Kinderen
alle pijlers
Kleuter verveelt zich structureel
maandag 24 februari 2020 om 11:24
Onze dochter van 5 verveelt zich. En op zich is je vervelen niet erg, daar word je creatief van enzo. Behalve als je dag in dag uit je je uren per dag verveelt en die creativiteit nog altijd simpelweg niet komt. Als dochter niet geëntertaind wordt door ons, door andere kinderen of door een beeldscherm, verveelt ze zich bijna altijd. Gevolg is dat ze negatieve aandacht gaat vragen, aan ons als ouders, aan haar grote broer en haar kleine zusje, het ruzie oplevert met haar broer en energie vreet van iedereen. We hoopten lange tijd dat het een fase was (met onze zoon ook meegemaakt toen hij peuter was) en ze in de loop van de tijd zou groeien in het zelf spelen en in creativiteit en fantasie. Maar we zien bij haar eigenlijk helemaal geen ontwikkeling hierin.
Dochter vindt heel veel speelgoed waar haar leeftijdsgenootjes dol op zijn niet leuk. Zet een bak Playmobil, Lego, Kapla, een keukentje, poppenhuis, smartgame of knutselspullen voor haar neer en ze doet er niks mee. Ze lijkt soms de creativiteit te missen om er iets mee te verzinnen. Ook als we haar proberen op weg te helpen of een voorbeeld laten zien dan komt ze daar niet echt verder mee. Als ze 5 minuten ergens echt mee speelt dan staan we bij wijze van spreken al te juichen.
Wat dochter wel heel leuk vindt is voorgelezen worden en samen een spelletje doen. Dat doen we dan ook vaak, maar kunnen en willen we niet de hele dag. Ze leeft ook op van eropuit gaan, vooral als het iets met dieren is of een (binnen- of buiten-)speeltuin. Dat doen we ook wel eens, maar niet continu natuurlijk. Ze zit 1 uur per week op een sportclubje (en staat op de wachtlijst voor zwemles) en gaat 2 middagen per week naar de BSO. Op de BSO en bij het vrij spelen op school is het probleem ook wel aanwezig, maar kan ze aanhaken bij kinderen die voor en met haar spelen en dan gaat het nog wel. Thuis probeert ze vaak aan te haken bij haar broer. Als hij bijv. een hut maakt van kussens en dekens of stunts uithaalt op de gymmat dan vindt ze dat leuk en doet ze mee, maar dat levert ook vaak ruzie op omdat zoon niet continu gehinderd wil worden door zijn zusje die de dingen vaak niet kan of wil zoals hij.
Verder houdt ze van springen op een springkussen of trampoline (we overwegen een trampoline in de tuin, er zal wel alleen maar een heel kleine passen) en van in de zandbak rommelen. Voor haar verjaardag heeft ze kinetisch zand gekregen, dat leek ons gezien die zandbak een gouden greep, maar na 1 a 2 weken is de nieuwigheid eraf en wil ze er niet meer mee spelen. Afgelopen jaar heeft ze veel met Tiptoi boeken gespeeld, door de pratende pen wordt je daarbij ook voorgelezen/geëntertaind en dat sloeg erg aan. Maar inmiddels kent ze die boeken zo’n beetje uit haar hoofd en is de lol daar ook weer af.
We proberen haar structuur te geven door bijv. een vast moment van zelf spelen op de dag (uurtje na de lunch) en regelmatig aan te geven hoe lang een zelf-speel-moment zal duren (bijv. zolang ik de was aan het ophangen ben, op mbv van een kookwekker die lijkt op een Time Timer, waarbij je visueel ziet hoeveel tijd er nog over is). Maar dit lijkt haar vooral houvast te geven in hoe lang het verveel-moment nog duurt dan dat het haar stimuleert tot leuk iets gaan doen. Aan de hoeveelheid speelgoed lijkt het niet te liggen. Zowel thuis, waar we ruim genoeg speelgoed hebben, als wanneer we op vakantie zijn en maar een paar dingen mee hebben, speelt ze niet.
We worden er onderhand een beetje moedeloos van. Dit is iets wat al jaren speelt, dus geen korte fase. Er ontstaat door haar gedrag veel ruzie met haar broer, wij worden gek van haar geclaim en het vragen van negatieve aandacht en voor haarzelf lijkt me het ook slopend.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen en of ze tips hebben. Is dit uitzonderlijk voor een kind van 5 of komt het veel vaker voor? Kun je er iets aan verbeteren, of is het een kwestie van afwachten en zal het beter gaan als ze ouder is, of moeten we maar accepteren dat ze gewoon zo in elkaar zit?
Dochter vindt heel veel speelgoed waar haar leeftijdsgenootjes dol op zijn niet leuk. Zet een bak Playmobil, Lego, Kapla, een keukentje, poppenhuis, smartgame of knutselspullen voor haar neer en ze doet er niks mee. Ze lijkt soms de creativiteit te missen om er iets mee te verzinnen. Ook als we haar proberen op weg te helpen of een voorbeeld laten zien dan komt ze daar niet echt verder mee. Als ze 5 minuten ergens echt mee speelt dan staan we bij wijze van spreken al te juichen.
Wat dochter wel heel leuk vindt is voorgelezen worden en samen een spelletje doen. Dat doen we dan ook vaak, maar kunnen en willen we niet de hele dag. Ze leeft ook op van eropuit gaan, vooral als het iets met dieren is of een (binnen- of buiten-)speeltuin. Dat doen we ook wel eens, maar niet continu natuurlijk. Ze zit 1 uur per week op een sportclubje (en staat op de wachtlijst voor zwemles) en gaat 2 middagen per week naar de BSO. Op de BSO en bij het vrij spelen op school is het probleem ook wel aanwezig, maar kan ze aanhaken bij kinderen die voor en met haar spelen en dan gaat het nog wel. Thuis probeert ze vaak aan te haken bij haar broer. Als hij bijv. een hut maakt van kussens en dekens of stunts uithaalt op de gymmat dan vindt ze dat leuk en doet ze mee, maar dat levert ook vaak ruzie op omdat zoon niet continu gehinderd wil worden door zijn zusje die de dingen vaak niet kan of wil zoals hij.
Verder houdt ze van springen op een springkussen of trampoline (we overwegen een trampoline in de tuin, er zal wel alleen maar een heel kleine passen) en van in de zandbak rommelen. Voor haar verjaardag heeft ze kinetisch zand gekregen, dat leek ons gezien die zandbak een gouden greep, maar na 1 a 2 weken is de nieuwigheid eraf en wil ze er niet meer mee spelen. Afgelopen jaar heeft ze veel met Tiptoi boeken gespeeld, door de pratende pen wordt je daarbij ook voorgelezen/geëntertaind en dat sloeg erg aan. Maar inmiddels kent ze die boeken zo’n beetje uit haar hoofd en is de lol daar ook weer af.
We proberen haar structuur te geven door bijv. een vast moment van zelf spelen op de dag (uurtje na de lunch) en regelmatig aan te geven hoe lang een zelf-speel-moment zal duren (bijv. zolang ik de was aan het ophangen ben, op mbv van een kookwekker die lijkt op een Time Timer, waarbij je visueel ziet hoeveel tijd er nog over is). Maar dit lijkt haar vooral houvast te geven in hoe lang het verveel-moment nog duurt dan dat het haar stimuleert tot leuk iets gaan doen. Aan de hoeveelheid speelgoed lijkt het niet te liggen. Zowel thuis, waar we ruim genoeg speelgoed hebben, als wanneer we op vakantie zijn en maar een paar dingen mee hebben, speelt ze niet.
We worden er onderhand een beetje moedeloos van. Dit is iets wat al jaren speelt, dus geen korte fase. Er ontstaat door haar gedrag veel ruzie met haar broer, wij worden gek van haar geclaim en het vragen van negatieve aandacht en voor haarzelf lijkt me het ook slopend.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen en of ze tips hebben. Is dit uitzonderlijk voor een kind van 5 of komt het veel vaker voor? Kun je er iets aan verbeteren, of is het een kwestie van afwachten en zal het beter gaan als ze ouder is, of moeten we maar accepteren dat ze gewoon zo in elkaar zit?
maandag 24 februari 2020 om 11:34
Ik herken het niet, maar ik heb twee opties: meer buitenschoolse activiteiten? Als ze zo sociaal is, is een uurtje misschien te weinig. Scouting bijvoorbeeld? En is het een mogelijkheid om een soort 'werkjes-kast' te maken waarin je wat meer sturend spul legt waar ze wel zelf mee aan de gang kan? Zoals experimentdozen of bouwdozen die echt iets moeten worden? Daarnaast zou je kunnen overwegen om steun-ouder te worden van een kind van haar leeftijd.
maandag 24 februari 2020 om 11:38
En als ik je bericht lees, ligt het niet aan de hoeveelheid speelgoed maar aan het type ervan. Als ze moeite heeft met één set fantasie-speelgoed (en daar schaal ik dan alles onder van Kapla tot Playmobil tot keukentje) dan wordt dat niet anders van 5 sets. De vorm van spelen ligt haar gewoon niet.
Upgrade je het kinetisch zand wel eens? Ander gereedschap erbij (hoef je niks voor te kopen, een kopje, opscheplepel, bakje met deksel, deegroller, trechter etc. voldoet allemaal, zolang je er maar iets anders mee kunt), spul om ermee te mengen (rijst kleuren met voedselkleurstof, droge mais, pasta), etc. Liefst voordat ze erop uitgekeken raakt.
Heb je loose parts wel eens geprobeerd?
Heb je een Storytel abonnement?
Upgrade je het kinetisch zand wel eens? Ander gereedschap erbij (hoef je niks voor te kopen, een kopje, opscheplepel, bakje met deksel, deegroller, trechter etc. voldoet allemaal, zolang je er maar iets anders mee kunt), spul om ermee te mengen (rijst kleuren met voedselkleurstof, droge mais, pasta), etc. Liefst voordat ze erop uitgekeken raakt.
Heb je loose parts wel eens geprobeerd?
Heb je een Storytel abonnement?
maandag 24 februari 2020 om 11:39
Mijn zoon is ook zo. Of was, want het is inmiddels beter. Hij is nu 5,5 en heeft een paar maanden geleden de Donald Duck ontdekt, dus hij kan nu uren op de bank liggen lezen (aka plaatjes kijken en het verhaal erachter uitvogelen). Misschien is je dochter ook een latente lezer. Dat merk je alleen pas echt als ze kan lezen, dus het is uitzitten tot ze in groep 3 zit
maandag 24 februari 2020 om 11:41
Ik herken het van mezelf als kind, denk ik.
In dat geval: komt goed als ze eenmaal kan lezen en schrijven
Tot die tijd: er bestaan audioboeken en voorleesapps. Daarnaast adviseer ik je een keyboard o.i.d. aan te schaffen. Creativiteit kan zich op vele manieren uiten, misschien bij je dochter wel in verhalen of muziek.
In dat geval: komt goed als ze eenmaal kan lezen en schrijven
Tot die tijd: er bestaan audioboeken en voorleesapps. Daarnaast adviseer ik je een keyboard o.i.d. aan te schaffen. Creativiteit kan zich op vele manieren uiten, misschien bij je dochter wel in verhalen of muziek.
maandag 24 februari 2020 om 11:42
Ik herken het zeker van mijn zoontje.
Het valt me op dat je voornamelijk vrij passief speelgoed aanbiedt en het dan gooit op dat zij een gebrek aan creativiteit laat zien.
Misschien vindt ze gewoon ándere dingen leuk. Mijn zoontje werd blij van bewegen. Buitenspelen, in de tuin harken, vogels voeren, met de tuinslang spelen (ook in de winter), fietsen, het bos in, vooral mét andere kinderen buiten spelen/het bos in/naar de binnenspeeltuin, afstand bestuurbare auto’s, door plassen stampen, koprollen en (hebben we een mat voor aangeschaft). Alleen met auto’s kon hij zich af en toe zelf vermaken, hoe ingewikkelder en gedetailleerder de auto, hoe beter.
Hij heeft nog nooit zelfs maar gekeken naar teken of knutselspullen.
Sommige kinderen zijn gewoon meer beweeglijk en buitenmensen. Laat je niet leiden doordat et een meisje is, geef haar eens wat complexe auto’s en laat haar in de tuin haar gang gaan met een slang en een hark en een knipschaar. Of laat haar de ramen wassen. Er is vast wel iets dat bij haar past. Dat dat dan niet bij jouw plaatje past, tja...
Het valt me op dat je voornamelijk vrij passief speelgoed aanbiedt en het dan gooit op dat zij een gebrek aan creativiteit laat zien.
Misschien vindt ze gewoon ándere dingen leuk. Mijn zoontje werd blij van bewegen. Buitenspelen, in de tuin harken, vogels voeren, met de tuinslang spelen (ook in de winter), fietsen, het bos in, vooral mét andere kinderen buiten spelen/het bos in/naar de binnenspeeltuin, afstand bestuurbare auto’s, door plassen stampen, koprollen en (hebben we een mat voor aangeschaft). Alleen met auto’s kon hij zich af en toe zelf vermaken, hoe ingewikkelder en gedetailleerder de auto, hoe beter.
Sommige kinderen zijn gewoon meer beweeglijk en buitenmensen. Laat je niet leiden doordat et een meisje is, geef haar eens wat complexe auto’s en laat haar in de tuin haar gang gaan met een slang en een hark en een knipschaar. Of laat haar de ramen wassen. Er is vast wel iets dat bij haar past. Dat dat dan niet bij jouw plaatje past, tja...
maandag 24 februari 2020 om 11:44
Dank je voor de suggesties. Ze staat op de wachtlijst voor zwemles, hopelijk is ze binnen een paar maanden aan de beurt. Dan heeft ze weer een activiteit erbij. Samen met het sportclubje en 2x BSO lijkt dat me wel de max voor een kleuter. Scouting is wel een leuk idee trouwens voor haar, ik zie haar dat wel doen. Misschien tzt als ze klaar is met zwemles.Fiorah schreef: ↑24-02-2020 11:34Ik herken het niet, maar ik heb twee opties: meer buitenschoolse activiteiten? Als ze zo sociaal is, is een uurtje misschien te weinig. Scouting bijvoorbeeld? En is het een mogelijkheid om een soort 'werkjes-kast' te maken waarin je wat meer sturend spul legt waar ze wel zelf mee aan de gang kan? Zoals experimentdozen of bouwdozen die echt iets moeten worden? Daarnaast zou je kunnen overwegen om steun-ouder te worden van een kind van haar leeftijd.
Je werkjes-kast idee ga ik eens verder over nadenken. Ik geef haar wel eens een specifieke opdracht (een giraf tekenen of een krokodil bouwen van Duplo bijv.), maar dan is ze in 1 minuut weer klaar en blijf ik toch weer steeds met haar bezig. Een kast / doos / boekje met zulk soort meer vaste maar wel gevarieerde opdrachten erin is wel een goed idee denk ik.
Wat bedoel je met steun-ouder? Dat je wekelijks bij een gezin langsgaat met een kind in haar leeftijd om hen bij dingen te helpen? Ik vind dat een heel mooi iets en als ik alleen dochter had zou ik dat wel overwegen. Maar in combinatie met nog 2 kinderen van 7 en 1 en al heel weinig tijd voor mezelf lijkt het me minder handig voor nu.
maandag 24 februari 2020 om 11:46
Gek ook dat de reacties hier gaan over lezen, creativiteit, koken, schoonmaken.
Ik denk dat de adviezen bij een jongetje meer in de trant zouden zijn van ‘moe maken’, naar buiten, technisch speelgoed, trampoline. Dan zou het woord ‘creatief’ waarschijnlijk niet eens vallen.
Ik hoop dat mensen zich wat meer bewust worden van de rollenpatronen waar ze een 5 jarige kleuter al in indelen.
Ik denk dat de adviezen bij een jongetje meer in de trant zouden zijn van ‘moe maken’, naar buiten, technisch speelgoed, trampoline. Dan zou het woord ‘creatief’ waarschijnlijk niet eens vallen.
Ik hoop dat mensen zich wat meer bewust worden van de rollenpatronen waar ze een 5 jarige kleuter al in indelen.
maandag 24 februari 2020 om 11:47
Hier sluit ik me ook bij aan. Hoe is ze buiten? Lekker veel naar buiten, er is geen slecht weer, alleen slechte kleding (zeker voor kinderen).Dubbeljus schreef: ↑24-02-2020 11:42Ik herken het zeker van mijn zoontje.
Of wat dacht je van meer doelgerichte opdrachten, die echt functie hebben? Bijvoorbeeld een boodschappenlijstje laten maken voor jullie naar de winkel gaan, dus als echt doel? Je maakt een stapel pictogrammen/tekeningen van alles wat jullie normaal gesproken in huis hebben en laat haar elke week uitzoeken waar je nog genoeg van hebt en wat erbij moet komen, en hoeveel dan. Of je vraagt haar een voorstel doen voor het week-menu, met concrete criteria, bv minimaal 3x vega, of zeker 1x rijst, elke dag 2 soorten groenten, whatever. Het gaat er niet om dat ze het volledig of perfect doet natuurlijk, ze is 5. Maar misschien ligt het echt nuttige haar beter.
maandag 24 februari 2020 om 11:50
Niet ieder kind vind spelen met speelgoed leuk. Dat gooien op gebrek aan creativiteit is vreemd, net alsof alle kinderen dat moeten hebben/kunnen?
Ik lees zat dingen in je OP die je kind leuk vind.
Zijn alleen niet de dingen die jij per se voor je kind wil?
Het kost jullie als ouders misschien meer energie?
Veel meer naar buiten gaan, speeldates organiseren ect.
Of het gaat om schermpjes, god verhoed dat er teveel gekeken of gegamed word toch?
Is het een idee om actieve games te kopen?
Dus de dancebattlegames/sportgames waarbij ze mee moeten doen? Kan er gegamed worden en word er meteen lekker bewogen? Wat energie kwijt?
Koop inderdaad de trampoline en een grote zand en watertafel.
Is er iemand handig in je omgeving?
Maak er zoiets bij voor in de tuin?
Ik lees zat dingen in je OP die je kind leuk vind.
Zijn alleen niet de dingen die jij per se voor je kind wil?
Het kost jullie als ouders misschien meer energie?
Veel meer naar buiten gaan, speeldates organiseren ect.
Of het gaat om schermpjes, god verhoed dat er teveel gekeken of gegamed word toch?
Is het een idee om actieve games te kopen?
Dus de dancebattlegames/sportgames waarbij ze mee moeten doen? Kan er gegamed worden en word er meteen lekker bewogen? Wat energie kwijt?
Koop inderdaad de trampoline en een grote zand en watertafel.
Is er iemand handig in je omgeving?
Maak er zoiets bij voor in de tuin?
maandag 24 februari 2020 om 11:50
Met zo'n 'werkjes-kast' heeft ze toch zelf wat te kiezen, je kunt dan ook wat complexere opdrachten doen dan 'teken een giraf' en veel verschillende categorieën. Je kunt haar bv ook eerst naar de voorwerpen laten zoeken die ze nodig heeft voor een opdracht (niet als speurtocht, maar meer dat je de spulletjes niet allemaal voor haar uitstalt maar ze die zelf van verschillende plekken van het huis moet halen voordat ze begint). Dat maakt de tijd dat iets duurt ook langer.nicole123 schreef: ↑24-02-2020 11:44Dank je voor de suggesties. Ze staat op de wachtlijst voor zwemles, hopelijk is ze binnen een paar maanden aan de beurt. Dan heeft ze weer een activiteit erbij. Samen met het sportclubje en 2x BSO lijkt dat me wel de max voor een kleuter. Scouting is wel een leuk idee trouwens voor haar, ik zie haar dat wel doen. Misschien tzt als ze klaar is met zwemles.
Je werkjes-kast idee ga ik eens verder over nadenken. Ik geef haar wel eens een specifieke opdracht (een giraf tekenen of een krokodil bouwen van Duplo bijv.), maar dan is ze in 1 minuut weer klaar en blijf ik toch weer steeds met haar bezig. Een kast / doos / boekje met zulk soort meer vaste maar wel gevarieerde opdrachten erin is wel een goed idee denk ik.
Wat bedoel je met steun-ouder? Dat je wekelijks bij een gezin langsgaat met een kind in haar leeftijd om hen bij dingen te helpen? Ik vind dat een heel mooi iets en als ik alleen dochter had zou ik dat wel overwegen. Maar in combinatie met nog 2 kinderen van 7 en 1 en al heel weinig tijd voor mezelf lijkt het me minder handig voor nu.
maandag 24 februari 2020 om 11:53
ditDubbeljus schreef: ↑24-02-2020 11:46Gek ook dat de reacties hier gaan over lezen, creativiteit, koken, schoonmaken.
naar buiten met dat kind
dierenparkje , dagelijks doen
maandag 24 februari 2020 om 11:53
Maar een boodschappenlijstje maken is weer passief. Dat vind een beweegkind, een doener, niet leuk. Laat haar de boodschappen voor je zoeken in de winkel en de tas dragen.
En er is een hele goede methode om erachter te komen wat bij je kind past: geef haar twee opties en kijk welke ze kiest.
Lijstje maken of boodschappen zoeken?
Puzzelen of buiten in de tuin harken en bloemzaadjes strooien?
Met een poppenhuis spelen of fietsen?
En dan accepteren dat ze zo is en geen knutselkind is. Dan maak je maar tijd om met haar te gaan fietsen of buiten te ravotten. Het is niet anders, moeten we met mijn zoontje ook. Opsplitsen met je partner (die iets met de andere kids gaat doen) is daarbij het toverwoord.
En er is een hele goede methode om erachter te komen wat bij je kind past: geef haar twee opties en kijk welke ze kiest.
En dan accepteren dat ze zo is en geen knutselkind is. Dan maak je maar tijd om met haar te gaan fietsen of buiten te ravotten. Het is niet anders, moeten we met mijn zoontje ook. Opsplitsen met je partner (die iets met de andere kids gaat doen) is daarbij het toverwoord.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 11:55
23.95% gewijzigd
maandag 24 februari 2020 om 11:54
Nou inderdaad.Dubbeljus schreef: ↑24-02-2020 11:46Gek ook dat de reacties hier gaan over lezen, creativiteit, koken, schoonmaken.
maandag 24 februari 2020 om 11:55
Oh ja dat had ik er niet bijgezet, maar het vervolg is inderdaad de boodschappen ook daadwerkelijk samen doen. Overigens vind ik het niet passief als je zelf in de voorraadkast/keuken moet gaan kijken of iets er nog is.Dubbeljus schreef: ↑24-02-2020 11:53Maar een boodschappenlijstje maken is weer passief. Dat vind een beweegkind, een doener, niet leuk. Laat haar de boodschappen voor je zoeken in de winkel en de tas dragen.
Goede tip inderdaad, keuze geven uit twee verschillende dingen (die ook een verschil in creativiteit/beweeglijkheid/activiteit vragen).
maandag 24 februari 2020 om 11:57
Ik zie een aantal berichten over het type speelgoed: we hebben uiteraard wel meer dan wat ik noemde. Bijv. een gymmat, waarop ze zich uit kan leven. Die vindt ze inderdaad leuk, maar ook daarbij wacht ze af wat haar broer verzint om ermee te doen en doet dan mee. Ook daarbij vertoont ze geen creativiteit. Als er meer suggesties zijn voor bepaald speelgoed waarvan jullie denken dat het aanslaat dan hoor ik die heel graag (ik zie al wat dingen die ik nog niet ken en ga googelen). Maar ik heb het idee dat het dieper zit en dat het niet per se het type speelgoed is.
Bij buitenspelen gaat het eigenlijk ook net als binnen, dan weet ze ook niet goed wat ze moet en vindt ze niks leuk (behalve de zandbak). En in haar eentje wil ze al helemaal niet naar buiten. Het lastige is hierbij dat wij niet zo makkelijk mee kunnen, omdat haar zusje van anderhalf nog niet loopt en ook niet meer lang in de wagen blijft zitten. Deze zomer zal dat waarschijnlijk makkelijker zijn, dan loopt haar zusje en is het lekker weer en kunnen we met z'n allen naar buiten.
Bij buitenspelen gaat het eigenlijk ook net als binnen, dan weet ze ook niet goed wat ze moet en vindt ze niks leuk (behalve de zandbak). En in haar eentje wil ze al helemaal niet naar buiten. Het lastige is hierbij dat wij niet zo makkelijk mee kunnen, omdat haar zusje van anderhalf nog niet loopt en ook niet meer lang in de wagen blijft zitten. Deze zomer zal dat waarschijnlijk makkelijker zijn, dan loopt haar zusje en is het lekker weer en kunnen we met z'n allen naar buiten.
maandag 24 februari 2020 om 11:59
Van vervelen worden kinderen niet creatief.
In een verveelmoment worden hun creatieve vermogens aangesproken om alsnog tot spel te komen.
Als je kind dus nog weinig tot geen creativiteit bezit wordt het door vervelen niet beter. Het wordt alleen beter als het creatieve vermogen geprikkeld wordt.
Is ze wel nieuwsgierig? Zelf ontdekken wat iets nieuws is of kan prikkelt wel de creativiteit. Veel 'nieuwe' dingen aanbieden kan helpen.
In een verveelmoment worden hun creatieve vermogens aangesproken om alsnog tot spel te komen.
Als je kind dus nog weinig tot geen creativiteit bezit wordt het door vervelen niet beter. Het wordt alleen beter als het creatieve vermogen geprikkeld wordt.
Is ze wel nieuwsgierig? Zelf ontdekken wat iets nieuws is of kan prikkelt wel de creativiteit. Veel 'nieuwe' dingen aanbieden kan helpen.
maandag 24 februari 2020 om 12:02
Nou, omdat ze aangeeft dat dochter graag samen speelt. Wat jij ook zegt in je post: er zijn ook dingen die ze wel leuk vindt, onder andere samen spelen. Alleen haar broer zit daar niet altijd op te wachten. Als steun-ouder help je, mits je dat ziet zitten, iemand anders en het kind draait mee in het reguliere gezin, dus je hoeft niet je eigen routines aan te passen als je dat niet wilt (kan natuurlijk wel).
maandag 24 februari 2020 om 12:02
maandag 24 februari 2020 om 12:04
Storytel/audioboeken: wat ze leuk vindt dat zijn de 'Weet jij alles over ....' (ziekenhuizen/popmuziek/de dierenarts) van de bibliotheek, met cd. Informatieve boeken waarbij je een signaal hoort wanneer je door moet bladeren. En Tiptoi dus. Maar die serie uit de bibliotheek hebben we nu helemaal gehad en de Tiptoi kent ze uit haar hoofd. Luisterboeken met een verhaal heb ik een paar keer geprobeerd, maar ze haakt daarbij al snel af. Ook bij een boek waarvan ze het verhaal al wel kende. Ze heeft het nodig om tijdens het luisteren de plaatjes te kijken en dan te weten wanneer ze de pagina moet omslaan. Als iemand nog zulke (luister)boeken kent dan houd ik me aanbevolen!
maandag 24 februari 2020 om 12:06
Zal ik eens proberen! Ik had de hoop dat ze met de bestaande dingen het langer dan 1-2 weken leuk zou vinden, maar misschien zijn mijn verwachtingen dan te hoog.Fiorah schreef: ↑24-02-2020 11:38Upgrade je het kinetisch zand wel eens? Ander gereedschap erbij (hoef je niks voor te kopen, een kopje, opscheplepel, bakje met deksel, deegroller, trechter etc. voldoet allemaal, zolang je er maar iets anders mee kunt), spul om ermee te mengen (rijst kleuren met voedselkleurstof, droge mais, pasta), etc. Liefst voordat ze erop uitgekeken raakt.