Kleuter met faalangst

22-03-2010 20:20 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag hadden we het 10-minuten gesprek met de juf van onze dochter (5 jaar). Wat wij zelf ook al een beetje vermoedden, kwam nu ook bij de juf ter sprake: ons meisje heeft weinig zelfvertrouwen en is faalangstig. Zij loopt cognitief voor op haar klasgenootjes en gaat volgend schooljaar al naar groep 3, maar ze durft weinig te laten zien in de klas. Terwijl ze het dus wel prima kan.

We hebben van de juf de tip gekregen om bij de GG&GD eens op het opvoedspreekuur te vragen hoe we hier het beste mee kom kunnen gaan. Uiteraard ga ik dit wel doen, maar door ervaringen in het verleden (consultatiebureau) heb ik niet zo'n hoge pet op van de GG&GD. Vandaar dat ik ook hier op het forum om ervaringsverhalen en tips wil vragen. Wie weet hoe we onze dochter wat zelfverzekerder maken?
Laat haar vooral heel veel succeservaringen opdoen. Dingen waarvan je zeker weet dat ze het kan, en complimenteer haar daarvoor.

Geef haar het gevoel dat ze er mag zijn, bijv. na het samen lezen van een boekje zeggen dat je het zo gezellig vond om samen een boekje te lezen.

Leg de nadruk op dingen die ze kan en goed doet en complimenteer haar, leg weinig nadruk op dingen die ze minder goed kan of waar ze moeite mee heeft.

Hopelijk kun je hier wat mee?
Laat ze weinig zien in de klas

of

durf ze weinig te laten zien in de klas?

Het lijkt een detail, maar er zit een wezenlijk verschil tussen.
Lijkt mij juist handig dat ze leert om te gaan met niet-presteren. Leert te relativeren bij verlies van een spelletje bijvoorbeeld. Zodat het ze leert dat het leven ook heel leuk is als je niet de aller-aller-allerbeste bent.

Als ze cognitief voorloopt op haar klasgenootjes, doe dan prive iets met haar waar ze daardoor relatief goed in is.

Geef zelf het goede voorbeeld door niet alleen aandacht te schenken aan successen van jezelf en anderen. Zodat ze leert dat er niet alleen van je gehouden wordt als je perfect bent.
Begrijp ik het goed dat ze eerder dan 'normaal' naar groep 3 gaat?

Als dit het geval is, dan zou ik mezelf afvragen of dit wel de juiste keus is.

Kinderen die vervroegd naar een hogere groep gaan, redden het vaak op cognitief gebied maar sociaal-emotioneel krijgen ze het vaak zwaarder.

Juist omdát je dochter het hier al moeilijk mee heeft, zou ze het misschien nog moeilijker krijgen. Zou ze in groep 2 blijven, dan kan ze juist succeservaringen opdoen (waar sattie het ook over heeft) bij de andere kinderen van de groep, omdat zij het al kan.

In dat geval zal ze misschien wel wat extra uitdaging nodig hebben...

Maar goed, misschien is dit hele verhaal overbodig omdat ik het niet zeker weet of ik het juist opgevat heb of ze versneld naar groep 3 gaat...

In ieder geval succes ermee!
quote:sosofie schreef op 22 maart 2010 @ 20:46:

Laat ze weinig zien in de klas

of

durf ze weinig te laten zien in de klas?

Het lijkt een detail, maar er zit een wezenlijk verschil tussen.Klopt... is ook nog de mogelijkheid dat ze een perfectionistje is... Dat klinkt tegenstrijdig maar een kan een grote handicap zijn.. Perfectionisten laten ook weinig zien omdat ze nooit tevreden zijn met wat ze doen en daardoor ook niks af kunnen maken..
Voor ons is dit een wezenlijk onderdeel van de reden dat dochter (morgen 5 jaar) niet naar groep 3 gaat komend jaar, maar gewoon groep 2 gaat doen. Cognitief loopt ze behoorlijk voor, maar sociaal-emotioneel zit ze in deze groep (nu dus nog groep 1, volgend jaar groep 2) beter op d'r plek. In deze groep heeft ze d'r vriendjes, gaat ze d'r gang enzovoorts. Dochter laat op school ook heel weinig zien. Ze durft het niet, heeft een paar keer een vervelende opmerking van de juf gehad en heeft de juf horen zeggen dat ze te snel gaat en dat ze dan beter naar groep 3 kan gaan, wat dochter niet wil, want geen vriendjes in de huidige groepen 2. Op school doet ze heel weinig, vooral vervelend op het moment.
Ga gewoon naar het opvoedspreekuur. Als het je niet bevalt ben je zo weer weg. Daar zitten mensen met verstand van zaken. Hier krijg je allerhande adviezen (ook die nergens over gaan).
Als je kind het erg goed doet op school, maar faalangstig lijkt, dan wordt het hoog tijd om te kijken op welk niveau ze nu precies functioneert.

Kan de juf of IB'er haar doortoetsen, totdat ze een "lage C" haalt op de Cito's ? Waarschijnlijk beheerst ze een groot deel van de stof van groep 3 al, en kunnen ze daar op inspelen als haar niveau bekend is.
Het zelfvertrouwen van kinderen groeit niet zozeer door het krijgen van complimentjes (alhoewel dat natuurlijk ook heel goed is), maar door zelf te ervaren wat ze kunnen en te vertrouwen op hun eigen lijf.

Laat haar dus veel bewegen, ontdekken wat haar lijf kan en nodig haar hierin uit. misschien is bij judo gaan iets voor haar.
Wat bij ons erg goed werkt is haar thuis vooral fysiek uit te dagen. Cognitief red ze zichzelf prima en is het voor ons alleen nodig te begeleiden, ze moedigt zichzelf wel aan of komt met dingen aandragen die ze graag wil leren/kunnen. Maar het liefst zit ze dus de hele dag te lezen. Ik stimuleer daarom vooral het buitenspelen en fysiek bezig zijn. Sinds kort zit dochter op turnen en dat vind ze heel lastig, maar bij iedere oefening die haar lukt zie je d'r groeien. Ook erg goed voor haar zelfvertrouwen.
Onwijs bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Sosofie, ze durft weinig te laten zien in de klas. Bang dat ze het niet goed doet, bang om uitgelachen te worden. Het is een ontzettende denker... "wat als...?"

Ik lees verschillende keren dat ik haar thuis moet uitdagen op gebieden waar ze minder goed in is, en dat is inderdaad wel een goede tip. We zijn thuis toch geneigd om elke keer te doen wat ze goed kan, want dat vindt ze ook leuk. Vooral fysiek is ze wat minder sterk, dus ik ga daar zeker mee aan de slag. Ik zag toevallig skippyballen in het krantje van het Kruidvat

Anoniem1980, ze gaat inderdaad "versneld" naar groep 3. De juffen zijn bang dat ze haar volgend schooljaar niet genoeg uitdaging kunnen bieden. Ze doet nu al groep 3-werkjes. Daarbij gaan de meisjes waar ze nu veel mee speelt, allemaal door naar groep 3. Een beetje het omgekeerde van Sunemom dus. Ze blijft met kinderen achter in groep 2 waar ze nu ook al niet veel aansluiting mee heeft.

Overigens ga ik sowieso naar het Opvoedspreekuur hoor, maar ik vind het fijn om van verschillende kanten tips en ervaringsverhalen te krijgen :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven