvoorbeeld bij ASS overleg over blijven bij een bepaalde groep kinderen of juist bij een bepaalde leerkracht) op initiatief van school of ouders.
Op mijn school zijn is er heel veel contact met ouders buiten de drie vaste momenten in het jaar om en is de inbreng van ouders en kinderen vanzelfsprekend al meegenomen bij het maken van bepaalde keuzes. Ik heb mijn leerlingen moeten verdelen. Van de helft van de ouders heb ik een mail ontvangen met aanvullende wensen. Bij al die wensen was het mij al gelukt om daar rekening mee te houden. Maar dat kon ik niet zeggen voordat de indeling definitief was, omdat het zou kunnen dat er nog andere ouders iets in zouden brengen waardoor er alsnog geschoven zou moeten worden.
Meer dan dat vraagt TO toch ook niet?
Eze schreef:
19-06-2019 13:53
Meer dan dat vraagt TO toch ook niet?
Ik vind de procedure van de school van Feow inderdaad doordachter klinken. Ik vermoed dat ik dan inderdaad totaal geen bezwaar had gehad of hooguit een aanvullende vraag of opmerking. Nu ik alleen op blind vertrouwen moet afgaan en het laatste 10 minuten gesprek van een paar maanden terug heb ik er meer moeite mee.
Aanhettypen schreef:
19-06-2019 11:00
"Je moet niet de weg voorbereiden op 't kind, je moet het kind voorbereiden op de weg"

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Deze vind ik heel mooi! Overigens hoorde ik vorige week van de mentor van mijn kind van 14 dat ze voor de vakantie niks mogen zeggen over de klassenindeling omdat er dan heel veel ouders gaan bellen en mailen. Het gebeurt dus ook nog op het VO. Ik vond dat zo grappig!
Alle reacties Link kopieren
Hahahaha. Je klinkt echt PRECIES als Annette van de Blijekralenplank. Echt precies. Als die school echt was geweest dan was ik ervan overtuigd geweest dat jij Annette was.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
RegretteRien schreef:
19-06-2019 13:59
Ik vind de procedure van de school van Feow inderdaad doordachter klinken. Ik vermoed dat ik dan inderdaad totaal geen bezwaar had gehad of hooguit een aanvullende vraag of opmerking. Nu ik alleen op blind vertrouwen moet afgaan en het laatste 10 minuten gesprek van een paar maanden terug heb ik er meer moeite mee.
Dus toch vertrouwen ;-).
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
18-06-2019 23:51

-Kind ligt niet perse goed met de meeste jongetjes in de klas (die overwegend naar 4/5 gaan)
-Kinds beste vriendje zit in groep 4 (straks 5)
-Kind heeft een handschrift waar ie dokter mee kan worden en krijgt 'ster-niveau' les
-Kind is ASS getest
-Kind is ook verbaal IQ tegen de 140 punten getest (en performaal 100)
-De leerkracht die nu groep 3 doet gaat ook groep 3/4 volgend jaar doen
-Leerkracht nu 'kan goed' met kind
-Leerkracht die groep 4/5 doet werkt 3 dagen, de andere dagen worden wisselend ingevuld.
Ik snap je vraag helemaal, maar misschien is dat omdat ik thuis een hoogbegaafde autist met ADHD heb. Als dit bij mijn reteslimme maar supersociale jongste zou spelen zou ik het lekker overlaten aan school zonder zorgen. Maar bij de oudste zou ik ook wat meer zorgen hebben.

Mijn oudste zit ook in een combiklas en bij hem is bewust gekozen voor de klas die gecombineerd is met een hogere groep, voor de uitdaging, en waar de juf fulltime voor de klas stond, voor de stabiliteit. Maar waar het bij hem het meest stuk op loopt is het sociale. Daarom zou ik, als ik jou was, er voor gaan om hem bij zijn beste vriendje te houden. Extra uitdaging kan de school hopelijk bieden, wennen aan verschillende juffen kan misschien ook nog wel, maar vriendjes maken is voor een autist over het algemeen niet heel makkelijk. Dus dat zou mijn overweging zijn.
Mijn dochter zat in een combiklas. Ze hebben toen de jongste kinderen van groep 5 bij de oudste kinderen van groep 4 gezet opdat ze sociaal emotioneel goed bij elkaar zouden passen. Dit heeft bij ons goed uitgepakt.
feow schreef:
19-06-2019 13:14
Eens hoor.
Maar ouders (en trouwens vaak ook leerkrachten) hebben vaak helemaal geen inspraak in bepaalde keuzes omdat er simpelweg geen keuze ís. Dan is het in mijn ogen niet verkeerd om sommige dingen te presenteren zoals ze zijn: voldongen feiten.
In dat geval leg je ouders uit dat er geen sprake is van een keuze en waarom dan niet. De meeste ouders snappen dat een school gefinancierd wordt door een bestuur en die weer door OCW, dus ze snappen ook dat niet al hun wensen kunnen worden ingewilligd. Met heel veel ouders is prima te praten.

Fatsoenlijke communicatie maakt verschil. Als je tot de dag voor de vakantie wacht met het bekendmaken van de nieuwe indeling omdat je 'geen zin hebt in zeurouders', tsja, dan krijg je ze juist. Als je halverwege vertelt dat je er druk mee bent, dat je begrijpt dat ouders graag willen weten wat er gaat gebeuren, dat ze het dan en dan kunnen verwachten, er nogal wat factoren zijn om rekening mee te houden en dat als ouders extra uitleg willen ze daar en daar terechtkunnen dan zul je al op meer begrip kunnen rekenen.

Een ouderbeleid volgens de blijekralenplankmethode is juist vragen om ellende.
TO, als je je zorgen maakt, waarom spreek je dan niet even de leerkracht aan na schooltijd? Hier bij onze school is dat geen enkel probleem. Je kunt dan gelijk je zorgen bespreken (want uitgaande van het feit dat je dit topic geopend hebt neem ik aan dat je zorgen hebt).
Qua klasindeling: als je kind goed overweg kan met de huidige leerkracht, dan zou ik hiervoor kiezen. Tenzij je zoon enorm veel waarde hecht aan zijn vriendje dat naar groep 5 gaat, maar dat kunnen wij vanaf hier niet inschatten.
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
19-06-2019 15:17
In dat geval leg je ouders uit dat er geen sprake is van een keuze en waarom dan niet. De meeste ouders snappen dat een school gefinancierd wordt door een bestuur en die weer door OCW, dus ze snappen ook dat niet al hun wensen kunnen worden ingewilligd. Met heel veel ouders is prima te praten.

Fatsoenlijke communicatie maakt verschil. Als je tot de dag voor de vakantie wacht met het bekendmaken van de nieuwe indeling omdat je 'geen zin hebt in zeurouders', tsja, dan krijg je ze juist. Als je halverwege vertelt dat je er druk mee bent, dat je begrijpt dat ouders graag willen weten wat er gaat gebeuren, dat ze het dan en dan kunnen verwachten, er nogal wat factoren zijn om rekening mee te houden en dat als ouders extra uitleg willen ze daar en daar terechtkunnen dan zul je al op meer begrip kunnen rekenen.

Een ouderbeleid volgens de blijekralenplankmethode is juist vragen om ellende.
Dat zou je denken hè?
Mijn ervaringen zijn anders.

Ik investeer het hele jaar fors in oudercontacten. Elke dag voor en na schooltijd een kwartier ruimte voor inloop, regelmatig projecten waar kinderen dingen presenteren (daar komen ouders massaal, ouderavonden zijn toch vaak een verplicht nummer met lage opkomst, gezamenlijke ouderavond OR/MR komen ongeveer 3 ouders want begroting=saai). 10minutengesprekken zijn meer een vinger aan de pols voor de dingen die echt al veel eerder besproken worden. Soms in de wandelgangen, soms tijdens een extra gesprek. En via mail ben ik te bereiken voor extra vragen/mededelingen/informatie.
Ik wil me voor elk kind echt tot de maan en daarvoorbij inzetten en als dat relevant is (en dat is het vaak) rekening houden met de informatie die ik van ouders krijg.
Maar zodra het ook om groepsbelangen gaat zijn vaak ouders waar heel goed mee te praten valt niet in staat om voorbij de belangen van hun eigen kind te kijken. Dat geeft niet, het is hun rol om voor hún kind op te komen. Maar het is mijn rol om naast zo veel mogelijk rekening te houden met individuele belangen ook naar het grotere plaatje te kijken. En ik kan en mag niet met ouders bespreken wat de belangen van andere kinderen/ouders zijn, dus daar is open communicatie niet mogelijk. Die schijn wil ik ook niet wekken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
19-06-2019 14:21
Deze vind ik heel mooi! Overigens hoorde ik vorige week van de mentor van mijn kind van 14 dat ze voor de vakantie niks mogen zeggen over de klassenindeling omdat er dan heel veel ouders gaan bellen en mailen. Het gebeurt dus ook nog op het VO. Ik vond dat zo grappig!
Nooit meegemaakt. Ik werk in het VO en heb op verschillende scholen gewerkt. Reden dat de meeste klassen muv de brugklassen pas heel vlak voor of pas einde zomervakantie bekend zijn is het lesrooster. Het lesrooster voor het nieuwe schooljaar is op heel veel scholen pas bekend vlak voor de zomervakantie en afhankelijk van vakkenpakketten wordt de klassenindeling gemaakt. Het enige dat wel wel eens hebben is een enkel verzoek of pietje toch niet naar 3A mag. Maar dat is maar zo weinig, daar heeft bekendmaking amper mee te maken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Op Montessoribasisscholen zijn alleen maar combiklassen, dat is onderdeel van de Montessorivisie. Elk jaar begin je daardoor met een anders samengestelde groep dan het jaar ervoor, omdat er onderin leerlingen instromen en bovenin uitstromen. Dat helpt ook mee in het gewend zijn aan veranderende groepssamenstellingen, verwachtingen zijn gewoon anders. Bovendien wordt bij uitstroom naar een hogere bouw ook weer verdeeld over de verschillende groepen.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
19-06-2019 13:59
Ik vind de procedure van de school van Feow inderdaad doordachter klinken. Ik vermoed dat ik dan inderdaad totaal geen bezwaar had gehad of hooguit een aanvullende vraag of opmerking. Nu ik alleen op blind vertrouwen moet afgaan en het laatste 10 minuten gesprek van een paar maanden terug heb ik er meer moeite mee.
Maar is het dan dus meer een principe dingetje? Want als ik het zo lees weet je nog niet in welke klas hij komt, en zijn voor beide opties voors en tegens te bedenken. Ik snap dat je gewoon het beste wil voor hem, maar het klinkt een beetje alsof je vooral gehóórd wil worden voor een argument waarvan je nog niet besloten hebt wat het zwaarste weegt.

Waarom wacht je de indeling en argumentatie van juf niet gewoon af? Je kan dan toch altijd nog een gesprek aangaan als je denkt dat het niet goed komt in de ene klas of de ander?
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
19-06-2019 21:26
Op Montessoribasisscholen zijn alleen maar combiklassen, dat is onderdeel van de Montessorivisie. Elk jaar begin je daardoor met een anders samengestelde groep dan het jaar ervoor, omdat er onderin leerlingen instromen en bovenin uitstromen. Dat helpt ook mee in het gewend zijn aan veranderende groepssamenstellingen, verwachtingen zijn gewoon anders. Bovendien wordt bij uitstroom naar een hogere bouw ook weer verdeeld over de verschillende groepen.
Maar dan is het onderdeel van de filosofie van de school, hebben leerkrachten ook bewust gesolliciteerd op een school met combinatieklassen en hebben de ouders er ook voor gekozen. Dat is op deze school allemaal niet het geval, en dat maakt nogal uit.
elein schreef:
19-06-2019 22:10
Maar is het dan dus meer een principe dingetje? Want als ik het zo lees weet je nog niet in welke klas hij komt, en zijn voor beide opties voors en tegens te bedenken. Ik snap dat je gewoon het beste wil voor hem, maar het klinkt een beetje alsof je vooral gehóórd wil worden voor een argument waarvan je nog niet besloten hebt wat het zwaarste weegt.

Waarom wacht je de indeling en argumentatie van juf niet gewoon af? Je kan dan toch altijd nog een gesprek aangaan als je denkt dat het niet goed komt in de ene klas of de ander?
Die indruk krijg ik ook, dat het erom gaat dat het de ouders niet te rauw op hun dak valt. Want los nog van waar kind wordt ingedeeld, het is ook helemaal niet duidelijk of het überhaupt veel verschil maakt. Die jongen gaat gewoon lekker groep 4 doen. In welke groep dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
19-06-2019 13:06
Omdat je intelligentieniveau tegenwoordig best belangrijk is tijdens je schooltijd. Ik kom nog uit de tijd waar er een meester of juffrouw voor de klas stond die de groep van 30 leerlingen allemaal hetzelfde vertelde. Als dat te moeilijk voor je was, ging je naar de lom-school en was het te makkelijk, dan had je acht jaar lang pech. Maar tegenwoordig houden ze er godzijdank rekening mee dat kinderen op verschillende manieren en in verschillende tempo’s leren.
IQ heeft daar echt heel weinig mee te maken. Werkhouding, motivatie en vaardigheden bepalen voor een veel groter deel of een kind mee kan komen met de reguliere lesstof.
Juf-Toos schreef:
19-06-2019 22:27
IQ heeft daar echt heel weinig mee te maken. Werkhouding, motivatie en vaardigheden bepalen voor een veel groter deel of een kind mee kan komen met de reguliere lesstof.
Oké, ik ben geen juf, maar was in groep 7 klaar met de basisschoolstof ondanks geen motivatie en slechte werkhouding. Ben erg blij dat op de school van mijn kinderen wordt gezien dat een slechte werkhouding/motivatie doorgaans voortkomt uit niet-passend onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Juf-Toos schreef:
19-06-2019 22:27
IQ heeft daar echt heel weinig mee te maken. Werkhouding, motivatie en vaardigheden bepalen voor een veel groter deel of een kind mee kan komen met de reguliere lesstof.

Academisch succes wordt inderdaad voor een deel bepaald door consciëntieusheid, maar IQ bepaalt het andere deel. Het is dus niet zo dat IQ er maar heel weinig mee te maken heeft. Dat zou wel makkelijk zijn, dan zou iedereen, van zwakbegaafd tot hoogintelligent, alles kunnen leren als hij maar hard genoeg zijn best deed :)
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
20-06-2019 10:03
Academisch succes wordt inderdaad voor een deel bepaald door consciëntieusheid, maar IQ bepaalt het andere deel. Het is dus niet zo dat IQ er maar heel weinig mee te maken heeft. Dat zou wel makkelijk zijn, dan zou iedereen, van zwakbegaafd tot hoogintelligent, alles kunnen leren als hij maar hard genoeg zijn best deed :)
Dat zeg ik niet en ik heb het ook niet over academisch succes. Wel over het feit dat IQ weinig zegt over hoe een kind binnen het huidige schoolsysteem (PO) meekomt met de lesstof.
Alle reacties Link kopieren
Juf-Toos schreef:
20-06-2019 10:34
Dat zeg ik niet en ik heb het ook niet over academisch succes. Wel over het feit dat IQ weinig zegt over hoe een kind binnen het huidige schoolsysteem (PO) meekomt met de lesstof.

Dan begrijp ik je niet zo goed, geloof ik. Hoe een kind meekomt met de lesstof ìs toch academisch succes? En ik ken eigenlijk alleen maar onderzoek waarin gesteld wordt dat iq en werkhouding samen leiden tot academisch succes. Geen onderzoek dat stelt dat iq er weinig invloed op heeft. Dat lijkt me ook niet zo logisch eigenlijk. Hoe ben je hier zo toe gekomen?
Pandax schreef:
20-06-2019 10:57
Dan begrijp ik je niet zo goed, geloof ik. Hoe een kind meekomt met de lesstof ìs toch academisch succes? En ik ken eigenlijk alleen maar onderzoek waarin gesteld wordt dat iq en werkhouding samen leiden tot academisch succes. Geen onderzoek dat stelt dat iq er weinig invloed op heeft. Dat lijkt me ook niet zo logisch eigenlijk. Hoe ben je hier zo toe gekomen?
Mijn overtuiging (N=3, ikzelf en mijn kinderen) is juist dat iq een veel belangrijker rol speelt dan werkhouding. Misschien is het bij alle andere leerlingen ter wereld anders hoor, maar ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-06-2019 06:36
Ik vind de huidige tendens waarin ouders per definitie zeurouders, curlingouders, snowflakeouders en wat voor stereotypering er nog verder van gemaakt wordt, zijn als ze zich wagen te bemoeien met beslissingen van school heel schokkend. Ouders dragen de gevolgen van deze beslissingen en zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van deze beslissingen, en de enige keuze die ze rest is slikken of een andere school. Dat vind ik erg onwenselijk. Onderwijs zou een partnerschap moeten zijn, geen dictatuur.
Het gezeur van ouders gaat regelmatig wel heel erg ver. Ik denk dat ouders een grote factor zijn v.w.b. de hoge werkdruk van leerkrachten. Er gaat heel veel tijd zitten in al die extra gesprekken na schooltijd en het beantwoorden van hun vele e-mails.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven