koemelkallergie?

22-11-2010 18:51 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje over koemelkallergie. Ik ga morgen (weer) naar huisarts dan vraag ik het ook,maar wilde vragen of iemand dit herkent.

Dochter heeft vanaf het begin hypoallergene voeding gekregen. (ja ik voel mij al schuldig genoeg dat ik geen BV ing geven aan mijn derde en de andere twee wel maar dat staat nu buiten kijf).......

Na al wat doktersbezoekjes ivm rochelen,aanhoudend hoesten en verkouden en een Ab-kuur en Ventolin later,heeft de huisarts aangeraden te provoceren om t ekijken of de astmaklachten meer zouden worden. Dus overgegaan gelijdelijk op standaard voeding.

Maar nu geheel over: grietjes is nog steeds superverkouden, rochteld nog steeds maar krijg nu ook overal vooral op haar gezicht en hoofd exceemplekken en huilt ook wat meer.(dat is niet zo erg maar zijn we van haar niet gewend)..

nu kunnen als ik het lees dit klachten zijn van koemelkallergie en nu verdenk ik dit helemaal omdat er exceem bijkomt na overstapt te zijn. Nu is Hypoallergeen ook volgens mij niet koemelkvrij maar wel minder en anders van samenstelling hiervoor.

Zou het dat kunnen zijn? kan ik hiermee ook aankomen bij de Huisart.? dit verklaart namelijk ook haar al bijna 3,5 maand durende verkoudheid,snotteren,astma klachten en nu erbij ook de exceem plekken die ze ook al swel op haar wangen had (steeds rode wangen door plekken)..
Puck
Tja lastig te beoordelen.. klachten zijn redelijk hetzelfde als bij mijn zoontje doe ook KMA bleek te hebben. Naast deze klachten had hij ook veel en vaak dunne ontlasting. Maar goed, dé tip die ik je wil geven.. laat je doorverwijzen naar een goede dietiste. In de babytijd liep ik bij een dietiste van het cb, wat een muts zeg.. niet veel aan gehad. Nu loop ik bij een andere (doorverwijzing via huisarts) en zij is veel kundiger en meedenkender (bestaat dit woord?). Daarnaast geeft ze veel handig voedingsadvies wat buiten de allergien gaat. Succes in ieder geval!
ik snap de stap van je huisarts eerlijk gezegd niet om van hypoallergeen op gewone voeding over te gaan.

Als hij de verdenking op kma heeft zou je over moeten op koemelkeiwit vrije voeding (en dat is dus niet de hypoallergene voeding, deze is alleen om de kans zo klein mogelijk te maken dat je kind kma ontwikkelt).
Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar volgens mij is het verstandig pas te gaan provoceren als ze een jaar zijn. En als je het gevoel hebt dat het door de standaard voeding komt, zou ik iig weer terug gaan naar hypo-allergeen. (en wat GW zegt; als ze KMA heeft eigenlijk naar voeding zonder koemelk)
Toch nog even inhoudelijk: Ik zou inderdaad voorleggen of je bijv op Pepti mag overgaan. Op die manier krijgt je kindje geen koemelk-allergenen binnen en kun je zien of de situatie verbetert. Als je dan gaat provoceren (in de regel rond de eerste verjaardag) kun je ook beter zien wat het verschil is.
Hypoallergene voeding is idd. om koemelkallergie te voorkomen, maar dat is bij jouw dochter misschien niet gelukt.

Pepti is een voeding voor kinderen met een koemelkallergie, dat zou (lijkt mij) idd. een goede voeding zijn om uit te proberen en zo te kijken of de klachten verdwijnen.

Ik zou het zeker met je huisarts overleggen.
Ik heb bij mijn zoontje op advies van de huisarts ook geprovoceerd. (hij was toen 5 maanden) En daarna zoals ze dat noemen geelimineerd. (provocatie/eliminatie test, google maar eens). Als bij provoceren de klachten erger worden en de elimineren (dus geheel koemelkvrij zoals pepti) de klachten duidelijk verminderen/ verdwijnen, dan kun je vrij zeker van een kma zijn en kun je km vrije voeding gaan geven. Zeker bespreken met de huisarts wat je aangeeft.
Bedankt voor jullie antwoorden meiden!

@Siesa: Ja die dunne ontlasting en veel..was ik al weer vergeten maar dat heeft ze ook. nog nooit dikke ontlasting gehad eerlijk gezegd.Even ook op het lijstje zetten. Maar dit werd geweten aan de hypoallergene voeding.dus daar verer niet aan gedacht..

@germanwings: Ik moest niet gaan provoceren voor evt KMA maar of haar astmatische klachten erger zouden worden. Hij dacht in de eerste instantie al aan astma (grietje is de 30e 4 maanden pas) ...

@reisa: idd om te voorkomen, wellicht dat ze daarom nog niet veel : "last": had. maar nu met gewone komt er steeds meer bij en we zitten pas sinds 2 dagen volledig op de standaard dus niet meer gemixd.

Ik sprak vannochtend iemand op school van mijn oudste dochter en die herkende alles en riep al voordat ik KMA kon zeggen dat ze dat zou hebben ..(vader van de meisje en dat meisje zelf lopen zelf rond met KMA,coeliakie en noem maar op )....

nou ja ik ga vanmiddag heen en laat mij ook niet meer zo afschepen. Dat kindreen verkouden zijn alla,hoesten enz ook maar niet al bijna haar leventje lang.....en nu overal die exceemplekken en meer dingen ineens...

ik laat het wel weten wat de ha gezegd heeft.
Puck
Geen idee hoe jouw huisarts hiermee omgaat maar wij moesten eerst een tijdje op eigen kosten dieetvoeding uitproberen alvorens we een machtiging kregen.

Zoon hier krijgt Nutramigen, pepti is nóg viezer. Zijn eczeem is er meestal door weg, maar als je kindje echt een voedselallergie heeft dan zul je vaak wel merken dat het niet alleen melk is.

Hopelijk kom je iets verder. Wij hebben echt een tijdje aan moeten klooien (met zalfjes e.d) voordat we die speciale voeding kregen. Het is ook enorm duur en ik hoorde laatst dat er ook heel veel kinderen onnodig dieetmelk krijgen dus misschien verklaart dat het.
Wij hebben dus wel meteen de speciale dieetvoeding voorgeschreven gekregen (en dit later terug betaald gekregen, gelukkig maar want een kleine pot (400gr) kost 75 euro. Wij zaten in het begin dus echt op 300 euro in de maand.

Maar je gaat i.p. eerst elimineren en als de klachten (astma, diarree, exczeem, huilen of wat dan ook) verdwijnen ga je daarna weer provoceren (na minimaal 6 weken 'rust'). Treden dezelfde kalchten dan weer op, dan is een kma bewezen.

En mijn dochter (met niet bewezen kma, want we zijn nu aan het provoceren en tot nu toe verdraagt ze de normale HA voeding goed) had ook altijd dunnen ontlasting, in het begin werd dit aan bv geweten en zou het normaal zijn, toen ik na ruim 5 maanden stopte met bv bleef ze het houden (maar eerste kind, ik dacht dat het normaal was dat de poep zo dun was dat hij bij haar been naar beneden liep) pas toen ze met 7-8 maanden bloed bij haar ontlasting kreeg ging het balletje rollen.
HA heeft haar positief bevonden op KMA. Alles wees erop ...Kon gelijk door naar Apotheek voor Pepti...papieren over en weer van Ha naar apotheek en ik kan nu gewoon de voeding afhalen steeds. Wist niet eens dat dit volledig vergoed werdt.

ben benieuwd of het gaat helpen.....ik ga mij er ook maar eens in verdiepen verder en hopen dat ze er gewoon overheen gaat groeien....wat de meeste kinderen doen is mij verteld.
Puck
Vraag ook een doorverwijzing naar een diëtist zodra ze toe is aan bijvoeding.
In principe moet je als deze voeding aan slaat na een week of 6 nog een keer gaan provoceren, pas dan is de diagnose KMA zeker gesteld, anders blijft het maar een vermoeden.
De klachten die je beschrijft had mijn zoontje ook (maar longproblemen en eczeem zit in de familie, dus daarbij dachten we niet aan kma). Daarnaast poepte hij ongeveer elke luier dunne ontlasting met bloed. Om deze reden zijn we overgestapt op pepti en toen kreeg hij eindelijk normale ontlasting. De andere problemen zijn er niet van overgegaan trouwens, dat zit gewoon in hem zeg maar. Na een paar maanden geprovoceerd op het cb en toen was er geen reactie. Hij verdraagt sindsdien prima gewone melk (inmiddels is hij 1).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:germanwings schreef op 23 november 2010 @ 20:00:

In principe moet je als deze voeding aan slaat na een week of 6 nog een keer gaan provoceren, pas dan is de diagnose KMA zeker gesteld, anders blijft het maar een vermoeden.Klopt, wij hebben na 6 weken geprovoceerd en toen bleken de problemen over te zijn. De vergoeding van de verzekering was hiervan afhankelijk, die kregen we dus niet. Maar in die 6 weken was hij wel enorm opgeknapt, dus dat hadden we er graag voor over.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven