Kleuter verveelt zich structureel

24-02-2020 11:24 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 5 verveelt zich. En op zich is je vervelen niet erg, daar word je creatief van enzo. Behalve als je dag in dag uit je je uren per dag verveelt en die creativiteit nog altijd simpelweg niet komt. Als dochter niet geëntertaind wordt door ons, door andere kinderen of door een beeldscherm, verveelt ze zich bijna altijd. Gevolg is dat ze negatieve aandacht gaat vragen, aan ons als ouders, aan haar grote broer en haar kleine zusje, het ruzie oplevert met haar broer en energie vreet van iedereen. We hoopten lange tijd dat het een fase was (met onze zoon ook meegemaakt toen hij peuter was) en ze in de loop van de tijd zou groeien in het zelf spelen en in creativiteit en fantasie. Maar we zien bij haar eigenlijk helemaal geen ontwikkeling hierin.

Dochter vindt heel veel speelgoed waar haar leeftijdsgenootjes dol op zijn niet leuk. Zet een bak Playmobil, Lego, Kapla, een keukentje, poppenhuis, smartgame of knutselspullen voor haar neer en ze doet er niks mee. Ze lijkt soms de creativiteit te missen om er iets mee te verzinnen. Ook als we haar proberen op weg te helpen of een voorbeeld laten zien dan komt ze daar niet echt verder mee. Als ze 5 minuten ergens echt mee speelt dan staan we bij wijze van spreken al te juichen.

Wat dochter wel heel leuk vindt is voorgelezen worden en samen een spelletje doen. Dat doen we dan ook vaak, maar kunnen en willen we niet de hele dag. Ze leeft ook op van eropuit gaan, vooral als het iets met dieren is of een (binnen- of buiten-)speeltuin. Dat doen we ook wel eens, maar niet continu natuurlijk. Ze zit 1 uur per week op een sportclubje (en staat op de wachtlijst voor zwemles) en gaat 2 middagen per week naar de BSO. Op de BSO en bij het vrij spelen op school is het probleem ook wel aanwezig, maar kan ze aanhaken bij kinderen die voor en met haar spelen en dan gaat het nog wel. Thuis probeert ze vaak aan te haken bij haar broer. Als hij bijv. een hut maakt van kussens en dekens of stunts uithaalt op de gymmat dan vindt ze dat leuk en doet ze mee, maar dat levert ook vaak ruzie op omdat zoon niet continu gehinderd wil worden door zijn zusje die de dingen vaak niet kan of wil zoals hij.

Verder houdt ze van springen op een springkussen of trampoline (we overwegen een trampoline in de tuin, er zal wel alleen maar een heel kleine passen) en van in de zandbak rommelen. Voor haar verjaardag heeft ze kinetisch zand gekregen, dat leek ons gezien die zandbak een gouden greep, maar na 1 a 2 weken is de nieuwigheid eraf en wil ze er niet meer mee spelen. Afgelopen jaar heeft ze veel met Tiptoi boeken gespeeld, door de pratende pen wordt je daarbij ook voorgelezen/geëntertaind en dat sloeg erg aan. Maar inmiddels kent ze die boeken zo’n beetje uit haar hoofd en is de lol daar ook weer af.

We proberen haar structuur te geven door bijv. een vast moment van zelf spelen op de dag (uurtje na de lunch) en regelmatig aan te geven hoe lang een zelf-speel-moment zal duren (bijv. zolang ik de was aan het ophangen ben, op mbv van een kookwekker die lijkt op een Time Timer, waarbij je visueel ziet hoeveel tijd er nog over is). Maar dit lijkt haar vooral houvast te geven in hoe lang het verveel-moment nog duurt dan dat het haar stimuleert tot leuk iets gaan doen. Aan de hoeveelheid speelgoed lijkt het niet te liggen. Zowel thuis, waar we ruim genoeg speelgoed hebben, als wanneer we op vakantie zijn en maar een paar dingen mee hebben, speelt ze niet.

We worden er onderhand een beetje moedeloos van. Dit is iets wat al jaren speelt, dus geen korte fase. Er ontstaat door haar gedrag veel ruzie met haar broer, wij worden gek van haar geclaim en het vragen van negatieve aandacht en voor haarzelf lijkt me het ook slopend.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen en of ze tips hebben. Is dit uitzonderlijk voor een kind van 5 of komt het veel vaker voor? Kun je er iets aan verbeteren, of is het een kwestie van afwachten en zal het beter gaan als ze ouder is, of moeten we maar accepteren dat ze gewoon zo in elkaar zit?
Ik lees mee... zelfde hier na 15 min is die wel klaar met een activiteit
nicole123 schreef:
24-02-2020 12:04
Storytel/audioboeken: wat ze leuk vindt dat zijn de 'Weet jij alles over ....' (ziekenhuizen/popmuziek/de dierenarts) van de bibliotheek, met cd. Informatieve boeken waarbij je een signaal hoort wanneer je door moet bladeren. En Tiptoi dus. Maar die serie uit de bibliotheek hebben we nu helemaal gehad en de Tiptoi kent ze uit haar hoofd. Luisterboeken met een verhaal heb ik een paar keer geprobeerd, maar ze haakt daarbij al snel af. Ook bij een boek waarvan ze het verhaal al wel kende. Ze heeft het nodig om tijdens het luisteren de plaatjes te kijken en dan te weten wanneer ze de pagina moet omslaan. Als iemand nog zulke (luister)boeken kent dan houd ik me aanbevolen!
Lekturama sprookjesboeken! Origineel met cassettes, maar mocht je geen cassettespeler meer hebben, dan zijn de verhalen ook op YouTube te vinden. Tweedehands zijn de boeken denk ik best te verkrijgen.
-jolijn- schreef:
24-02-2020 12:43
Ik wist niet eens dat lezen voor meisjes was, moet je nagaan wat een vastgeroest rollenpatroon.
Ik las alleen in de OP een kind dat van verhalen houdt, nu nog passief door ernaar te luisteren. Vandaar mijn suggesties.

Lezen is niet voor meisjes. Lezen is unisex.
Cateautje schreef:
24-02-2020 12:24
Ik zou het proberen met klei en verfspullen. Dan opdrachten geven om iets te maken, een paard kleien bijvoorbeeld.
Ik heb nog een pracht van een rode kater in huis die op die leeftijd is gemaakt, met een echt bruin poepertje. Geweldig istie. :-D
Dat heeft ze beide met vlagen wel leuk gevonden ja, is nu weer wat weggezakt. Ik zal eens gerichte opdrachten geven erbij, kijken of ze dat leuk vindt.
Dubbeljus schreef:
24-02-2020 11:46
Gek ook dat de reacties hier gaan over lezen, creativiteit, koken, schoonmaken.

Ik denk dat de adviezen bij een jongetje meer in de trant zouden zijn van ‘moe maken’, naar buiten, technisch speelgoed, trampoline. Dan zou het woord ‘creatief’ waarschijnlijk niet eens vallen.

Ik hoop dat mensen zich wat meer bewust worden van de rollenpatronen waar ze een 5 jarige kleuter al in indelen.
De tip van het lezen kwam naar aanleiding van haar liefde voor voorlezen en van een moeder van een jongetje notabene.
Bloemenzee schreef:
24-02-2020 13:07
Lekturama sprookjesboeken! Origineel met cassettes, maar mocht je geen cassettespeler meer hebben, dan zijn de verhalen ook op YouTube te vinden. Tweedehands zijn de boeken denk ik best te verkrijgen.
Sprookjes van de Efteling. Ook op YouTube te vinden. Die zorgden voor mijn rustpunt. Kind in bad en daar sprookjes luisteren.
nicole123 schreef:
24-02-2020 12:15
Wij hopen dit heel erg ja, dat ze daaraan een bezigheid zal vinden waar ze lol aan beleeft en haar tijd mee kan invullen. Donald Ducks & Donald Duck junior hebben we in de woonkamer, dat slaat nu nog niet aan. Ze wil wel heel graag leren lezen, is daar ook wel mee bezig (leest losse woordjes), maar dat gaat nog heel langzaam.
Mijn dochter werkt nu uit van die oefenschrijfboekjes (van Deltas ofzo, bij de Bruna oa liggen ze). Daar is ze langer mee bezig dan lezen.
Mijn dochter is een maker, een ontwerper. Ze bedenkt wat en dan maakt ze het, van wat voor materiaal er ook maar in de buurt is. Dat was ze al vanaf het begin, dus ik dacht zo’n beetje dat dat de norm was. Mijn zoon is echter een denker, een verhalenbouwer en een liedjeszinger. Hij is wel creatief, maar in wat hij bedenkt aan theorieën en moppen, niet in wat hij maakt of speelt, want dat doet hij niet. Ach, ieder kind is anders :)
coravanmora schreef:
24-02-2020 12:25
Ik herken het wel. En meer bewegen was bij mijn kind niet de oplossing, dat was de behoefte niet. En al het bestaande speelgoed had kind binnen korte tijd wel gezien. Kind wilde vermaakt worden door mensen of door een scherm, want alles was zo saaaaaaaaai. Eigenlijk kwam het er op neer, en daar kwamen pas later achter, dat kind alleen maar dingen interessant vond die niet bij de leeftijdscategorie pasten. Dus kijk of je dingen kunt aanbieden voor een hogere leeftijdscategorie die niet gelijk gevaarlijk zijn.
Op zich hebben we best wel wat dingen voor een hogere leeftijdscategorie, omdat ze een broer heeft die 2,5 jaar ouder is. Bijv. een elektriciteitsdoos. Maar daar taalt ze niet echt naar, dat vindt ze dan weer te ingewikkeld. Ze kijkt wel graag naar filmpjes die eigenlijk gemaakt zijn voor oudere kinderen, bijv. naar Klokhuis. Maar dan wel weer 50x hetzelfde filmpje.
Wat voor soort dingen waren het die jouw kind leuk vond die voor een hogere leeftijd bedoeld waren?
Cateautje schreef:
24-02-2020 12:41
Wat je ook kunt doen is in een tweedehands boekenwinkel op zoek gaan naar rekenboeken voor een hogere klas, misschien dat dat haar interesse wekt.
Sowieso boeken over zaken die zij op een leuke manier kan leren zijn een goede investering.
Bij iets wat haar te moeilijk lijkt haakt ze af, al pikt ze gaandeweg wel heel veel op via haar broer die 3 klassen hoger zit. Ik had een magnetische letterdoos voor haar gekocht, omdat ze het leuk vindt om woordjes te lezen. Daar staan allerlei opdrachtjes in om woordjes te maken van losse letters. Maar dat slaat vooralsnog ook niet aan.
Korte luisterverhalen zonder boek om mee te beginnen? We hadden een cd van dikkie dik, dat zijn echt verhaaltjes van 5 zinnen, precies genoeg om de aandacht van een peuter vast te houden. Daarna 'Balotje' - de boeken hadden we al gelezen, dus makkelijker te visualiseren voor t kind, ook al zit er geen boekje meer bij. Zo zijn er heel veel boeken die je eerst zou kunnen vooelezen en daarna als luusterverhaal kunt aanbieden. Sindsdien zijn de luisterverhalen hier zo ingeburgerd dat het ze niet meer uitmaakt dat het alleen luisteren is, zonder boek.
nicole123 schreef:
24-02-2020 13:17
Op zich hebben we best wel wat dingen voor een hogere leeftijdscategorie, omdat ze een broer heeft die 2,5 jaar ouder is. Bijv. een elektriciteitsdoos. Maar daar taalt ze niet echt naar, dat vindt ze dan weer te ingewikkeld. Ze kijkt wel graag naar filmpjes die eigenlijk gemaakt zijn voor oudere kinderen, bijv. naar Klokhuis. Maar dan wel weer 50x hetzelfde filmpje.
Wat voor soort dingen waren het die jouw kind leuk vond die voor een hogere leeftijd bedoeld waren?
50x hetzelfde filmpje is wel een beetje normaal.
Kind hier heeft een boek over het menselijk lichaam voor kinderen van 9 ofzo. Daar kan ze wel veel en lang naar kijken.
Bloemenzee schreef:
Dank je, ga ik eens naar kijken! Hoor je daarbij ook wanneer je de bladzij moet omslaan?
Wij luisteren nu trouwens de sprookjes van de Efteling (spotify playlist sprookjes van de Efteling van bijvoet). Is zoon zo de hele dag zoet mee. Ondertussen ligt hij in de vensterbank naar de toetsen van de huistelefoon te kijken.
nicole123 schreef:
24-02-2020 13:23
Dank je, ga ik eens naar kijken! Hoor je daarbij ook wanneer je de bladzij moet omslaan?

Ja. Met ‘ping!’.
Voorstellen aan mijn kind. Kunnen ze samen vervelen en klieren.

Jouw kind is net als die van mij. Is me al vaker opgevallen in bv het speelgoedtopic. Sorry, ik weet ook geen oplossing.

Ik lees mee hier voor de gouden tip ;-)
nicole123 schreef:
24-02-2020 12:26
Ik vind haar dus niet een echt buitenmens of een typisch beweegkind. Ik vind het heel lastig te zeggen wat voor kind ze precies wel is, ze past niet in een precies plaatje. Ze houdt van iets als trampolinespringen of judoën, maar kan ook best goed stilzitten, beter dan haar broer. Auto's heeft ze helemaal niks mee. Ze hoeft ook echt niet in mijn plaatje te passen, maar sommige dingen zijn nou eenmaal makkelijker te realiseren dan andere. Met Duplo/Playmobil/tekenspul/smartgame spelen kan zelfstandig, maar met een tuinslang of knipschaar of ramen wassen ga ik haar niet geheel zelfstandig bezig laten, daar moet ik bij zijn. En dat kan leuk zijn, maar ik heb ook nog twee andere kinderen die aandacht nodig hebben. Ik kan niet continu met haar bezig zijn.

Waarom moet je daarbij zijn?
Als ze dan eindelijk iets wel leuk vindt dan is het voor je eigen rust wel handig om het dan ook te faciliteren. Dus of wel de tijd maken om met haar die dingen te doen of te zorgen voor een afgebakend stuk tuin bijvoorbeeld of 2 ramen waar ze zelf lekker alles binnen mag doen. Dan hoef je er niet bij te blijven de hele tijd. Maar als je op alles ‘nee’ zegt en alleen maar ‘stilzit/concentratie’ spelen aanbiedt... dan gaat het toch niet werken? Wat wil je precies? Dat je kind dus wel dat gaat doen wat jou goed past?
kan het zijn dat ze te veel keuze heeft? hier gaan ze wel spelen als er 3 soorten speel-mogelijkheden zijn maar hebben ze er tig, dan wordt er nergens mee gespeeld.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Als ze de zandbak zo leuk vindt, waarom dan niet elke dag in de zandbak? Doen die van mij ook, zelfs als het regent. Gewoon goed pak aan, dan kan alles.
nicole123 schreef:
Ik ben blij met de herkenning van allerlei mensen hier! Niet voor jullie natuurlijk, maar het is prettig te weten dat het normaal kan zijn en er meer mensen in hetzelfde schuitje zitten.

Dochter houdt (nog) niet van Lego helaas. Ze heeft voor haar verjaardag 2 setjes gekregen en heeft ze samen met mij in elkaar gezet (zelfstandig lukt nog niet), maar beleefde er niet echt lol aan volgens mij. Daarna er 1 minuut mee gespeeld (dat was al heel wat). Maar ik zal het regelmatig blijven aanbieden, bij zoon kwam het ook pas vanaf 5 a 6 jaar dat hij wat meer kon met Lego en dat het daardoor ook leuker werd. Iets wat je niet goed kunt dat is vaak ook niet leuk, zeker niet bij een type als dochter die dan direct de moed opgeeft.
Is dat misschien iets waar je iets mee zou moeten? Dat ze het snel opgeeft? Of is dat meer dat wanneer iets haar eigen inbreng vereist? Maar als ze iets wel begrijpt dat ze het wel lang volhoudt?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
nicole123 schreef:
24-02-2020 12:36
Die actieve games vindt ze denk ik heel leuk en zoon ook. Het is wel een rib uit ons lijf om even een Nintendo Switch o.i.d. aan te schaffen, we hebben (nog) geen spelcomputer in huis.

En je hebt gelijk: haar manier van spelen vraagt meer energie van ons. Die we soms niet hebben, met 3 kinderen waarvan een van anderhalf die ons nog steeds gebroken nachten geeft. Dan lijkt het ons simpelweg zalig als je kind gewoon een Kapla toren wil bouwen of een kleurplaat kleurt in plaats van dat je zelf elke weer wat moet doen ervoor. Mee naar buiten gaan is met dochter van anderhalf die nog niet loopt en een natte grond op dit moment ook gewoonweg niet handig en alleen wil ze niet naar buiten. Behalve misschien als die trampoline er komt.

EEn 2e hands WII en 2ehandspellen? Hebben wij ook.
Ik heb wel wat sites voor je als je wil, ben je voor 100 euro klaar. ;-)

Ik herken het hoor, al heb ik er maar 2. Mijn oudste kon heel slecht alleen spelen. Wel heel goed samen spelen. Dus meer speelafspraken, veel speeltuin, meer bij het speelpleintje zitten enz. Ook een hele stellage buiten met zand en water en stenen en dingen om mee te prutten. Dan had ik even wat tijd voor mezelf of iets wat moest gebeuren. Veel laten helpen, duurt langer maar werkte wel. Later ging ze tekenen en meer lezen en kon ze alleen op het plein en veel fietsen achter en dat hielp. Nu is ze 13 en zie ik haar amper. ;-)

Mijn jongste is meer van zelf vermaken, buiten en binnen en gamen, vandaar de goedkopere spelcomputer, ze doet veel sport en dance spellen en mario. Alleen of met zus.
Bloemenzee schreef:
Ik was daar als kind gek op, superspannend vond ik ze, ik heb de hele serie voor mijn dochter gekocht en ze vond er niks aan.. en ook doodeng, ik heb ze laatst verkocht, het nam veel ruimte in maar wel balen hoor.
Op Spotify de sprookjesboom van de Efteling opzetten of Annie mg schmidt die jip en Janneke verhaaltjes vertelt, dat werkt ook wel goed.
Pandax schreef:
24-02-2020 13:16
Mijn dochter is een maker, een ontwerper. Ze bedenkt wat en dan maakt ze het, van wat voor materiaal er ook maar in de buurt is. Dat was ze al vanaf het begin, dus ik dacht zo’n beetje dat dat de norm was. Mijn zoon is echter een denker, een verhalenbouwer en een liedjeszinger. Hij is wel creatief, maar in wat hij bedenkt aan theorieën en moppen, niet in wat hij maakt of speelt, want dat doet hij niet. Ach, ieder kind is anders :)
Mooi, die eigenheid. Ik ben nog zoekende in wat dochter is. Voor mijn oudste is het makkelijk: dat is een uitvinder, een bouwer, een fantasiespeler, een competitiespeler en een rauwdouwer. Dochter kan ik niet zo makkelijk in zo'n hokje plaatsen, die is bijv. wel actief, maar geen rauwdouwer, wel slim, maar niet inventief, wel graag met haar handen bezig, maar niet handig, wel een frummelaar, maar geen precisiewerker. Dat maakt het moeilijk om dingen te vinden die bij haar passen.
Mevrouw75 schreef:
24-02-2020 13:16
Mijn dochter werkt nu uit van die oefenschrijfboekjes (van Deltas ofzo, bij de Bruna oa liggen ze). Daar is ze langer mee bezig dan lezen.
Wij hebben 2 doeboeken en een jaar een abonnement op de Bobo gehad. Bij vlagen doet ze daar wel wat mee, wel liefst als ik naast haar zit. Die schrijfboekjes zijn misschien ook leuk voor haar, ze is sinds een tijdje bezig met haar naam en andere woordjes schrijven. Ik vind het wel weer lastig om dochter dit soort materialen veelvuldig actief aan te bieden, want ik wil haar ook niet teveel pushen in schoolse dingen en het gras wegmaaien voor wat ze eigenlijk op school zou gaan leren. Ze loopt al een heel eind voor, moet nog anderhalf jaar kleuteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven