Klas wordt combinatieklas

18-06-2019 23:51 131 berichten
De groep 3 van mijn kind wordt volgend jaar opgesplitst in een groep 3/4 en een groep 4/5. (Heel groep 3 wordt 4 dus, maar de ene helft komt met groep 3 in een klas, de andere helft met groep 5)

Als ouders zijn wij niet gekend in de indeling hiervan of op basis waarvan dat gebeurd. Met name dat laatste vind ik eigenlijk jammer. Ik kan zelf verschillende redenen bedenken waarom mijn kind in danwel de ene, danwel de andere combinatie een goed idee is. Nu wordt het gebracht als een voldongen feit, maar ze gaan nog wel het eea toelichten op de ouderavond komende week.

Nu denk ik (als vast vele ouders :P ) dat mijn kind wel een beetje een geval apart is maar goed, dit zijn mijn overwegingen:

-Kind ligt niet perse goed met de meeste jongetjes in de klas (die overwegend naar 4/5 gaan)
-Kinds beste vriendje zit in groep 4 (straks 5)
-Kind heeft een handschrift waar ie dokter mee kan worden en krijgt 'ster-niveau' les
-Kind is ASS getest
-Kind is ook verbaal IQ tegen de 140 punten getest (en performaal 100)
-De leerkracht die nu groep 3 doet gaat ook groep 3/4 volgend jaar doen
-Leerkracht nu 'kan goed' met kind
-Leerkracht die groep 4/5 doet werkt 3 dagen, de andere dagen worden wisselend ingevuld.

Ik ga er niet van uit dat ik nog iets kan veranderen aan de groepsindeling, maar ik wil me hard maken voor de beste plek voor mijn kind komend jaar. Welke overwegingen zouden voor jullie van belang zijn ?
anoniem_6544fce2336d9 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 23:54
1.57% gewijzigd
RegretteRien schreef:
19-06-2019 01:05
Nou ja, ik vind een mail maken niet zo ingewikkeld hoor.

Beste ouders

Vanwege geld/FTE/ belangrijke reden 3 gaan wij komend jaar de klas van uw kind opsplitsen. Wij gaan daarbij proberen kinderen met duidelijke vriendjes bij elkaar te houden, daarnaast kijken we naar groepsdynamiek in het geheel, wie het liefs paarse sokken draagt en welke kinderen bij voorkeur pindakaas eten. Mocht u voor uw kind nog andere redenen zien om in 3/4 danwel 4/5 te komen dan kunt u hier een mailbericht over sturen naar deschool@zeurouders.nl. Wij gaan hier NIET verder over corresponderen noch is er een mogelijkheid tot aparte gesprekken maar zullen berichten meenemen in een zorgvuldige afweging voor de groepsindeling. Wij vragen uw begrip voor deze drukke tijd op school en het vertrouwen dat we uw kleine sneeuwvlok in de best mogelijke klas gaan plaatsen. Liefs en kusjes van het team van De Kralenplank.

Ofzo. :P
Overigens heb ik kind er niet meer dan 3 minuten over gesproken, juist om wat jij zegt.
Nee een mail maken is niet moeilijk. Maar zeurouders gaan reageren en ze heten niet voor niets zeurouder dus ze accepteren het antwoord dat ze krijgen ook niet. 5 mailtjes per zeurouder om vol te houden dat je geen uitzondering kan maken.
Alle reacties Link kopieren
School wil vast niet dat de ouders invloed hebben op de groepsindeling. Wat anderen hier ook schrijven, dat is verschrikkelijk tijdrovend en bovendien kun je niet aan de voorkeuren van ouders voldoen. In situatie hebben ouders wel eens het idee dat de beter lerende kinderen naar 4/5 gaan en de anderen naar 3/4. Waarschijnlijk kiest de school daar niet voor maar voor een 'eerlijke' verdeling van de leerlingen (wat betreft kinderen die meer aandacht nodig hebben omdat ze ofwel meer herhaling of juist meer uitdaging nodig hebben) School kijkt naar de dingen die ze op school zien.
Het lesaanbod zal in beide groepen hetzelfde zijn en de kinderen zullen aan het eind van het jaar als het goed is net zoveel ontwikkeld zijn in welke groep ze ook komen. IQ zou dan dus niet doorslaggevend zijn in de keuze. Wacht die ouderavond nu maar af.

Wat ik overigens wel apart vindt is dat de groep 4/5 3 dagen een vaste leerkracht krijgt en de andere dagen wisselend invult. Dat lijkt me niet wenselijk voor een groep. Is er niet een verdeling met twee parttimers mogelijk die samen de groep draaien? Dat is namelijk wel gangbaar in het onderwijs. Lijkt me voor de leerkracht ook fijner want dan kan ze de verantwoordelijkheid en het werk (adninistratie) delen. Daarover zou ik wel vragen stellen als ze dat niet goed uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de huidige tendens waarin ouders per definitie zeurouders, curlingouders, snowflakeouders en wat voor stereotypering er nog verder van gemaakt wordt, zijn als ze zich wagen te bemoeien met beslissingen van school heel schokkend. Ouders dragen de gevolgen van deze beslissingen en zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van deze beslissingen, en de enige keuze die ze rest is slikken of een andere school. Dat vind ik erg onwenselijk. Onderwijs zou een partnerschap moeten zijn, geen dictatuur.
En stel je nou eens voor dat wij allemaal roepen dat jouw kind het beste af is in groep 3/4, maar jouw kind is geplaatst in groep 4/5. Wat dan?
Ik snap de school. Het is ondoenelijk om hier inspraak in te geven.
Ik krijg altijd medelijden met meesters en juffen als ik zoiets lees. Je kan het nooit, maar ook echt nooit goed doen.
Pandax schreef:
19-06-2019 06:36
Ouders dragen de gevolgen van deze beslissingen en zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van deze beslissingen, en de enige keuze die ze rest is slikken of een andere school. Dat vind ik erg onwenselijk. Onderwijs zou een partnerschap moeten zijn, geen dictatuur.
Overdrijven is ook een vak. Mijn hemel. Hij krijgt gewoon onderwijs, ook volgend jaar.
Hier een paar jaar geleden een zelfde situatie gehad, maar dan met een groep 5, er kwam dus een 4/5 en een 5/6. Hier hebben ze naar gekeken of kinderen bij broertjes of zusjes kwamen, dat wilden ze liever niet. Daarnaast zei school van niet, maar bleek heel duidelijk dat ze op niveau gesplitst hadden. Daar waren e meeste ouders nog het meest boos over. De kinderen die wat moeite hadden kwamen in groep 4/5, zo kregen ze bepaalde lesstof van groep 4 nog een keer extra mee. De kinderen die school gemakkelijk afging, werden in groep 5/6 geplaatst. Zij kregen soms dus ook lesstof van groep 6 mee. In groep 6 kwam de groep weer bij elkaar, maar bleek wel dat het gat groter was geworden qua leerresultaten.
Alle reacties Link kopieren
Ons speciale sneeuwvlokje is het ook overkomen. Samen met nog 1 jongetje uit haar klas is ze in de nieuw gevormde combinatieklas gezet.
De keus viel op haar omdat de leerkracht van groep 4 haar zo'n zelfstandig kind vond, ze bovengemiddeld presteerde en vast snel nieuwe vriendinnetjes zou maken.
Helaas was er even over het hoofd gezien dat het kind een vrij ernstige vorm van ASS heeft(ze was toen nog niet gediagnosticeerd, maar zaten al wel vanaf groep 1 in de molen, dus school wist echt wel van de problemen), goed functioneerde in een veilige omgeving waar ze vanaf groep 1 zat, maar zodra ze daaruit werd gehaald het voor haar was alsof ze zonder bandjes in het diepe werd gekeild. Ze is absoluut niet zelfstandig en absoluut niet sociaal, maar dat zag men niet zo en van ons, de zeurende ouders, namen ze het niet aan.
Haar ruim bovengemiddelde prestaties werden al heel snel ruim ondergemiddelde prestaties en men snapte maar niet hoe dat nou toch kon.
Vriendinnetjes kreeg ze niet. Ze werd niet gepest en vond het niet akelig in de klas, maar leuk heeft ze het ook nooit meer gevonden.
Waar men eerst uitstroom havo/vwo verwachtte kreeg ze vmbo-k-advies.
Gelukkig gaat ze naar een kleinschalige groenschool waar veel hulp voorhanden is.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
19-06-2019 07:08
Overdrijven is ook een vak. Mijn hemel. Hij krijgt gewoon onderwijs, ook volgend jaar.

Hier zijn een aantal kinderen op een andere locatie geplaatst. 25 minuten fietsen vanaf de huidige locatie. Ouders kregen daar een mail over, drie weken voor de zomervakantie. Gelukkig krijgen ze gewoon onderwijs, ook volgend jaar.

Dit soort beslissingen hebben soms verrijkende gevolgen. Scholen nemen besluiten over wat het beste is voor een groep, maar dat is niet altijd goed voor een individu. En de cultuur waarin ouders geridiculiseerd worden als ze daarover in overleg willen gaan vind ik niet bevordelijk voor kind, ouder èn school.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-06-2019 02:24
Nee een mail maken is niet moeilijk. Maar zeurouders gaan reageren en ze heten niet voor niets zeurouder dus ze accepteren het antwoord dat ze krijgen ook niet. 5 mailtjes per zeurouder om vol te houden dat je geen uitzondering kan maken.
Dit dus, en dat hbben de mees luitje al gzegd maar daar word overheen gelezen kennelijk. Het gaat niet om het tikken van de email, het gaat er om dat je dan 30 Hanneke's en Hanno's in je inbox hebt de volgende dag, en 15 Liza's en Leons in je deur die je er even over willen spreken.

Waarom ga je daar niet op in TO?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-06-2019 08:19
Hier zijn een aantal kinderen op een andere locatie geplaatst. 25 minuten fietsen vanaf de huidige locatie. Ouders kregen daar een mail over, drie weken voor de zomervakantie. Gelukkig krijgen ze gewoon onderwijs, ook volgend jaar.

Dit soort beslissingen hebben soms verrijkende gevolgen. Scholen nemen besluiten over wat het beste is voor een groep, maar dat is niet altijd goed voor een individu. En de cultuur waarin ouders geridiculiseerd worden als ze daarover in overleg willen gaan vind ik niet bevordelijk voor kind, ouder èn school.
Dat vind ik echt wel van een hele andere orde, 25 min verder fietsen omdat het elke dag grote praktische gevolgen heeft.

WBT die laatste zin, het ridiculiseren komt natuurlijk ook ergens vandaan he? Dat je met de school wil praten als het nodig is, is volstrekt normaal. Maar de persiflages komen niet uit de lucht vallen en dat heeft ook te mken met een cultuur waarin de verwachtingen van ouders veranderd zijn en een maatschappij warin iedereen consument is en dus eisen heeft.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Nou TO, ik kan me wel in jouw standpunt vinden. En met het huidige onderwijs vind ik ook dat er dus wel degelijk naar jouw kind gekeken moet worden. Maar goed, van mijn 3 kinderen voldoet er ook 1 aan de omschrijving van jouw kind en dat is rete lastig te begrijpen als je niet in de schoenen van die ouders staat. Ik ben benieuwd hoe je er naar kijkt na de ouderavond! Succes.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
19-06-2019 08:28
WBT die laatste zin, het ridiculiseren komt natuurlijk ook ergens vandaan he? Dat je met de school wil praten als het nodig is, is volstrekt normaal. Maar de persiflages komen niet uit de lucht vallen en dat heeft ook te mken met een cultuur waarin de verwachtingen van ouders veranderd zijn en een maatschappij warin iedereen consument is en dus eisen heeft.

Dat ridiculiseren komt voort uit de overbelastheid van een hele sector, niet uit onrealistische verwachtingen van een groep betrokkenen, ic ouders. Ouders verwachten niets meer dan een stem in beslissingen die het onderwijs en het welbevinden van hun kind aangaan. Ze zijn immers verantwoordelijk voor het welbevinden èn de opleiding van hun kind en van beslissingen daarover dragen ze dagelijks de gevolgen. Het is voor het onderwijs als sector echter eenvoudiger om die groep betrokkenen buitenspel te zetten dan ze ook nog te moeten meenemen in overwegingen en besluitvorming. Dat kost tijd en energie die in het huidige onderwijs een schaars goed zijn. Uiteindelijk leidt het buitenspel zetten van betrokkenen niet tot minder werk, maar tot meer werk, maar wanneer mensen overbelast zijn zullen ze korte termijn-lucht altijd verkiezen boven lange termijn-lucht.

De vorige school van mijn dochter heeft de fijne groep waarin ze zat gemengd met een andere groep, waarin het niet zo goed ging. De hoop was dat daardoor twee behapbare groepen zouden ontstaan. De situatie en de oplossing waren vanuit school gezien volkomen logisch en begrijpelijk. De individuele gevolgen voor kinderen en ouders waren echter groot. Kinderen die altijd lekker in hun vel zaten en met plezier naar school gingen, ging dat niet meer. Kinderen die goed scoorden, deden dat niet meer. Het doel van school was behaald: het waren twee behapbare klassen geworden. Maar de kinderen die in de fijne groep zaten waren slechter af. Inmiddels zijn van de 28 kinderen waarmee ze in die groep begonnen is nog 12 kinderen over. En na de zomervakantie zijn dat er nog 10.

De belangen van een school en die van ouders zijn niet altijd dezelfde belangen. Als een van beide partijen geen stem heeft in de besluitvorming maar er wel de gevolgen van draagt, zal dat altijd lange termijneffecten hebben. Het is daarom zinvoller om onderwijs in partnerschap vorm te geven, dan om die groep betrokkenen te ridiculiseren en buitenspel te zetten. Dat geeft op de korte termijn lucht, maar op de lange termijn levert het alleen maar meer werk op.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zie zowel redenen voor plaatsen in groep 4/5 als in groep 3/4 in jouw beschrijving van je kind, dus gebaseerd hierop zou ik geen advies durven geven. Als jij wel een heel duidelijke voorkeur hebt en de school heeft een keuze gemaakt, waartegen jij grote bezwaren hebt, dan zou ik het gesprek aangaan. Wel open, dus echt luisteren naar hun argumenten en niet er in gaan om je zin te krijgen. Hopelijk kunnen jullie dan van elkaar leren.
Alle reacties Link kopieren
Dit speelt hier ook. Ik heb in een informeel gesprekje met de groepsleerkracht al aangegeven wat mijn voorkeur heeft.

Nu afwachten wat er gebeurt.

De groepen 3 worden hier gesplitst in 2x 4 en 1x 4/5. Ik hoop voor zoon op de combinatieklas, omdat hij zich eigenlijk het hele schooljaar heeft verveeld.
Alle reacties Link kopieren
Hier is alleen aan de kinderen gevraagd met wie ze graag in de klas zouden zitten. Er komt een 4/5 en een 5. De reden voor de opsplitsing is duidelijk, de klas is verschrikkelijk, er moet iets gebeuren. Ik ben blij dat ze iets doen. Ik denk niet dat een combigroep heel goed past bij mijn kind, maar de kinderen met de problemen kunnen zeker niet in een combigroep. Ik weet gewoon niet hoe het gaat lopen en wacht maar gewoon af. Veel erger dan dit jaar, met een op stel en sprong vertrekkende leerkracht die er al 30 jaar werkte en nog veel meer bizarre verhalen, kan eigenlijk niet.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 19-06-2019 09:19
43.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-06-2019 09:04
Dat ridiculiseren komt voort uit de overbelastheid van een hele sector, niet uit onrealistische verwachtingen van een groep betrokkenen, ic ouders. Ouders verwachten niets meer dan een stem in beslissingen die het onderwijs en het welbevinden van hun kind aangaan.
Ouders willen niet meer helpen op school maar zijn vooral bezig met de persoonlijke begeleiding van hun kind en daardoor willen ze steeds vaker tussentijdse gesprekjes:

https://nos.nl/l/2289654

Dat levert wel zeker extra werkdruk op. (Is in dit topic al meerdere keren gezegd)
RegretteRien schreef:
19-06-2019 00:43
Mmm mja. Ik lees heus wel de tendens dat ik zo'n ouder ben die een 'precious little snowflake' zo nodig bijzonder moet maken. Nou heb ik nog een kind en daarvan kan ik rustig zeggen dat als die maar met 1 of 2 van zijn vriendjes zou zitten het ongetwijfeld goed zou komen. Geloof ik echt voor veel kinderen.

Voor dit kind vindt ik het echter oprecht ingewikkeld en weet ik niet zo goed of de gemaakte keuze de beste is. Is blijkbaar erg indigo-zeur-ouder van me. En dat je hanteerbare procedures kunt maken over inspraak ook. Ok, staat genoteerd.

Grappig, zo lees ik je OP helemaal niet. Snap de reacties dan ook niet zo goed, maar misschien lees ik ergens overheen.

Wat is het doel van de combiklassen? Is daar al iets over gezegd?
yeps1 schreef:
18-06-2019 23:57
https://youtu.be/qACzOqiNWdM

Antwoord op je bericht...
Deze ja.
Pandax schreef:
19-06-2019 06:36
Ik vind de huidige tendens waarin ouders per definitie zeurouders, curlingouders, snowflakeouders en wat voor stereotypering er nog verder van gemaakt wordt, zijn als ze zich wagen te bemoeien met beslissingen van school heel schokkend. Ouders dragen de gevolgen van deze beslissingen en zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van deze beslissingen, en de enige keuze die ze rest is slikken of een andere school. Dat vind ik erg onwenselijk. Onderwijs zou een partnerschap moeten zijn, geen dictatuur.

Helemaal mee eens.
boebezoebe schreef:
19-06-2019 08:23
Dit dus, en dat hbben de mees luitje al gzegd maar daar word overheen gelezen kennelijk. Het gaat niet om het tikken van de email, het gaat er om dat je dan 30 Hanneke's en Hanno's in je inbox hebt de volgende dag, en 15 Liza's en Leons in je deur die je er even over willen spreken.

Waarom ga je daar niet op in TO?
Ik heb daar in mijn beleving al antwoord op gegeven, maar goed, nogmaals: Ik vind het volstrekt begrijpelijk dat een school niet aan elke wens, nood en eis tegemoet kan en wil komen. Het volstrekt buitensluiten van ouders in een beslissingstraject is het andere uiterste. En ja, dat vind ik raar. Dezelfde ouderavond die nu gegeven wordt aan het eind van het proces had je ook kunnen houden toen de klasindeling nog niet definitief gemaakt was. Met mooie invulformulieren: De school heeft overweging X/Y/Z. Voor mijn kind vind ik overweging ... het belangrijkst. Daarnaast wil ik de school nog meegeven dat... Ik wil wel/ niet een voorkeur uitspreken voor een klas, namelijk.. En dan kun je er prima bij uitleggen dat er geen eindeloze oudergesprekken, mailwisselingen, overlegjes op het schoolplein meer mogelijk zijn. En ja, ik vind het ook normaal om me daar dan ook aan te conformeren.

Ik ben een volwassen vrouw en geen jengelende kleuter die eindeloos hetzelfde vraagt in hoop op een ander antwoord. Ik ben een ouder die graag het beste wil voor mijn kind en vind dat ik betrokken kan worden in het beslissingstraject. Dat is iets anders dan mijn eisen op tafel leggen alsof ik in de supermarkt loop als consument.
kylie_ schreef:
19-06-2019 08:28
Nou TO, ik kan me wel in jouw standpunt vinden. En met het huidige onderwijs vind ik ook dat er dus wel degelijk naar jouw kind gekeken moet worden. Maar goed, van mijn 3 kinderen voldoet er ook 1 aan de omschrijving van jouw kind en dat is rete lastig te begrijpen als je niet in de schoenen van die ouders staat. Ik ben benieuwd hoe je er naar kijkt na de ouderavond! Succes.
Ben heel benieuwd hoe het inmiddels met jouw kind gaat (middelste toch, die met dezelfde naam als mijn oudste).
Pandax schreef:
19-06-2019 06:36
Ik vind de huidige tendens waarin ouders per definitie zeurouders, curlingouders, snowflakeouders en wat voor stereotypering er nog verder van gemaakt wordt, zijn als ze zich wagen te bemoeien met beslissingen van school heel schokkend. Ouders dragen de gevolgen van deze beslissingen en zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van deze beslissingen, en de enige keuze die ze rest is slikken of een andere school. Dat vind ik erg onwenselijk. Onderwijs zou een partnerschap moeten zijn, geen dictatuur.
Onderwijs is een gratis dienst van de overheid
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
19-06-2019 09:18
Ouders willen niet meer helpen op school maar zijn vooral bezig met de persoonlijke begeleiding van hun kind en daardoor willen ze steeds vaker tussentijdse gesprekjes:

https://nos.nl/l/2289654

Dat levert wel zeker extra werkdruk op. (Is in dit topic al meerdere keren gezegd)
Scholen zien ouderbetrokkenheid als het door ouders vrijwillig uitvoeren van door hen geformuleerde taken. Ouders zien ouderbetrokkenheid als meedenken over het onderwijs aan hun kind om ervoor te zorgen dat het kind lekker in zijn vel zit en leert wat hij zou kunnen leren. Die twee verwachtingen (taakuitvoerend versus pedagogisch partnerschap) staan haaks op elkaar.

Wanneer ouders als groep niet mogen meepraten over beslissingen die hun kind aangaan, wanneer hun ervaringen met het welbevinden van hun kind niet op waarde worden geschat door onderwijzers en wanneer hun pogingen om mee te denken door een groot deel van de sector belachelijk worden gemaakt en die ridiculisering zelfs wordt gedoceerd op pabo's (!), is het niet verwonderlijk dat ouders zich steeds meer terugtrekken uit de gemeenschap die school is. De gemeenschap school heeft immers besloten dat ouders er geen onderdeel van uitmaken. De enige rol die ouders mogen spelen is het uitvoeren van taken, maar zonder daar enig zeggenschap in te hebben. In die rol zijn ouders geen onderdeel van de gemeenschap, maar voetvolk. Ze dragen in die rol niet bij aan de gemeenschap, ze voeren enkel taken uit waar het onderwijs zelf geen tijd voor heeft.

Als scholen willen dat ouders weer betrokken worden, dienen ze ouders te gaan zien als gelijkwaardige leden van de gemeenschap die school is. Interactie is altijd een wisselwerking en mensen buiten de groep zetten, ook wanneer dat is uit overbelastheid, leidt nóóit tot meer betrokkenheid.
bethweeter schreef:
19-06-2019 09:18
Ouders willen niet meer helpen op school maar zijn vooral bezig met de persoonlijke begeleiding van hun kind en daardoor willen ze steeds vaker tussentijdse gesprekjes:

https://nos.nl/l/2289654

Dat levert wel zeker extra werkdruk op. (Is in dit topic al meerdere keren gezegd)
Dit ja, niks geen partnerschap. Veel ouders willen helemaal niks doen voor de school en zijn alleen maar gefocust op de prestaties van hun eigen kind. En als het slecht gaat geven ze de school de schuld en als het goed gaat dan komt dat omdat ze zo’n slim kind hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven