Verlatingsangst bij partner

24-08-2026 22:03 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als partner van iemand met met behoorlijke (verlatings)angst zit ik in een lastige positie. Door twee eerdere negatieve liefdeservaringen heeft mijn vriendin onbewust verlatingsangst ontwikkeld met alle bijbehorende overtuigingen ontwikkeld. Deze zijn tijdens onze relatie, van nu bijna een jaar, pas naar voren gekomen. Mede doordat onze relatie in tegenstelling tot eerdere wél gezond is. Aan goede communicatie ontbreekt het bij niet. Mijn vrienden weet inmiddels waar haar angsten vandaan komen en wat haar 'triggers' zijn. Toch ben ik zoekende hoe ik als 'partner van' ermee om moet gaan. Ik heb (tijdens een conflict door haar triggers) voortdurend een conflict tussen de stemmen 'ik moet niet zo met me om laten gaan' en de gedachten 'je weet waarom ze doet zoals ze doet, dus je kunt haar niks kwalijk nemen'. Het bewaken van mijn eigen grenzen (en hier niet zomaar aan toe geven) is belangrijk, maar ik wil haar ook het idee geven dat ik begrip heb, haar zie en haar grenzen accepteer. Maar ik kan niet leven naar haar angst...

Zijn er meer 'partners van' mensen met verlatingsangst? Hoe gaan jullie hier mee om? Thanks! J.
Wat doet zij zelf om haar triggers te handelen? Is ze er ook voor jou?
Heel eerlijk? Ik vind verlatingsangst altijd bullshit. Jij bent haar exen niet. Ik zou er zelf gek van worden en zeker niet in meegaan. Door je acties ziet ze vanzelf dat je wel te vertrouwen bent. Met haar gedrag duwt ze je juist weg dus wat mij betreft heeft ze 2 keuzes: of ze doet normaal en vertrouwd jou of ze stopt ermee en gaat eraan werken. Maar ik zou heel snel klaar zijn met oude angsten op jou projecteren.
Waar loop je concreet tegen aan met haar angsten?
Is ze jaloers, controleert ze je, snauwt ze tegen je als je naar iemand lacht?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Jij bent niet verantwoordelijk voor haar trauma's.

Zij beschadigt nu jou met haar trauma's. Ze is zelf de toxische partner geworden.

Je loopt op eieren om haar maar niet 'te triggeren', maar zij is een volwassen vrouw. Het is aan haar om het op te lossen als ze steeds getriggerd wordt.

Heeft ze therapie?
Ze zal zelf met haar triggers om moeten leren gaan. Door therapie ofzo.
Jij bent daar in het geheel niet verantwoordelijk voor.
Everything is possible for the one who believes.
Jayjay-1414 schreef:
24-08-2026 22:03
Ik heb (tijdens een conflict door haar triggers) voortdurend een conflict tussen de stemmen 'ik moet niet zo met me om laten gaan' en de gedachten 'je weet waarom ze doet zoals ze doet, dus je kunt haar niks kwalijk nemen'. Het bewaken van mijn eigen grenzen (en hier niet zomaar aan toe geven) is belangrijk, maar ik wil haar ook het idee geven dat ik begrip heb, haar zie en haar grenzen accepteer. Maar ik kan niet leven naar haar angst...
Dat hoef je ook niet te doen, als het niet werkt dan werkt het niet.
Behoorlijk vage openingspost, je zegt dat ze verlatingsangst heeft maar dat jullie relatie gezond is. Hoe gaat ze dan precies tijdens een conflict (ruzie?) met je om wat je ongewenst vindt en waarom reken je haar niet gewoon op haar gedrag af? Dit lijkt me juist géén gezonde relatie, en géén goede communicatie, maar goed.

Waarom is het van belang dat je vrienden weten waar haar angsten vandaan komen? Wat heeft dat er mee te maken?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven